Pericol la trecerea peste Dunăre şi braţul Borcea 311 fisuri în podurile spre litoral

Slaba finanţare a sistemului feroviar din ultimii 20 de ani a transformat cele două poduri noi peste Dunăre, Borcea şi Cernavodă, într-o ameninţare pentru călătorii pe calea ferată.

Primele probleme importante la podurile dunărene noi Borcea şi Cernavodă au apărut în 1992, la şase ani după ce au fost date în funcţiune, potrivit CFR SA, compania care are în administrare infrastructura feroviară.

Un raport intrat în posesia "Evenimentului zilei" arată că cele două poduri prezintă 311 fisuri, 1.220 de nituri şi alte elemente de structură slăbite, iar 313.615 de metri pătraţi sunt restanţi la revopsire. Inginerii avertizează că nerezolvarea acestor probleme duce la o degradare continuă a podurilor şi face iminentă producerea unui accident feroviar.

Doar trei dintre fisurile existente la podul Cernavodă au fost stopate până în prezent. "Vopsirea este şi ea o operaţie de întreţinere care are scopul de a ţine departe rugina de poduri. Acolo unde rugina pătrunde apar fisuri, iar în timp aceste probleme se vor extinde", ne-au declarat surse din Ministerul Transporturilor.

Lipsă de fonduri

Existenţa acestor probleme a fost pusă de compania feroviară pe seama lipsei de fonduri. "Podurile dunărene au nevoie cât mai urgent de reparaţii capitale pentru asigurarea parametrilor de siguranţă şi a unei viteze tehnice în linie cu cea care va fi pe Coridorul IV (160 km/h -n.r.), ne-a declarat şi Ştefan Roşeanu, secretarul general al Asociaţiei Industriilor Feroviare. Podurile dunărene nu au fost incluse în lucrările de reabilitare şi modernizare a liniei de cale ferată care leagă Bucureştiul de Constanţa, deşi are aceste probleme care determină reducerea vitezei.

Pe cele două poduri trenul merge cu cel mult 30 de kilometri pe oră, deoarece pe o distanţă de 5,3 kilometri există patru restricţii de viteză "datorate aparatelor de compensare şi defectelor (fisuri, nituri slăbite, SIPR-uri)", se arată în raport. Deşi nu au deocamdată asigurată finanţarea pentru lucrările de reabilitare şi modernizare a celor două poduri, reprezentanţii CFR SA au declarat, pentru EVZ, că lucrările se vor finaliza în noiembrie 2013.

Finanţare europeană pentru podurile dunărene

Potrivit CFR SA, costurile lucrărilor la cele două poduri se ridică la peste 207 milioane lei. Din aceşti bani, 142 milioane lei ar putea reprezenta finanţare nerambursabilă acordată de Comisia Europeană prin Fondul de Coeziune, restul sumei urmând să fie asigurat de guvern din bugetul de stat. "Solicitarea de finanţare pentru acest proiect este în etapa de evaluare ca urmare a faptului că este definit ca proiect major (valoarea totală a proiectului este mai mare de 50 milioane euro) şi aprobarea finanţării se realizează pe baza unei decizii în acest sens a Comisiei Europene", au precizat, pentru EVZ, reprezentanţii CFR SA.

Potrivit acestora, proiectul prevede eliminarea tuturor defectelor, refacerea integrală a protecţiei anticorozive a tablierelor metalice, precedată de sablare, înlocuirea căii pe pod şi alte lucrări de întreţinere. Roşeanu estimează că, până la finalul acestui an, se va organiza licitaţia, urmând ca lucrările să înceapă anul viitor. "Traficul va fi deviat pe podurile vechi ale lui Anghel Saligny, unde sunt realizate lucrări pentru a se asigura ruta alternativă. Se va circula tot cu restricţii de viteză", ne-a declarat Ştefan Roşeanu.

BUGET SĂRAC

Subfinanţarea a adus calea ferată în pragul dezastrului

În timp ce trenurile noastre străbat, în cel mai bun caz, circa 300 de kilometri în două ore şi jumătate, germanii, francezii, chinezii şi japonezii fac în acest timp peste 500 de kilometri. La ei se circulă şi cu peste 250 de kilometri pe oră, în timp ce la noi viteza medie e de 66 km/h. Pe calea ferată din România există peste 570 restricţii de viteză cauzate de starea deplorabilă a infrastructurii feroviare car are 1.322 de puncte periculoase.

