#DobrogeaDigitală: De Ziua mondială a teatrului de păpuși - gratitudine „magicienilor” constănțeni

  • „Metamorfoza unui vis”, de Anaid Tavitian
 
Ziua mondială a teatrului de păpuși este sărbătorită anual la data de 21 martie, începând din anul 2003. Vedetele acestei zile sunt marionetele, dar și artiștii din spatele acestora.
Ziua mondială a teatrului de păpuși a fost inițiată de Teatrul de păpuși „Dzhivada Zolfagariho” din Iran. Marcarea acestei zile a fost supusă spre dezbatere la al XVIII-lea Congres al Uniunii Internaționale de Marionnette (UNIMA), desfășurat la Magdeburg, în 2000, pentru ca doi ani mai târziu să se stabilească data de 21 martie pentru celebrarea muncii și creativității artiștilor exprimate prin marionete, în cadrul unei întruniri a Consiliului International al UNIMA de la Atlanta, SUA, potrivit unima.org.
 
Duminică, 21 martie 2021, ora 11.00, Teatrul pentru Copii și Tineret „Căluțul de Mare” prezintă în online, pe Facebook-ul instituției, un moment artistic special, cu ocazia Zilei Internaționale A Marionetei; el este dedicat viitoarei premiere „Hansel și Gretel”, după Frații Grimm, ce va fi lansată atunci când condițiile legislative și situația pandemică vor permite acest lucru.
Participă regizorul spectacolului Cristian Mitescu și actorii ce fac parte din distribuție: Daniela Vlad, Rovena Paraschivoi, Grațian Prisacariu, Claudia Brădescu și Ion Ciolan
 

65 de ani de la prima premieră a Teatrului de Păpuși Constanța


Și pentru că la Constanța există una dintre cele mai vechi și renumite instituții de profil din România, ne-am oprit asupra unui fragment din istoria sa, așa cum ne este prezentată în volumul „Metamorfoza unui vis” de teatrologul Anaid Tavitian.
 

„Frumoasa poveste a Teatrului de Păpuşi Constanţa, secţie a Teatrului Dramatic Constanţa, a început într-o zi de iarnă. Actul de naştere - afişul inaugural - este datat 14 decembrie 1956. În ziua aceea, în faţa unui public entuziast, Teatrul de Păpuşi Constanţa a prezentat prima sa premieră: un spectacol compus din „Peștişorul de aur”, dramatizane de Romulus Alexandrescu, după Pușkin, şi „Prinza lecţie” de Ana loniţa şi Gabriel Teodorescu. Regia spectacolului îi aparținea lui Claudiu Cristescu, care realizase și decorul, iar creatorul păpuşilor era Lucia Trotonghi Cristescu. Actorii păpuşari, de fapt prima trupă (căreia în timp avea să i se alăture și alţi actori păpuşari), care animau eroii poveștilor, erau: Justin Defta, Mioara Jean, Georgeta Nicolau, Elena Moţoc, Georgeta Radu, Constanţa Popescu, Traian Popescu, Mia Prodau şi Ichim Gheorghe.
Timp de zece ani, spectacolele Teatrului de Păpuși Constanţa au fost create de Claudiu Cristescu, fondatorul şi animatorul acestei trupe: inteligent, intuitiv, bun cunoscător al tuturor compartimentelor teatrului, cu o putere de muncă neobișnuită, cerea tuturor celor care lucrau în teatru, pentru crearea unui spectacol, să se implice total în ceea ce făceau, Şi reușise acest lucru: o totală implicare, o implicare sensibilă a întregii echipe la actul artistic.
Spectacolele lui Claudiu Cristescu purtau pecetea originalității pentru acele vremuri: erau spectacole de o deosebită vizualitate, cu a concepție plastică deminatoare, oferind o transcriere a textului, a sensurilor fiecărei piese într-o sinteză vizual-auditivă deosebită, în care actorul era MAGICIANUL.

 

CITEȘTE INTEGRAL CARTEA ÎN FORMAT PDF

 

Era o atmosferă specială. După orele de repetiţii, acte singuri în faţa oglinzii, iar împreună cu partenerul de scenă - păpuşa - căutau și descopereau noi mişcări, noi tehnici, noi sensuri.
Primele spectacole ale Teatrului de Păpuși Constanţa au fost prezentate publicului său în sala construita(ia propriu) de păpuşarii constănţeni, la foaierul de la balconul Teatrului Dramatic (astăzi sala studio a Teatrului National de Opera si Balet «Oleg Danovski»).
Din anul 1959, casa Teatrului de Păpuşi Constanţa devine clădirea cunoscută de toţi dobrogeni și nu numai, sub denumirea de Teatrul
„Elpis”. Construită în anul 1895 de către comunitatea elenă, prima sală de teatru din Constanța păstrează și astăzi ecoul vocilor de aur ale teatrului şi liricii româneşti.(...)
Vreme de 47 de ani, acei oameni minunaţi și păpușile lor fermecate, care sunt păpușarii constănţeni, au desfătat cu arta lor, iradiind frumuseţe şi cunoaștere, zeci de mii de spectatori. Teatrul de Păpuși din Constanţa ocupa un loc de seamă în viața culturală a României, bucurându-se totodată de o deosebită recunoaştere peste graniţele țării.
De-a lungul anilor, Teatrul a fost o prezenţă de marcă în cadrul festivalurilor de gen; naţionale şi internaţionale, un ambasador al artei păpușăreşti din România, al cetăţii în care vieţuieşte şi creează.
Fiecare participare a trupei la o competiţie internaţională a adus
Teatrului un nou premiu, a dovedit cu măiestrie că străvechea artă a păpuşăriei este o artă fără granițe de limbă sau vârstă. Peste tot pe unde a călătorit Teatrul de Păpuși Constanţa a câştigat noi prieteni, admiraţia confraţilor şi criticilor”.

 
#citeşte mai departe în „Metamorfoza unui vis”
#Autor Anaid Tavitian

Dacă, în urmă cu 123 ani, pionierul culturii româneşti în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanţa, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidenţă, cotidianul ZIUA de Constanţa, conştient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri şi de azi“. 

 
DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informaţiile publicate pe site de către ZIUA de Constanţa (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informaţii, fotografii, fişiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispoziţiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile şi indicaţiile geografice şi Legea nr. 129/1992 privind protecţia desenelor şi modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanţa.sau, după caz, furnizorii săi de informaţii.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afişarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului site-ului, cu excepţia afişării pe ecranul unui computer personal şi imprimarea sau descărcarea, în scop personal şi necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanţa.

 
Citește și:

#citeşteDobrogea: A fost odată Săptămâna Teatrelor de Păpuşi la... mare. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa
 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

575
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

962
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

1168
#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

1928
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

1512
Istoria Dobrogei - Bibliografie:  Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

1633
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

1200
#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

1294
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

991
#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

1155
#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

1164
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

1560
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

1742
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

1634
#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

1575
Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

2293
#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

2297
#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

2100
#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

1790
#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Vânzarea lânurilor s-a făcut sub condiții deplorabile“ (I)

#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Vânzarea lânurilor s-a făcut sub condiții deplorabile“ (I)

1903