Sondaj de opinie Pasarela din Mamaia, simbolul litoralului interbelic, trebuie demolată sau reabilitată?


Inaugurat în anul 1935 sub privirile Regelui Carol al II-lea, Cazinoul din Mamaia a devenit simbolul celei mai importante staţiuni estivale de pe litoralul românesc. Complexul Cazinoului a fost privatizat în anul 2004, de societatea de stat Mamaia SA. A urmat perioada de declin, când complexul a găzduit afaceri sezoniere, care mai mult au distrus decât au consolidat stabilimentul istoric.


Un alt scandal a fost ţesut în jurul terenului de sub Cazino, bucata de plajă care a fost vândută de Primăria Constanţa în anul 2007. În 2019, judecătorii Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie au hotărât, în celebrul Dosar al Retrocedărilor, că vânzarea a încălcat legea, iar terenul trebuie să se întoarcă la statul român.


Cazinoul din Mamaia împreună cu pasarela ce ieşea în mare au reprezentat centrul de atracţie al turismului din staţiune, însă în prezent ambele se află într-un stadiu avansat de degradare. Pasarela este o grămadă de betoane roase, sparte, lăsate cu o indolenţă condamnabilă să urâţească locul. Proiectul pasarelei a fost verificat de o comisie de tehnicieni compusă din arhitect V. Ştefănescu, pentru partea estetică, inginer Zahariade şi Puschilă, pentru partea tehnică, cel din urmă fiind şi dirigintele lucrărilor. Şeful şantierului din partea Societăţii „Via” a fost desemnat inginer A. Petroianu. Proiectul fiind aprobat, lucrările au început în primele zile ale lunii mai. Lucrarea a fost calculată să reziste la vânt, zăpadă şi la o încărcătură cu oameni de 600 kg/mp.

O scară de acces susţinută prin trei vanguri în formă de cadre conducea pe pasarela care avea zece deschideri a zece metri, cu o consolă înspre bar. În dreptul pilei a opta, unde adâncimea apei era de 0,80 - 100 m, deci o adâncime optimă pentru joaca copiilor, s-au amenajat două tobogane compuse fiecare din câte o boltă circulară, ce susţinea o scară de acces a publicului de pe pod pe cheia bolţii, şi un planşeu având o formă curbă cu inflexiune, studiată astfel ca să prezinte forma cea mai potrivită pentru alunecare.


Grinzile reazemă pe marginile blocurilor şi au console de patru metri, armate puternic, având şi rolul de a contravântui fundaţiile. În axele blocurilor de fundaţii sunt încastraţi cei patru stâlpi care înconjoară partea centrală, între ei fiind plasate bufetele barului, iar restul e tot o consolă, de unde se pot admira cerul şi marea, fără niciun obstacol. De jur-împrejurul barului e un parapet identic cu al pasarelei. Textul, destul de tehnic, din care reproducem parţial, îi aparţine lui Constantin Cătuneanu, autorul unui amplu studiu despre creaţia inginerească de unicat a lucrărilor de la Mamaia.

Acestor impedimente determinate de climatul marin şi apa sărată li se adăuga dificultatea transportării materialelor necesare. Acestea erau transportate pe nişte platforme susţinute pe osii care în loc de roţi aveau nişte butoiaşe, deoarece nisipul ud nu putea suporta presiunea roţilor. Iar materialele ce erau aduse pe plajă erau transportate pe căruţe şi când ajungeau pe nisip erau remorcate de camioane automobile. Pe măsură ce înălţimea apei creştea, se supraînălţa platforma-cărucior prin calaje de traverse.


Executarea betonului infrastructurii era de asemenea o problemă importantă de rezolvat. La noi în ţară neexistând la vremea aceea cimenturi maritime care să reziste la apele sulfatate ale mării, căci acestea, dizolvând calciul, dezagregă betonul, s-a întrebuinţat ciment normal portland, cu adaos de tras. Acoperişul a fost învelit cu olane încastrate într-un strat de ciment. O instalaţie specială de luminat electric, cu canalizare interioară, permitea o bună iluminare a podului în timpul nopţii (Cătuneanu, Constantin. „Două lucrări urbanistice. Acoperirea Dâmboviţei - Pasarela de la Mamaia“, Imprimeria Naţională, 1937, p. 127 - 138).


Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea - Litoral a informat recent publicul că pasarela de promenadă (zona debarcader Cazino - Mamaia) face obiectul contractului de proiectare si execuţie lucrări pentru „Protecţia şi reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre în zona Mamaia” din cadrul proiectului „Reducerea eroziunii costiere, faza a II-a (2014-2020)“.


