Detalii exclusive din dosar! Municipalitatea constănţeană riscă o nouă lovitură! Poate rămâne şi fără taxa de tramă stradală



După anularea în primă instanţă a celebrei taxe de linişte din Constanţa, Mamaia şi Satul de Vacanţă, municipalitatea constănţeană este pe cale să primească o nouă lovitură! Riscă să rămână şi fără taxa de folosire a tramei stradale de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri pe raza municipiului Constanţa, pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu! Şi asta pentru că Asociaţia Constanţa Ia Atitudine (ACIA) a solicitat Tribunalului Constanţa „anularea în parte a Anexei 5 «Alte taxe administrate de serviciul public de impozite, taxe şi alte venituri ale bugetului local» din Hotărârea Consiliului Local Constanţa nr. 312/18.12.2015 privind stabilirea impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2016, în ceea ce priveşte Cap. III - «Taxă folosire tramă stradală de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri pe raza municipiului Constanţa pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu»“.
 
Primul termen al dosarului a fost stabilit pentru data de 8 septembrie. Oricare va fi decizia Tribunalului Constanţa, ea va putea fi atacată la Curtea de Apel Constanţa.
 
Potrivit documentelor oficiale aflate la dosarul cauzei, ACIA arată instanţei de judecată că, dacă se face raportare la „dispoziţiile Cap. III din Anexa 5 a HCL 312/18.12.2015, acestea nu respectă dispoziţiile art. 486, alin. 1 şi 2 - Cod fiscal 2016, astfel încât nu se poate considera că taxa de folosire a tramei stradale este o taxă locală, în ciuda faptului că se menţionează în mod expres că aşa a fost instituită, ca taxă locală, nu ca taxă specială“.
 
„Astfel, nu se poate considera că această taxă de folosire a tramei stradale este instituită ca taxă «pentru utilizarea temporară a locurilor publice» (art. 486, alin. 1 - Cod fiscal 2016), aceasta din urmă fiind destinată situaţiilor în care, de exemplu, se folosesc temporar locurile publice pentru instalarea unor bannere, a unor semne pe trotuar, parcarea unor autoturisme pe timp limitat etc., folosirea infrastructurii publice locale pentru circulaţia unui autovehicul neintrând în aceste situaţii“.
 
De asemenea, „nu se poate considera nici că această taxă de folosire a tramei stradale este instituită ca taxă «pentru deţinerea sau utilizarea echipamentelor şi utilajelor destinate obţinerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală, pe raza localităţii unde acestea sunt utilizate, precum şi ca taxe pentru activităţile cu impact asupra mediului înconjurător» (art. 486, alin. 2 - Cod fiscal).
 
Fundamentarea taxei de folosire a tramei stradale se referă la «necesitatea utilizării reţelei de drumuri ce se află în administrarea municipalităţii şi pentru contracararea efectelor nedorite ale tranzitării oraşului de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, respectiv deteriorarea covorului asfaltic, poluarea etc.» (Cap. III, alin. 1, Anexa 5 - HCL 312/18.12.2015)“, potrivit documentelor oficiale aflate la Tribunalul Constanţa.

Această taxă este cel mult una specială. Nu una locală“

„Prin urmare, la o primă vedere, s-ar putea considera că taxa de folosire a tramei stradale s-ar încadra pe dispoziţiile art. 486, alin. 2 - Cod fiscal, dar înţelegerea atât a scopului instituirii acestor taxe locale în modalitatea dorită de către legiuitor, cât şi a exemplelor celorlalte administraţii ajunge să ne conducă spre o altă concluzie, şi anume că această taxă este cel mult una specială, aşa cum este ea reglementată de dispoziţiile art. 484 - Cod fiscal, şi nu o taxă locală.
 
În forma reglementată prin HCL 312/18.12.2015, taxa de folosire a tramei stradale se referă la autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, respectiv la autovehicule (ş nu «echipamente şi utilaje», astfel cum se prevede în art. 486, alin. 2 - Cod fiscal!) înmatriculate în acest scop şi pentru care se datorează alte impozite şi taxe instituite la nivel naţional pentru aceleaşi scopuri, ducând astfel la o dublă taxare a contribuabililor.
 

