Politic

USR lansează bugetarea participativă Vrea ca, în 2018, Primăria să finanţeze cu 3 milioane de euro 15 proiecte iniţiate de cetăţeni

După modelele de succes de la Cluj, Oradea şi chiar Bucureşti, unde cetăţenii se implică în iniţierea unor proiecte de interes local, USR Constanţa lansează un proiect de bugetare participativă, în care fiecare constănţean poate participa în luarea deciziilor privind cheltuirea unei părţi din bugetul local. Zilele viitoare, reprezentanţii USR vor supune atenţiei aleşilor locali proiectul în vederea implementării lui la nivelul oraşului. Proiectul a fost conceput pe modelul altor oraşe din ţară şi din străinătate unde s-a dovedit un real succes.
 
„Având în vedere că, la nivel local, Primăria Municipiului Constanţa are ca obiectiv o bună guvernare în condiţii de transparenţă totală, ajustarea politicilor publice la nevoile şi aşteptările comunităţii, prin această campanie se urmăreşte identificarea a 15 proiecte de interes local iniţiate de cetăţeni, care vor putea fi asumate şi implementate de Municipiul Constanţa, începând cu anul 2018, fiind un prim şi important pas în complexul proces de bugetare participativă. Analiza tehnică, de legalitate a proiectelor propuse, se va face de către Consiliul Bugetar Participativ, special constituit în acest scop, care va întocmi o listă de proiecte eligibile, ce vor fi supuse votului cetăţenilor pe site-ul dedicat campaniei“, susţin reprezentanţii USR.
 
Bugetul propus pentru 15 proiecte iniţiate de cetăţeni pentru anul 2018 este de 3.000.000 de euro, cu TVA inclus, echivalentul în lei. Suma poate suferi modificări, în funcţie de decizia Consiliului Local al Municipiului Constanţa la aprobarea bugetului municipiului Constanţa pe anul 2018. Organizarea şi derularea campaniei se vor face în conformitate cu regulamentul anexat la proiectul de hotărâre. 

Scopul campaniei  

Campania „Tu decizi pentru Constanţa“ urmează să se desfăşoare pe parcursul anului 2018 şi urmăreşte să asigure cadrul necesar atât pentru consultarea, cât şi pentru participarea în mod direct şi într-o manieră democratică a cetăţenilor în luarea deciziilor privind cheltuirea unei părţi din bugetul local. Astfel, membrii comunităţii se transformă, din simpli observatori, în protagonişti ai administraţiei publice locale.
 
Obiectivele acestei campanii sunt creşterea transparenţei activităţii administraţiei publice locale şi a eficienţei cheltuielilor publice; încurajarea participării cetăţenilor în luarea deciziilor, precum şi în alocarea şi monitorizarea utilizării banilor publici; creşterea încrederii şi a dialogului dintre administraţia publică locală şi populaţie; ajustarea politicilor publice la nevoile şi aşteptările cetăţenilor, pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii în municipiul Constanţa.
 
Reprezentanţii USR susţin că pot participa la procesul de bugetare participativă cetăţenii care locuiesc, muncesc sau studiază în Constanţa şi au împlinit vârsta de cel puţin 18 ani.
 
Pentru a putea trimite propuneri de proiecte şi pentru a putea vota, cei interesaţi trebuie să se înregistreze pe site-ul dedicat campaniei.
Fiecare cetăţean poate formula o singură propunere de proiect, prin intermediul site-ului dedicat campaniei. Propunerile de proiecte vor face obiectul unei analize tehnice şi legale, ce va fi realizată de Consiliul Bugetar Participativ. În urma acestei verificări, se va stabili lista proiectelor care sunt eligibile. Fiecare persoană al cărei proiect a fost declarat neeligibil poate să primească, la cerere, un răspuns scris cuprinzând motivele pentru care propunerea a fost declarată neeligibilă. Toate proiectele declarate eligibile urmează să fie supuse votului cetăţenilor. Propunerile care nu sunt de competenţa Primăriei Municipiului Constanţa, cele care contravin prezentului regulament sau altor prevederi legale în vigoare nu vor putea participa la această campanie.

