Stiri calde

Klaus Iohannis sesizeazi Curtea Constituțională asupra unei legi privind securitatea informatică

Președintele României, Klaus Iohannis, a trimis Curții Constituționale, luni, o sesizare de neconstituționalitate asupra Legii privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice.

Textul integral al sesizării îl puteți citi mai jos:

București, 11 iunie 2018

Domnului VALER DORNEANU

PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE

În temeiul dispozițiilor art. 146 lit. a) din Constituție și ale art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată, cu modificările și completările ulterioare, formulez următoarea

SESIZARE DE NECONSTITUȚIONALITATE

asupra

Legii privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice

La data de 24 mai 2018, Parlamentul a transmis Președintelui României, în vederea promulgării, Legea privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice. Considerăm că prin modul în care a fost adoptată această lege încalcă prevederile art. 1 alin. (5) raportat la cele ale art. 119 din Constituție, pentru motivele expuse în cele ce urmează.

Legea supusă controlului de constituționalitate transpune Directiva (UE) 2016/1148 a Parlamentului European și a Consiliului din 6 iulie 2016 privind măsuri pentru un nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și a sistemelor informatice în Uniune. Astfel, actul normativ stabilește cadrul juridic și instituțional, măsurile și mecanismele necesare în vederea asigurării unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice și a stimulării cooperării în domeniu.

Art. 2 alin. (2) din legea criticată prevede că dispozițiile sale nu se aplică instituțiilor din domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, precum și Oficiului Registrului Național al Informațiilor Secrete de Stat. Cu toate acestea, modul în care sunt definite conceptele de: securitate a rețelelor și a sistemelor informatice; strategie națională privind securitatea rețelelor și a sistemelor informatice; operator de servicii esențiale și furnizor de servicii digitale, coroborat cu prevederile Anexei, în care sunt prezentate sectoarele de activitate vizate de lege, duc la concluzia că legea reglementează securitatea componentelor de tehnologia informației și comunicații, aferente unor infrastructuri critice naționale sau europene, așa cum sunt definite la art. 3 al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea și protecția infrastructurilor critice.

Acesta definește infrastructura critică națională ca fiind „un element, un sistem sau o componentă a acestuia, aflat pe teritoriul național, care este esențial pentru menținerea funcțiilor vitale ale societății, a sănătății, siguranței, securității, bunăstării sociale ori economice a persoanelor și a cărui perturbare sau distrugere ar avea un impact semnificativ la nivel național ca urmare a incapacității de a menține respectivele funcții.”

Prin urmare, actul normativ supus controlului de constituționalitate are implicații asupra infrastructurilor critice, care, potrivit Strategiei Naționale de Apărare a Țării, fac parte din obiectivele naționale de securitate, legea având astfel implicații directe asupra sistemului de apărare a țării și securității naționale.

Or, potrivit art. 4 lit. d) pct. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea și funcționarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării, această autoritate administrativă avizează proiectele de acte normative inițiate sau emise de Guvern privind securitatea națională. Corelativ, art. 9 alin. (1) din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative dispune că „În cazurile prevăzute de lege, în faza de elaborare a proiectelor de acte normative, inițiatorul trebuie să solicite avizul autorităților interesate în aplicarea acestora, în funcție de obiectul reglementării”.

Mai mult, aceste dispoziții legale își găsesc suportul constituțional în prevederile art. 119 din Constituție, potrivit căruia „Consiliul Suprem de Apărare a Țării organizează și coordonează unitar activitățile care privesc apărarea țării și securitatea națională...”.

De altfel, în jurisprudența sa, într-o situație similară, cu referire la o lege care privea tot aspecte legate de securitatea cibernetică, Curtea Constituțională a invalidat actul normativ în ansamblu cu argumentul că una din etapele obligatorii ale procedurii legislative, anume obținerea avizului CSAT, nu a fost respectată.

