Profit.ro Raport MCV – “Parlamentul introduce brusc modificări care îngreunează lupta împotriva corupției, adânc înrădăcinată”

Probleme esențiale identificate anterior de Comisia Europeană în relația cu autoritățile române, pentru ridicarea Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV) pe justiție, nu au fost încă rezolvate, astfel încât Comisia transmite că nu poate concluziona acum că obiectivele de referință sunt îndeplinite în mod satisfăcător, arată Profit.ro.
 
Oficialii de la Bruxelles mai transmit că încheierea monitorizării MCV în timpul mandatului actualei Comisii depinde de celeritatea cu care România poate îndeplini, într-un mod ireversibil, recomandările și de evitarea măsurilor negative care pun sub semnul întrebării progresele realizate până în prezent.
 
Ei arată că se impune adoptarea unor criterii obiective pentru luarea și motivarea deciziilor de ridicare a imunității parlamentarilor, pentru a se asigura faptul că imunitatea nu este folosită pentru a se evita cercetarea și urmărirea penală a infracțiunilor de corupție. De asemenea, Guvernul ar putea avea în vedere modificarea legii pentru a limita imunitatea miniștrilor la perioada mandatului.
 
''Prevenirea corupției are un nivel încă scăzut și nu constituie încă o obligație centrală consacrată a administrației publice (...) Practica legislativă permite introducerea bruscă a unor modificări prin intermediul Parlamentului, scurtcircuitând practica mai bunei legiferări și etapa consultărilor și îngreunând sarcina de a demonstra sustenabilitatea cadrului juridic în domenii precum corupția. Este nevoie în continuare să se consolideze aderarea la principiile cooperării loiale între instituții și la principiul respectării independenței sistemului judiciar, după cum se poate vedea din atacurile împotriva judecătorilor și procurorilor exprimate prin intermediul mass-mediei române, fiind necesare mecanisme mai puternice de contracarare a acestora. Deși aceste aspecte nu intră în domeniul de aplicare al MCV, ele au un impact direct asupra capacității de a realiza reformele și, în special, au îngreunat sarcina României de a demonstra că reforma a prins rădăcini perene'', atenționează Comisia.
 
Oficialii CE amintesc că serie de modificări importante aduse Codului penal și Codului de procedură penală de către Guvern în scopul de a alinia dispozițiile acestora cu deciziile Curții Constituționale nu fuseseră încă adoptate la sfârșitul legislaturii în decembrie 2016, în timp ce în Parlament se acorda atenție unor modificări care au suscitat controverse pe motivul că slăbeau cadrul legal anticorupție, chiar dacă ele nu au fost adoptate și arată că, la 18 ianuarie 2017, Guvernul a prezentat spre consultare două proiecte de ordonanțe de urgență, una privind grațierea și una de modificare a Codului penal și a Codului de procedură penală.
 
Corupția este o problemă adânc înrădăcinată la nivelul societății, cu consecințe atât pentru guvernanță, cât și pentru economie. Aceasta este larg recunoscută ca o problemă majoră în România. Repetitivitatea unor infracțiuni similare sugerează, totodată, că măsurile de prevenire a corupției nu au fost eficace, arată Comisia.
 
Cadrul legal în materie de integritate, respectiv pachetul de legi în care se definesc situațiile de conflict de interese și incompatibilitățile pentru funcționarii publici și pentru funcționarii publici aleși sau numiți a fost redeschis în mod periodic în Parlament. Nu a fost însă posibil să se instituie un cadru legal clar, consolidat, care să susțină caracterul sustenabil al reformelor.
 
Corupția la nivel mediu și mic este larg percepută ca o problemă în România, fapt care are consecințe asupra dezvoltării economice și sociale a României. Achizițiile publice reprezintă, de exemplu, un domeniu în care prevalența corupției blochează efectul stimulant al investițiilor. Sănătatea este un alt domeniu în care corupția are consecințe grave. Prevenirea corupției și o abordare proactivă din partea administrației publice pentru blocarea posibilităților de corupție reprezintă un complement indispensabil la activitatea de urmărire penală a încălcărilor după ce acestea au avut loc. Progresele în recuperarea activelor se vor accelera odată cu înființarea noii Agenții Naționale pentru Administrarea Bunurilor Indisponibilizate (ANABI) care a început să funcționeze în ianuarie 2017. Urmărirea penală a corupției la nivel mai scăzut a devenit o parte mai obișnuită din activitatea parchetelor și rămâne o prioritate a acestora. Sunt necesare, însă, măsuri suplimentare pentru a remedia în mod eficace o problemă atât de răspândită.
 

