Razboi intru Cuvant

Naşterea Mamei lui Hristos-Dumnezeu şi a noastră. Preasfânta Maică şi Fecioară

Fecioara Maria sta in centrul vietii de evlavie a Bisericii, atat a celei personale, cat si comunitare. Sta de asemenea si in insusi centrul credintelor dogmatice ale Bisericii ca parte inseparabila a credintei crestine ca Dumnezeu S-a facut om. Aceste doua „centre" ale Bisericii - viata sa de rugaciune si credintele ei dogmatice - sunt absolut inseparabile in crestinismul ortodox. Din acest motiv icoana Fecioarei impodobeste orice biserica si pe orice casa, si ea este pomenita la toate slujbele si la fiecare din ele.

Biserica Ortodoxa a dat Fecioarei Maria doua titluri prin­cipale care corespund locului ei in aceste doua „centre" ale vietii Bisericii: „Theotokos" („Nascatoare de Dumne­zeu" sau „Maica a lui Dumnezeu") si „Panaghia" („Prea­sfanta"). Termenul „Theotokos" o asaza in centrul dogmei ortodoxe, pentru ca marturiseste credinta ca ea a dat nastere unui Dumnezeu facut om, nu unui om in care a locuit ulterior Dumnezeu. Termenul „Preasfanta" se refera la pozitia Mariei intre credinciosi, ca una „mai sfanta decat toti sfintii", ceea ce o asaza in centrul Bisericii si a vietii ei de rugaciune. De fiecare data cand o pomenim in cererile noastre liturgice folosim amandoua aceste titluri: o numim „Preasfanta [Panagia] ... Nascatoare de Dumnezeu [Theotokos] si Pururea Fecioara [Aeiparthenos] Maria". Astfel in icoanele ei ca Theotokos e intotdeauna pictata tinandu-l in brate pe Fiul ei. Ca Panagia e pictata intot­deauna cu bratele intinse in rugaciune ca un membru al Bisericii, Fiul ei fiind de asemenea cu ea, dar nu tinut de ea. Nu este niciodata pictata fara Fiul sau.

Cuvantul grec „Theotokos" se traduce literal prin „Nas­catoare de Dumnezeu". El a fost creat in secolul II de teo­logul alexandrin Origen. La Sinodul III Ecumenic din 431, termenul a ocupat locul central ca o confirmare a credin­tei crestine ca Iisus Hristos e Dumnezeu adevarat si om adevarat. Maria n-a dat nastere unui simplu om in care a locuit Fiul lui Dumnezeu, ci insusi Fiului lui Dumnezeu facut om. Titlul s-a raspandit repede devenind central in imnologie si rugaciunea populara.

Traducerea „Nascatoare de Dumnezeu" nu trebuie sa ne faca sa credem ca Fecioara Maria a fost un simplu instru­ment al lui Dumnezeu, ca I-a dat nastere si nimic altceva. Dimpotriva, ea a fost cu adevarat mama Sa. Cu alte cuvinte, a fost cea care L-a vazut prima pe pruncul Hristos, pe Care L-a iubit si hranit de copil, ceea ce inseamna ca a facut toate lucrurile care leaga un copil de mama sa, dezvoltandu-i prin aceasta sufletul si formandu-i personalitatea.

http://www.razbointrucuvant.ro/2012/09/07/maica-domnului-fecioara-si-mama/


Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Săptămâna Mare

23 Apr 2019 1153

8 februarie - Sfântul Mare Mucenic Teodor Stratilat

08 Feb 2019 1099

1 octombrie - Acoperământul Maicii Domnului

01 Oct 2018 1573

Pr. Iulian Zisu 20 iulie-Sfântul şi slăvitul Prooroc Ilie Tesviteanul

20 Jul 2018 1567

Pogorârea Sfântului Duh (Cinzecimea sau Rusaliile)

26 May 2018 3194

Dumnezeul interior

15 Apr 2017 2530

Directorul Gheorghe Ungureanu, despre Radu Beligan La 100 ani i-am promis că-i vom face aniversarea la Constanţa

20 Jul 2016 1445

Anunţ, 27 aprilie 2016

27 Apr 2016 1268

Locuri sfinte în România La Colilia, minunea poartă un nume - Talpa Maicii Domnului (galerie foto)

12 Sep 2015 5229

Spectacol de balet „Lacul lebedelor”, pe scena Casei de Cultură a Sindicatelor din Constanţa

01 May 2015 983

Editorial Je suis Charlie! Şi jurnaliştii mor, nu-i aşa?

10 Jan 2015 1310

12 ani de la moartea lui Ştefan Augustin Doinaş

25 May 2014 1381

Mesaje sfâşietoare în memoria lui Adrian Tincu Comunitatea off-road din Dobrogea este în doliu. Înmormântarea va avea loc joi (galerie foto)

27 Nov 2013 4024

Descoperiri arheologice uimitoare în Israel Dumnezeu a avut o soţie?

20 Sep 2013 1598

Ispitele creştinului – între obrăznicie şi deznădejde

06 Mar 2013 11032