20 May, 2020 00:00
2745
„Este lucru cunoscut de toţi, că Dobrogea reprezintă pentru țară nu numai o întindere de pământ, unde românismul a reclădit viaţa de civilizaţie şi muncă pe care a moştenit-o de la strămoşi, dar și un factor de mare importanţă în desvoltarea viitoare a României, prin faptul că ea deschide calea mărilor şi înlesneşte în mare măsură comerţul nostru cu ţările apusene.
Azi, când România s'a întregit şi când multiplele genuri de întreprinderi vor lua o amploare ce uşor se poate bănui, ni se impune a considera cu atenţie şi seriositate problema economică a Dobrogei.
Să privim deocamdată provincia noastră ca locul de perindare al produselor noastre în afară şi al obiectelor utile, fabricate aiurea, spre interiorul ţării.
Independenţa şi înflorirea economică a unui stat de sine stătător depinde într'o largă măsură de stăpânirea mijloacelor de comunicaţie şi de sporirea reţelei căilor de transport. Aceste două probleme au interesat în toate vremurile popoarele active şi cu energii efectiv înţelese. Găsim în trecutul ţărilor din occident sforţări continue şi rivalităţi pentru stăpânirea căilor de apă. Pe drumul oceanelor, s'au descoperit pământuri nouă cu bogăţii nebănuite; s'au cunoscut mai de aproape popoarele răspândite pe glob şi, dacă la ridicarea omenirii a contribuit foarte mult spiritul inventiv al omului, nu e mai puţin adevăvat că progresul societăţilor a fost înlesnit într'o măsură foarte mare prin circulaţia şi negoţul pe mări şi oceane...
Dobrogea nu poate rămânea - după cum am mai spus - un simplu pământ românesc, locuit de Români, cari să-şi ducă în tihnă patriarhală traiul pe aceste locuri. Dobrogea trebuie să intervie azi ca un factor potenţial de energie şi vitalitate în economia ţării. Lucrări, pe care timpul nu le păsueşte, pe care avuţiile ţării le cere imperios, reclamă a fi executate. In primul rând portul va trebui neapărat mărit. Ceea ce era încăpător acum câţiva ani, astăzi este neîndestulător. Vapoare de orice tonaj trebuie să-şi aibă un loc de acostare în port şi, cum companiile maritime se întrec în ridicarea tonajului la unităţi, n'ar fi nemerit să ne lăsăm ocoliţi de navlu acum, când lupta modernă se desfăşoară în jurul problemelor economice. Apoi gara maritimă şi cea de persoane trebuesc întocmite astfel, încât să poată primi și satisface cu ușurință toată activitatea unui port mare al unei națiuni mari. Cheiuri, linii de garaj, magazii, depozite, au nevoie de a fi completate și mărite.
Dobrogea are nevoe în interiorul ei de lucrări ce trebue să se înfăptuiască ca pretutindeni în ţară. Printre aceste lucrări socot că prioritatea revine căilor de comunicaţie, de a căror lipsă ne-am resimţit dureros în ultimele timpuri. Ar fi un rezultat al nepăsării şi neînțelegerii problemelor moderne, ca Dobrogea să nu-şi aibă pe solul ei şi reţele de căi ferate, care să lege nordul cu sudul provinciei.”
Sursa foto: Arhiva ZIUA de Constanța
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: