23 Oct, 2020 00:00
5739
Gara orașului era una dintre cele mai vechi clădiri de acest fel din întreaga Românie. Fusese ridicată în urmă cu mai bine de 65 de ani, de către o firmă engleză ce administrase, cu voia otomanilor, atât portul Kiustenge, numit așa pe vremea turcilor, cât și linia ferată Constanța - Cernavoda.
Poate de aceea, clădirea fără decorațiuni nu se putea compara, arhitectural, cu noile gări apărute prin urbele mari ale țării. Era, însă, un edificiu vast și generos, cu scări simple de piatră în exteriorul mărginit de un portic înalt și cu un peron lung de vreo 30 de metri, pe interior, de partea liniilor.
Din 1860 și până la vreo patru ani după Independență, stăpâni ai căii ferate fuseseră fiii Albionului, apoi, însă, statul român răscumpărase, pe bani grei, toate investițiile britanice, iar gara Constanței devenise românească. De atunci, mai suferise doar vreo două renovări, pentru a arăta cum se cuvine atunci când la malul Mării veneau oaspeți de seamă.
Era o gară aglomerată, de bună seamă, mai ales vara, când existau atât cele patru trenuri de pe ruta București - Constanța și retur, dar și cursele ce veneau din sudul Dobrogei, de la Bazargic sau cele ce deserveau stațiunea Mamaia.
În acea dimineață, deși abia se luminase de ziuă, era deja vânzoleală mare în afară și pe peronul gării. Primul tren al zilei, cel ce venea din capitală, își anunțase deja, din depărtare, prezența, cu șuierăturile sale prelungi ce trezeau la viață orașul.
Semnalul locomotivei pusese imediat în mișcare și adunase la un loc mai bine de 30-40 de persoane: angajați ai stației, hamali și civili ce așteptau, nerăbdători, sosirea garniturii, cu toții oameni ce până atunci lânceziseră în diverse unghere ale peronului și ale sălii de așteptare[…]
Imediat ce trenul opri iar scrâșnetul roților de fier încetă, se deschise și ușa primului vagon, cel aflat lângă locomotivă. Pentru cei care așteptau pe peron, imaginea ivită fu una neașteptată: două valize mari „coborâră“ în același timp, ori, mai bine spus, săriră peste treptele ușii de fier și, fără de stăpân, zburară cam un metru, aterizând apoi, deloc ordonate, pe caldarâmul peronului...
În spatele lor, un personaj ciudat, mărunt și cu ochelari cu dioptrii uriașe, ce se ținea cu mâna dreaptă de bara de fier a ușii, își agita nervos și inutil brațul stâng în aer, încercând să prindă obiectele ce căpătaseră parcă viață proprie.
Micul domn cu ochelari, îmbrăcat într-un costum aparent elegant, dar de o calitate nu neapărat potrivită pentru Capșa, rămăsese agățat pe treapta de sus a vagonului, privind un pic năuc la geamantanele aterizate pe pavajul peronului.
Scundul pasager nu scosese niciun sunet, iar, acum, privea buimac, fără parcă să știe ce trebuie să facă. În acea clipă, din spatele lui, se auzi un strigăt pițigăiat de femeie:
- Aoleu, Mardare, mânca-te-ar frigurile, ce ai făcut! Doamne, iartă-mă, Maică Precistă, cu ce ți-am greșit de mi l-ai dat... Aoleu, am rămas fără haine... Călca-te-ar nevoile, Mardare, ne-ai făcut de ocară și de rușine...
Personajul, să-i spunem feminin, era un munte de om, poate o rudă îndepărtată de-a Evei și care, de atâta trai îmbelșugat, ajunsese, la 30 de ani, să cântărească de două ori mai mult decât nefericitul său bărbat, Mardare. Avea fața rotundă și foarte roșie, ochi spălăciți și un nas borcănat...
Era îmbrăcată într-o fustă liliachie și lăbărțată, ce semăna cu unele de la Paris doar la culoare, căci, deh, și pe malurile Senei se mai purta, din când în când, violetul. Madam avea și o cămașă albă, din catifea, ce costase ceva parale, dar pe care un croitor nu tocmai inspirat prinsese strâmb simboluri de ie.
Și dacă nu te speria din prima clipă, doamna domnului Mardare te mai putea șoca într-un fel: purta pe cap o pălărie uriașă și roșie, cu boruri mari, iar pe o parte a acesteia trona o floare galbenă de carton.
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: