Neconformităţi constatate pe mai multe loturi de autostradă. Ce spune CNAIR

Potrivit HG 343/2017, darea în exploatare a construcțiilor este posibilă doar după recepția la terminarea lucrărilor, care poate avea loc numai după finalizarea totală a lucrărilor. Acest act normativ a modificat drastic prevederile HG 273/1994, care oferea posibilitatea recepționarii unor lucrări nefinalizate sau care nu respectau prevederile proiectului, precum și preluarea doar a unor părți din construcție, pentru darea lor în exploatare, informează CNAIR.

Aceste practici nu mai sunt permise de noua legislație privind recepționarea lucrărilor de construcție.

Modificările legislative au provocat însă reacții vehemente din partea unor constructori, care consideră că prevederile în cauză îi dezavantajează.

Conform comunicatului, legislația a fost modificată anul acesta tocmai pentru a nu se mai ajunge în situații precum cea de pe lotul 3 al Autostrăzii Orăștie-Sibiu, care a fost închis la scurt timp după darea în exploatare, din cauza unor deficiențe grave de calitate care au dus la apariția unor fenomene severe de instabilitate.

Modificările legislative vin inclusiv în sprijinul deciziei din acest an a CNAIR SA, de a pune accent pe respectarea calității lucrărilor executate și nu pe numărul de kilometri construiți.

În acest context, CNAIR SA va recepționa  ucrările doar dacă proiectele și rigorile standardelor de calitate sunt respectate de Antreprenori. 

Astfel, pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva, care înregistrează un stadiu fizic de 79,59%,  Asocierea S.C. Teloxim Con S.R.L. - COMSA S.A. - Aldesa Construcciones S.A. - Arcadis Eurometudes S.A., nu a prezentat nici până la această oră o soluție tehnică viabilă pentru refacerea rampei podului de la km 76. Această rampă a fost demolată încă din luna octombrie 2016, din cauza instabilității constatate . S-a ajuns în această situație  din cauză că Antreprenorul  a decis să execute un viaduct mai scurt decât prevedea Studiul de Fezabilitate, ceea ce a dus la construcția rampei în cauză, pe un teren instabil.

Practic Antreprenorul a pretins că va optimiza execuția lucrărilor și nu a respectat soluțiile tehnice din Studiul de Fezabilitate, care prevedea construirea unui viaduct destinat depășirii zonei cu teren de fundare slab.

La km 68 al aceluiași lot, o echipă de control a CNAIR SA a sesizat în vara acestui an că terasamentul prezenta probleme severe de instabilitate, provocate de precaritatea soluțiilor tehnice aplicate și a calității scăzute a lucrărilor.  Aceste cauze au dus la apariția  unor fisuri și crăpături în îmbracămintea șistemului rutier, chiar în condițiile în care pe acel sector de drum nu exista trafic rutier.  Ca urmare a problemelor constatate i s-a cerut la acel moment Antreprenorului să remedieze lucrările conform exigențelor de calitate impuse de legislație și de reglementările tehnice. Antreprenorul nu a luat însă măsurile solicitate și nici nu a remediat până la ora actuală o serie de alte problemele create de deficiențele de executare a șanțurilor colectoare.

Faptul că aceste șanțuri au fost incorect executate, a permis infiltrarea apei în corpul autostrăzii, ceea ce a provocat apariția unor noi probleme de stabilitate a terasamentelor.  


Pe lotul 4 al autostrăzii Lugoj – Deva, unde stadiul fizic de execuție a lucrărilor este de 71,30%, se înregistrează întârzieri ale termenelor de execuție, deși constructorul, Asocierea S.C. TEHNOSTRADE S.R.L. – S.C. SPEDITION UMB S.R.l.,  prezintă o mobilizare bună. Unul dintre motivele care au dus la aceste întârzieri a fost descoperirea unei peșteri cu lilieci în zona dealului Șoimuș.  Doar după relocarea liliecilor din această peșteră, în luna august 2017, constructorul a putut să reia lucrările. Problema peșterii cu lilieci de la Șoimuș  bloca lucrările încă din anul 2014, dar a putut fi soluționată datorită noii strategii de abordare a proiectelor, adoptată de CNAIR SA anul acesta.

Pentru lotul 3 al autostrăzii Sebeș – Turda , unde antreprenor este Asocierea Tirrena Scavi SpA - Societa Italiana per Condotte D’Acqua SpA, stadiul fizic al lucrărilor a ajuns la 99%. Cu toate acestea a fost nevoie ca recepția la finalizarea lucrărilor să fie reprogramată pentru data de 9 ianuarie 2018, deoarece s-au constatat mai multe neconformități.  Principala problemă identificată este nerespectarea de către Antreprenor a propriului proiect tehnic de construcție a căilor de rulare pe pod. Un alt element care a făcut imposibilă recepția lucrărilor este reprezentat de existența unor zonele cu exces de bitum. Aceste zone sunt foarte periculoase, în special pe timp de ploaie și în perioada iernii deoarece nu asigură aderența minimă a pneurilor la suprafața de rulare, ceea ce poate duce la accidente cu deznodământ tragic.

