Constanta de odinioara in imagini

Constanţa de odinioară „Este greu să-ţi dobândeşti drepturile odată ce n-ai ştiut să le revendici, să le serveşti şi să le aperi“

A fost unul dintre întemeietorii ingineriei româneşti, unul dintre făuritorii tehnicii româneşti, omul cu cele mai multe decoraţii. Savantul a avut opt copii, dar au trăit numai trei: Sofia, Mihai, director în Direcţia generală a căilor de comunicaţii, autorul primului proiect de metrou din Bucureşti, în 1920, şi o fată care, neputând să divorţeze din cauza rigorilor catolicismului, s-a sinucis. Sofia a avut şi ea nouă copii.
 
Anghel Saligny s-a născut la 2 mai 1854, pe o vreme ploioasă care aproape a inundat hanul unde poposise familia Saligny în drum spre iarmaroc. Un potop care a ţinut câteva zile, astfel că nou-născutul a simţit din plin efectul apei. Aceasta pătrunsese în han şi patul pe care era aşezat copilul era să fie luat pe sus. Academicianul Radu Voinea remarca: „Era o prevestire că noul născut va avea de luptat, în viaţa lui, cu furia apelor. În lupta cu Prahova, Trotuş, Siret, Dunărea, Marea Neagră, el a ieşit, necontenit, victorios“. Mereu, puţinii biografi ai inventatorului au legat această întâmplare de numeroasele poduri pe care acesta le-a construit peste multe râuri ale României.
 
O cunoaşte pe cea care avea să-i devină soţie, Thereza Khona, care l-a sprijinit toată viaţa, dăruindu-i dragostea ei şi 12 copii. În timpul celor patru ani de logodnă, Anghel i-a scris peste o sută de poezii, apreciate de Nicolae Iorga drept adevărate perle de cultură. Vom puncta doar câteva repere biografice ale savantului Anghel Saligny.
 
În mai 1907 era ales preşedintele Academiei Române. Discursul său de mulţumire este o pildă de modestie. În cei trei ani de conducere a înaltului forum academic au fost acordate 40 de burse din fondurile Academiei pentru tot atâţia studenţi merituoşi de la diverse facultăţi din ţară, zece burse de studiu în străinătate. Printre beneficiari, Traian Lalescu, Constantin PopoviciNicolae Costăchescu, Vasile Mera. În acelaşi timp, patrimoniul Academiei s-a îmbogăţit cu donaţii şi legate valoroase din partea unor personalităţi române.

România - gazda Congresului internaţional al petrolului 

În data de 13 iunie 1905 se ţinea, la Liège, cel de-al doilea Congres internaţional al petrolului. Deşi nominalizată gazdă pentru o asemenea manifestare, de abia la ediţia din 1907 România a fost pregătită să accepte. Astfel, la Liège se deplasează o delegaţie specială a guvernului şi un număr impresionant de industriaşi. Ceea ce niciun alt stat producător nu are, României i se rezervă un pavilion special. Iată ce transmitea reporterul de la faţa locului: „Expoziţia internaţională din Liège a procurat o nouă ocaziune României de a obţine un succes pe tărâmul industriei de petrol. Dintre toate ţările producătoare de petrol din lume, România singură a avut un pavilion special pentru petrol şi el a fost şi este cercetat cu mare interes de toţi vizitatorii internaţionali ai Expoziţiei. Congresul a reunit la Liège pe toţi reprezentanţii autorizaţi ai industriei de petrol, şi toţi aceştia s-au exprimat în modul cel mai favorabil despre industria română de petrol. […].
 
În ultima seară a avut loc un grandios banchet pe care comitetul organizator al Expoziţiei l-a oferit congresiştilor. Alături de Dejordin, preşedintele Congresului, s-a aflat o româncă, C. Alimănişteanu. În tot timpul banchetului au cântat lăutarii români de la pavilionul român de petrol, care au cules entuziaste aplauze. D.N. Mancaş, directorul «Monitorului Petrolului», telegrafiază din Liège că în ultima şedinţă a Congresului s-a luat în unanimitate deciziunea ca viitorul Congres al Petrolului să aibă loc la Bucureşti“.
 
Pregătirile încep din septembrie 1906, revista de specialitate „Monitorul petrolului“ făcând lunar referiri la program, invitaţi, teme etc. În mai 1907, comitetul central din Franţa al Congresului internaţional de petrol de la Bucureşti îşi desemnează reprezentanţii şi temele de prezentat.              Primit de puţin timp în Academia Română, Anghel Saligny, inspector general la Direcţiunea generală a porturilor şi a comunicaţiilor pe apă, a primit sarcina de a fi preşedinte al Congresului. Pentru cheltuielile necesare manifestării, guvernul a alocat 150.000 de lei, în afara mijloacelor de transport pe calea ferată.
 
Reprezentanţi de seamă din Germania, Austria, Belgia, SUA, Franţa, Anglia, Olanda, Ungaria, Italia, Rusia, Serbia, Suedia se află în comitetul de organizare. În prefaţa lucrărilor se organizează o excursie pe traseul Băicoi – Ţintea – Buştenari – Călinet, Câmpina – Poiana – Vrăjitoarea – Gura Drăgănesei – Moreni. „Dl. David Day, delegatul guvernului şi şeful serviciului minelor din Statele Unite, în toastul ridicat la prânzul pe care «Steaua Română» l-a oferit în Câmpina, s-a exprimat cu satisfacţia că în nici una din uzinele lui «Standard Oil» din America nu a văzut ocupaţi atâţia oameni de ştiinţă câţi a văzut în uzinele societăţilor «Aurora» şi «Steaua Română» şi că nicăieri nu a văzut atâta metodă şi pricepere în lucrări ca aici în România“ (Monitorul Petrolului, 8, vol. 8, nr. 30, sept. 1907, p. 777).
 
Deschiderea oficială a Congresului şi toate dezbaterile s-au făcut sub cupola Ateneului Român. Cinci miniştri români, sub sceptrul de autoritate al lui D.A. Sturdza, preşedintele Consiliului, au onorat cu prezenţa lucrările marelui forum. Congresul a adoptat unificarea metodelor de măsură şi greutate a derivatelor din petrol.
 
Excursia la Constanţa a circa 200 de congresmeni a început cu trenul, pe ruta Bucureşti – Giurgiu, apoi cu vaporul „Orientul“ până la Cernavodă, iar de aici cu un tren special spre Constanţa. Pe terasa Cazinoului, încă în construcţie, prefectul Scarlat Vârnav a primit oaspeţii.
 
„Timpul a fost splendid. Oraşul, pavoazat şi iluminat peste tot. În timpul banchetului, bărcile din port, bogat împodobite cu lampioane de toate culorile au ieşit în largul mării şi au făcut apoi cerc în faţa terasei. Luminile lampioanelor se reflectau în undele mării, producând un aspect feeric.“
 
Banchetul a fost prezidat de D.A. Sturdza, preşedintele Consiliului de Miniştri. Au toastat Scarlat Vârnav, prefectul judeţului Constanţa, David Day, reprezentantul SUA, iar primarul Cristea Georgescu a făcut o prezentare oraşului gazdă.
 
„Vin în numele a 15.000 locuitori ai acestui oraş a vă saluta şi a vă ura bun venit. După ce aţi vizitat terenurile noastre petrolifere şi v-aţi convins că ele constituie adevărate sorginţi de bogăţie pentru ţara noastră, ne faceţi acum onoarea de a vizita şi portul Constanţa, drumul pe care aceste bogăţii sunt transportate în streinătate. Veţi putea constata aci sforţările gigantice ce le-a făcut ţara în vederea încurajărei exploatării petrolului. Veţi vedea că România n-a ezitat în faţa nici unui sacrificiu pentru a ajunge acest scop.“
 
Cea de-a doua zi a excursiei la Constanţa a fost dedicată portului. Congresiştii au vizitat instalaţiile în construcţie ale portului Constanţa. Dejunul s-a servit pe vaporul „Dacia“. Comandor Coandă şi general Boerescu au făcut onorurile. Toasturi, propuneri pentru unirea ştiinţei şi tehnicii din toate ţările avansate, mulţumiri şi laude aduse României şi organizatorilor congresului. O mare parte dintre invitaţi au făcut o vizită cu vaporul „Dacia“ la Constantinopol.
 
La sfârşitul dezbaterilor, aprecierile favorabile sunt unanime. Delegatul guvernului american la congres a recunoscut în mai multe rânduri şi fără nicio rezervă că numai în România industria petrolului are în realitate o bază ştiinţifică. Din păcate, participarea capitalului naţional era simbolică. Profesorul M.A. Chevalier de Gorayski declara cu sinceritate: „Plec cu convingerea că aveţi multe bogăţii, îndeosebi în terenurile petrolifere, dar este nevoie să luaţi o participare preponderentă în punerea lor în valoare. Deşi sunt din o ţară mare, am văzut prin propria mea experienţă cât de greu este să-ţi dobândeşti drepturile odată ce n-ai ştiut să le revendici, să le serveşti şi să le aperi“.

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

În accidentul feroviar din Portul Constanța un utilaj al silozului a fost aruncat în mare. A fost adusă o macara plutitoare. Utilajul...este ancorat de un bolard (galerie foto + video)

26 Aug 2017 4129

La silozul construit de Anghel Saligny. Vagon căzut în mare în Portul Constanţa. Eveniment feroviar nemaiîntâlnit (galerie foto+video)

25 Aug 2017 12392

Zeci de mine antipersonal au fost descoperite de ISU Vrancea în curtea unui localnic. Cum trebuie procedat în astfel de situații

02 Aug 2017 297

Italianul Vittorio Brumotti pe coamele înalte ale Podului de la Cernavodă. O plimbare cu bicicleta. Cine l-a oprit și de ce. Imagini de excepție

20 Jul 2017 3885

160 de ani de la inaugurarea primei rafinării de petrol din lume Placă aniversară, dezvelită la statuia lui Anghel Saligny din Constanţa (galerie foto)

30 Jun 2017 414

Motociclistul rănit grav în accidentul de pe bulevardul IC Brătianu este internat în Secţia Chirurgie a SCJU Constanţa

27 Jun 2017 3099

Anghel Saligny a murit într-o zi de 17 iunie

17 Jun 2017 2438

Expoziție de icoane pe sticlă la Liceul Teoretic Anghel Saligny

14 Apr 2017 1115

Trafic feroviar blocat după ce o mașină de poliție a fost lovită de tren

13 Feb 2017 696

Avarie pe strada Anghel Saligny din Cernavodă

25 Jan 2017 545

Constanța de odinioară Farurile care ”luminează” istoria orașului (galerie foto)

27 Dec 2016 14242

Fotoreportaj Podul de la Cernavodă, maiestuos, și după mai mult de un secol de existență

08 Nov 2016 2766

Constanţa de odinioară Cu crizanteme, arcuri de triumf şi entuziasm popular, s-a pus piatra fundamentală a portului

11 Oct 2016 7637

14 septembrie 1895 - inaugurarea Podului de la Cernavodă La 33 de ani, Anghel Saligny semna în oţel blazonul Dobrogei (galerie foto)

13 Sep 2016 14705

UPDATE 2 Incendiu în Portul Constanţa, la silozurile lui Anghel Saligny! Intervine ISU Dobrogea (galerie foto + video)

21 Jun 2016 6991

Ştiaţi că...? Anghel Saligny, inginerul care a făcut România celebră...

19 Apr 2016 1867

Școala siguranței TEDI

26 Feb 2016 835

Avarie în oraşul Cernavodă. Cine rămâne fără apă

20 Dec 2015 762

Va funcţiona în fiecare zi Centrul Naţional de Informare şi Promovare Turistică Cernavodă şi-a deschis pentru prima dată porţile

21 Sep 2015 1434

Reparații pe nava „Anghel Saligny” CN APMC a atribuit un contract unei firme din Germania pentru aproape 40.000 de euro (documente)

10 Sep 2015 2212

Arhitectul Radu Cornescu „Dobrogea a devenit modernă odată cu lucrările lui Anghel Saligny / În Constanţa s-a construit mult şi prost“

