Şantierul STX Europe, fostul Aker Yards Tulcea, este, în continuare, cel
mai mare angajator privat din judeţ, la aproape zece ani de privatizare.
Înfiinţată în 1976, unitatea a fost folosită la acea vreme pentru reparaţia
navelor pe care România le utiliza la pescuitul oceanic. În timp, obiectivul de
activitate al şantierului a fost lărgit, iar în unitate s-a început construirea
şi comercializarea navelor maritime, fluviale, comerciale, tehnice şi militare,
a utilajelor tehnologice şi a pieselor de schimb. Şantierul naval se ocupa, de
asemenea, cu reparaţiile navale şi serviciile de asistenţă tehnică. Până în
2000, când a avut loc privatizarea, unicul şantier naval din Tulcea şi-a
schimbat denumirea de trei ori. La sfârşitul lui 1999, societatea din Tulcea a
înregistrat venituri de peste 39,794 milioane lei, cheltuieli de 40, 827
milioane lei, pierderile depăşind doar un milion lei. La vremea respectivă,
unitatea avea circa 3.000 de salariaţi. În aprilie 2000, s-a produs
privatizarea. Pachetul majoritar de acţiuni ale întreprinderii navale a fost
cumpărat de la Fondul Proprietăţii de Stat de compania norvegiană Aker
Brattvaag AS. Valoarea totală a tranzacţiei, care a inclus preţul a 69,99 % din
acţiuni şi investiţiile tehnologice şi pentru protecţia mediului, a ajuns la
22,262 milioane de dolari. Firma din Norvegia a preluat, o dată cu acţiunile,
şi datoriile societăţii, care, în 2000, depăşeau suma de 23,853 milioane lei.
Conform contractului de vânzare-cumpărare, 635 de angajaţi ai şantierului urmau
să fie disponibilizaţi, dar aproape toţi au optat pentru păstrarea locului de
muncă. Mai precis, 550 dintre salariaţi. Din 2000 şi până acum, compania a
externalizat mai multe servicii, iar în prezent, numărul de angajaţi de pe
platforma din Tulcea este mai mare de 4.000. Firma din Norvegia nu a încetat să
investească în şantier, dar şi pentru îmbunătăţirea condiţiilor de muncă ale
angajaţilor. Spre exemplu, doar în 2004, valoarea investiţiilor a fost de
aproximativ patru milioane de dolari.
Premiere pentru România
În toamna lui 2007 se producea o schimbare. Grupul sud-coreean STX
Shipbuilding devenea cel mai important acţionar individual al şantierului
naval. În mai 2008, Comisia Europeană a aproba tranzacţia prin care şantierele
sud-coreene au achiziţionat 39,2 % din acţiunile rivalului norvegian Aker
Yards. Tot în 2008, cea de-a 98-a navă lansată la apă s-a realizat pe baza unui
proiect semnat de firma Rolls-Royce Marine, această navă constituind o premieră
pentru România. Privatizarea a fost, într-adevăr, un succes, dacă se ia în
clacul şi faptul că, anul trecut, pierderile minime estimate au fost de circa
10% pentru fiecare navă construită. De asemenea, numărul navelor lansate în
2008 a fost dublu faţă de perioada de dinaintea privatizării. Pentru 2009, se estimează
că numărul lansărilor va ajunge la 19. Şantierul
din Tulcea ocupă poziţia 88 în topul în care sunt cuprinse primele o sută de
firme care nu numai că sunt profitabile, dar oferă şi cele mai bune condiţii de
muncă şi pachete salariale avantajoase. Este vorba despre clasamentul realizat
de cotidianul Capital, denumit „Cele mai bune companii pentru care să lucrezi".
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: