09 Oct, 2020 00:00
3341
„Podul Regele Carol I este cel mai mare pod fix peste Dunăre. Se compune din podul propriu zis (750 m.), cu viaductul de racordare de 912.75 m. podul peste Borcea (420 m.) cu viaductul de racordare de 500 m, viaductul din Balta (1455, 2, m). Lungimea totală 3037,95 m, şi terasament în lungime totală de 21 Km.
Înălțimea tablierului podului e de 30 m. deasupra etiajului Dunărei. Construcţia sa e de oţel moale Siemens Martin bazic în suprastructură şi zidărie din granit, pilele. (...)
Pr. Dimitrie Chirescu (cel care a înființat și prima școală românească la Cernavodă, chiar în propria casă parohială – n.r.) a slujit şi sfinţit apa la 1890, când s'a pus piatra fundamentală a podului «Regele Carol I» de peste Dunăre."
După terminarea proectelor podului, s'a ţinut o licitaţie pentru darea lucrărilor în întreprindere. Licitaţia s'a ţinut în ziua de 3 Ianuarie 1890. Din 9 case câte fuseseră invitate pentru licitaţie, s'au prezentat numai 7; costul cel mai mic l'a oferit compania Fves-Lille, căreia i s'au încredinţat lucrările.
Mai în urmă s'a ţinut licitaţia pentru podul Borcea, care a fost adjudecat asupra uzinei Schneider et Co, din Franţa şi viaductele, societăţile Cocherill din Belgia.
În vara anului 1890, s'au făcut pregătirile pentru începerea podului peste Dunăre, iar la 9 Octombrie s'a pus piatra fundamentală de către Regele Carol I.
«Noi Carol I,
Prin graţia lui Dumnezeu şi voinţa naţională Rege al României.
Aducem la ştiinţa tuturor cele ce urmează:
Războiul purtat în anii dela 1877, până la 1878 de vitejii Români, întins'a hotarele ţării noastre peste ţărmul drept al Dunării şi făcut'a Regatul României stăpân la Marea Neagră, întrupându-i Dobrogea.
De atunci necontenit Ne-a fost gândirea la această provincie, însă măreţul Danubiu Ne-a oprit şi ne opreşte să dăm litoralului Mărei Negre şi porturilor lui, viata şi desvoltarea trebuincioasă pentru prosperitatea economică a ţării. Numai construcţiunea unui pod peste Dunăre înlăturează aceste piedici.
Corpurile noastre legiuitoare, încălzite de focul nestins al iubirei de ţară, au hotărît în anul 1883 clădirea acestui pod şi Noi am sancţionat în acelaş an patriotica lor hotărîre.
Aci inginerii români clădesc podul. Nu vor trece decât câţiva ani şi săvârşită va fi o grandioasă lucrare, un monument care va transmite urmaşilor Noştri şi generaţiilor viitoare dovadă de puterea de viaţă, patriotismul şi hărnicia României actuale.
Fie ca această măreaţă lucrare să sporească, prosperitatea şi gloria scumpei ţări, fie ca prin ea să se strângă legăturile care unesc Dobrogea de patria mumă, fie ca porturile să ajungă la o splendoare vrednică de solicitudinea ce le poartă ţara.
Preţuind aşa valoarea podului peste Dunăre la Cernavoda, hotărît-am să se aşeze în prezenta Mea, a Principelui Ferdinand, Moştenitorul prezumtiv al Coroanei, a miniştrilor cari se află la cârma ţării, piatra fundamentală în zidăria care formează cel dintâi picior al podului pe ţărmul stâng al Dunărei.
Acest document comemorativ s'a semnat de Noi în două exemplare, care s'au învestit cu sigiliul statului». (...)
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: