Constanta de odinioara in imagini

Constanţa de odinioară Căpitanul portului, primarul şi comandantul garnizoanei, „autorităţile de vază“ ale oraşului-port (galerie foto)

Jean Bart a fost profesor suplinitor la Liceul „Mircea cel Bătrân“, predând disciplinele matematică şi geografie, în anul şcolar 1903-1904. În paralel, la Şcoala de Marină a fost director de studii şi profesor de istorie, geografie şi gramatică. Revine apoi căpitan de port. Mutat din loc în loc, ocupă un loc important în istoria navigaţiei româneşti, deopotrivă cu onoranta recunoaştere literară şi publicistică. Câteva secvenţe din viaţa acestui călător pe mări şi uscat, în rândurile de mai jos.
 
În Călăraşi, a funcţionat căpitan de port între 1 aprilie 1904 şi 1 aprilie 1906. Aici, activitatea celui ce semna mai târziu cu pseudonimul devenit renume Jean Bart este notabilă. El are iniţiative lăudabile, ia măsuri pentru a evita accidentele pe Canalul Borcea şi în Portul Călăraşi. Pentru faptele sale, i se conferă, la 2 iulie 1904, Ordinul „Coroana României“ în grad de cavaler.
 
În 1905, crucişătorul „Potemkin“, cu un personal la bord răsculat împotriva autorităţilor ruse, însoţit de un torpilor, intra în portul Constanţa doar pentru a aproviziona navele şi echipajul. Deşi consulul rus ceruse arestarea marinarilor, căpitanul de port, comandorul Negru, refuză, fapt ce îi va grăbi pensionarea. „Potemkiniştii“ sunt înconjuraţi cu simpatie de muncitorii din port, care încearcă să le găsească un loc de muncă. Căpitanul de port de la Călăraşi, Eugeniu Botez, îi ajută pe mulţi dintre aceştia şi le facilitează angajarea în muncă. El primeşte din partea fostului şef de echipaj de pe „Potemkin“, ca dar de recunoştinţă, „pecetea“ crucişătorului.
 
Puţin mai târziu, dintr-o adresă oficială datată 23 ianuarie 1906, aflăm că „Ministerul de război, cu ordinul nr. 1355/1905, a aprobat ca dl locotenent Botez Eugeniu, căpitanul portului Călăraşi, în urma cererii ce i-a adresat, să fie îmbarcat pe unul din cargourile S.M.R. şi că a plecat pe ziua de 22 decembrie 1905 cu vaporul numit «Constanţa» pentru o singură călătorie de dus şi întors în nordul Europei şi că a fost înlocuit în serviciu prin dragomanul ajutor 2 Pascu Ion de la acea Căpitănie“ (Arhivele Statului Galaţi, fond Inspectoratul General al Navigaţiei, 1905, dosar 12, fila 11).
 
De altfel, această plecare în voiaj provoacă o reacţie destul de violentă între cele două ministere - cel de Război, care vizase îmbarcarea, şi cel al Afacerilor Străine, care nu fusese consultat. „S-a procedat în mod neregulat în ceea ce priveşte autorizaţia căpitanului de port Botez de a fi îmbarcat pe un vas din marina de comerţ, această neregulă pleacă de la Inspectoratul porturilor care trebuia să înainteze această cerere Ministerului Afacerilor Străine iar nu Comandamentului Marinei cum a făcut“ (Arhivele Statului Galaţi, fond Inspectoratul General al Navigaţiei, 1905, dosar 12, fila 30).
 
Cu siguranţă, spiritele încinse determină ca, la 14 martie 1906, Ministerul de Război, prin Ordinul 2203, să-l transfere pe nesupusul Eugeniu Botez la Divizia de Dunăre. Aşa ajunge la Sulina, la 22 aprilie 1909, înlocuindu-l, în funcţia de comisar maritim, pe locotenent-comandorul C. Focşa, rechemat în cadrele active ale armatei.
 
În noiembrie 1913, este numit la cârma Căpităniei Portului Constanţa. Deşi ofiţer de rezervă la data aceea, acesta devenise foarte cunoscut cu pseudonimul publicistic Jean Bart. Revenise la Constanţa după nouă ani (plecase în 1904, când încheiase cei doi ani de directorat la şcolile de marină din Constanţa).
 
Portul Constanţa reprezenta deja un punct de răscruce a numeroase căi de comunicaţie, dar şi principalul port al Mării Negre. Activitatea unui căpitan de port, cum era Constanţa, implica nu numai răspundere, ci şi „ţinută protocolară“ în întâmpinarea vaselor care intrau în port. Astfel, la 2 mai 1914, căpitanul Portului Constanţa, în persoana ofiţerului de marină Eugeniu Botez, salută cu mare pompă primul transatlantic ce acosta la ţărmul românesc, „Carcovado“, care făcea cursa Hamburg, Cospoli, Constanţa, Odessa, Pireu, New York.
 
