18 Sep, 2020 00:00
3708
„Modul de întocmire a orarului, la orice şcoală secundară, este una din problemele cele mai serioase, atât pentru profesori cât şi pentru elevi. Fiecare profesor doreşte să-şi aibă orele aranjate într'un anumit fel, în cursul săptămânii, pentru a-şi rezerva timp altor preocupări personale. Pentru elevi orarul este o chestiune vitală. Obiectele mai grele de studiu trebuesc aranjate în orele de dimineaţă, când elevii au mintea şi judecata mai clară, sunt mai odihniţi şi mai atenţi. aşa că pot asimila cu mai multă uşurinţă cunoştinţile noi; iar dexterităţile şi obiectele mai uşoare trebuesc aranjate în ultimele ore de clasă, când elevii sunt obosiţi”, arată diaconul Vârnav în articolul său.
„Orarul mobil” - perfect adaptabil întregului învăţământ
După finalizarea noii metode de realizare a orarului, preotul Emil Grosu a înaintat invenția spre aprobare la Ministerul Instrucțiunii și Cultelor, care, după ce a întocmit o comisie din directorii a trei licee din București, a aprobat ca „Orarul mobil” să fie implementat la școlile din țară.
„Ministerul Instrucţiunii şi Cultelor a numit o comisiune compusă din 3 directori, de la 3 licee mari din Capitală, «Sf. Sava», «Gh. Şincai» şi «Matei Basarab», care a studiat şi şi-a dat avizul, după care Ministerul cu ord. No 78590 din 18 Iunie 1930, aprobă «Orarul mobil», pentru că „este practic, se mânueşte uşor şi dă putinţa întocmirei orarului cu exactitate şi economie de timp, oricare ar fi numărul claselor şi al profesorilor".”
Mai mult, la cererea preotului Emil Grosu, Ministerul de Industrie şi Comerţ i-a brevetat invenția, fapt publicat în Monitorul Oficial din 11 iunie 1930:
„În urma cererii sale, Ministerul de Industrie şi Comerţ - Direcţiunea Proprietăţii Industriale - a acordat conform Legei brevetelor, Preotului Econ. Stav. Emil D. Grosu, prin Inaltul Decret Regal No. 1967 din 6 Iunie 1930 şi publicat în «Monitorul Oficial» No. 126 din 11 Iunie 1930 un brevet de invențiune cu titlul: Dispozitiv pentru aranjarea cu înlesnire a orariului la școale”.
În încheierea materialului, diaconul Arghir Vârnav prezintă avantajele folosirii „Orarului mobil”, care poate fi aplicat la orice fel de școală: seminarii, licee, gimnazii, școli normale, militare, comerciale sau profesionale
„Cu acest dispozitiv se rezolvă, în chipul cel mai uşor problema întocmirei orarului la începutul anului şcolar, precum şi a tuturor modificărilor ce survin în cursul anului şcolar. Orarul mobil este perfect adaptabil întregului învăţământ: Seminarii, Licee, Gimnazii, Şcoli Normale, Militare, Comerciale, Profesionale etc. Cu Orarul mobil alcătuirea orarului şi orice modificare devine o distracţie plăcută: se lucrează uşor, sigur şi evident de orice persoană; se pot face toate combinaţiile, pentru a satisface cerinţele programei analitice în legătură cu perceptele pedagogice, împăcând şi doleanţele profesorilor şi elevilor în cea mai mare măsură.
Valoarea Orarului mobil este apreciată de la prima vedere. Este de mare interes să se ştie că un dispozitiv, aşa de ingenios pentru alcătuirea orarului la şcoli, nu există în nici o ţară. Pentru viitor Orarul mobil intră în numărul obiectelor de material didactic de prima necesitate la toate şcolile din ţară şi străinătate.
Direcţiunile, de la toate şcolile, care iau cunoştinţă de orarul mobil, aduc cu prisosinţă laude şi mulţumiri Pr. Ec. Stav. Em. D. Grosu, pentru străduinţa ce a depus la alcătuirea acestei lucrări de mare folos învăţământului.”
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: