Miruri, biruri şi o educaţie care supravieţuieşte (încă) din fondul clasei


 
Aşteptăm cu nerăbdare să înceapă şcoala. Văd că supermarketurile s-au umplut de acuarele şi penare, de zici că nu fac altceva copiii noştri decât să picteze toată ziua la şcoală, de zici că trăim în ţara care respectă drepturile de autor ale pictorilor, ba mai mult, îi şi plăteşte.

Da, în sfârşit, dacă n-ar fi supermarketurile, nici n-am şti că peste două săptămâni începe şcoala. Se pare că cea mai mare grijă a educatorilor şi a profesorilor din ziua de azi este să asigure la clasele la care predau necesarul pentru a-şi desfăşura orele cum trebuie. Necesar care constă în cretă, burete de şters tabla, faţă de catedră (că nu se mai păstrează, ca pe vremuri, de la celelalte generaţii de elevi), pernuţă pentru scaunul profesorilor etc. Toate pentru bunul mers şi marele confort al educaţiei. Pentru că, să recunoaştem, a fi profesor în ziua de azi nu este deloc confortabil. (Asta dacă nu se trezeşte cineva - de obicei aceia care erau numiţi „repetenţii din spatele clasei” - să vocifereze că ce, bă, ce fac profesorii 4-5 ore la şcoală? Mai vor şi bani?)
 
Aşa că, în prima şedinţă cu părinţii aşteptăm să se discute, ca de obicei, despre fondul clasei, nu neapărat despre viitorul copiilor. Ce-i ăla? Şi-aşa acest viitor este destul de incert, ce rost are să le dăm iluzii părinţilor (unora dintre ei) care încă mai cred că „dacă ai carte ai neapărat şi parte”? În ziua de azi, dacă ai cretă la tablă, e ceva.
 
Iar dacă părinţii, după ce îşi ajută copiii la teme (date încă din a doua zi de şcoală), mai au forţă să riposteze sau să chestioneze acest necesar sau fond al clasei, plus fondul şcolii, bine, dacă nu, iară bine. Oricum ar fi, vor fi nevoiţi să se cotrobăie prin buzunare sau să se împrumute până la salariul următor, ca să fie şi copilul lor în rândul celorlalţi.
 
Educaţia costă. Peste tot în lume, nu numai în România. Numai că, dacă în alte părţi ale Europei aceste costuri şi taxe sunt la vedere şi apar abia după învăţământul liceal, la noi educaţia se cuantifică în tot felul de miruri, pentru că, altfel, educatorul n-o să-şi aplece în veci atenţia asupra odraslei tale. Mai sunt mirurile de Crăciun, că tot se apropie, mirurile de 8 Martie, mirurile de sfârşit de an, de despărţire, de revedere, de draci şi de laci.

Cunosc îngrijorările propriilor mei părinţi atunci când se apropia o sărbătoare de-asta în care trebuia să-ţi arăţi respectul faţă de învăţătoare sau diriginte, măcar cu un buchet de flori, dar parcă mai trebuia ceva, ca să fie copilul în rândul lumii. Să nu se facă de râs. Să nu rămână mai prejos.
 
Cunosc şi discuţiile anumitor profesoare de prin cancelarii (în fapt, nişte viespare în care numai binele copilului nu se discută) care, atunci când se apropia un eveniment de înălţare „a respectului”, începeau să trepideze la gândul unui fierbător de cafea, că dacă le atingeai puţin, începeau să scoată cafea pe nări.

Sau aruncau aluzii mamelor care întrebau şi ele cum puteau, mai discret, mai cu capsa pusă, ce şi-ar dori de Moş Crăciun sau de 8 Martie. Că nu se poate să nu existe o mamă de-asta care să nu facă şanţ pe holurile şcolii sau ale grădiniţei, cu iniţiative nefireşti, spre disperarea celorlalţi părinţi.
 
Şi-apoi, ani mai târziu, când am luat cunoştinţă de alte sisteme de învăţământ, povestea unei românce mutate în Spania m-a luat prin surprindere. Îşi înscrisese copilul în clasa I şi, obişnuită fiind cu gesturile drăguţe, a cumpărat un buchet superb de flori pentru învăţătoare. Aceasta din urmă i l-a refuzat, pe motiv că nu vrea să se expună în faţa elevilor şi a părinţilor ca un om care primeşte (ceva) şi face favoritisme. Asta chiar e lipsă totală de respect faţă de profesia ei, a mai spus spanioloaica, înfierbântată că i-ar putea trece cuiva prin cap că poate fi cumpărată.

 
Cam aşa se măsoară respectul prin alte părţi. Înveţi, eşti preţuit pentru rezultatele tale, nu reuşeşti să te ridici la nivelul celorlalţi elevi din clasă, eşti ajutat. Niciodată favorizat sau anulat ca individ, în funcţie de situaţia materială.

Până când vom învăţa acest exerciţiu fundamental de decenţă, vom avea doar o educaţie care supravieţuieşte (încă) din fondul clasei.  

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Tulcea Cursuri gratuite de educație digitală pentru copii și adulți, în cadrul proiectului Siguranța Online

21 Mar 2024 351

Prima întâlnire transnațională în cadrul proiectului Protecting Children in Sport Developing Safe and Inclusive Sport Organizations la Universitatea Ovidius Constanța

20 Mar 2024 449

Comunicat de presă Proiectul „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unității de învățământ preuniversitar Liceul Teoretic Emir Racoviță, oraș Techirghiol din județul Constanța“

04 Mar 2024 277

Coaliția pentru educație cere o revizuire a proceselor de învățare și evaluare, în contextul rezultatelor slabe la simulare

27 Feb 2024 352

Istoria Dobrogei - Bibliografie Apuleius (sec. II) - „Apologia”

16 Feb 2024 4491

Ministrul Muncii „Continuăm dialogul cu partenerii sociali ca să creștem gradul de atractivitate al profesiei de dascăl”

07 Feb 2024 539

Luni, 5 februarie, examenul de simularea evaluării naționale al elevilor de clasa a a VIII-a. În județul Constanța, 6538 de elevi înscriși

04 Feb 2024 905

Știri Constanța Stimulent educațional sub forma de tichete sociale în valoare de 120 de lei pentru grădiniță!

21 Jan 2024 629

Primăria Aliman, proiect de educație timpurie finanțat prin PNRR, derulat la școala „Dan Spătaru”

14 Jan 2024 665

Proiectul Centrul de practică, recreere și SPORTURI NAUTICE al studenților din cadrul Universității Ovidius din Constanța - NAUTIC@ OVIDIUS WATER a ajuns la final

18 Dec 2023 694

LIVE TEXT Farul Constanța, vizită la Colegiul Național „Mihai Eminescu“, în programul „Învățăm să fim campioni“ (FOTO+VIDEO)

12 Dec 2023 1249

Simion Hăncescu, președintele FSLI Bugetul Educaţiei va creşte cu șase miliarde de lei în 2024

11 Dec 2023 732

Moţiune simplă pe Educaţie, depusă la Camera Deputaţilor de USR şi parlamentarii de la Forţa Dreptei

11 Dec 2023 649

Activități de educație rutieră în școlile din municipiul Constanța

08 Dec 2023 641

MAE Adoptarea Strategiei Naționale pentru Africa „România - Africa. Parteneriat pentru viitor prin pace, dezvoltare și educație, un document-cadru de viziune”

10 Nov 2023 515