La 8 iunie 1914, ţarul Nicolae al ll-lea şi familia sa au sosit la Constanţa. „La intrarea în port, yahtul «Standard» a fost pilotat de personalul român, iar operaţiunile de acostare au fost executate sub conducerea căpitanului Botez - Jean Bart cu o precizie remarcabilă“, consemnau ziarele vremii.
 
Căpitanul Portului împreună cu primarul oraşului şi comandantul garnizoanei reprezentau „autorităţile de vază“ ale oraşului-port. Devenea obligatorie participarea oficială nu numai la sărbătorile naţionale, ci şi la alte manifestări cultural-sportive. Cele mai impunătoare se dovedeau cele prilejuite de „Serbările mării“ şi manifestările „Yacht-Clubului Român“.
 
La Constanţa, Jean Bart a funcţionat căpitan al Portului până în anul 1915.
 
Eugeniu Botez, născut la 28 noiembrie 1874, în comuna Burdujeni, este elevul lui Ion Creangă, obţinând cele mai bune note de la exigentul dascăl, şi avusese ocazia să-l cunoască pe Mihail Eminescu. La 13 iunie 1896, Eugeniu Botez, absolvent al Şcolii de ofiţeri de infanterie şi cavalerie, după ce urmase şi Şcoala fiilor de militari din Iaşi, este repartizat la Arsenalul flotilei, cu grad de sublocotenent. În 1897, se îmbarcă elev al Şcolii de aplicaţie pe bricul „Mircea“, pentru învăţarea deprinderilor marinăreşti.
 
După câteva articole presărate sub diverse semnături în 1898, publică în „Adevărul de joi“ nuvela „Moartea pilotului“ şi se botează Jean Bart, după numele reputatului corsar francez numit de Ludovic al XVl-lea căpitan de escadră.
 
În 1900 devine membru fondator al „Revistei Maritime“, ce apare la Brăila şi la care semnează cu consecvenţă mulţi ani. Această publicaţie îşi extinde tematica în 1921, schimbându-şi numele în „Revista maritimă şi fluvială“. Semnătura Jean Bart este frecventă în coloanele „Tribunei“ lui Ion Raţiu, de la Sibiu.
 
Prima sa carte tipărită, „Jurnal de bord. Schiţe marine şi militare“, apare la editura „Eminescu”, în 1901. Împreună cu locotenentul Nicolae Kiriţescu, publică în 1905 volumul „Războiul pe Dunăre“, prima lucrare din literatura noastră militară care se referă la operaţiunile combinate pe fluviu. Urmează jurnalul de bord „Dincolo de Ocean“, „Cum se desleagă cestiunea Dunării“, „Principesa Bibiţa“, „În Gibraltar“, 1923, „În Deltă“, 1925, „Însemnări şi amintiri“, 1928, „Schiţe marine“, 1928, „Pe drumuri de apă“, 1931.
 
Fin cunoscător al problemelor Dunării, publică mai multe articole pe această temă şi un studiu, „Cartea Dunării“, iar în 1919 participă la Paris la lucrările Conferinţei pentru pace în chestiunea Dunării. În 1923 devine membru corespondent al Academiei Române. În 1927 participă la punerea bazei Ligii Navale Române (Popescu, Filaret, „70 ani de la moartea comandorului Eugeniu Botez (1874-1933)“, în „Marina Română“, XlV, nr. 2, 2003, p. 33).
 
În jurul anului 1930, când s-a hotărât elaborarea unui regulament de aplicare a legii pentru organizarea muncii în porturi, Jean Bart a fost delegat din partea Ministerului Muncii ca, împreună cu Lazăr Măglaşu, secretarul Uniunii Muncitorilor din Porturi, să întocmească acest regulament. Cei doi vizitează principalele porturi dunărene, culeg material documentar şi fac propuneri pentru definitivarea unui regulament care să vină în întâmpinarea doleanţelor muncitorilor şi ale marinarilor (Mohanu Constantin, „Jean Bart, Viaţa şi opera“, Bucureşti, editura „Biblioteca Bucureştilor“, 2001, p. 41).
 
În noiembrie 1931 apare la Bucureşti revista „România maritimă şi fluvială“, avându-l ca director fondator pe comandorul Eugeniu Botez. Moare la 12 mai 1933, în urma unei crize diabetice. Ultima sa intervenţie publică fusese la Radio Bucureşti, despre Delta Dunării.
 
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Elevii de excepție de la Colegiul Dobrogean „Spiru Haret“ din Tulcea, premiaţi

01 Jun 2017 1331

Peste 300 de tineri au participat la Constanţa la evenimentele organizate de Ziua Tineretului

04 May 2017 676

deieri-deazi.blogspot.ro Sulina - Cosmopolisul de altădată

13 Mar 2017 2671

Desfăşurare de forţe în Marea Neagră Fregata „Regina Maria“, atacată. Militarii au respins cu foc ofensiva (galerie foto + video)

24 May 2016 5986

Ambasadorul Franţei în România, François Saint-Paul, prezent Sărbătoare mare la Şcoala Gimnazială nr. 18 „Jean Bart“ Constanța (galerie foto + video)

