Acord de mediu de la APM Constanţa pentru modernizarea şi extinderea capacităţii de operare în portul Luminiţa

Agenţia pentru Protecţia Mediului Constanţa anunţă publicul interesat asupra deciziei de emitere a Acordului de Mediu pentru proiectul „Modernizare şi extindere capacitate de operare în portul Luminiţa (faza ET şi DALI), propus a fi amplasat în oraşul Năvodari şi comuna Corbu, intravilan şi extravilan“. Titularul investiţiei este Compania Naţonala Administraţa Canalelor Navigabile. În acest sens, APM Constanţa anunţă emiterea acordului de mediu.
 
Portul Luminiţa, cu suprafaţa acvatoriului de 25 hectare şi a platformelor portuare de 6,1 hectare, are caracter industrial, traficul derulat în port constând în special în recepţia de clincher, pietriş/balast şi expedierea de nisip, dolomite, calcar, fier vechi şi îngrăşăminte chimice (cazuri excepţionale).
 
Portul este situat în bieful II al canalului navigabil şi are caracter industrial, are platforma portuară amenajată la malul estic al lacului Taşaul (Năvodari), bazinul portuar şi canalul de acces în port fiind delimitate de apele lacului, printr-un dig având coronamentul la cota +4,50 mrMB. De asemenea, Portul Luminiţa dispune de racord rutier la drumul de acces la carieră şi de racord feroviar. În acest moment, portul dispune de două dane cu chei vertical: dana nr. 1 (de la carieră) are cheiul vertical de greutate cu goluri (secţiunea a-a pe planul de amplasament şi soluţii constructive existente; cheiurile nu sunt dotate cu bolarzi, scări de acces şi amortizori de cauciuc); dana nr. 2 (Geomar), în continuarea căreia se intenţionează a se executa danele noi, are cheiul vertical tip estacadă; fronturi de aşteptare cu chei pereat, cu lungimea totală de cca 420 de metri.
 
Accesul spre port se face pe un drum de piatră spartă de circa 1.500 ml, care se desprinde din DJ 226 Năvodari - Corbu. Accesul din interiorul portului la dana nr. 1 şi la frontul de aşteptare adiacent se face pe un drum de piatră de cca 800 ml, care este situat la mijlocul distanţei dintre mal şi limita terenului aflat în administrarea companiei. Toate aceste drumuri de piatră sunt deteriorate, prezentând gropi, denivelări şi şleauri. Deoarece nu există elemente de colectare, apa din precipitaţii bălteşte pe platforma drumurilor. Portul Luminiţa nu este prevăzut cu împrejmuire, iluminat, utilităţi (apă, energie electrică etc.) şi clădire administrativă. În acvatoriul portuar nu este asigurată adâncimea de navigaţie pe întreaga suprafaţă, astfel că s-au consemnat cazuri când navele au rămas blocate din cauza adâncimilor mici.

Iată ce lucrări vor fi executate 

  • Pentru modernizarea şi extinderea capacităţii de operare a portului, este avută în vedere realizarea următoarelor lucrări principale: extinderea capacităţii de operare a portului prin execuţia unor dane noi;
  • modernizarea drumurilor de acces spre port şi mutarea drumului la dane prin spatele platformelor de operare pentru a nu limita lăţimea acestora;
  • reabilitarea danelor şi fronturilor de aşteptare existente;
  • asigurarea adâncimilor de navigaţie în şenal şi în acvatoriul portuar la cotele proiectate;
  • consolidarea şi betonarea întregii suprafeţe portuare împrejmuite;
  • execuţia împrejmuirii şi securizarea incintei portuare cu senzori de mişcare şi sistem video de supraveghere;
  • execuţia unei clădiri administrative pentru personalul responsabil cu monitorizarea şi managementul activităţilor pe platformele portului;
  • asigurarea utilităţilor (apă şi energie) la dane şi la clădirea administrativă;
  • asigurarea instalaţiilor şi dotărilor PSI;
  • execuţia reţelei canalizare şi montarea unei staţii de epurare monobloc;
  • asigurarea sistemului de colectare ape de suprafaţă de pe platformele portuare;
  • asigurarea iluminatului incintei portuare.
 
Prin acest proiect, s-a propus modernizarea danelor existente (nr. 1 şi nr. 2) şi dotarea acestora cu bolarzi, scări de acces şi amortizoare de cauciuc. S-a prevăzut reabilitarea fronturilor de aşteptare (420 ml) şi dotarea acestora cu pontoane, pasarele şi scondri pentru acostarea navelor în condiţii de siguranţă şi accesul personalului navigant la chei.

Asigurarea adâncimilor de navigaţie 

Prin proiect, s-au asigurat adâncimile de navigaţie pentru şenalul şi acvatoriul portuar la cota proiectată. Pentru siguranţa navelor, adâncimea apei la nivelul normal/mediu (+1,25 mrMB) va fi de 5,5 m. Cota apei în bieful II este 1,25 mrMB, la fel ca în lacul Taşaul. S-au realizat dragaje (cca 153.500 mc) pentru a se atinge cota dorită şi pe viitor se vor efectua dragaje de întreţinere. De asemenea, s-a avut în vedere betonarea platformelor aferente danei nr. 1. Platforma va prelua încărcările transmise de utilajele care manipulează mărfurile tranzacţionate.

