Stiri calde

Klaus Iohannis sesizeazi Curtea Constituțională asupra unei legi privind securitatea informatică

Președintele României, Klaus Iohannis, a trimis Curții Constituționale, luni, o sesizare de neconstituționalitate asupra Legii privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice.

Textul integral al sesizării îl puteți citi mai jos:

București, 11 iunie 2018

Domnului VALER DORNEANU

PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE

În temeiul dispozițiilor art. 146 lit. a) din Constituție și ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, formulez următoarea

SESIZARE DE NECONSTITUȚIONALITATE

asupra

Legii privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice

La data de 24 mai 2018, Parlamentul a transmis Președintelui României, în vederea promulgării, Legea privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice. Considerăm că prin modul în care a fost adoptată această lege încalcă prevederile art. 1 alin. (5) raportat la cele ale art. 119 din Constituție, pentru motivele expuse în cele ce urmează.

Legea supusă controlului de constituționalitate transpune Directiva (UE) 2016/1148 a Parlamentului European și a Consiliului din 6 iulie 2016 privind măsuri pentru un nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și a sistemelor informatice în Uniune. Astfel, actul normativ stabilește cadrul juridic și instituțional, măsurile și mecanismele necesare în vederea asigurării unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice și a stimulării cooperării în domeniu.

Art. 2 alin. (2) din legea criticată prevede că dispozițiile sale nu se aplică instituțiilor din domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, precum și Oficiului Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat. Cu toate acestea, modul în care sunt definite conceptele de: securitate a rețelelor și a sistemelor informatice; strategie națională privind securitatea rețelelor și a sistemelor informatice; operator de servicii esențiale și furnizor de servicii digitale, coroborat cu prevederile Anexei, în care sunt prezentate sectoarele de activitate vizate de lege, duc la concluzia că legea reglementează securitatea componentelor de tehnologia informației și comunicații, aferente unor infrastructuri critice naționale sau europene, așa cum sunt definite la art. 3 al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea și protecția infrastructurilor critice.

Acesta definește infrastructura critică națională ca fiind „un element, un sistem sau o componentă a acestuia, aflat pe teritoriul național, care este esențial pentru menținerea funcțiilor vitale ale societății, a sănătății, siguranței, securității, bunăstării sociale ori economice a persoanelor și a cărui perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ la nivel național ca urmare a incapacității de a menține respectivele funcții.”

Prin urmare, actul normativ supus controlului de constituționalitate are implicații asupra infrastructurilor critice, care, potrivit Strategiei Naționale de Apărare a Țării, fac parte din obiectivele naționale de securitate, legea având astfel implicații directe asupra sistemului de apărare a țării și securității naționale.

Or, potrivit art. 4 lit. d) pct. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării, această autoritate administrativă avizează proiectele de acte normative inițiate sau emise de Guvern privind securitatea națională. Corelativ, art. 9 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative dispune că „În cazurile prevăzute de lege, în faza de elaborare a proiectelor de acte normative, inițiatorul trebuie să solicite avizul autorităților interesate în aplicarea acestora, în funcție de obiectul reglementării”.

Mai mult, aceste dispoziții legale își găsesc suportul constituțional în prevederile art. 119 din Constituție, potrivit căruia „Consiliul Suprem de Apărare a Țării organizează și coordonează unitar activitățile care privesc apărarea țării și securitatea națională...”.

De altfel, în jurisprudența sa, într-o situație similară, cu referire la o lege care privea tot aspecte legate de securitatea cibernetică, Curtea Constituțională a invalidat actul normativ în ansamblu cu argumentul că una din etapele obligatorii ale procedurii legislative, anume obținerea avizului CSAT, nu a fost respectată.

Astfel, în Decizia nr. 17/2015, Curtea Constituțională a arătat: „întrucât în cadrul procedurii legislative, inițiatorul nu a respectat obligația legală, conform căreia Consiliul Suprem de Apărare a Țării avizează proiectele de acte normative inițiate sau emise de Guvern privind securitatea națională, Curtea constată că actul normativ a fost adoptat cu încălcarea prevederilor constituționale ale art. 1 alin. (5) care consacră principiul legalității și ale art. 119 referitoare la atribuțiile Consiliului Suprem de Apărare a Țării.”

Având în vedere aceste aspecte, precum și faptul că legea criticată a fost elaborată cu încălcarea prevederilor legale antereferite, fără obținerea avizului Consiliului Suprem de Apărare a Țării, considerăm că Legea privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice contravine prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituție, potrivit cărora, „În România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie”, coroborat cu art. 119 din Constituție.

În considerarea argumentelor expuse, vă solicit să admiteți sesizarea de neconstituționalitate și să constatați că Legea privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice este neconstituțională.

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

CCR a admis sesizarea președintelui Iohannis cu privire la modificarea şi completarea legii referitoare la executarea pedepselor

18 Sep 2018 241

Revista presei locale

18 Sep 2018 342

USR a contestat la CCR noul regulament al Camerei Deputaţilor

13 Sep 2018 207

Propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei referitoare la familie, analizată de CCR pe 17 septembrie

12 Sep 2018 486

Ce decizie a luat Curtea Constituțională în cazul conflictului juridic dintre președinte și premier după ce Viorica Dăncilă a plecat în concediu

12 Sep 2018 432

Conflict juridic de natură constituțională între prim-ministrul și președintele României. Se cere intervenția CCR

03 Aug 2018 298

Președintele Klaus Iohannis a trimis către CCR o sesizare de neconstituționalitate asupra Legii pentru modificarea Legii privind Statutul aleșilor locali

01 Aug 2018 321

Darius Vâlcov Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii ar putea fi înfiinţat în două săptămâni după publicarea motivării deciziei CCR

27 Jul 2018 281

Klaus Iohannis sesizează CCR cu privire la Legea privind Statutul deputaților și al senatorilor

26 Jul 2018 655

Legea prevede trecerea Monitorului Oficial de sub autoritatea Guvernului sub cea a Camerei Deputaţilor, promulgată de președintele Iohannis

25 Jul 2018 289

Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, declarată neconstituțională

18 Jul 2018 348

CCR. Hotărârea Parlamentului privind numirea în funcție a unui membru la CNCD, neconstituțională

17 Jul 2018 284

Tudorel Toader, precizări cu privire la modificările aduse Codului penal şi Codului de procedură penală

16 Jul 2018 325

Scrisoarea președintelui Iohannis, adresată președintelui CCR

10 Jul 2018 545

O nouă sesizare de neconstituționalitate, trimisă la CCR, de președintele Iohannis. Despre ce lege este vorba

04 Jul 2018 599

Modalitate „paralelă” de titularizare a cadrelor didactice, incriminată de președintele Iohannis. CCR discută astăzi sesizarea de neconstituționalitate

04 Jul 2018 708

Consilierul prezidenţial Simina Tănăsescu a demisionat

20 Jun 2018 408

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sesizează CCR în legătură cu proiectul de modificare a Codului de procedură penală

19 Jun 2018 339

CCR va sesiza Comisia de la Veneţia după întâlnirea dintre consilierul prezidenţial Simina Tănăsescu şi judecătorul Petre Lăzăroiu

19 Jun 2018 511

CCR a respins sesizarea lui Klaus Iohannis privind Legea referendumului

19 Jun 2018 517

Lia Olguţa Vasilescu, declarații dure la adresa președintelui - ”Klaus Iohannis va fi suspendat dacă nu aplică decizia CCR”

12 Jun 2018 398

Va aplica sau nu președintele Iohannis decizia Curții Constituționale. Ce spune președintele despre o eventuală demisie a Laurei Codruța Kovesi

12 Jun 2018 2815

Excepţie ridicată de fostul preşedinte al Federaţiei Române de Box Rudel Obreja în dosarul "Gala Bute"

12 Jun 2018 686

Prima reacție a președintelui Klaus Iohannis după publicarea motivării CCR în cazul Kovesi. Ce a declarat șeful statului

12 Jun 2018 512

Decizia CCR în cazul revocării şefei DNA, publicată (document)

08 Jun 2018 530

Odată cu înfiinţarea FSDI Deputatul Bogdan Huţucă vorbeşte despre dispariţia mai multor companii de stat. Unele sunt din Constanţa!

