Controlul la CNAS., în legătură cu cardul de sănătate, finalizat la sfârşitul lui martie

Corpul de control al prim-ministrului urmează să finalizeze la sfârșitul lunii martie 2017 controlul la C.N.A.S., în legătură cu cardul de sănătate, iar Avocatul Poporului va continua să monitorizeze situația. Răspunsul guvernului, ca și al celorlalte autorități în domeniu este urmarea demersurilor și a anchetei realizate de către Avocatul Poporului în anul 2016 și începutul anului 2017. Sesizarea din oficiu și ancheta Avocatului Poporului a fost inițiată după apariția în presă, în luna octombrie 2016, a unor informații referitoare la blocarea cardului de sănătate, în care se specifica faptul că nu funcționează sistemul unic integrat, motiv pentru care medicii de familie nu au putut valida calitatea de asigurat și nici evita cozile de la cabinete.
 
      În cadrul anchetei Avocatului Poporului, Casa Națională de Asigurări de Sănătate a răspuns inițial, în parte la întrebări și a comunicat, între altele, faptul că medicul are un instrument de rezervă, iar la începutul lunii, își importă o personalizare a statutului asiguraților. Motivele ultimei întreruperi a sistemului au fost erorile de comunicație, iar Casa s-a angajat să comunice ultimul raport al acesteia cu privire la situația cardurilor. O soluție pentru îndepărtarea cauzei defecțiunilor, este încheierea unui nou contrat de mentenanță. La acel moment, mentenanța s-a realizat de proprii angajați.
 
                Ca urmare a răspunsului C.N.A.S., Avocatul Poporului a revenit și a solicitat Casei să comunice următoarele aspecte:
  • dacă motivele defecțiunilor sistemului electronic al cardului de sănătate sunt repetitive și/sau independente;
  • lista componentelor defecte sau învechite ale sistemului electronic de sănătate;
  • numărul de servicii refuzate la decontare în anul 2016, pe fiecare domeniu de asistență medicală;
  • persoana care are atribuții și competențe în ceea ce privește urmărirea și derularea contractului de mentenanță a sistemului electronic al cardului de sănătate, conform fișei postului;
  • să pună la dispoziția Avocatului Poporului contractul de mentenanță privind sistemul electronic al cardului de sănătate, imediat ce procedura de achiziție a acestor servicii va fi încheiată, iar contractul va fi redactat și semnat de părțile contractante;
  • să comunice Avocatului Poporului dacă înainte de atribuirea contractului de mentenanță s-a realizat la nivelul Casei de Asigurări de Sănătate o expertiză tehnică a sistemului ce formează obiectul viitorului contract și dacă beneficiarul acestuia a fost înștiințat despre problemele reale întâmpinate în perioada de implementare.
                 Casa Națională de Asigurări de Sănătate a răspuns întrebărilor afirmând, între altele, că, în condițiile complexității și dimensiunilor sistemului, întreruperile nu urmează același tipar chiar dacă manifestările la nivelul utilizatorilor externi par similare. Conform precizărilor C.N.A.S., componentele sistemului electronic CEASS sunt achiziționate în anul 2012, având tehnologia anului 2011, iar singurele “defecte” apărute au fost cele rezultate din restartarea logică (restartarea sistemului de operare), defecte remediate prin restartarea fizică a serverelor/echipamentelor care nu au pornit corect serviciile aplicației.
 
                Reprezentanții Casei au mai susținut că tipologia motivației invalidării serviciilor medicale raportate de furnizori este variată și nu are drept cauză unică nefuncționarea sistemului CEASS, motiv pentru care în baza de date nu există servicii raportate și invalidate din cauza nefuncționării CEASS. Oficialii C.N.A.S. au mai spus că, în condițiile în care sistemul CEASS nu funcționează, serviciile pot fi semnate off-line cu cardul, restul fluxurilor rămânând neschimbate. În cazul în care funcționarea sistemului CEASS este întreruptă, în aplicațiile furnizorilor de servicii medicale sistemul transmite avertizarea “conexiune UM întreruptă”, iar furnizorul trebuie să treacă în modul de lucru off–line (numai semnarea serviciului medical se face off-line și nu influențează validarea serviciului medical în vederea plății). Conform datelor din sistemul informatic SIUI, în perioada 1 septembrie 2015 – 31 august 2016 s-au validat  peste 110 milioane de servicii la nivelul medicinei primare, peste 23 de milioane de servicii de medicină clinică de specialitate în ambulatoriu, aproape 41 de milioane de servicii paraclinice în ambulatoriu, peste 48 de milioane de reţete compensate şi peste 3,7 de milioane de servicii spitaliceşti, cifre care atestă că atât asiguraţii cât şi furnizorii de servicii medicale s-au familiarizat deja cu utilizarea sistemelor informatice PIAS, conform susținerilor reprezentanților C.N.A.S.
 
                După întrarea în vigoare a H.G. nr. 792/2016 și H.G. nr 794/2016, a fost implementat un mecanism prin care se reglementează modalitatea de raportare și validare a serviciilor medicale pentru perioadele de întrerupere în funcționarea PIAS, pentru a asigura accesul neîntrerupt al asiguraților la servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, prin adoptarea mai multor ordine ale președintelui C.N.A.S.
 
                Reprezentanții Casei au mai spus că, pentru componenta aplicativă, serviciile de mentenanță au fost asigurate până la data de 15 decembrie 2013, iar pentru componenta hardware și echipamentele de rețea și administrare, serviciile de mentenanță au fost asigurate până la data de 15 decembrie 2015.
 
                C.N.A.S. a mai comunicat faptul că, în luna noiembrie 2016 a fost efectuată o diagnoză a PIAS (care cuprinde: sistemul informatic unic integrat, sistemul naţional al cardului de asigurări sociale de sănătate, sistemul naţional de prescriere electronică şi sistemul dosarului electronic de sănătate al pacientului) în care s-au constatat unele defecțiuni, motiv pentru care Casa a înlocuit echipamentele defecte.
 
Sursa foto: cnas.ro

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Ministrul Adrian Câciu Prima tranşă din acest an pentru voucherele sociale va fi acordată în a doua jumătate a lunii februarie

21 Jan 2024 775

De "Black Friday 2023", numărul de tranzacţii online ar putea crește de 20 de ori față de o zi obişnuită

05 Nov 2023 825

Ministerul Sănătății a reluat procesul de tipărire a cardului național de asigurări sociale de sănătate

20 Oct 2023 1109

Taxa pentru eliberarea unui card de sănătate duplicat ar putea fi eliminată

02 Aug 2022 1545

Ți-ai pierdut cardul de sănătate? Care este procedura pentru emiterea unui duplicat

22 Nov 2021 19622

CAS Constanța Dacă mergeți la doctor, cardul de sănătate este, din nou, obligatoriu

04 Oct 2020 3520

Cardurile de sănătate eliberate până în 2014 vor fi rescrise şi vor avea o valabilitate de şapte ani

26 Jun 2020 2890

Coronavirus Alte trei persoane și-au pierdut viața în România. Numărul total al deceselor a ajuns la 1.308

05 Jun 2020 1924

CNAS, anunţ important despre cardul naţional de asigurări de sănătate

29 May 2020 3358

Casa Națională de Asigurări de Sănătate reia producția și distribuția cardurilor europene de sănătate

18 Nov 2019 3368

Bilanţ al Primăriei Constanţa privind cardurile destinate bicicliştilor

11 Jul 2019 1519

Valabilitatea cardului de sănătate european, prelungită la doi ani. Deputații au dat votul final

07 Feb 2019 2245

Anunţ important făcut de Ministerul Sănătății cu privire la cardurile de sănătate

03 Jan 2019 5098

CNAS anunţă Valabilitatea cardurilor de sănătate a fost automat prelungită

07 Dec 2018 2537

Termenul de valabilitate a cardurilor naționale de sănătate, a fost prelungit de la 5 la 7 ani

03 Aug 2018 1967