În procesul cu SC Polaris M Holding SRL Primăria Constanţa apelează la un expert contabil


 
Consilierii municipali vor analiza proiectul de hotărâre iniţiat de primarul Decebal Făgădău privind „achiziţia serviciului de specialitate al unui expert parte care să asigure apărarea intereselor municipalităţii în dosarul civil nr. 2711/99/2016 aflat pe rolul Tribunalului Iaşi, în vederea efectuării expertizei contabile“. 
 
Dar să vedem de ce are nevoie municipalitatea de serviciile unui specialist care să efectueze o expertiză contabilă. Din expunerea de motive a edilului-şef reiese că, pe 9 mai 2008, Primăria Constanţa a încheiat contractul nr. 70717 cu SC Polaris M Holding SRL, având ca obiect gestionarea serviciului public de salubrizare a municipiului Constanţa. După aproximativ doi ani, firma respectivă a adus la cunoştinţă municipalităţii că, „începând cu luna ianuarie 2010, va ajusta tarifele pentru activităţile specifice serviciului de salubrizare a localităţilor, în conformitate cu prevederile art. 22 din contractul nr. 7071/09.05.2008, folosind ca parametru de ajustare indicele lunar al preţurilor de consum pentru servicii, comunicat de Institutul Naţional de Statistică, raportat la luna iunie 2008“. Primăria Constanţa a comunicat SC Polaris M Holding SRL că „tarifele pot fi ajustate în măsura în care sunt îndeplinite cerinţele prevăzute în art. 13 din Ordinul nr. 109/2007, tarifele pot fi ajustate respectând formula de calcul prevăzută în art. 14 al aceluiaşi act normativ“. De aici a pornit şi acţiunea ajunsă pe masa magistraţilor.
 
Firma de salubrizare a cerut, în contradictoriu cu municipalitatea, prin acţiunea ce a format obiectul dosarului civil nr. 8224/118/2010, aflat pe rolul Tribunalului Constanţa, Secţia Comercială, de Contencios administrativ şi fiscal, „anularea actului nr. R23401/15.03.2010 şi instanţa să constate că parametrul de ajustare conform art. 22 din contractul 70717/09.05.2008 «este indicele lunar al preţurilor de consum pentru servicii» comunicat de Institutul Naţional de Statistică raportat la luna iunie 2008, obligând pârâtul la încheierea actului adiţional în acest sens“.

Polaris nu se lasă

Instanţa a dat câştig de cauză Primăriei Constanţa, iar reprezentanţii  SC Polaris M Holding SRL au formulat o nouă solicitare municipalităţii, prin care cer ajustarea tarifelor „în maniera dorită de ei, dincolo de respectarea cadrului legal“, susţine Făgădău. Pentru că municipalitatea a refuzat, firma de salubrizare s-a adresat iarăşi instanţei, pe rolul Tribunalului Constanţa fiind înregistrată acţiunea nr. 15601/118/2012.
 
Procesul a ajuns la judecătorii din Iaşi, care au pronunţat sentinţa civilă nr. 2605/ 20.11.2012, definitivă şi irevocabilă, prin care au obligat municipiul Constanţa „să ajusteze tarifele pentru activitatea specifică serviciului de salubrizare în conformitate cu parametrul de ajustare convenit prin contractul nr. 70717/09.05.2008, încheiat între părţi, respectiv indicele lunar al preţurilor de consum pentru servicii comunicat de Institutul Naţional de Statistică, raportat la luna iunie 2008, începând cu data de 1.10.2011“.
 
În contextul prezentat, Decebal Făgădău menţionează, în expunerea de motive, că Primăria Constanţa a respectat hotărârea judecătorească.
 
„Prin această hotărâre judecătorească s-a obţinut doar obligarea autorităţii contractante la ajustarea tarifelor, fapt la care Primăria Constanţa nu s-a opus niciodată, fiind o clauză asumată chiar de art. 22 din contractul nr. 70717/2008. Prin sentinţa nr. 2605/2012 nu s-a determinat valoarea obiectului obligaţiei, în sensul determinării unei sume de bani datorate cu titlu de valoare a ajustării tarifelor“, precizează edilul-şef.
 
Făgădău subliniază însă faptul că instanţa a luat în seamă că SC Polaris M Holding SRL a depus actele privind ajustarea tarifelor, dar „nu a analizat şi nu s-a pronunţat asupra documentaţiei depuse“ de firmă, ceea ce a condus la „situaţia litigioasă dintre Primăria Constanţa şi SC Polaris M Holding SRL, şi nu refuzul nostru de a ajusta tarifele“.

Pretenţiile firmei de salubrizare 

În baza sentinţei civile nr. 2605/2012, SC Polaris M Holding a formulat notificarea nr. 125835/22.09.2014, prin care a cerut Primăriei Constanţa „achitarea sumei de 45.986.966,37 de lei, reprezentând ajustarea valorilor lunare ale serviciilor de salubrizare cu indicele lunar al preţurilor de consum comunicat de INS, raportat la luna iunie 2008, pentru perioada 1.10. 2011 -iunie 2014, calculată în baza art. 22 din contract“.
 
La aceasta s-au adăugat prevederile sentinţei Tribunalului Iaşi nr. 1094/15.09.2015, prin care instanţa „obligă pârâţii la plata către reclamantă a unei penalităţi de 1% pe zi de întârziere, calculată de la data rămânerii irevocabile a sentinţei civile nr. 2605/20.11.2012 a Tribunalului Iaşi şi până la punerea în executare efectivă a sentinţei sus-indicate. Obligă pârâtul Primarul municipiului Constanţa la plata unei amenzi de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere începând de la data pronunţării hotărârii de faţă şi până la executarea sentinţei civile nr. 2605/20.11.2012“.

