05 May, 2021 00:00
3175
„leşit din marasmul atîtor pîrjoliri şi zbuciumări prilejuite de şirul nesfîrşit al migratorilor care au rîvnit la avutul acestui pămînt, poporul român s-a plasat de timpuriu pe traiectoria progresului şi civilizaţiei europene, într-o entitate perfect sudată organic - etnic, lingvistic şi spiritual - , care şi-a păstrat permanent trăsăturile definitorii. Naşterea şi menţinerea fiinţei sale peste milenii au fost rodul muncii, al luptei şi al sacrificiilor de sine, pe care n-a pregetat să le facă manifeste în faţa întregii omeniri, şi aceasta începînd din adîncă antichitate, ca să ajungă în zilele noastre pe culmile înalte ale devenirii socialiste. În lungul drum ascendent pe care l-a parcurs, a înregistrat în istorie fapte de eroism înălţător, dovedite întotdeauna de martori autentici de civilizaţie, ascunşi sub straturile groase de humă. Printre aceste dovezi incontestabile, străluceşte magnific Monumentul Triumfal de la Adamclisi - Tropaeum Traiani, aflat în unghiul de miazăzi şi miazănoapte al pămîntului încins de Dunărea de Jos şi Marea Neagră. Este privilegiul acestui colţ de ţară de a fi intrat în istoria civilizaţiei romane, tocmai datorită acestui uriaş testimoniu de la capătul fiinţei noastre ca neam. Acel neam care a ştiut, prin sîrguinţă şi perseverenţă, să preia virtuţile strămoşilor geto-daci şi romani şi să le amplifice pînă la dimensiunile epocii contemporane. Tropaeum Traiani constituie, în toată complexitatea sa actuală, un obiectiv istoric, arheologic şi turistic de primă mărime în constelaţia monumentelor din aceeaşi epocă din patria noastră, unic prin valoarea de simbol, arhitectură şi artă. El este strîns legat de zămislirea etnică a poporului român în aria carpato-danubiano-pontică şi stă mărturie acestui proces istoric cardinal integrat veacurilor de început ale erei noi: simbioza daco-romană din veacurile II -VII cu deznodămîntul iminent al naşterii poporului şi limbii pe care le reprezentăm cu autoritate în această parte de lume. Şi, de ce n-am sublinia-o încă o dată, aşa cum ni se înfăţişează astăzi ochilor, el depăşeşte cu mult în importanţă şi valoare testimonială exemplare analoage ale patrimoniului de cultură şi civilizaţie universală[...]
Monumentul de la Adamclisi constituie, prin dimensiunile şi armonia cu care a fost proiectat şi construit, cea mai impunătoare operă de artă şi arhitectură a antichităţii romane din această parte de lume. Pe bună dreptate Grigore Tocilescu îl considera ca pe un pandant necesar şi ilustru totodată, prin originalitatea sa, la Columna Traiană din Roma. «Dacă la Roma, scria reputatul învăţat român la finele secolului trecut în revista constănţeană Ovidiu, Columna Traiană este mărturia unei pagini glorioase din istoria Imperiului Roman, Monumentul Triumfal de la Adamclisi reprezintă pentru naţiunea noastră actul ei de naştere».
Monumentul ne apare astfel în semnificaţii multiple. Un monument conceput să exprime în timp şi peste timp nu doar cea mai mare victorie romană, ci zorii unei noi alcătuiri etnice, ai unei noi istorii, cea a poporului român. Un monument conceput de asemenea ca o operă remarcabilă de artă constructivă şi sculpturală, capabil să înfrunte timpul ca simbol al culturii romane. Dar, în perspectiva istoriei, un monument al civilizaţiei daco-romane şi o cronică în piatră, de o valoare documentară inestimabilă. Cercetările comparative întreprinse asupra benzilor figurate de pe Columna Traiană şi a basoreliefurilor aparţinînd Monumentului Triumfal de la Adamclisi au scos în lumină o bogăţie de date şi detalii relevante. Dar nu numai comparaţiile, ci şi disocierile s-au dovedit fructuoase. S-au constatat diferenţele dintre arta sculpturală, mai rudimentară, dar mai realistă şi mai autentică a meşterilor locali de la Tropaeum Traiani, faţă cu arta mai rafinata a meşterilor romani, evidentă pe benzile Columnei Traiane. S-a putut vedea, de exemplu, că dacă figurile geto-dacilor şi aliaţilor lor, bărboase, virile, dîrze, sînt similare pe trofeul ponto-danubian şi pe columna romană, comportamentul, mai precis unele atitudini prezintă diferenţe. Pe Columna Traiană se insistă asupra scenelor războinice, pe monument, asupra tipurilor umane. Cercetarea cronicii în piatră pe care o redau cu expresivitate metopele şi celelalte piese: figurate de la Adamclisi lasă încă loc destul aprofundării şi meditaţiei. Chiar dacă :figurile, vestimentaţia, detaliile sculptate de meşterii locali denotă stîngăcie, chiar dacă materialul folosit - calcarul - nu era ideal precum marJT\ura, basoreliefurile Monumentului Triumfal se remarcă şi azi prin vigoare şi autenticitate. Autenticitatea figurilor de la Adamclisi trebuie subliniată nu doar ca exemplu de artă provincială, ce se abate de la regulile clasice, în comparaţie, să zicem, cu Arcul de Triumf de la Susa, ridicat sub Augustus. Această autenticitate şi vigoare, acest realism al exprimării plastice trebuie subliniate ca valenţe proprii Monumentului Tropaeum Traiani, ca atribute ale valorii documentare şi originalităţii artistice ale acestuia. S-a scris mult despre valenţele şi semnificaţiile monumentului de la Adamclisi, ca şi cum acesta s-ar fi păstrat intact peste timp şi avataruri, peste dezastrele atîtor năvăliri şi războaie. S-au avut în vedere cercetările şi eforturile ştiinţifice de reconstruire cît mai exactă a sa. Eforturile unui mare număr de specialişti, de cercetători au dat roade, avînd astăzi nu numai imaginea de ansamblu, ci şi de detaliu a monumentului, în centrul complexului dat şi de celelalte obiective: altar, mausoleu, cetate, muzeu. Mai mult, visul tuturor acestor cercetători s-a împlinit: MONUMENTUL TRIUMFAL este redat în impunătoarea înfăţişare originară şi conservat, apărat. El apare măreţ, ca simbol al originii noastre daco-romane, al vechimii şi perenităţii eforturilor poporului nostru de viaţă materială şi spirituală pe vatra închisă de fruntariile vechii Dacii. El a fost restituit astfel ca o imagine nepieritoare a istoriei noastre naţionale, ca o operă menită să străbată veacurile, cu semnificaţii naţionale şi universale deopotrivă.”
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: