UPDATE 2 Lista se lungește cu alte două nume Trei primari constănțeni își pierd mandatele?

Decizia nr. 536 din 6 iulie anul curent a Curții Constituționale a României (CCR) referitoare la obiecția de necostituționalitate a dispozițiilor Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind statutul aleșilor locali a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 730 din 21 septembrie a.c..
Astfel primarii care au fost condamnați definitiv își vor pierde mandatele. La nivelul județului Constanța se află în această situația trei edili șefi: Iusein Visel (Primăria Dobromir, Nicolae Anghel (Primaria Castelu) și Titi Neague (Primăria Bărăganu).
 „Curtea apreciază că scopul inițial urmărit de legiuitor, acela de a asigura integritatea mandatului aleșilor locali, inclusiv prin înlăturarea tuturor celor care dovedesc dispreț față de lege și valorile comunității, este puternic afectat prin modificarea legislativă, care lipsește de eficiență lupta împotriva corupției la nivelul administrației locale, precum și cadrul legislativ în materie de integritate. Astfel, posibilitatea lăsată celor condamnați la pedepse privative de libertate, dar care nu execută pedeapsa în regim de detenție, de a continua nestingherit să exercite demnitatea publică, cu toate drepturile și responsabilitățile pe care exercițiul autorității de stat le implică, contravine principiului supremației Constituției și a obligativității respectării legilor, consacrat de art.1 alin.(5) din Legea fundamentală, și vulnerabilizează încrederea cetățenilor în autoritățile statului“, se menționează în decizia CCR.
De asemenea, „Curtea constată că legea de modificare și completare a Legii nr.393/2004 vizează și completarea art.15 alin.(2) din lege, referitor la încetarea de drept a mandatului de primar sau de președinte al consiliului județean într-o nouă ipoteză, prevăzută la lit.e1), respectiv „condamnarea, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracțiuni de corupție prevăzute la art.289—290 din Legea nr.286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare”. Noua ipoteză nu constituie altceva decât o derogare de la regula nou instituită prin modificările analizate anterior, aplicabilă doar în cazul mandatelor de primar și de președinte al consiliului județean, care vor înceta de drept în caz de condamnare, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru infracțiunile de corupție prevăzute la art.289 (luarea de mită) și art.290 (darea de mită) din Legea nr.286/2009 privind Codul penal, independent de modalitatea de executare a pedepsei principale“, menționează judecătorii CCR .
„ În concluzie, Curtea constată că legea modificatoare deturnează în mod nepermis scopul legii modificate, acela de a garanta integritatea, cinstea și răspunderea aleșilor locali, conform principiilor fundamentale ale statului de drept. Asigurarea prestigiului funcției exercitate impune o conduită legală, socială și morală în acord cu rangul demnității publice, cu gradul de reprezentare și cu încrederea oferită de cetățeni în procesul electoral. Or, prin intervenția legislativă supusă controlului de constituționalitate, legiuitorul lipsește de efecte juridice unul dintre instrumentele principale prin care se asigură îndeplinirea acestui scop — hotărârea judecătorească de condamnare a persoanei care a săvârșit o faptă incriminată de legea penală și care o face incompatibilă cu continuarea activității de reprezentant al comunității. Prin însăși finalitatea urmărită, prin adoptarea sa, Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali încalcă prevederile constituționale cuprinse în art.1 alin.(3) și (5) referitoare la statul de drept, supremația Constituției și respectarea obligatorie a legilor și prevederile art.16 care consacră principiul egalității în drepturi a cetățenilor. 35. De asemenea, legea criticată contravine și prevederilor art.11 alin.(1) din Constituție, potrivit cărora „Statul român se obligă să îndeplinească întocmai și cu bună-credință obligațiile ce-i revin din tratatele la care este parte”. Astfel, ratificând sau aderând la convențiile internaționale, statul român șia asumat obligațiile de a respecta și transpune întocmai prevederile internaționale în dreptul său intern, și anume obligația de a incrimina corupția persoanelor care se circumscriu categoriei de funcționari publici, deci inclusiv celei de aleși locali. Aceste obligații asumate prin tratate internaționale constituie garanții pentru protecția drepturilor și libertăților cetățenilor, ca element al statului de drept, prevăzut expres de art.1 alin.(3) din Constituție“, se stipulează în documentul CCR.
În consecință, judecătorii CCR au admis obiecția de neconstituționalitate formulată de Președintele României și constată că Legea pentru modificarea și completarea Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali este neconstituțională, în ansamblul său.  Decizia este definitivă și general obligatorie.

UPDATE 2, ora 13.52

Alți doi primari din județul Constanța își vor pierde mandatele. Este vorba despre Gheorghe Chirciu, primar al comunei Oltina și Viorel Bălan, primar la Nicolae Bălcescu. 

UPDATE ora 12.45

Surse din cadrul Instituției Prefectului județul Constanța au declarat pentru ZIUA de Constanța că, în situația actuală, reprezentantul Guvernului în teritoriu nu va lua nicio măsură împotriva aleșilor locali condamnați definitiv. „Nu se va lua nicio decizie. Potrivit procedurii, decizia Curții Constituționale a României va fi comunicată Parlamentului, iar acesta trebuie să ia în discuție Legea nr.393/2004 privind statutul aleșilor locali și să pună prevederile legale în concordanță cu decizia CCR“, au precizat aceleași surse. 

Vom reveni

 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Curtea Constituţională a României (CCR) Proiectul de lege care permite devansarea alegerii preşedintelui României este constituțional

20 Mar 2024 368

CCR permite posesorilor de permis categoria B să conducă scutere

20 Mar 2024 413

OUG 21/2024 privind comasarea alegerilor ajunge la CCR! Decizie de ultimă oră a ÎCCJ

19 Mar 2024 614

Curtea Constituțională a României, sesizată de președintele României în cazul legii privind executorii judecătorești

14 Mar 2024 447

Alianța Dreapta Unită solicită Avocatului Poporului să sesizeze CCR în legătură cu OUG privind comasarea alegerilor europarlamentare și locale

11 Mar 2024 481

Eco Sud pierde procesul cu Iridex Group Salubrizare CCR sesizată în litigiul privind achiziția serviciilor de salubrizare a deșeurilor municipale din județul Constanța!

06 Feb 2024 971

USR și Forța Dreptei nu sunt de acord cu actul normativ adoptat de Camera Deputaţilor. Sesizare la Curtea Constituţională împotriva legii prin care sunt dezincriminate anumite fapte de evaziune fiscală

21 Dec 2023 691

USR și Forța Dreptei sesizează CCR pe legea prin care statul ia impozit de două ori pe unele terenuri agricole

20 Dec 2023 762

Legea care permite subconcesionarea bunurilor publice ale statului prin atribuire directă atacată de către USR şi Forţa Dreptei

16 Dec 2023 878

CCR a admis sesizarea lui Klaus Iohannis pe legea privind organizarea şi funcţionarea poliţiei judiciare

13 Dec 2023 793

CCR a respins sesizarea preşedintelui Iohannis privind legea referitoare la mandatul preşedintelui Consiliului Legislativ

13 Dec 2023 684

Iohannis a promulgat legea privind personalul Curţii Constituţionale

05 Dec 2023 684

Curtea Constituțională a României, sesizată la cererea unui om de afaceri din Constanța

29 Nov 2023 947

Premierul Marcel Ciolacu Prin „atacul ipocrit" la Curtea Constituțională statul a pierdut sume în jur de 1 miliard de lei

07 Oct 2023 883

CCR Dispoziţiile referitoare la interdicţia cumulului pensiei cu salariul contravin dreptului fundamental la muncă

05 Oct 2023 790