Pagini din istoria navală românească 125 de ani de la lansarea la apă a crucişătorului Elisabeta

Astăzi se împlinesc 125 de ani de la lansarea la apă, la Newcastle a navei de tip crucişător Elisabeta.

De la intrarea în serviciu şi până la constituirea Diviziei de Mare, din care a făcut parte, acesta a efectuat o serie de campanii de instrucţie în Marea Neagră şi Mediterana, participând totodată la manevre şi aplicaţii care au avut drept scop, pe de o parte pregătirea pentru luptă a echipajelor, iar pe de altă parte reprezentarea României peste hotare.

Construită din oțel, nava avea lungimea totală de 73,150 metri, un pescaj mediu de 3,683 metri pentru un deplasament de 1330 de tone, grosimea blindajului variind între 88 mm și 25,4 mm. Propulsia era realizată de două elice cu trei aripi și un pas de 2,971 metri mișcate de două mașini de 4.700 CP. Nava avea trei catarge cu vergi pentru vele a căror suprafață totală era de 513 metri pătrați.

Armamentul navei:

4 tunuri Krupp de 150 mm așezate în semiturele;

4 tunuri Nordenfeld de 57 mm cu tragere rapidă;

2 tunuri revolvere Hotchkiss de 37 mm;

2 mitraliere Nordenfeld;

4 tuburi lanstorpile.

Ca urmare a refuzului autoritătilor turce de a permite trecerea navei înarmate prin Bosfor, s-a luat hotărârea de a aduce nava neînarmată, iar tunurile au fost aduse pe Dunăre și montate pe navă în Arsenalul de la Galaţi.

Prima stație de radiotelegrafie a Marinei Române a fost instalată la bordul crucișătorului Elisabeta, asigurând comunicații pe o rază de 100 km

 


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Istoria Dobrogei - Bibliografie Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

19 Apr 2024 434

Istoria Dobrogei Povestea lui Ioan Movilă și a înființării primei stațiuni pe litoral, Techirghiol

19 Apr 2024 596

Ateneul Român primește distincție din partea Comisiei Europene

19 Apr 2024 212

Eveniment din istoria Marinei Militare a României 16 aprilie 1944, ziua în care s-a scufundat bricul „Mircea”

16 Apr 2024 346

#DobrogeaDigitală Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

14 Apr 2024 1388

Istoria Dobrogei - Bibliografie Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

13 Apr 2024 1604

La Muzeul Național de Istorie a României Expoziția „În jurul Atacului de la Smârdan. Pictori ai Războiului de Independență în colecția MNIR", își prelungește perioada de vizitare

13 Apr 2024 369

Istoria Dobrogei - Bibliografie „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

12 Apr 2024 1175

Istoria Dobrogei Vasile Canarache - personaj de legendă. Despre moştenirea istorică lăsată la Constanța

12 Apr 2024 2062

#DobrogeaDigitală Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

11 Apr 2024 975

#DobrogeaDigitală Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

10 Apr 2024 1267

UPDATE. Constanța Pictură uriașă cu Gheorghe Hagi, pe un întreg perete al Școlii Gimnaziale nr. 38 „Dimitrie Cantemir“ (GALERIE FOTO + VIDEO)

10 Apr 2024 5347

#DobrogeaDigitală Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

08 Apr 2024 1151

Istoria Dobrogei - Bibliografie Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

06 Apr 2024 1547

Istoria Dobrogei Portretul unui erou - Horia Agarici, aviator militar de elită în al Doilea Război Mondial

05 Apr 2024 3306