21 May 2016 1034

La bordul unei nave impunătoare Fregata franceză „Jean Bart”, escală în Portul Constanța (galerie foto)

21 May 2016 1672

Vizită la bordul navei Jean Bart (galerie foto)

20 May 2016 916

UPDATE - 20 de ani de parteneriat dintre Şcoala generală „Jean Bart” din Constanța şi fregata „Mărăşeşti” (galerie foto+video)

20 May 2016 1081

Şcoala 18 Constanţa - 20 de ani sub numele „Jean Bart”

18 May 2016 1437

Exerciţii bilaterale româno-franceze în Marea Neagră. Fregatele ies pe mare

13 May 2016 946

Doliu în învăţământul constănţean

06 May 2016 2583

Viziune de educaţie nouă la Şcoala Gimnazială Nr.18 „Jean Bart” Constanţa (galerie foto)

20 Mar 2016 1634

Micile sportive s-au întrecut, la Cumpăna, la Cupa „Moş Crăciun vine la handbal“ (galerie foto)

16 Dec 2015 1382

Ziua Naţională fără Tutun, marcată în mediul universitar şi preuniversitar din Constanţa

18 Nov 2015 690

Teatru și film documentar în aromână

13 Nov 2015 656

Una dintre cele mai de succes piese de teatru în aromână, „Mincinosul”, se întoarce la Constanța

13 Nov 2015 1386

Ştiaţi că...? Un scriitor autentic și original, Jean Bart...

12 May 2015 707

ISJ Constanţa organizează etapa locală a concursului „Comorile condeiului”

28 Jan 2015 2502

Proiect de succes al unei eleve de 13 ani de la şcoala Jean Bart din Constanţa

23 Jan 2015 1056

Început de vacanţă ca-n poveşti, pentru 114 elevi constănţeni (galerie foto)

22 Dec 2014 1394

Gala premiilor Revistei „Nord Dobrogea Cultural“

09 Dec 2014 905

“Spiriduşii moşului" au ajuns la Creşa nr 5 din Constanţa

06 Dec 2014 1288

Halloween cu tematică europeană, la Constanța

30 Oct 2014 1367

Lansarea proiectului naţional „Zâmbete pentru viitor“, la Şcoala „Jean Bart“ (galerie foto)

13 Oct 2014 1569

Școala Jean Bart a lansat proiectul național „Zâmbete pentru viitor”

10 Oct 2014 869

Lansarea proiectului naţional „Zâmbete pentru viitor“

10 Oct 2014 1130

Școala gimnazială Jean Bart lansează proiectul „Zâmbete pentru viitor”

09 Oct 2014 821

Radu Mazăre, către elevii Şcolii Jean Bart „Sunt băiat deştept, dar ca să fii deştept, trebuie să înveţi“ (galerie foto)

15 Sep 2014 1603

Invitați din străinătate Festival la prima ediție în Tulcea de Rusalii

03 Jun 2014 949

Ziua minorităţilor tulcene, pe scena Teatrului Jean Bart

19 Dec 2013 1198

Ziarul Obiectiv organizează Gala Premiilor Obiectiv

20 Nov 2013 543

Ce a făcut Nicușor Constantinescu azi la Tulcea

14 Nov 2013 1283

Nume noi pentru străzi din Constanţa şi Palazu Mare

14 Jun 2013 2578

Elevii de la Remus Opreanu şi Jean Bart au învăţat să se joace

02 Apr 2013 1988

13 elevi de la Şcoala Jean Bart, câştigători ai competiţiei „În căutarea lui Andrei

15 Dec 2012 1977

Personalităţile marcante ale DobrogeiJean Bart, scriitorul care a încetăţenit în literatură viaţa maritimă şi fluvială

12 Oct 2012 3772

Ei sunt câştigătorii concursului „De la Sfântul Andrei, la Sfântul Nicolae"

19 Dec 2011 1317

Profesorii de la Jean Bart au discutat cu asistenţii maternali

16 Dec 2011 563

Elevii de la „Jean Bart", „Ion Minulescu" şi „Constantin Angelescu" au învăţaţi să se joace

01 Dec 2011 2695

Tulcea Mini-stagiuni estivale ale Teatrului "Jean Bart", pentru turişti

24 Aug 2011 912

La finala Cupei Liceelor la StreetDance,Trupa Street Motion de la Ovidius s-a clasat pe locul şapte

14 Mar 2011 1954

Semnificaţii istorice - 28 noiembrie

28 Nov 2010 778

Scenă plutitoare pentru spectacole în deltă

14 Sep 2010 886

Tulcea FOLKest - festival de creaţie şi spirit liber

25 Aug 2010 87685

La Tulcea incepe astazi Saptamana filmului interetnic

19 Jul 2010 889

Prefectul Palaz a mers in zonele inundate ale Constantei

09 Jul 2010 800

Festivalul "Troesmis", in aceste zile la Turcoaia

21 Jun 2010 2382

Visuri exprimate prin culoare

02 Jun 2008 681

Proces electoral oprit!

02 Jun 2008 515

Scolile, la moment aniversar

10 May 2007 478