#citeșteDobrogea: Horia Agarici, eroul care a sfidat moartea și a iubit poezia


 
  • Se împlinesc astăzi 111 ani de la nașterea „vânătorului de bolșevici”, aviatorul constănțean Horia Agarici
 
Celebrul aviator a venit pe lume la 6 aprilie 1911, în Elveția, la Lausanne, acolo unde familia sa se afla în trecere.

A rămas orfan de mamă încă înainte de a împlini trei ani, Valeria Russo (rudă cu scriitorul Alecu Russo) stingându-se în prima zi a anului 1914 și lăsându-l pe micuțul Horia în grija bunicilor și a celorlalte rude materne.

Când a venit vremea studiilor, Agarici a ales Politehnica și a plecat la Timişoara. Dar și-a dat seama curând că vocația lui e zborul, aşa că s-a înscris la Şcoala de Ofiţeri de Aviaţie din Bucureşti.

„Un tip timid, tolbă de carte”, îl descriau colegii săi. Juca fotbal, călărea, făcea scrimă. Era un mare iubitor de lectură și, în afară de cărțile tehnice pe care era obligat să le parcurgă, citea enorm, scria poezii, traducea din engleză, franceză, germană și italiană, limbi străine pentru care avea și atestat de traducător.

În 1933, a fost repartizat la Flotila de la Pantelimon, iar un an mai târziu și-a luat brevetul de aviator. Legenda spune că, în 1940, la Băneasa, au ajuns nişte avioane „Hawker Hurricane”. Pentru că citise şi ştia totul despre ele, reușește să asambleze unul cap-coadă. 

Ofițerul Horia Agarici și-a câștigat notorietatea în anii celui de-al Doilea Război Mondial, mai precis la 23 iunie 1941, chiar a doua zi după intrarea României în război, când a doborât, singur, în doar câteva minute, trei bombardiere sovietice.

La acel moment, Dobrogea era lipsită de aviație de vânătoare. Cu o zi înainte, Escadrila 53 decolase de pe aerodromul Mamaia și aterizase la Buzău, în vederea unei misiuni de protecție a unui grup de bombardament. Horia Agarici nu plecase însă cu escadrila, pentru că avionul său se afla în reparații. În hangarele de la Mamaia mai era însă un al doilea aparat Hurricane, care avea probleme cu supraîncălzirea motorului, dar putea fi folosit pentru zboruri scurte. 



A fost avionul în care Agarici s-a urcat, fără a mai sta pe gânduri și fără a mai aștepta vreun ordin, intuind pericolul pe care cinci bombardiere rusești îl aducea deasupra Constanței.

A fost o inițiativă care a salvat orașul, căci atacul aerian era menit să distrugă portul și obiectivele strategice din zonă. Din cele cinci aparate sovietice care au străpuns norii deasupra mării, Agarici a doborât trei, celelalte două renunțând la misiune.

Legendele despre această curajoasă incursiune, dar mai ales celebra melodie a lui Gherase Dendrino, pe versurile lui Păstorel Teodoreanu („A plecat la vânătoare Agarici / A plecat ca să vâneze bolșevici”) l-au făcut faimos pe eroul nostru, notorietate care urma să-i aducă însă serioase neajunsuri, odată cu venirea la putere a noului regim. Comuniștii i-au mușamalizat meritele și i-au aruncat familia, cu cei șase copii, în sărăcie și umilință.

A fost „reabilitat” abia în 1965, după ce un pilot rus (atașat militar al ambasadei URSS la București), căruia Agarici îi cruțase viața în război, a cerut să-l vadă și să-i mulțumească. El a intervenit la conducerea țării și fostul erou al Constanței a fost repus în drepturi.
 
Totuși, atunci când s-a stins, în 1982, a fost înmormîntat discret, într-un colț uitat de cimitir. Abia în 1993, s-au făcut demersuri pentru reabilitarea și reînhumarea lui cu onoruri militare.

Două străzi, în Năvodari și în Constanța, poartă numele aviatorului care a sfidat moartea și a iubit poezia.

 
Sursa foto: historia.ro


Citește și:

Horia Agarici, aviatorul salvator al cărui nume îl poartă o stradă din Constanța și una din Năvodari
 
In memoriam. Acum 34 de ani a zburat la ceruri Horia Agarici. Salvatorul Constanței (ascultă-i vocea)
 
 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

479
#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

924
#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

981
#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

1000
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

1195
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

1279
#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

1960
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

1530
Istoria Dobrogei - Bibliografie:  Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

1654
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

1215
#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

1303
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

1003
#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

1165
#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

1173
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

1567
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

1754
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

1638
#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

1592
Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

2301
#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

2304