Coaliția pentru Educație “Mărirea salariilor profesorilor trebuie însoțită de măsuri de creștere a calității educației”

În urma contextul negocierilor dintre Guvern și sindicatele din educație pentru majorarea salariilor profesorilor, Federația “Coaliția pentru Educație” solicită ca această decizie să fie însoțită de măsuri care să conducă la dezvoltarea profesională a cadrelor didactice și la creșterea calității învăţământului.
În opinia federaţiei, majorarea salariilor riscă să nu producă rezultate în sistem, dacă nu este corelată cu un curriculum adecvat, cu un program coerent de formare continuă și evaluare pentru profesori, care să-i ajute să se adapteze cerințelor actuale.
Dr. Tănase Tasente, director general Plus Communication,
este de părere că este de așteptat ca Guvernul și sindicatele să-și asume angajamente clare legate de rezultate concrete, cum ar fi eliminarea industriei meditațiilor private și reducerea semnificativă a analfabetismului funcțional. Ei spun că studiile PISA au scos la iveală faptul că circa 40% dintre adolescenţi sunt analfabeţi funcțional, ceea ce plasează România în coada Europei.
Mai mult decât atât, „Coaliția pentru Educație” susține asumarea obligatorie a unei “foi de parcurs” a reformei resurselor umane din sistemul de învățământ, detaliată pentru fiecare dintre dimensiunile asociate obținerii de “calitate și performanță”, astfel: 1) partea de acces (absolvirea unui program de formare cu puternic conţinut practic), 2) primii ani în sistem (formare continuă, mentorat, consiliere), 3) dezvoltarea şi susţinerea de metode de evaluare a performanţei, 4) procedurile de promovare şi sistemele de management.
 
Elevul, elementul principal
 
Pentru a ajunge ca sistemul educațional românesc să fie cu adevărat centrat pe elev, este necesar ca și profesorii trebuie să beneficieze de un program prin care să fie încurajați să-și împlinească potențialul. „Așa cum arată rezultatele din alte țări, un sistem în care profesorii sunt motivați să fie competenți, autonomi, respectați și încurajați să învețe în permanență obține rezultate benefice pe termen mediu și lung. Obiectivele unui astfel de program vor fi atinse atunci când cariera de profesor va deveni una dintre primele opțiuni de carieră pentru cei mai buni 20% dintre absolvenții ai fiecărei facultăți, așa cum se întâmplă în alte țări cu educație performantă”, afirmă Daniela Vișoianu, președintele Federației “Coaliția pentru Educație”.
“Analizând cifrele publicate pentru anii 2013 şi 2014, constatăm că o majorare de 45% a cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale înseamnă 0,5% din PIB. Dacă ne-am fi asumat, ca parte din procesul de reformă a resurselor umane din educaţie, modificarea sistemului de salarizare cu suportul a 0,5% din PIB, în anii trecuţi, am fi ajuns la alocarea pentru educaţie a 3,3% (2013), respectiv 3,6% (2014) din PIB, față de ținta de 6%. Dacă e să fim pragmatici, reforma strategică a societăţii româneşti, ce ţine de cea mai importantă resursă - oamenii din educaţie -, ar costa mai puţin decât ne vine să credem. Riscul este ca măsura creşterii salariilor să fie implementată doar cu caracter reparatoriu, în căutare de sprijin şi voturi, fără legătură cu performanţa, fără să fie parte dintr-o strategie cu obiective bine definite”, a adăugat Vișoianu.
În același timp, Coaliția pentru Educație cere Guvernului României și sindicatelor din Educație să prezinte și să supună dezbaterii publice viziunea și obiectivele pe care și le-au propus pe termen mediu și lung, dincolo de majorarea salariilor.
Coaliţia pentru Educaţie este o federaţie lansată în iunie 2015 de ONG-uri din domeniu, care îşi propune să coaguleze energii şi resurse pentru a împlini o viziune curajoasă despre învăţare în România. Scopul Coaliţiei este să contribuie la crearea şcolii în care fiecare vrea şi poate să îşi împlinească potenţialul. Procesul de formare a Coaliţiei este susţinut de Fondul ONG. Mai multe informaţii puteţi găsi pe site-ul: www.coalitiaedu.ro.

foto: Federaţia Coaliţiei pentru Educaţie

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Dispută între Ministerul Educaţiei, profesori şi părinţi pe tema supravegherii video în şcoli

05 Apr 2024 580

Inspectoratul Școlar Județean Constanța inițiază Proiectul județean „Verde creativ- Adoptă un spațiu“

03 Apr 2024 717

Profesori de la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” Constanța, la un stagiu de instruire Erasmus în Grecia

01 Apr 2024 623

Dezastru la simularea examenului de Bacalaureat! Aproximativ 35% dintre candidați nu au reușit să ia măcar nota 5 la Limba și Literatura Română

15 Mar 2024 778

Profesori ai Academiei Navale "Mircea cel Bătrân" Constanța la Academia Națională de Apărare a Letoniei (FOTO)

15 Mar 2024 475

UPDATE Galați 100 de elevi și profesori evacuați după ce un elev de clasa a VIII-a a adus un obuz la școală (Galerie FOTO+VIDEO)

14 Mar 2024 848

Astăzi este Ziua Națională a Meseriilor! Ce mesaj a transmis ministrul Muncii, Simona Bucura

11 Mar 2024 547

Proiectul ,,Extindere și dotare Liceul Tehnologic Crucea” se apropie de final

06 Mar 2024 414

Liceu Medigidia - Proiecte STEAM inovative pentru protejarea mediului în Portugalia

04 Mar 2024 284

Remus Zăgan, ales președinte al Senatului Universității Maritime din Constanța. Averea și interesele (DOCUMENTE)

19 Feb 2024 1338

Editorial! Copiii ar trebui să fie în siguranță în școală și alături de profesori! Cazurile șocante de săptămâna asta ce demontează această teorie

16 Feb 2024 978

Știri Constanța Profesorii de la CNMB într-un program de job shadowing în Portugalia (FOTO)

09 Feb 2024 1009

Luni, 5 februarie, examenul de simularea evaluării naționale al elevilor de clasa a a VIII-a. În județul Constanța, 6538 de elevi înscriși

04 Feb 2024 982

O delegaţie de profesori din Republica Turcia, în vizită la Cumpăna, județul Constanța

28 Jan 2024 1190

Elevii din Cumpăna, în vizită la București! Programul excursiei include vizită la Palatul Parlamentului și la Galeria de Automobile "Țiriac Collection".

21 Jan 2024 757