A studiat la Moscova şi în Italia, Belgia, Olanda şi Germania Chiriac Avădanei, inginerul care a proiectat Magistrala Albastră, a decedat

 Şeful echipei de proiectare a Canalului Dunăre - Marea Neagră, ing. Chiriac Avădanei, a decedat la 87 de ani.
 
Când Nicolae Ceauşescu l-a desemnat şeful echipei de proiectare a Canalului Dunăre - Marea Neagră, Chiriac Avădanei avea 46 de ani şi era inginer la Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale şi Aeriene din capitală, iar până să înceapă lucrările propriu-zise, a făcut sute de studii şi a desenat mii de planşe. La evenimentul companiei din acest an, prilejuit de cele trei decenii de la inaugurarea canalului, Chiriac Avădanei îşi amintea: „Am început proiectarea Canalului în 1973, pe 9 iulie, când mi s-a încredințat sarcina să mă ocup de această proiectare. Am făcut-o împreună întâi cu 182 de ingineri și tehnicieni ai Institutului de Proiectări Transporturi Auto, Navale și Aeriene, iar după doi ani, am ajuns la 215 ingineri și tehnicieni și am elaborat până la final 33.000 de proiecte pentru realizarea lucrărilor.“

 O viaţă dedicată studiilor, proiectărilor şi execuţiei

 Chiriac Avădanei s-a născut în anul 1927, la Târgu Trotuş, lângă Oneşti, în judeţul Bacău, într-o familie de ţărani. Părinţii au făcut totul pentru ca el şi surorile sale să înveţe carte. Pe el l-au dat la Liceul Internat „Costache Negruzzi“ din Iaşi, pe care l-a urmat în perioada 1938-1946. În anul 1953, a absolvit Institutul de Inginerie pentru Căi de Comunicaţie din Moscova, obţinând brevetul şi insigna acordate celui mai merituos absolvent al institutului. În anul 1967, cu ajutorul unei burse, a efectuat o specializare în Italia pentru concepţia şi realizarea de autostrăzi. Ulterior, în anul 1973, a urmat, în Belgia, Olanda şi Germania, studii privind căile navigabile interioare. Între anii 1978 şi 1980 a participat, în cadrul CEPECA, cursul „Planificarea / realizarea proiectelor pentru transporturi“. Chiriac Avădanei a lucrat în activitatea de studii şi proiectare timp de 49 de ani şi în cea de execuţie timp de nouă ani. În perioada 1953 -1960, a activat ca asistent cu jumătate de normă în cadrul Institutului de Căi Ferate Bucureşti şi al Universităţii Politehnica Bucureşti. Ulterior, între anii 1967 - 1973, a fost membru în Comitetul Tehnic pentru şosele suple din cadrul Asociaţiei Internaţionale Permanente a Congreselor de Drumuri (AIPCR) Paris. Nu în ultimul rând, a participat la lucrări efectuate în colaborare cu Iugoslavia şi Republica Moldova (soluţii pentru Porţile de Fier II, pentru lucrarea Stânca - Costeşti şi pentru amenajarea Prutului ca arteră navigabilă). A fost angajat la Direcţia Generală a Construcţiilor - Întreprinderea de Construcţii Căi Ferate Bucureşti, Institutul de Proiectări Transporturi (IPT) din Ministerul Transporturilor Rutiere, Navale şi Aeriene, Direcţia Generală a Construcţiilor din Ministerului de Transporturi, la Institutul de Proiectări transporturi Auto, Navale şi Aeriene şi la Institutul de Proiectări Transporturi Auto, Navale şi Aeriene. Chiriac Avădanei a condus execuţia de lucrări civile şi realizarea de studii privind condiţiile locale pentru concepţia de construcţii şi lucrări de infrastructură, elaborarea de documente normative aferente proiectelor „Canalul navigabil Dunăre - Marea Neagră“, supranumit Magistrala Albastră, „Canalul navigabil Poarta Albă - Midia, Năvodari“, iar din anul 1984, proiectului „Amenajarea râului Argeş pentru navigaţie, irigaţii şi alte folosinţe“.
 
Sursa: Academia de Ştiinţe Tehnice

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Nu exista articole asemanatoare.