#DobrogeaDigitală: Înființarea Episcopiei Ortodoxe Române din America



În anul 1928, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a înființat Episcopia Ortodoxă Română din America, la cererea românilor de acolo, care au simțit nevoia unei organizări a instituției bisericești, dar, de sine stătătoare. Timp de câțiva ani, de noua episcopie s-a îngrijit preotul Ioan Truțiu, până la numirea unui episcop, în anul 1935, în persoana lui Policarp Morușca, fost stareț al mănăstirii Hodoș-Bodrog, de lângă Arad.



Perioada primilor ani a fost extrem de grea pentru noua instituție, deoarece nu avea finanțare de la Guvernul României. Cu toate acestea, preotul Ioan Cruțiu a reușit să aducă preoți din țară în nou înființatele parohii din America. Abia în anul 1934, după cum aflăm din lucrarea „Pagini din istoria monahismul ortodox în revistele bisericești din România”, după neîncetate tatonări pe lângă Guvernul României din partea Bisericii Ortodoxe Române, în vederea alocării fondului necesar pentru Episcopia Americii, a fost promulgată legea din 8 mai 1934, „Legea pentru înfiinţarea unei episcopii misionare pentru creştinii ortodocşi din ţările neortodoxe apusene”. Aceasta prevedea înfiinţarea unei episcopii, în subordinea Mitropoliei Ungrovlahiei şi sub jurisdicţia canonică a Sfântului Sinod, episcopul coordonator având dreptul să participe la reuniunile Sfântului Sinod sau ale celorlalte întâlniri bisericești ce aduc în discuție Episcopia nou înființată.

Revenind la primii ani de misionarism în America,  revista „Tomisul – Foaia oficială a eparhiei de Constanța”, nr. 5, anul VIII, mai, 1931, prezintă o adresă a lui Miron Cristea, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în care se arată că peste ocean erau parohii vacante care urmau a fi ocupate de preoți români. Preoții doritori trebuiau să împlinească anumite condiții legate de studii și vârstă. Adresa oferea detalii și despre salariul din America, care începea de la 125 de dolari și putea să crească în funcție de implicarea preotului în parohie:
 

Comisia interimară a Episcopiei Ort. Române din America, ne încunoştiinţează că acolo sunt parohii ortodoxe române vacante care ne cer să le trimitem preoţi. Din adresa Comisiunii Interimare rezultă, că salarul lunar al unui preot în America începe cu 125 dolari, lunar, şi urcarea acestui salar, depinde foarte mult de vrednicia preotului. Case parohiale, parohiile nu au, dar sunt aplicate să plătească oarecare sumă de rebonificare pentru quartit. Ca preoţi pentru America, conform adresei Comisiei Interimare, pot să vină în socotinţă în prima linie preoţii în vârstă până la 30 de ani, având pregătirea ţeologică completă şi fiind cunoscători ai muzicei bisericești ca a doua posibilitate să poată înfiinţa şi conduce cor. Întrucât în Eparhia I.P.S. Voastre s-ar afla astfel de candidaţi, care eventual ar dori să meargă ca preoţi în America, cu dragoste frăţească vă rugăm să binevoiţi ne încunoştiinţa, ca să putem lua în consecinţă dispoziţiunile corespunzătoare. Primiţi, vă rugăm Prea Sfinţite, ale Noastre întru Christos frăţeşti îmbrăţişări. Preşedinte, Patriarh, (ss) MIRON”.




Nu avem date dacă în urma acestei adrese de la Constanța au ajuns preoți în America, dar, știm sigur că, în eparhia de la malul mării episcopul Gherontie Nicolau punea accent pe felul în care se desfășurau slujbele, în special pe cântarea bisericească. Corul episcopiei de la Constanța era unul din cele mai cunoscute coruri din țară, iar preoții și diaconii din suita episcopului erau printre cei mai buni interpreți de muzică bisericească.