Din cauza lor, în 2010, 9.750 trenuri au avut întârzieri totale de 95.822 de minute, se arată în nota de fundamentare a unui act normativ pus în dezbatere de Ministerul Transporturilor la începutul acestui an. Pe o lungime de 5.708 kilometri reprezentând 43% din liniile de cale ferată, este nevoie de reparaţii capitale. Acelaşi lucru este valabil şi pentru 40% din cele 170 de tuneluri.

Peste o cincime din numărul total de poduri şi podeţe au durata de viaţă expirată şi în cazul a circa 66% termenul pentru reparaţii a fost deja depăşit.

Circulăm cu viteze mici de frică

"Subfinanţarea succesivă, an de an, a activităţii de mentenanţă a condus la degradarea continuă a stării de bună funcţionare a elementelor componente ale sistemului feroviar român", explică reprezentanţii Ministerului Transporturilor.

"Circulăm cu viteze mici de frică", ne-a declarat George Buruiană, preşedintele Asociaţiei Transportatorilor Feroviari din România.

În 2006, potrivit Comunităţii Europene de Cale Ferată, România a alocat doar 147 de euro pe km, în timp ce bulgarii cheltuiau pentru întreţinerea şi men tenanţa unui km de infrastructură feroviară 8.453 euro.

România avea, în urmă cu 21 de ani, o reţea feroviară desfăşurată de peste 22.330 km. În acest an, reţeaua feroviară interoperabilă mai număra doar 16.836 de kilometri. Şi numărul angajaţilor CFR SA s-a redus în aceşti ani.


Sursa: http://www.evz.ro/



Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

LIVE TEXT Companiile Chimpex și Ameropa Grains investesc în infrastructura școlară din Constanța. Sală de sport inaugurată la Școala Gimnazială Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” (GALERIE FOTO+VIDEO)

23 Apr 2024 408

Cumpărări directe Constanța Primăria Topraisar dotează sala de sport cu aparatură și echipamente specifice (DOCUMENT)

22 Apr 2024 471

Chimpex și Ameropa Grains - companii cu tradiție în proiecte destinate comunității Școala Gimnazială Nr. 30 „Gheorghe Țițeica” din Constanța are o nouă sală de sport, construită integral cu sprijinul grupului de companii AMEROPA

22 Apr 2024 676

Peste 15 milioane lei fără TVA Primăria Constanța încheie un nou acord-cadru pentru toaletarea copacilor şi a spaţiilor verzi din zona II a municipiului Constanța (DOCUMENTE)

21 Apr 2024 604

Constanța Micii voleibaliști au jucat în amintirea lui Paul Cămui, la memorialul care-i poartă numele (GALERIE FOTO+VIDEO)

21 Apr 2024 752

Hagi, după Farul Constanța - CFR Cluj 5-1 „Un meci perfect. Bravo lor! Am făcut diferența la ritm și intensitate“ (GALERIE FOTO)

19 Apr 2024 1399

Locuri de muncă Constanța Direcția Județeană pentru Sport și Tineret angajează. Detalii

18 Apr 2024 651

Cumpărări directe Constanța SC Degreen SRL tunde gazonul de pe terenuri de sport din comuna Topraisar (DOCUMENT)

17 Apr 2024 505

Cumpărări directe Constanța În satul Moșneni, comuna 23 August, se va construi un teren de sport multifuncțional (DOCUMENT)

16 Apr 2024 726

Fotbal județul Constanța Rezultatele de la Liga a 5-a și clasamentele. CS Peștera a câștigat cu 12-0

15 Apr 2024 1258

Cumpărări directe Constanța Alsar Pro Construct SRL a bifat trei contracte cu Primăria Grădina în valoare de peste 300.000 lei (DOCUMENTE)

14 Apr 2024 446

Constanța „Nu te vom uita!“. Competiție memorială în amintirea celui ce a fost Paul Cămui, antrenorul de volei decedat la numai 27 de ani

14 Apr 2024 1056

Farul Constanța Pe lângă Louis Munteanu, și Mihai Popescu ar fi pe lista de achiziții a FCSB. Ce a declarat Gheorghe Hagi

12 Apr 2024 1077

ACS Marina aduce la Constanța 4 titluri europene la Ju Jitsu (GALERIE FOTO)

10 Apr 2024 861

Încălțăminte sport contrafăcută în valoare de 6.000.000 lei, reținută de inspectorii vamali în portul Constanța Sud

10 Apr 2024 383