Pe când, în alte administraţii, pe lângă folosirea aceleiaşi terminologii, respectiv preluarea denumirii taxei din Codul fiscal (Taxa pentru deţinerea echipamentelor şi utilajelor destinate obţinerii de venituri care folosesc infrastructura publică locală de către persoane fizice şi persoane juridice), se observă faptul că taxa este instituită asupra altor tipuri de bunuri, respectiv echipamente şi utilaje nesupuse înmatriculării“, conform sursei mai sus citate.

„Se încalcă dispoziţiile art. 56 din Constituţia României“

În concluzie, Asociaţia Constanţa Ia Atitudine solicită ca Tribunalul Constanţa „să ia în considerare calificarea taxei de folosire tramă stradală de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri pe raza municipiului Constanţa pe străzile de trafic uşor, mediu şi greu ca fiind taxă specială, nu taxă locală permisă potrivit prevederilor art. 486, alin. 2 - Cod fiscal“.
 
În cazul în care instanţa va aprecia că această taxă este instituită ca taxă locală, ACIA cere ca Tribunalul să aibă în vedere faptul că „aceasta încalcă dispoziţiile art. 56 din Constituţia României, respectiv faptul că «sistemul legal de impuneri trebuie să asigure aşezarea justă a sarcinilor fiscale», fiind un fapt notoriu instituirea sub aceeaşi fundamentare a altor impozite şi taxe pentru autovehicule la nivel naţional (aceasta fiind şi raţiunea pentru care e permisă, sub dispoziţiile art. 486, alin. 2 - Cod fiscal, instituirea unor astfel de taxe locale, dar numai pentru echipamente şi utilaje, NU pentru autovehicule!)“.
 
Potrivit Serviciului Public de Impozite şi Taxe Constanţa, taxa de tramă stradală „este instituită ca taxă locală, în temeiul prevederilor art. 283, alin. 1 şi 2 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, fiind fundamentată de necesitatea utilizării reţelei de drumuri ce se află în administrarea municipalităţii şi pentru contracararea efectelor nedorite ale tranzitării oraşului de către autovehiculele concepute şi construite pentru transportul de mărfuri, respectiv deteriorarea covorului asfaltic, poluarea etc“.

Citeşte şi Credeaţi că aţi scăpat? - Taxa de linişte din Constanţa se va achita în continuare. Cel puţin până în septembrie (document)


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Decebal Făgădău lucrează la structura taxelor şi impozitelor pentru 2018 „Sperăm să începem anul măcar de la 193 de milioane de euro“

02 Nov 2017 2718

La revedere, taxă de linişte! Bun venit, taxă de monitorizare video/siguranţă? Ce spunea Făgădău în 2016 şi ce spune astăzi despre un nou bir!

12 Apr 2017 11892

Municipalitatea a pierdut! Taxa de linişte aferentă anului 2016, suspendată definitiv

11 Apr 2017 6186

Azi, la Curtea de Apel Constanţa, se va analiza soarta taxei de linişte aferentă anului 2016

03 Apr 2017 2256

Avocat Silvia Uscov Ce a determinat Consiliul Local să renunţe la perceperea taxei de linişte din Constanţa

02 Feb 2017 5625

Taxa de linişte din Constanţa aferentă anului 2016 a fost anulată!

01 Feb 2017 2837

Soarta taxei de linişte din Constanţa aferentă anului 2016 va fi decisă azi!

17 Jan 2017 2794

Ce taxe vor plăti constănţenii din ianuarie 2017

28 Dec 2016 4179

Constanţa Taxa de linişte, eliminată de aleşii locali?

27 Dec 2016 3784

SPIT nu va mai emite decizii de impunere pentru taxa de liniște aferentă anului 2016

22 Nov 2016 2610

Cererea de anulare a taxei de linişte din Constanţa pentru 2016, judecată în 2017

22 Nov 2016 3475

Judecătorii din Constanţa şi-au motivat decizia prin care au anulat definitiv „taxa Al Capone“ 2015

21 Nov 2016 3482

Procesul privind anularea taxei de linişte din Constanţa a fost suspendat. Judecătorul a formulat o cerere de abţinere (document)

18 Nov 2016 2636

Proiect HCLM Constanţa privind impozitele şi taxele pe 2017. Taxa de linişte revine „pe tapet“?!

03 Nov 2016 5125

Răspunsul la posibila introducere a taxei… de siguranţă „Statul are poliţie şi jandarmi. Să-şi îndeplinească atribuţiile“

31 Oct 2016 13173