#DobrogeaDigitală: Marina de Comerț Națională - „Ţara noastră atât de bogată în petrol!“


 
  • Buletinul Camerei de Comerț și Industrie din anul 1928 ne prezintă activitatea acesteia între anii 1880 și 1928. 

Unul dintre subiectele abordate este marina de comerț. Ni se prezintă o fișă detaliată a activității acesteia. Începutul acestui subiect este abordat foarte sugestiv:

„Era o vreme, şi nu prea de mult, - când cuvântul «vapor» aducea în minte, la remorcă cuvintele «englez, grec, italian», - iar cuvântul «mașină» pe acela de «neamţ».
 
Fără neamţ maşina nu putea merge şi nici vaporul fără englez sau grec.  «Român» şi «marinar» sau «mecanic» erau cuvinte ce nu puteau sta alături - ci cel puţin despărţite de un «şi». «Român şi marinar» sau «Român şi mecanic»“

 
În acei ani țara producea incredibil. Aveam grâu, sare și mai ales petrol. Numai că încă nu exploatam la maximum aceste resurse. Despre vapoare românești nici nu se pomenea.
 
Producătorii români nu erau familiarizați cu un astfel de transport.
 

„Dacă un marinar căuta a-l convinge, răspunsul era :
 
- «Dar dacă se înneacă vaporul cu marfă cu tot»
În zadar i se lămurea că atât marfa cât şi vaporul se asigura în caz de pierdere totală şi, despăgubirea e totală, nimeni nu îndrăznea să învestească banii în atât de riscatente întreprinderi.“

 
Primul exemplu a fost dat de Stat prin directorul RMS, Manu, care a reușit să pună în circulație opt cargoboturi și cinci pasagere.
 
Începutul a fost foarte bun. Marina de Comerț (SMR și NFR) a Statului a înființat și o școală pentru marinari pentru a pregăti tinerii pentru această profesie.
 
La început personalul de pe nave era străin, dar după doi ani de la punerea în circulație mai toți erau marinari români.
 
Marfa era remarcată mai peste tot până în Egipt sau Siria. Era recunoscută ca fiind de cea mai bună calitate.
 
Vasele construite în țară aveau foarte rar avarii și atunci când se produceau erau minore.
 

„Toate acestea, repet, datorită numai marinarilor români și ştiinţei lor, dar mai ales dragostei lor! Pentru vasele româneşti pe cari abia Ie intrezărise în visul ce-i atrăsese la marină.“

 
După SMR primele vapoare au fost „Maria“ și „Irina“ ale lui Kiriakides.
 
Banca Română întemeiază societatea „ Dunărea SRD“ cu șlepuri și vase de pasageri. Tot Banca înființează la Constanța societatea „România“ care avea șase nave impresionante de mare tonaj.
 
În fruntea celor două societăți au fost puși comandorii Boerescu și Teodorescu.
 
Alte astfel de structuri aveau să se înființeze și în celelalte porturi.
 
Primul Război Mondial a îngreunat mult mersul acestora. Însă, avantajul vapoarelor era că puteau să transporte și marfă străină când cea locală nu exista. Astfel că în timpul războiului au transportat marfă din America de Nord sau Anglia cu un comision evident.
 

„Ţara noastră atât de bogată în petrol, ţara noastră cu atâtea societății  de exploatare a petrolului, nu avea până anul trecut niciun  tanc ! Paradoxal!“

 
România avea petrol din plin, dar nu avea destule resurse pentru a-l transporta. În cele din urmă societatea „Steaua Română“ a achiziționat trei tancuri pentru petrol. Inițial au deservit nevoilor Aliaților.
 
Articolul ne precizează că un singur vapor care face cinci călătorii pe an are un profit de 38500000 lei. Din păcate, societatea care se ocupa cu transportul petrolier încă deservea doar Aliațiilor.
Textul din Buletinul Camerei de Comerț și Industrie se încheie la fel de sugestiv precum a început:
 

„Pe când şi celelalte societăţi? Şi acum să ne exploateze alţii?“

 
Sursă foto: Fotografie pusă la dispoziţia cotidianului ZIUA de Constanţa de inginerul Dan-Eugen Şambra

facebook.com/Dan.Sambra.1/
facebook.com/Dan.Sambra.2

Sursă de documentare: Buletinul Camerei de Comerț și Industrie din anul 1928

Citește și:
 
Începuturile Camerei de Comerț Constanța
 
Buletinul Camerei de Comerț și Industrie Constanța 1928 - „Înființarea și organizarea oboarelor în Dobrogea“

Primul Congres al Camerelor de Comerț și Industrie din România Mare și primele școli comerciale din Dobrogea
 
Înființarea Bursei de Comerț - „Constanţa era chemată să ia o dezvoltare din ce în ce mai mare“

„Conducta noastră de petrol“
 
Meseriile și industria în Dobrogea la începutul secolului XX - „Industria mică e în maximul ei de producţie şi progresul ei e de remarcat“

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

679
#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

659
#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

858
#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Vânzarea lânurilor s-a făcut sub condiții deplorabile“ (I)

#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Vânzarea lânurilor s-a făcut sub condiții deplorabile“ (I)

1043
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Scutul de la Dura-Europos

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Scutul de la Dura-Europos

1573
Istoria Dobrogei – Bibliografie: Athenaios (sec. III) - „Banchetul înțelepților”

Istoria Dobrogei – Bibliografie: Athenaios (sec. III) - „Banchetul înțelepților”

1633
#DobrogeaDigitală: „Populațiunea“ orașului Tulcea din anul 1879

#DobrogeaDigitală: „Populațiunea“ orașului Tulcea din anul 1879

1875
#citeșteDobrogea: Colonelul Anton Barbieri, un comandant italian pentru flota statului român

#citeșteDobrogea: Colonelul Anton Barbieri, un comandant italian pentru flota statului român

1684
#DobrogeaDigitală: Producția de lână din Dobrogea anului 1879 - „Lâna e aceea ce interesează direct pe Europa“

#DobrogeaDigitală: Producția de lână din Dobrogea anului 1879 - „Lâna e aceea ce interesează direct pe Europa“

1610
#DobrogeaDigitală: Grânele cultivate în Dobrogea anului 1879 - „Nu există isul maşinelor agricole“

#DobrogeaDigitală: Grânele cultivate în Dobrogea anului 1879 - „Nu există isul maşinelor agricole“

1488
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Laerțiu (sec. III) - „Viețile, doctrinele și cugetările filozofilor vestiți”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Laerțiu (sec. III) - „Viețile, doctrinele și cugetările filozofilor vestiți”

1979
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Origene (sec. II-III) - „Împotriva lui Celsus”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Origene (sec. II-III) - „Împotriva lui Celsus”

2360
#citeșteDobrogea: Norme de serviciu existente în cadrul comunei urbane Constanța în anul 1941

#citeșteDobrogea: Norme de serviciu existente în cadrul comunei urbane Constanța în anul 1941

2554
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodian (sec. II-III) - „Istoria împăraților de după Marcus, în opt cărți”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodian (sec. II-III) - „Istoria împăraților de după Marcus, în opt cărți”

2863
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Cassius (sec. II-III) - „Istoria romană”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Cassius (sec. II-III) - „Istoria romană”

2821
#DobrogeaDigitală: „Pescuirile“ din Dobrogea anului 1879 - „Lacul Razim este cel mai important din acestea“

#DobrogeaDigitală: „Pescuirile“ din Dobrogea anului 1879 - „Lacul Razim este cel mai important din acestea“

2573
#DobrogeaDigitală: „Salinele și carierele“ Dobrogei din anul 1879 - „Cele mai importante sunt acelea din împrejurimile Tulcei și Măcinului“

#DobrogeaDigitală: „Salinele și carierele“ Dobrogei din anul 1879 - „Cele mai importante sunt acelea din împrejurimile Tulcei și Măcinului“

2540
#DobrogeaDigitală: Pădurile Dobrogei din anul 1879 - „Bogăția forestieră a Dobrogei este încă mare“

#DobrogeaDigitală: Pădurile Dobrogei din anul 1879 - „Bogăția forestieră a Dobrogei este încă mare“

2694
#citeșteDobrogea: Anul 1937 în cadrul Seminarului  Musulman din Medgidia

#citeșteDobrogea: Anul 1937 în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia

2813
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Filostrat (sec. II-III) - „Viața lui Apollonios din Tanya”, „Heroicos”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Filostrat (sec. II-III) - „Viața lui Apollonios din Tanya”, „Heroicos”

3470