După cum am amintit, primul ierarh al Episcopiei Ortodoxe Române a Americii a fost Policarp Morușca, ales de Sfântul Sinod pe 26 ianuarie 1935 și hirotonit arhiereu pe 24 martie de mitropolitul Basarabiei, Gurie, P.S. Ghenadie al Buzăului, P.S. Veniamin Bârlădeanu, încredinţându-i-se astfel cârja păstorească de episcop misionar al românilor din S.U.A. şi Canada.

Policarp Morușca a putut conduce efectiv episcopia din America doar patru ani, deoarece, reîntors cu treabă în țară, în anul 1939, nu a mai putut pleca înapoi din cauza războiului, iar ulterior, comuniștii nu i-au mai dat voie. În anul 1941 a fost numit episcop la Ismail, iar câteva date despre conjunctura în care a ajuns acolo aflăm de la istoricul Adrian Nicolae Petcu:
 

La Ismail, bătrânul episcop Dionisie Erhan era pensionat de către guvernul antonescian, pe motiv de vârstă şi incapacitate în susţinerea misionarismului. În această situaţie, la conducerea eparhiei de Ismail a fost delegat episcopul Policarp Moruşca al Americii, deoarece autorităţile statului considerau că acest vlădică primeşte salariu, fără "a presta" din funcţia pentru care fusese rânduit. Astfel, în august 1941, episcopul Policarp a mers la Ismail, făcând ascultare de patriarhul său şi acceptând dispoziţia statului, deoarece considera că este pentru o perioadă scurtă de timp. În mijlocul basarabenilor, vlădica Policarp a slujit cu aceeaşi dragoste şi dăruire altarului şi credincioşilor, aşa cum făcuse în America.”, arată Adrian Nicolae Petcu.




În scaunul Episcopiei Ortodoxe Române din America, devenită mai tărziu, Mitropolia Ortodoxă Română a celor Două Americi, au mai slujit ierarhii Andrei Moldovan (12 noiembrie 1950 - 14 martie 1963), Teoctist Arăpașu (1963-1966), Victorin Ursache (7 august 1966 - 16 iulie 2001), Iosif Pop (5 iulie 2001 — 9 martie 2002), iar din 14 iulie 2002, slujește Nicolae Condrea.


#citește mai departe în revista  revista „Tomisul – Foaia oficială a eparhiei de Constanța”, nr. 5, anul VIII, mai, 1931.


Foto: Ziarul Lumina
 
Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.
 

DREPTURI DE AUTOR
 
a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.
 
b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.
 

Despre Ionuţ Druche

S-a născut pe 16 decembrie 1982 în Constanța. Este absolvent al Şcolii Generale nr. 9 „Ion Creangă“ din localitate, al Grupului Şcolar Industrial Construcţii de Maşini din Constanţa şi al Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Sfântul Apostol Andrei“ din Constanţa, promoţia 2005. A lucrat în cadrul Arhiepiscopiei Tomisului, ocupând postul de director al Editurii Arhiepiscopiei Tomisului şi pe cel de redactor-şef al revistei „Tomisul Ortodox“, publicaţie de cultură şi spiritualitate a Arhiepiscopiei Tomisului.
 
Actualmente este bibliotecar în cadrul Bibliotecii județene „I.N. Roman” din Constanța.
 
Preocupat de istoria contemporană a vieţii bisericeşti din Dobrogea, Ionuţ Druche a organizat din 2010 şi până în prezent mai multe comemorări şi simpozioane. De asemenea, este autor şi coautor a mai multor cărţi şi articole.
 

Citește și:

#Dobrogea Digitală: Cugetări din scriitori francezi despre Dumnezeu


 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

125
#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

684
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

1014
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

1225
#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

1935
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

1515
Istoria Dobrogei - Bibliografie:  Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

1635
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

1206
#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

1297
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

995
#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

1158
#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

1166
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

1562
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

1744
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

1636
#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

1582
Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

2293
#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

2297
#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

2101
#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

1791