În anul 2004, s-a propus de către Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime SA (CN APM) Constanţa execuţia unui proiect care reabilita parţial pasarela, moment la care a fost dezafectată încastrarea acesteia în zona de nisip (capătul dinspre plajă al pasarelei). Acest proiect a fost însă suspendat din cauze necunoscute de către ABADL. La faza elaborării studiului de fezabilitate pentru „Protecţia şi reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre în zona Mamaia” din cadrul proiectului „Reducerea eroziunii costiere, Faza a II-a (2014-2020)“ a fost luată în calcul eventualitatea dezafectării structurii care poate fi avariată dincolo de orice posibilitate de reabilitare a structurii originale.


Potrivit Apelor Române, toate lucrările asupra pasarelei de promenadă vor fi executate doar cu obţinerea autorizaţiilor conform legislaţiei în vigoare, bazate pe proiectul tehnic aprobat şi în corelare cu expertizele tehnice ce vor fi actualizate în cadrul proiectului. Pe de altă parte, pe 20 ianuarie a.c., Primăria Constanţa a emis trei certificate de urbanism pentru Administraţia Bazinală de Apă Dobrogea - Litoral.


Mai exact, este vorba despre Certificatul de urbanism nr. 398 - Reducerea eroziunii costiere faza II (2014-2020), lot 2 - protecţia şi reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre în zona Mamaia, demolare pasarelă pietonală în zona Cazino Mamaia;  Certificatul de urbanism nr. 399 - Reducerea eroziunii costiere faza II (2014-2020) lot 2 - protecţia şi reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre în Zona Mamaia; Certificatul de urbanism nr. 400 - Reducerea eroziunii costiere faza II (2014-2020) lot 2 - protecţia şi reabilitarea litoralului românesc al Mării Negre în zona Mamaia - desfiinţare structuri costiere MM4, MM5, MM6, MM7.


În acest context, cotidianul ZIUA de Constanţa lansează sondajul de opinie cu tema:


Ce măsuri consideraţi că ar trebui să întreprindă autorităţile cu pasarela din Mamaia?



Aşteptăm şi comentariile dvs. pe tema sondajului propus.


Citeşte şi:

Constanţa de odinioară Istoria unor investiţii - Cazinoul şi Pasarela din Mamaia

Pasarela din staţiunea Mamaia, situată în zona debarcaderului Cazino, va fi demolată
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Fotoreportaj Constanța Pasarela emblematică din Mamaia, abandonată și inaccesibilă turiștilor (FOTO+VIDEO)

18 Mar 2024 669

Constanța Primăria face demersuri pentru a construi pasarela pietonală peste liniile de cale ferată în zona Liceului Lucian Blaga (GALERIE FOTO)

08 Feb 2024 625

Le Rose del Lago, din Mamaia, subiect de proces! House 3000 Real Estate Investment SRL îi cheamă în judecată pe primarul Constanței și Fulvia Antonela Dinescu

07 Feb 2024 2126

Constanța Vederea apartamentelor din complexul turistic din zona Cazino Mamaia, direct pe pasarela pietonală! Iată cui aparține construcția „minune” (GALERIE FOTO+VIDEO)

03 Jan 2024 7474

Tânăr din Slatina, în vârstă de 16 ani, căzut de pe pasarela de traversare peste liniile de cale ferată

03 Oct 2023 874

Documentația pentru reabilitarea pasarelei maritime din Mamaia va fi elaborată de un proiectant din București (DOCUMENT)

22 Jun 2023 1267

Fotoreportaj Cum arată Pasarela maritimă din Mamaia la debutul sezonului estival (FOTO+VIDEO)

06 Jun 2023 4447

Cât vor achita turiștii și constănțenii în sezon pentru un loc de parcare în Stațiunea Mamaia și în municipiul Constanța

04 May 2023 4165

În 2023, destinația de vacanță Mamaia este promovată pe pagina web al Primăriei Constanța cu clipuri și premii obținute în mandatele lui Mazăre! (VIDEO)

13 Mar 2023 3059

„Din ciclul Strategia Națională de Omorât Românii“ Pasarelă pentru pietoni, fără scară, cu stâlp de susţinere fix pe banda întâi a centurii Capitalei (FOTO)

17 Jan 2023 1195

UPDATE Autocar cu cetățeni greci implicat într-un grav accident rutier în Pasajul Unirii din București. Mai multe victime, încarcerate

23 Dec 2022 1509

Pasarela maritimă din Mamaia va fi reabilitată! Ce precizări face city-managerul Felicia Ovanesian (GALERIE FOTO)

06 Dec 2022 2235

„Toți în Giulești!“. Banner în Mamaia, pe pasarelă! Fanii Farului se mobilizează pentru meciul cu Rapid (GALERIE FOTO + VIDEO)

20 Oct 2022 2964

FOTOREPORTAJ Pasarela din Mamaia, scurtată din cauza lucrărilor de înnisipare. Au început lucrările de extragere a pilonilor (GALERIE FOTO+VIDEO)

27 Sep 2022 2975

O companie din Constanța va extrage pilonii „pasarelei lui Mazăre", din dreptul Hotelului Victoria din stațiunea Mamaia (DOCUMENTE)

15 Sep 2022 11323