 
În expunerea de motive, Decebal Făgădău atrage atenţia asupra faptului că instanţa „nu indică valoarea obiectului obligaţiei la care se aplică penalitatea de 1%. În cadrul recursului formulat de municipiul Constanţa, soluţia fondului a fost schimbată în parte, în sensul că a fost înlăturată sancţiunea amenzilor civile de 20% pe zi de întârziere în sarcina primarului municipiului Constanţa, ca urmare a renunţării reclamantei la acest capăt de cerere“.
 
„Prin rechizitoriul din data de 7.12.2015 al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie - Direcţia Naţională Anticorupţie (dosar nr. 966/P/2014) înaintat Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie - Secţia Penală, care face obiectul dosarului penal nr. 4453/1/2015, pe lângă alte fapte cu caracter penal, se află şi săvârşirea infracţiunii de abuz în serviciu, săvârşită în legătură cu încheierea contractului nr. 70717/2008 de delegare a gestiunii serviciului public de salubrizare a municipiului Constanţa încheiat între Primăria Constanţa şi SC Polaris M Holding, precum şi infracţiunea de dare şi luare de mită, care au condus la producerea unui prejudiciu municipalităţii, calculat pentru perioada 2008 -2014 în valoare de 200.213.248,91 de lei, conform raportului de expertiză contabilă întocmit în cauză“, menţionează şeful administraţiei locale.

De ce este nevoie de expert contabil

Pe rolul Tribunalul Iaşi se află acum dosarul civil nr. 2711/99/2016, prin care se cere „cuantimizarea penalităţilor de 1% pe zi de întârziere, raportate de către SC Polaris M Holding SRL la suma de 45.986.955,37 de lei, penalităţi evaluate la suma de 519.652.595,68 RON“. Iată de ce, dacă instanţa ieşeană va accepta ca probă din partea Primăriei Constanţa efectuarea unui raport de expertiză contabilă, municipalitatea are nevoie de un expert. 
 
Potrivit lui Făgădău, documentul ce va fi întocmit de acesta va trebui să vizeze: „determinarea sumei reprezentând ajustarea tarifelor specifice activităţii serviciului de salubrizare în baza documentaţiei anexate de SC Polaris M Holding SRL cererii nr. 140626/12.10.2011 şi cu respectarea procedurii de ajustare reglementate potrivit Ordinului 109/2007, procedură pe care suntem ţinuţi a o respecta conform art. 22 din contractul 70717/2008 şi conform sentinţei civile nr. 2605/2012, precum şi cuantificarea penalităţilor de 1% pe zi de întârziere în baza sumei rezultate ca urmare a ajustării tarifelor stabilite“.
 
Odată ce membrii CLM Constanţa vor aproba ca municipalitatea să beneficieze de serviciile unui expert contabil, numai în măsura în care instanţa va încuviinţa proba efectuării expertizei contabile în procesul cu SC Polaris M Holding SRL, primarul Decebal Făgădău va putea demara procedura de achiziţie şi va semna contractul, dar până atunci mai e ceva timp.

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Primăria Constanța „Ovidio Running” a ajuns la a treia ediție. Iată ce restricții de circulație vor fi

19 Apr 2024 62

ZIUA LIVE Mihai Vîlcu, candidatul USR la Primăria Comunei Ghindărești - „Am intrat în politică, USR era singura soluție pentru mine” (GALERIE FOTO+VIDEO)

19 Apr 2024 190

Locuri de muncă Constanța Primăria Municipiului Mangalia scoate la concurs un post vacant. Detalii

19 Apr 2024 175

Primăria Constanța Întâlnire de lucru la Direcția Generală de Asistență Socială. Iată despre ce s-a discutat

19 Apr 2024 304

Cumpărări Directe Primăria Cuza Vodă, județul Constanța cumpără pachete pentru sărbători. Ce produse vor conține (DOCUMENT)

18 Apr 2024 537

Cumpărări directe Constanța Primăria Pantelimon cumpără stație de autobuz (DOCUMENT)

18 Apr 2024 406

Raris SRL furnizează și anul acesta foișoarele de salvamar pentru plaja din Constanța și stațiunea Mamaia (DOCUMENT)

18 Apr 2024 333

Firma, obligată de Municipalitate să elaboreze un PUZ Karelly Wash SRL vrea să construiască două blocuri în municipiul Constanța

18 Apr 2024 488

Licitații Constanța Arlechin Total Distribution SRL din București furnizează echipamente IT pentru școlile din comuna Nicolae Bălcescu (DOCUMENT)

18 Apr 2024 399

Cumpărări directe Constanța Lucris Servcom SRL se ocupă de instalarea luminițelor de Paște în Năvodari (DOCUMENT)

18 Apr 2024 352

ZIUA LIVE. Iulia Iurea, viceprimar Valu lui Traian „28 de hectare de teren sunt destinate strict amenajării de parcuri în localitate" (VIDEO)

18 Apr 2024 769

LIVE VIDEO-TEXT Probleme de interes național și local dezbătute de AUR filiala Constanța (FOTO)

18 Apr 2024 439

Deciza judecătorilor din Constanța în dosarul dintre reclamanții JT Grup OiL SA, Tiberiu Rafaello Cristian Tucan și Taner Gazi cu pârâții Primăria Năvodari și Building Ştefan AOP SRL

18 Apr 2024 387

Licitații publice Primăria Constanța achiziționează lucrări de reabilitare enegetică pentru două blocuri din zona Badea Cârţan

18 Apr 2024 327

Primăria Constanța Bucuria, în dar pentru seniorii din Căminul pentru Persoane Vârstnice (GALERIE FOTO)

18 Apr 2024 370