01 Aug 2015 7417

A proiectat cel mai lung pod din Europa Anghel Saligny, făuritorul Dobrogei moderne, comemorat la Constanţa (galerie foto)

23 Jul 2015 1996

Expoziţie dedicată, la Constanţa, lui Anghel Saligny, făuritorul Dobrogei moderne 120 de ani de la inaugurarea podului de la Cernavodă

21 Jul 2015 1311

Aglomerație în Portul Constanța (galerie foto)

11 Jul 2015 995

Podul Anghel Saligny, de la Cernavodă, reprezintă România în campania Deutsche Telekom „Conectăm oamenii oriunde în Europa!“

01 Jul 2015 2133

Ambasadorul Republicii Africa de Sud, vizită tehnică a navei Anghel Saligny, în Portul Constanța

23 Jun 2015 851

Contract de la CN APMC Ce firmă s-a ocupat de reparațiile navei Anghel Saligny (documente)

18 Jun 2015 1505

Ştiaţi că...? Anghel Saligny, unul dintre pionierii tehnicii mondiale în proiectarea și construcția podurilor...

17 Jun 2015 1831

O nouă ediţie a Târgului Ofertelor Educaţionale ISJ Constanţa vine în ajutorul absolvenţilor de gimnaziu

20 May 2015 993

Ştiaţi că...? Anghel Saligny, „părintele” ingineriei româneşti...

19 Apr 2015 1407

Comorile Constanţei Saligny, străjerul Portului (galerie foto)

17 Mar 2015 1422

Imagini Claboo Media Podul Anghel Saligny, o bijuterie a Dobrogei, într-o panoramă de excepţie (video)

13 Dec 2014 3763

Contract de furnizare carburanti auto - 25.11.2013

12 Dec 2014 1254

Concurs judeţean în Constanța„De la Sfântul Andrei, la Sfântul Nicolae”, ediţia a VI-a

30 Nov 2014 1060

Atenție! Se oprește apa la Cernavodă

26 Oct 2014 982

Cercetat pentru tentativă de furt dintr-o locuinţă din Cernavodă

10 Sep 2014 839

Comunicat de presă - ENEL - 1.08.2014

01 Aug 2014 1346

Din cauza unei avarii ENEL De la ora 15.00, abonații din Cernavodă au rămas fără apă potabilă

01 Aug 2014 1098

Pe perioada lucrărilor va fi pus în funcțiune Podul Anghel Saligny CFR a semnat contractul pentru reabilitarea podurilor de cale ferată de peste Dunăre

28 Jul 2014 1935

Gata cu gropile şi disconfortul rutier CN APM SA va moderniza drumul şi platformele din spatele silozurilor „Anghel Saligny“

10 Jul 2014 1204

Ştiaţi că...? Se împlinesc 89 de ani de la moartea lui Anghel Saligny, cel care a proiectat sistemul de poduri de la Cernavodă

17 Jun 2014 851

In Memoriam Anghel Saligny Tren special dedicat inginerului proiectant al Podului Carol I de la Cernavodă (galerie foto)

14 Jun 2014 1988

Un tren special de călători va fi pus în circulație în memoria inginerului Anghel Saligny

06 Jun 2014 2301

Vasile Blaga, liderul PDL la Constanţa „ PDL se opune baronizării Portului Constanţa“. Partidul ar putea depune moţiune de cenzură

15 May 2014 1261

Gigi Chiru vrea să le arate Portul lui Blaga şi Stolojan de la statuia lui Anghel Saligny

14 May 2014 1169

Comunicat - Primăria Cernavodă

26 Apr 2014 1020

Răspunsul Primăriei Cernavodă la un material publicat în presa constănțeană Traficul pietonal, neschimbat de 30 de ani

26 Apr 2014 1352

Oraşul Cernavodă se pregăteşte pentru “marea asfaltare”

05 Mar 2014 775

Mâine Porţi deschise la Liceul Teoretic Anghel Saligny

24 Feb 2014 887

Viitorii elevi din Cernavodă, aşteptaţi la Liceul Teoretic „Anghel Saligny”

22 Feb 2014 2016