În ceea ce privește iluminatul pe poduri, nici în acest moment constructorul nu a montat lămpi cu led și teledetecție, așa cum prevede proiectul privind siguranța circulației, aprobat de CNAIR SA, în urmă cu 2 ani și 6 luni. La acest moment, în zonele respective sunt montate lămpi cu sodiu și fără telegestiune, al căror consum dublează practic factura la energia electrică.

În ceea ce privește lotul 4 al autostrăzii Sebeș – Turda, unde stadiul fizic este de 95%, Asocierea S.C. PORR Construct S.R.L. - PORR Bau GmbH, continuă lucrările și la această oră, în zona km 62+300, unde a avut loc o alunecare de teren. Despre fenomenele de instabilitate a terenului din acea zonă, constructorul și proiectantul acestuia, aveau deplină cunoștință, din datele oferite de Studiul de Fezabilitate. Antreprenorul nu a ținut cont însă de aceste date în momentul în care a aplicat soluții tehnice diferite de cele prevăzute în Studiul de Fezabilitate.

În afară de aceste lucrări, pe lotul 4 Sebeș-Turda, constructorul, care și-a asumat un grafic de lucrări, trebuie să mai monteze parapeți de protecție, să realizeze marcajele orizontale și să finalizeze montarea gardurilor de protecție. De asemenea, antreprenorul încă nu a finalizat lucrările de alimentare cu apă pentru Centrul de Întreținere și Coordonare, unde urmează să funcționeze un punct de control al Poliției Autostrăzi și o secție destinată utilajelor care asigură întreținerea acestei autostrăzi.

În baza legislației adoptate cu mai mulți ani în urma, CNAIR SA nu are atribuții în execuția efectivă a obiectivelor de infrastructură, acestea intrând în sarcina operatorilor privați (antreprenorilor), selecționați în baza unor licitații. Din această perspectivă responsabilitatea pentru respectarea termenelor de execuție și a exigențelor de calitate, aparține Antreprenorilor care câștigă licitațiile publice și care încasează de la CNAIR SA sume importante de bani, în baza contractelor încheiate.

”Menționăm că la începutul acestui an constructorii au promis că vor încheia lucrările în vederea recepției, însă la ora actuală se constată existența unor probleme, provocate de acești antreprenori, care fie nu au respectat propriile grafice de lucrări fie și-au asumat riscuri mult prea mari”, se arată în comunicat.


 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Două transporturi agabaritice vor circula pe ruta Agigea RORO PTF-IMGB

15 Apr 2024 376

Transport agabaritic pe ruta Agigea Port - Lăzărești! Traficul pe drumuri din județul Constanța, îngreunat

12 Apr 2024 425

Constanța Un nou pas important în demararea proiectului Nodului Rutier de la Cumpăna - A4

11 Apr 2024 562

CNAIR SA anunță publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu, lot 6

11 Apr 2024 342

CNAIR În atenția șoferilor! Transport agabaritic pe ruta Constanța Poarta 7 - Siret PTF

08 Apr 2024 435

Cristian Pistol, director general al CNAIR „ Lucrările la drumul expres Brăila-Galaţi au ajuns la un stadiu fizic de 80%”

06 Apr 2024 423

Atenție, șoferi! Șase transporturi agabaritice pe traseul Agigea-Rupea

31 Mar 2024 426

Licitații Constanța CNAIR SA, noi contracte subsecvente pentru lucrări de întreținere curentă (DOCUMENTE)

25 Mar 2024 599

Atenție șoferi! Un transport agabaritic va circula pe ruta Săvinești - Năvodari

24 Mar 2024 530

În județul Constanța Trafic restricționat pentru camioane în PTF Vama Veche

19 Mar 2024 539

Undă verde de la Mediu pentru podul de la Tariverde, județul Constanța

17 Mar 2024 464

CNAIR SA anunță publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare pentru proiectul lucrări de reparații pe DN 3, km 209+980 la Deleni, județul Constanța

14 Mar 2024 348

CNAIR SA anunță publicul interesat asupra luării deciziei etapei de încadrare pentru proiectul lucrări de reparații pe DN 3, km 203+850 la Deleni, județul Constanța

14 Mar 2024 337

CNAIR Atenție, șoferi! Transporturi cu depășiri pe traseul Constanța Poarta 7- Domnești Târg

13 Mar 2024 459

Brăila Au reapărut tasările la rampa de acces pe Podul peste Dunăre; pentru stabilizare vor fi foraţi 40 de stâlpi

11 Mar 2024 637