Astfel, în Decizia nr. 17/2015, Curtea Constituțională a arătat: „întrucât în cadrul procedurii legislative, inițiatorul nu a respectat obligația legală, conform căreia Consiliul Suprem de Apărare a Țării avizează proiectele de acte normative inițiate sau emise de Guvern privind securitatea națională, Curtea constată că actul normativ a fost adoptat cu încălcarea prevederilor constituționale ale art. 1 alin. (5) care consacră principiul legalității și ale art. 119 referitoare la atribuțiile Consiliului Suprem de Apărare a Țării.”

Având în vedere aceste aspecte, precum și faptul că legea criticată a fost elaborată cu încălcarea prevederilor legale antereferite, fără obținerea avizului Consiliului Suprem de Apărare a Țării, considerăm că Legea privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice contravine prevederilor art. 1 alin. (5) din Constituție, potrivit cărora, „În România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie”, coroborat cu art. 119 din Constituție.

În considerarea argumentelor expuse, vă solicit să admiteți sesizarea de neconstituționalitate și să constatați că Legea privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice este neconstituțională.

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Revista presei locale

21 Nov 2018 350

USR contestă la CCR modificarea legilor Justiției adoptată de Comisia Iordache

12 Nov 2018 343

Președintele Iohannis a transmis către CCR o sesizare de neconstituționalitate asupra modificăării Legii privind organizarea și funcționarea instituției Avocatul Poporului.

12 Nov 2018 211

Ion Stelian (USR) despre decizia CCR referitoare la completurile de cinci judecători de la ICCJ

11 Nov 2018 258

Liviu Dragnea a solicitat Instanţei supreme suspendarea procedurii de tragere la sorţi a noilor judecători din completurile de cinci magistraţi

09 Nov 2018 296

Revista presei locale

07 Nov 2018 406

CCR le-a declarat neconstituţionale. USR şi Iohannis desfiinţează pensiile speciale pentru primari, viceprimari şi preşedinţi de consilii judeţene

07 Nov 2018 497

Curtea Constituțională a decis Legea privind Codul administrativ este neconstituţională în ansamblul său

06 Nov 2018 284

Parlamentarii USR nu au votat legea executării pedepselor, cu dedicaţie pentru infractori

31 Oct 2018 486

Legea privind executarea pedepselor şi a măsurilor privative de libertate, modificată de senatori. Ce prevede aceasta

29 Oct 2018 392

„Fără penali în funcţii publice“ este singurul pact pe care USR îl recunoaşte şi îl susţine

27 Oct 2018 590

Discuțiile pe sesizările privind Codul administrativ, amânate de CCR

25 Oct 2018 336

CCR, sesizată pe OUG-ul lui Tudorel Toader. Ion Stelian (USR) - „Îndrăzniţi să credeţi că ordonanţa promovată în sprijinul infractorilor va pica!“

22 Oct 2018 435

Rezultatul referendumului pentru redefinirea familiei, în discuţie la CCR

18 Oct 2018 243

CCR Dezbaterea sesizării premierului Dăncilă, pe tema constituirii completelor de cinci judecători de la ÎCCJ

17 Oct 2018 260

Trei contestaţii privind respectarea procedurii de organizare şi desfăşurare a referendumului, în discuţie la CCR

17 Oct 2018 291

CCR a spulberat modificările lui Dragnea la Codul de Procedură Penală. Ce a declarat Stelian Ion

12 Oct 2018 760

Raport nefavorabil pentru măsurile alternative de executare a pedepselor, în comisiile de specialitate

08 Oct 2018 326

Liviu Dragnea renunţă la şefia Camerei Deputaţilor pentru o zi. Pe cine a delegat acesta

08 Oct 2018 536

Sesizarea preşedintelui asupra modificărilor Legii privind organizarea administrativă a teritoriului României, respinsă de CCR

03 Oct 2018 285

Ion Stelian (USR) - „Guvernul marionetă reclamă la CCR constituirea completului de judecată din procesul lui Liviu Dragnea“

03 Oct 2018 661

Viorica Dăncilă a sesizat CCR pe tema constituirii completelor de cinci judecători de la ÎCCJ