08 Jun 2018 1391

Ce a spus fostul preşedinte al Curţii Constituţionale a României (CCR) Augustin Zegrean despre motivarea deciziei CCR în cazul şefei DNA

07 Jun 2018 901

Motivarea deciziei prin care a stabilit că preşedintele României urmează să emită decretul de revocare din funcţie a procurorului-şef al DNA, publicată de CCR

07 Jun 2018 706

Decizia Curţii Constituţionale în cazul revocării Laurei Codruţa Kovesi va fi citită astăzi în plen

07 Jun 2018 477

Klaus Iohannis sesizează CCR! Ce lege importantă contestă preşedintele

06 Jun 2018 354

Curtea Constituțională sesizează Comisia de la Veneția în legătură cu atacurile la adresa instituției

05 Jun 2018 624

Revista presei locale

05 Jun 2018 473

Mai mulţi judecători şi procurori din Constanţa fac scut în jurul Laurei Codruţa Kovesi, şefa DNA

02 Jun 2018 3012

Ce spune ministrul Justiției despre decizia CCR în cazul Laurei Codruța Kovesi și despre declarația de principiu transmisă de procurori

31 May 2018 469

Protest în Piața Victoriei din București. Manifestanţii afişează pancarte cu mesaje împotriva CCR şi a actualei puteri

31 May 2018 397

Oficial de la SRI. Câte mandate de securitate naţională (iniţiale, prelungiri şi completări) solicitate de SRI în perioada 2004 - 2016

31 May 2018 532

Declarație de principiu transmisă de mai mulți procurori după decizia CCR. Printre semnatari sunt și procurori din Constanța. Lista completă

31 May 2018 1312

Procurorii DNA, reacţie după decizia CCR - "Este momentul să tragem un semnal de alarmă și să ne exprimăm îngrijorarea"

31 May 2018 356

Procurorii din Constanţa reacţionează ferm după decizia CCR „Ceea ce era de neimaginat în ultimii 15 ani poate deveni o realitate“

31 May 2018 5465

Revista presei locale

31 May 2018 505

Procurorul-şef al DIICOT consideră că, prin decizia luată CCR a plasat parchetele „sub exerciţiul potenţial discreţionar al ministrului Justiţiei“

30 May 2018 437

Ministrul Justiției, Tudorel Toader, susține că a așteptat cu interes decizia CCR

30 May 2018 392

”#Nu cedăm! Apărăm democrația!” Protest în fața Prefecturii Constanța după decizia Curții Constituționale

30 May 2018 1893

Ce spune fostul preşedinte Traian Băsescu despre decizia Curții Constituționale în cazul Kovesi

30 May 2018 587

UPDATE. Protest în Piața Victoriei din București. Manifestanții sunt nemulțumiți de decizia Curții Constituționale în cazul șefei DNA (video)

30 May 2018 1105

CCR, decizie de ultimă oră! Laura Codruţa Kovesi poate fi revocată

30 May 2018 680

Președintele CCR, Valer Dorneanu, în vizită în Rusia. Ar fi ignorat recomandarea primită din partea MAE

16 May 2018 633

O nouă lovitură pentru DNA. Fost judecător CCR judecat pentru fapte de corupție, achitat de ÎCCJ

11 May 2018 800

Dezbaterile din cazul revocării șefei DNA, Laura Codruța Kovesi, amânată de Curtea Constituțională. Când va fi luată o decizie

10 May 2018 441

Un tânăr a căzut într-o groapă adâncă. A fost surprins când a aflat cine este salvatorul său

08 May 2018 1108