Bugetul campaniei 

Bugetul propus pentru această campanie reprezintă aproximativ 5% din bugetul de dezvoltare al municipiului Constanţa pe anul 2017, care este în cuantum total de aproximativ 52.500.000 de euro. Astfel, bugetul alocat campaniei va fi de 3.000.000 de euro, din această sumă fiind finanţate 15 proiecte, fiecare proiect având o valoare de maximum 200.000 de euro (inclusiv TVA).

Domenii de aplicare

Alei, trotuare şi zone pietonale; Mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei; Spaţii verzi şi locuri de joacă; Amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public etc.); Infrastructură educaţională şi culturală; Oraşul digital (Smart City) sau sănătate.
 
Evaluarea proiectelor se va face de Consiliul Bugetar Participativ, din care vor face parte consilieri locali, persoane din aparatul tehnic al Primăriei, delegaţi aleşi în cadrul întâlnirilor de cartier. Aparatul tehnic al Primăriei va fi reprezentat în Consiliul Bugetar Participativ de către funcţionari ai următoarelor direcţii: Direcţia Urbanism, Direcţia Patrimoniu şi Cadastru, Direcţia Achiziţii şi Investiţii Publice, Direcţia Gestionare Servicii Publice, Compartiment Strategii de Dezvoltare Locală şi Marketing, Serviciul Juridic, Direcţia Organizare Evenimente Culturale, Sportive şi Sociale, Direcţia Tehnic - Administrativ.
 
Analiza tehnică şi juridică a proiectelor va fi realizată de Consiliul Bugetar Participativ, care va verifica conformitatea acestora cu standardele prezentului regulament şi cu alte reglementări legale în vigoare, precum şi impactul şi fezabilitatea tehnică a acestora.
Propunerile care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate pot suferi ajustări tehnice, iar în cazul în care Consiliul consideră că este necesar, poate invita iniţiatorul proiectului pentru informaţii suplimentare în ceea ce priveşte proiectul propus. Toate proiectele declarate eligibile de către Consiliu vor fi afişate pe site-ul dedicat campaniei şi supuse votului online al cetăţenilor.

Criterii de eligibilitate a proiectelor 

Proiectele trebuie să fie de interes local şi să nu realizeze activităţi cu scop comercial, publicitar, de natură politică sau etnică; să fie sau să poată fi asimilate unei investiţii aflate în aria de competenţă a Primăriei Municipiului Constanţa şi care vizează un spaţiu public; să nu intre în aria altor programe ale Primăriei Municipiului Constanţa; să nu genereze cheltuieli de funcţionare importante după implementare; să fie delimitate zonal; să se încadreze în domeniile prevăzute în prezentul regulament; să se încadreze în bugetul maxim alocat unui proiect.

Calendarul campaniei propuse de USR 

Campania „Tu decizi pentru Constanţa“ va avea un calendar compus din şase etape, după cum urmează:
 
Etapa 1: 1.02.2018-15.03.2018 - întâlniri la nivel de cartier: în cadrul acestor întâlniri, cetăţenii sunt informaţi asupra campaniei, bugetul acesteia, proiecte pe care Primăria le are în derulare, precum şi discutarea priorităţilor cetăţeneşti;
 
Etapa 2: 16.03.2018-30.04.2018 - propunerea proiectelor: aceasta reprezintă prima fază în procesul de stabilire a proiectelor, fază în care sunt încurajate munca în echipă şi propunerile colective;
 
Etapa 3: 1.05.2018-30.06.2018 - înscrierea online a proiectelor;
 
Etapa 4: 1.07.2018-31.08.2018 - dezbaterea proiectelor: în această etapă vor avea loc discuţii asupra proiectelor depuse, atât online, cât şi la nivel de cartiere, precum şi alegerea, în cadrul întâlnirilor de cartier, a delegaţilor ce vor face parte din Consiliul Bugetar Participativ;
 
Etapa 5: 1.09.2018-30.10.2018 - votul final: aceasta presupune votul online al proiectelor avizate de către Consiliul Bugetar Participativ;
 
Etapa 6: Implementare din partea administraţiei şi monitorizare din partea Consiliului Bugetar Participativ. Indicat ar fi ca perioada de implementare a proiectelor să nu depăşească 24 de luni.


Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Cumpăna, mai bogată cu 4.600 de pomi „Programele de plantare au în administraţia publică locală un partener de nădejde“ (galerie foto + video)

20 Nov 2017 454

PNL depune astăzi moțiunea de cenzură

17 Nov 2017 230

Maurer Imobiliare prezintă o campanie atractivă de Black Friday

16 Nov 2017 967

”Desființați recreațiile!", campania care dorește să protejeze elevii hărțuiți la școală

07 Nov 2017 1211

Tone de deșeuri adunate în cadrul campaniei ”Curățăm Constanța Noastră”. Autoritățile, mulțumite de rezultatele obținute

31 Oct 2017 243

Campanie ZIUA de Constanţa privind transparenţa în baza principiilor Legii nr. 544/2001 (III) Universitatea „Ovidius“, obligată de instanţă să furnizeze informaţii (documente)

30 Oct 2017 851

Campanie ZIUA de Constanţa privind transparenţa în baza principiilor Legii nr. 544/2001 (II) Ce taxe percep primăriile şi CJC pentru fotocopierea documentelor de interes public? (documente)

25 Oct 2017 1064

Reacția Poliției Române la campania #metoo

19 Oct 2017 395

Campania #metooFemei din întreaga lume mărturisesc despre hărţuirile sexuale din viaţa lor. Fenomenul a luat amploare şi în România

18 Oct 2017 500

Șoferii sunt ”certați” cu centura de siguranță. Mii de conducători auto amendați într-o săptămână de polițiști

23 Sep 2017 588

ITM Constanţa a sesizat parchetul privind șapte angajatori. Iată motivul!

04 Sep 2017 770

Hagi, Gică Popescu şi alte nume mari, în sprijinul antrenorului Imre Janko Tragedie la Constanţa! S-a demarat o campanie umanitară

04 Sep 2017 6498

Litoral 2017. Campania ,,Siguranţa ta, prioritatea noastră” la a doua ediţie

03 Aug 2017 387

Epidemie de rujeolă în România, Autorităţile locale implicate în campania de vaccinare

18 Jul 2017 581

Cui a atribuit contracte Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Constanţa în anul 2015 (V) (document)

14 Jul 2017 634

Cui a atribuit contracte Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Constanţa în anul 2015 (IV) (document)

07 Jul 2017 1265

A murit Liviu Andrei Cocoş, băiatul din Constanţa bolnav de leucemie, în sprijinul căruia rugbyştii au lansat, în 2015, o campanie umanitară

01 Jul 2017 17511

Cui a atribuit contracte Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Constanţa în anul 2015 (III) (documente)

30 Jun 2017 1092

Contractele atribuite în anul 2015 (II) DJST Constanţa a cumpărat carne de curcan de la firma lui Cornel Panait, rectorul UMC (documente)

23 Jun 2017 2271

Apel la transparenţă Cum s-au pompat în 2015 fonduri nerambursabile de la Primăria Constanţa în „consolidarea tronului reginei Tomiris“ (documente)

17 Jun 2017 5502

Cui a atribuit contracte Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Constanţa în anul 2015 (I) (documente)

16 Jun 2017 2961

Campania electorală la final. Câte incidente au fost înregistrate. Alegeri vor fi şi în judeţul Constanţa, la Nicolae Bălcescu

