USR lansează bugetarea participativă Vrea ca, în 2018, Primăria să finanţeze cu 3 milioane de euro 15 proiecte iniţiate de cetăţeni

După modelele de succes de la Cluj, Oradea şi chiar Bucureşti, unde cetăţenii se implică în iniţierea unor proiecte de interes local, USR Constanţa lansează un proiect de bugetare participativă, în care fiecare constănţean poate participa în luarea deciziilor privind cheltuirea unei părţi din bugetul local. Zilele viitoare, reprezentanţii USR vor supune atenţiei aleşilor locali proiectul în vederea implementării lui la nivelul oraşului. Proiectul a fost conceput pe modelul altor oraşe din ţară şi din străinătate unde s-a dovedit un real succes.
 
„Având în vedere că, la nivel local, Primăria Municipiului Constanţa are ca obiectiv o bună guvernare în condiţii de transparenţă totală, ajustarea politicilor publice la nevoile şi aşteptările comunităţii, prin această campanie se urmăreşte identificarea a 15 proiecte de interes local iniţiate de cetăţeni, care vor putea fi asumate şi implementate de Municipiul Constanţa, începând cu anul 2018, fiind un prim şi important pas în complexul proces de bugetare participativă. Analiza tehnică, de legalitate a proiectelor propuse, se va face de către Consiliul Bugetar Participativ, special constituit în acest scop, care va întocmi o listă de proiecte eligibile, ce vor fi supuse votului cetăţenilor pe site-ul dedicat campaniei“, susţin reprezentanţii USR.
 
Bugetul propus pentru 15 proiecte iniţiate de cetăţeni pentru anul 2018 este de 3.000.000 de euro, cu TVA inclus, echivalentul în lei. Suma poate suferi modificări, în funcţie de decizia Consiliului Local al Municipiului Constanţa la aprobarea bugetului municipiului Constanţa pe anul 2018. Organizarea şi derularea campaniei se vor face în conformitate cu regulamentul anexat la proiectul de hotărâre. 

Scopul campaniei  

Campania „Tu decizi pentru Constanţa“ urmează să se desfăşoare pe parcursul anului 2018 şi urmăreşte să asigure cadrul necesar atât pentru consultarea, cât şi pentru participarea în mod direct şi într-o manieră democratică a cetăţenilor în luarea deciziilor privind cheltuirea unei părţi din bugetul local. Astfel, membrii comunităţii se transformă, din simpli observatori, în protagonişti ai administraţiei publice locale.
 
Obiectivele acestei campanii sunt creşterea transparenţei activităţii administraţiei publice locale şi a eficienţei cheltuielilor publice; încurajarea participării cetăţenilor în luarea deciziilor, precum şi în alocarea şi monitorizarea utilizării banilor publici; creşterea încrederii şi a dialogului dintre administraţia publică locală şi populaţie; ajustarea politicilor publice la nevoile şi aşteptările cetăţenilor, pentru a îmbunătăţi calitatea vieţii în municipiul Constanţa.
 
Reprezentanţii USR susţin că pot participa la procesul de bugetare participativă cetăţenii care locuiesc, muncesc sau studiază în Constanţa şi au împlinit vârsta de cel puţin 18 ani.
 
Pentru a putea trimite propuneri de proiecte şi pentru a putea vota, cei interesaţi trebuie să se înregistreze pe site-ul dedicat campaniei.
Fiecare cetăţean poate formula o singură propunere de proiect, prin intermediul site-ului dedicat campaniei. Propunerile de proiecte vor face obiectul unei analize tehnice şi legale, ce va fi realizată de Consiliul Bugetar Participativ. În urma acestei verificări, se va stabili lista proiectelor care sunt eligibile. Fiecare persoană al cărei proiect a fost declarat neeligibil poate să primească, la cerere, un răspuns scris cuprinzând motivele pentru care propunerea a fost declarată neeligibilă. Toate proiectele declarate eligibile urmează să fie supuse votului cetăţenilor. Propunerile care nu sunt de competenţa Primăriei Municipiului Constanţa, cele care contravin prezentului regulament sau altor prevederi legale în vigoare nu vor putea participa la această campanie.

Bugetul campaniei 

Bugetul propus pentru această campanie reprezintă aproximativ 5% din bugetul de dezvoltare al municipiului Constanţa pe anul 2017, care este în cuantum total de aproximativ 52.500.000 de euro. Astfel, bugetul alocat campaniei va fi de 3.000.000 de euro, din această sumă fiind finanţate 15 proiecte, fiecare proiect având o valoare de maximum 200.000 de euro (inclusiv TVA).

Domenii de aplicare

Alei, trotuare şi zone pietonale; Mobilitate, accesibilitate şi siguranţa circulaţiei; Spaţii verzi şi locuri de joacă; Amenajare spaţii publice (mobilier urban, iluminat public etc.); Infrastructură educaţională şi culturală; Oraşul digital (Smart City) sau sănătate.
 
Evaluarea proiectelor se va face de Consiliul Bugetar Participativ, din care vor face parte consilieri locali, persoane din aparatul tehnic al Primăriei, delegaţi aleşi în cadrul întâlnirilor de cartier. Aparatul tehnic al Primăriei va fi reprezentat în Consiliul Bugetar Participativ de către funcţionari ai următoarelor direcţii: Direcţia Urbanism, Direcţia Patrimoniu şi Cadastru, Direcţia Achiziţii şi Investiţii Publice, Direcţia Gestionare Servicii Publice, Compartiment Strategii de Dezvoltare Locală şi Marketing, Serviciul Juridic, Direcţia Organizare Evenimente Culturale, Sportive şi Sociale, Direcţia Tehnic - Administrativ.
 
Analiza tehnică şi juridică a proiectelor va fi realizată de Consiliul Bugetar Participativ, care va verifica conformitatea acestora cu standardele prezentului regulament şi cu alte reglementări legale în vigoare, precum şi impactul şi fezabilitatea tehnică a acestora.


Propunerile care îndeplinesc condiţiile de eligibilitate pot suferi ajustări tehnice, iar în cazul în care Consiliul consideră că este necesar, poate invita iniţiatorul proiectului pentru informaţii suplimentare în ceea ce priveşte proiectul propus. Toate proiectele declarate eligibile de către Consiliu vor fi afişate pe site-ul dedicat campaniei şi supuse votului online al cetăţenilor.

Criterii de eligibilitate a proiectelor 

Proiectele trebuie să fie de interes local şi să nu realizeze activităţi cu scop comercial, publicitar, de natură politică sau etnică; să fie sau să poată fi asimilate unei investiţii aflate în aria de competenţă a Primăriei Municipiului Constanţa şi care vizează un spaţiu public; să nu intre în aria altor programe ale Primăriei Municipiului Constanţa; să nu genereze cheltuieli de funcţionare importante după implementare; să fie delimitate zonal; să se încadreze în domeniile prevăzute în prezentul regulament; să se încadreze în bugetul maxim alocat unui proiect.

Calendarul campaniei propuse de USR 

Campania „Tu decizi pentru Constanţa“ va avea un calendar compus din şase etape, după cum urmează:
 
Etapa 1: 1.02.2018-15.03.2018 - întâlniri la nivel de cartier: în cadrul acestor întâlniri, cetăţenii sunt informaţi asupra campaniei, bugetul acesteia, proiecte pe care Primăria le are în derulare, precum şi discutarea priorităţilor cetăţeneşti;


 
Etapa 2: 16.03.2018-30.04.2018 - propunerea proiectelor: aceasta reprezintă prima fază în procesul de stabilire a proiectelor, fază în care sunt încurajate munca în echipă şi propunerile colective;
 
Etapa 3: 1.05.2018-30.06.2018 - înscrierea online a proiectelor;
 
Etapa 4: 1.07.2018-31.08.2018 - dezbaterea proiectelor: în această etapă vor avea loc discuţii asupra proiectelor depuse, atât online, cât şi la nivel de cartiere, precum şi alegerea, în cadrul întâlnirilor de cartier, a delegaţilor ce vor face parte din Consiliul Bugetar Participativ;
 
Etapa 5: 1.09.2018-30.10.2018 - votul final: aceasta presupune votul online al proiectelor avizate de către Consiliul Bugetar Participativ;
 
Etapa 6: Implementare din partea administraţiei şi monitorizare din partea Consiliului Bugetar Participativ. Indicat ar fi ca perioada de implementare a proiectelor să nu depăşească 24 de luni.


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Atenție la apelurile telefonice primite! O nouă metodă de înșelăciune prin apeluri telefonice face victime

26 Mar 2024 1409

Campanie de fraudă prin apeluri telefonice în care se utilizează identitatea Directoratului Naţional de Securitate Cibernetică

21 Mar 2024 608

Centrul Militar Zonal Constanța anunță încheierea campaniei de promovare a colegiilor naționale militare

20 Mar 2024 538

Handbal CSM Constanța debutează în noua ediție a Cupei României, cu gândul de a-și apăra trofeul

19 Mar 2024 609

MApNForțele Aeriene Române transportă ajutoare umanitare către Regatul Hașemit al Iordaniei

14 Mar 2024 372

IGSU România sprijină spitalul de campanie iordanian din Fâșia Gaza (DOCUMENT)

14 Mar 2024 421

Primăria Constanța Prima campanie din 2024, de sterilizare gratuită a animalelor, a început

11 Mar 2024 1069

ZIUA LIVE Senatorul Septimiu Bourceanu (PNL) - „Într-un calendar destul de scurt, vom anunța candidatul la CJ Constanța”!

29 Feb 2024 871

ZIUA LIVE Septimiu Bourceanu (PNL Constanța) despre despre comasarea alegerilor europarlamentare cu localele (VIDEO)

29 Feb 2024 558

Alianţa Dreapta Unită şi-a lansat identitatea vizuală şi sloganul de campanie

28 Feb 2024 649

ZIUA LIVE PNL Constanța, față în față cu provocarea comasării alegerilor!

28 Feb 2024 758

ITM Constanța. Control la operatorii de articole pirotehnice!

21 Feb 2024 472

ITM Constanța “Campanie Națională de promovare a negocierii colective în întreprinderile mici şi mijlocii”. Obiectivele campaniei

20 Feb 2024 505

Prefectul județului Constanța, mesaj de condoleanțe după decesul președintelui CJ Vrancea - „Cătălin Toma s-a dus. Drum lin, camarade“

17 Feb 2024 779

Baza 57 Aeriană Mihail Kogălniceanu organizează campanii de recrutare pentru funcții de soldați și gradați profesionști!

12 Feb 2024 1223