02 Oct 2018 286

CCR a admis sesizarea președintelui Iohannis cu privire la modificarea şi completarea legii referitoare la executarea pedepselor

18 Sep 2018 373

Revista presei locale

18 Sep 2018 429

USR a contestat la CCR noul regulament al Camerei Deputaţilor

13 Sep 2018 289

Propunerea legislativă de revizuire a Constituţiei referitoare la familie, analizată de CCR pe 17 septembrie

12 Sep 2018 581

Ce decizie a luat Curtea Constituțională în cazul conflictului juridic dintre președinte și premier după ce Viorica Dăncilă a plecat în concediu

12 Sep 2018 535

Conflict juridic de natură constituțională între prim-ministrul și președintele României. Se cere intervenția CCR

03 Aug 2018 368

Președintele Klaus Iohannis a trimis către CCR o sesizare de neconstituționalitate asupra Legii pentru modificarea Legii privind Statutul aleșilor locali

01 Aug 2018 411

Darius Vâlcov Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii ar putea fi înfiinţat în două săptămâni după publicarea motivării deciziei CCR

27 Jul 2018 327

Klaus Iohannis sesizează CCR cu privire la Legea privind Statutul deputaților și al senatorilor

26 Jul 2018 714

Legea prevede trecerea Monitorului Oficial de sub autoritatea Guvernului sub cea a Camerei Deputaţilor, promulgată de președintele Iohannis

25 Jul 2018 348

Legea privind înfiinţarea Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii, declarată neconstituțională

18 Jul 2018 420

CCR. Hotărârea Parlamentului privind numirea în funcție a unui membru la CNCD, neconstituțională

17 Jul 2018 321

Tudorel Toader, precizări cu privire la modificările aduse Codului penal şi Codului de procedură penală

16 Jul 2018 402

Scrisoarea președintelui Iohannis, adresată președintelui CCR

10 Jul 2018 603

O nouă sesizare de neconstituționalitate, trimisă la CCR, de președintele Iohannis. Despre ce lege este vorba

04 Jul 2018 698

Modalitate „paralelă” de titularizare a cadrelor didactice, incriminată de președintele Iohannis. CCR discută astăzi sesizarea de neconstituționalitate

04 Jul 2018 939

Consilierul prezidenţial Simina Tănăsescu a demisionat

20 Jun 2018 470

Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sesizează CCR în legătură cu proiectul de modificare a Codului de procedură penală

19 Jun 2018 389

CCR va sesiza Comisia de la Veneţia după întâlnirea dintre consilierul prezidenţial Simina Tănăsescu şi judecătorul Petre Lăzăroiu

19 Jun 2018 549

CCR a respins sesizarea lui Klaus Iohannis privind Legea referendumului

19 Jun 2018 573

Lia Olguţa Vasilescu, declarații dure la adresa președintelui - ”Klaus Iohannis va fi suspendat dacă nu aplică decizia CCR”

12 Jun 2018 471

Va aplica sau nu președintele Iohannis decizia Curții Constituționale. Ce spune președintele despre o eventuală demisie a Laurei Codruța Kovesi

12 Jun 2018 2886

Excepţie ridicată de fostul preşedinte al Federaţiei Române de Box Rudel Obreja în dosarul "Gala Bute"

12 Jun 2018 759

Prima reacție a președintelui Klaus Iohannis după publicarea motivării CCR în cazul Kovesi. Ce a declarat șeful statului

12 Jun 2018 558

Decizia CCR în cazul revocării şefei DNA, publicată (document)

08 Jun 2018 610

Odată cu înfiinţarea FSDI Deputatul Bogdan Huţucă vorbeşte despre dispariţia mai multor companii de stat. Unele sunt din Constanţa!

08 Jun 2018 1523

Ce a spus fostul preşedinte al Curţii Constituţionale a României (CCR) Augustin Zegrean despre motivarea deciziei CCR în cazul şefei DNA

07 Jun 2018 945

Motivarea deciziei prin care a stabilit că preşedintele României urmează să emită decretul de revocare din funcţie a procurorului-şef al DNA, publicată de CCR

07 Jun 2018 771