10 Jun 2017 553

Apel la transparenţă Cum a atribuit Primăria Constanţa aproximativ 1,5 milioane de lei pentru Fashion Summer Festival Mamaia (document)

10 Jun 2017 2490

UPDATE. „Vă rog, share masiv!“ „Nu-l pot ţine la hotel. Nu acceptă animale“

09 Jun 2017 24194

Cui a atribuit contracte Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Constanţa în anul 2014 (III) (documente)

09 Jun 2017 814

Cui a atribuit contracte Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Constanța în anul 2014 (II) (documente)

04 Jun 2017 1327

Polițiștii și jandarmii îi atenționează pe turiștii din Vama Veche. Care e motivul (video)

03 Jun 2017 2119

vinul.ro Luna gastronomiei în restaurante, 24 mai - 23 iunie, București

29 May 2017 2327

Două săptămâni de campanie electorală pentru scrutinul din 11 iunie. Cine vrea să fie primar?

29 May 2017 1670

Cui a atribuit contracte Direcția Județeană pentru Sport și Tineret Constanța în anul 2014 (I) (documente)

27 May 2017 869

Despre „Sărbătoarea Recoltei şi a Vinului Românesc” Coincidenţă stranie sau cum a câştigat Fundaţia Fantasio bani nerambursabili de la Primăria Constanţa (documente)

26 May 2017 1905

Călători străini prin Dobrogea (CVIII) - lt. Berndt Rosenström (Finlanda/Rusia) - galerie foto

19 May 2017 704

Cui a atribuit contracte Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Constanţa în anul 2013 (II) (documente)

19 May 2017 1049

Cui a atribuit contracte Direcţia Judeţeană pentru Sport şi Tineret Constanţa în anul 2013 (I)

12 May 2017 856

Cum putem preveni, diagnostica și învinge cancerul mamar cu ajutorul medicilor specialişti şi a investigaţiilor MedLife

10 May 2017 3074

Utilizatorii serviciului WhatsApp vizaţi de un atac tip phishing. Cum se pot apăra

03 May 2017 2422

Atenţie ce măsline consumaţi! Consumul de măsline înnegrite artificial crește riscul apariției cancerului gastric!

02 May 2017 5003

AEP refuză să deconteze bani cheltuiţi în campania electorală pentru PNL. Ce se întâmplă la Constanţa

19 Apr 2017 1285

Campanie MAI. „Prieteniile în mediul virtual pot fi fatale!” (video)

04 Apr 2017 372

Cât va dura recuperarea Andreei Cristea, tânăra din Constanţa rănită grav în atentatul de la Londra

04 Apr 2017 1533

Site-ul proiectului, încremenit în 2016 Campania „Curăţăm Constanţa Noastră“, start fără repere de acţiune

04 Apr 2017 563

O fundaţie din Marea Britanie a declanşat o campanie pentru tânăra din Constanţa rănită în atentatul de la Londra

03 Apr 2017 1206

Campanie antieuropeană. Chestionarul trimis către fiecare casă din Ungaria

01 Apr 2017 893

Pregătiri intense pentru sezonul estival la Techirghiol

30 Mar 2017 2006

Ziua internațională a copilului bolnav de cancer. Cum înțelege și cum să vorbești cu micuțul despre moarte

15 Feb 2017 1115

Iohannis „Politicienii dau o lovitură de grație statului de drept”

23 Jan 2017 579

Nădrag strânge semnături de capul său? Postul de viceprimar dorit de PSD, miza scandalului fără sfârşit de la Hârşova

20 Jan 2017 1338

Scandal la Hârşova. PSD strânge semnături pentru demiterea edilului-şef. Primarul ALDE spune că demersul nu are temei legal!

19 Jan 2017 2949

Campanie de rechemare în service pentru Land Rover și Jaguar vândute în România

14 Jan 2017 842

Iohannis îl cheamă miercuri pe Grindeanu să-i prezinte bugetul şi cum va aplica promisiunile de campanie

09 Jan 2017 566