Nu există nicio îndoială că guvernele succesive au introdus măsuri de combatere a corupției, fiind depuse eforturi serioase de a elabora strategii anticorupție și o serie de măsuri preventive inovatoare. Cu toate acestea, deși s-au realizat anumite progrese în direcția îndeplinirii celui de al patrulea obiectiv de referință, persistă provocări importante legate de punerea efectivă în aplicare a politicilor preventive definite recent.
 
Comisia mai arată că rapoartele MCV succesive au pus în evidență faptul că, deși a existat tendința ca numirile să se facă din ce în ce mai mult în mod transparent și pe bază de merit, legea numirii procurorilor-șefi și practica punerii ei în aplicare nu sunt suficient de robuste pentru a se evita o influență politică excesivă asupra numirilor. Din experiența trecută, acest lucru poate conduce la îndoieli cu privire la independența unui candidat, poate întârzia numirile datorită blocajelor de ordin politic sau poate chiar conduce la numirea unor magistrați despre care să se dovedească ulterior că au probleme de integritate. În Europa există diferite tradiții legale cu privire la numirile în postul de Procuror General (sau în posturi similare de procurori de rang înalt) și acest lucru este recunoscut de Comisia de la Veneția. Cheia este însă de a se asigura garanțiile corespunzătoare în termeni de transparență, control și echilibru, chiar și în cazurile în care decizia finală se ia la nivel politic.

 
Din acest motiv, recomandarea este punerea în practică a unui sistem robust și independent de numire a procurorilor de rang înalt, pe baza unor criterii clare și transparente, cu sprijinul Comisiei de la Veneția.
 
Prin urmare, Comisia invită România să acționeze pentru a pune în aplicare recomandările cuprinse în prezentul raport. Către sfârșitul anului 2017, Comisia va evalua progresele realizate.

Integral pe www.profit.ro

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Ministrul Cătălin Predoiu după ridicarea MCV-ului în domeniul Justiţiei Statul român are succes în obiectivele sale atunci când toate cele trei puteri cooperează“

15 Sep 2023 702

Prim-ministrul României, Nicolae-Ionel Ciucă „Am primit cu satisfacție raportul privind România din cadrul MCV, prezentat de Comisia Europeană“

23 Nov 2022 994

Comisia Europeană România a îndeplinit angajamentele din Mecanismul de Cooperare şi Verificare. MCV poate fi ridicat

22 Nov 2022 826

Oficial! Raport MCV. Comisia Europeană regretă faptul că România nu a pus în aplicare recomandările din noiembrie 2018

22 Oct 2019 1701

Oficial de la DNA despre conținutul raportului MCV publicat de Comisia Europeană

14 Nov 2018 1524

Comisia Europeană recomandă României suspendarea imediată a implementării legilor justiţiei

13 Nov 2018 1620

Raportul MCV. Independenţa justiţiei, sursă de îngrijorare pentru Comisia Europeană

15 Nov 2017 2103

Comisia Europeană prezintă, azi, un raport pentru România

25 Jan 2017 2048

Comisia Europeană prezintă mâine cel mai recent raport cu privire la progresele înregistrate de România în cadrul MCV

24 Jan 2017 1815

Dacian Cioloş se întâlneşte cu preşedintele Comisiei Europene. Vor discuta despre migraţie şi Schengen

14 Feb 2016 2127

UPDATE Raport MCV - DNA este considerată una dintre instituţiile cheie în consolidarea credibilității

27 Jan 2016 2098

Freedom House - „Bursele Europene - Jurnalişti în Dialog“ De la problematica absorbției fondurilor europene, la Rusia văzută din inima Europei

02 Jul 2015 2045

Iohannis Lupta anticorupţie trebuie să se ducă cu toată hotărârea. Şi se duce!

20 Feb 2015 1675

Editorial Raportul MCV pentru România, o palmă zdravănă dată unui Parlament tot mai corupt

29 Jan 2015 2010

ICCJ Raportul MCV remarcă menţinerea ritmului de soluţionare a cauzelor de corupţie la nivel înalt

28 Jan 2015 1693