O nouă clădire administrativă 

S-a avut în vedere execuţia unei clădiri administrative (din zidărie) pentru asigurarea condiţiilor optime personalului responsabil cu monitorizarea şi managementul activităţilor pe platformele portului. Pentru a asigura o vizibilitate optimă asupra platformelor portuare, se va realiza o clădire în regim P+1 (acoperiş terasă) astfel încât să se asigure cel puţin următoarele spaţii: vestibul parter; vestibul etaj; casa scărilor; birou şef port; birou personal administrativ; birou agent hidrotehnic; oficiu (pentru pregătire şi servire cafea/ceai/etc); atelier electrician; grup sanitar cu zone diferenţiate pe sexe; spaţiu pază şi punct control poartă de acces şi barieră; spaţiu energetic pentru tabloul electric general; spaţiu materiale PSI; spaţiu depozitare diverse materiale; spaţiu (şopron îngrădit) pentru generatorul de electricitate (în cazul avariilor la reţea).

Accesul în port, modernizat

Mai mult, s-a prevăzut modernizarea drumurilor de acces spre port (cca 1.500 m) şi la dane şi fronturi de acostare (cca 200 + 800 m). Pentru reducerea costurilor de întreţinere a drumurilor şi conform recomandărilor expertizei tehnice, s-a propus realizarea drumurilor în sistem rutier rigid (dală de beton pe strat de piatră spartă). De asemenea, s-a prevăzut mutarea prin spatele platformelor de operare a drumului la danele noi proiectate, la frontul de aşteptare aferent danei 1 şi la dana nr. 1, pentru crearea spaţiului necesar platformelor de operare. Accesul în port, cu excepţia danei nr. 2, se face printr-un singur punct, în dreptul trecerii peste calea ferată din zona danei nr. 1, în apropierea clădirii administrative. Accesul în port este prevăzut cu poartă auto şi pietonală automată. Poarta auto este electrică, tip glisant, pe cale de rulare. În spatele porţii auto (pe platforma portuară) s-a montat o barieră automată de taxare. Comanda porţii electrice şi a barierei este supravegheată video şi controlată din spaţiul special destinat punctului de control din clădire. Pe drumul spre dana 2, este amplasat un alt acces dotat cu poartă pietonală şi poartă auto electrică glisantă cu cale de rulare. În spatele porţii auto (pe platforma portuară) s-a montat o barieră automată de taxare. Poarta auto şi bariera va fi supravegheate video şi acţionate din punctul de control al clădirii administrative. Sistemul de barieră automată este format din barieră automată cu lungimea braţului de 6 - 8 metri, care are un timp de deschidere de până la patru secunde şi tipul de alimentare de 230 VAC. Această barieră electrică este concepută pentru deschideri de până la opt metri şi este dotată cu panou de control prevăzut cu display şi receptor ataşat în partea superioară.

Citeşte şi:

Portul Luminiţa se modernizează. Cine face investiţia şi care este scopul (document)

 
 
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Ce decizii au adoptat acționarii CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța?

15 Apr 2024 399

Investiție realizată de Polaris M Holding la Constanța!

15 Apr 2024 341

Tomis Marina Management a câștigat procesul pentru Portul Tomis Constanța! Judecătorii explică victoria (MOTIVARE+DOCUMENT)

14 Apr 2024 2110

O firmă controlată de doi oameni de afaceri turci va ridica un imobil de patru etaje în municipiul Constanța

13 Apr 2024 711

Cumpărări directe Constanța CN APM SA. Lucrări de ignifugare a podului clădirii Gării Maritime (DOCUMENT)

13 Apr 2024 444

CNAPM SA Constanța anunţă publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare de către APM, Incinta Port, Danele 64-65-66, Parcelele 64-65-66, Parcelele 256 și 257

12 Apr 2024 313

APM Constanța Undă verde pentru edificarea unui bar în Vama Veche

11 Apr 2024 481

Gheorghița Pufleanu vrea să ridice un bloc de 8 etaje în municipiul Constanța

11 Apr 2024 645

Undă verde de la APM Constanța pentru reabilitarea, consolidarea, modernizarea și extinderea Sanatoriului Balnear și de Recuperare Mangalia

11 Apr 2024 362

Tribunalul Constanța îl reabilitează pe Senol Zevri, fostul director al Agenţiei pentru Protecţia Mediului Constanţa! (MINUTĂ)

11 Apr 2024 606

Un imobil din stațiunea Venus crește pe verticală. Firma Club Razelm SRL a solicitat acord de mediu de la APM Constanța

11 Apr 2024 416

Pentru atingerea capacitatii de trafic de 11,5 milioane tone pe an Portul Medigida va fi modernizat și extins de CN ACN Constanța SA

11 Apr 2024 1148

CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța evaluează parcelele de teren pentru închiriere

11 Apr 2024 385

Constanța Un nou pas important în demararea proiectului Nodului Rutier de la Cumpăna - A4

11 Apr 2024 571

Constanța Proiect pentru reamenajarea spațiului public din zona Parc Poarta 6 – Faleză Sud

10 Apr 2024 484