14 Sep, 2020 00:00
2680
„De şi resursele noastre bugetare nu ne-au fost tocmai favorabile, ba adesea ori am trecut chiar prin jene destul de simţitoare, totuşi serviciul nostru maritim nu a stat câtuşi de puţin pe loc şi astăzi, graţie unei chibzuite administraţii şi în această direcţiune, am ajuns la un stadiu de desvoltare cât se poate de înaintat; la o situaţiune cu adevărat de invidiat.
Că s'au făcut sacrificii materiale dese şi cât mai însemnate, acestea toate erau absolut reclamate de raporturile noastre comerciale cu alte state, sau cum s'ar zice de export în genere, şi datorită acestor sacrificii astăzi avem vase de comerţ din cele mai frumoase şi mai confortabile fiind bine apreciate atât prin modul cum îşi îndeplinesc serviciul lor, cât şi pentru rapiditatea cu care traversează întinsul mărilor în cursele pe cari le fac.
Acest important serviciu a fost înfiinţat în 1895, când s'a cumpărat vaporul Meteor, şi s'a început linia Brăila-Constanţa-Constantinopol, Serviciul M. R. a fost pus pe adevărate temelii sănătoase abia în 1896, când s'a creat o direcţie a S. M. R. pe lângă administraţia direcţiei căilor ferate şi s'a acordat ministerului lucrărilor publice un credit de 10 milioane pentru cumpărarea de vapoare şi întâmpinarea cheltuelilor necesare exploatărei serviciului de navigaţiune maritimă.
Din acest credit s'a cumpărat vaporul Principesa Maria şi s'a comandat vaporul Regele Carol I, precum şi cele 5 cargobote: Iaşi, T.-Severin, Constanţa, Dobrogea şi Bucureşti.
În anul 1897 s'a continuat regulat linia Brăila-Constantinopol cu Medea şi Constanţa şi Constantinopol de 2 ori pe săptămână cu vapoarele Meteor, Principesa Maria şi vaporul închiriat Cobra. Tot în acest an sosesc 3 din cele 5 cargobote comandate şi sânt puse îndată în serviciu pe linia Brăila Rotterdam.
În 1898 vaporul Meteor naufragiază şi e complectamente pierdut dar linia Constanţa-Constantinopol se menţine tot bisăptămânal, deservită de vapoarele Principesa Maria şi Regele Carol I. Tot în acest an intră în cursă şi celelalte două cargobote pe linia Brăila Rotterdam. Vaporul Medea mai face numai vre-o 20 curse Brăila-Constantinopol şi apoi această linie e suprimată spre marea pagubă a industriei morăritului nostru şi peste tot a schimbului de mărfuri între porturile dunărene şi Orient.
În 1899, 1900 şi 1901, în afară de cele două linii Constanţa-Constantinopol şi Dunăre-Rotterdam, se încearcă linia Constanţa-Constantinopol-Salonic, dar această linie nedând nici un rezultat, se suprimă.
Dela 1 Aprilie 1902 până la 1 Aprilie 1905 nimic nou în mersul serviciului maritim, doar atât că şi linia Dunăre-Rotterdam începe a da deficite, cari se adaugă la deficitele date dela început de linia orientală, care în 1905 îşi sporeşte parcul cu noul vapor de pasageri România.
În exerciţiul 1905-1906, Aprilie 23, se deschide linia Constantinopol-Pireu şi Constantinopol-Smirna. Prima însă încetează în luna Noembrie din cauza ruperei relaţiunilor diplomatice cu Grecia, menţinându-se până azi în mod regulat linia Constantinopol-Smirna.
La 1 Aprilie 1906 S. M. R. se desparte de direcţia C.F.R. formând o direcţie aparte. La 16 Septembrie acelaş an soseşte în ţară vaporul Împăratul Traian şi la 5 Octombrie S.M.R. face un mare pas înainte deschizând linia Alexandria, în Egipt, dând deci noui orizonturi comerţului şi industriei ţării noastre, purtând tot mai departe steagul şi puterea de viaţă a neamului românesc.
La 12 Ianuarie 1907, Vaporul Principesa Maria eşuiază pe stâncile insulei Tenedos şi e salvat, după mari greutăţi şi peripeţii, la 25 Martie în acelaş an.
În exerciţiul 1907-1908 intră în linie vaporul Dacia, care incontestabil este cea mai bună unitate a S. M. R. Ţinem să accentuăm aci că atât vaporul Dacia cât Împăratul Traian au fost plătite din fondul de asigurare al vapoarelor, înfiinţat prin legea din 21 Martie 1898 în scopul ca în fiecare an să se verse la Casa de depuneri 5 la sută din costul vapoarelor S.M.R., pentru ca din sumele vărsate să se poată acoperi cheltuielile de reparaţiune sau înlocuirea vapoarelor naufragiate.
Această lege s'a modificat la 24 Ianuarie 1902, adăugându-se la art. 1 dispoziţia că acest ond de asigurare va servi şi pentru construirea sau cumpărarea de noi vapoare, menite de a da o mai mare dezvoltare serviciului maritim.
Pe bazele solide sub care s'a alcătuit întreaga noastră organizaţie maritimă şi sub conducerea unor oameni competenţi, în asemenea materie, nu există îndoială că vom realiza progrese însemnate şi în curând ţara Românească va avea încă un mare rol, nu numai la gurile Dunărei, dar şi pe ţărmurile Pontului Euxin şi ale Mediteranei.”
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: