Sorin Blejnar "L-am mutat pe şeful vămii Agigea Sud, care era de 15 ani acolo, celebrul Teşeleanu"

Sorin-Blejnar.jpgInterviu exclusiv al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru revista Kamikaze. Despre numiri politice, vameși corupți, dosare la DNA, acuzațiile sindicaliștilor din Vamă, controale fiscale la trusturile de presă și Victor Ponta.

"Sînt născut în Arad. Cu domnul Seculici mă cunosc de mult înainte de a ocupa funcția asta"

Rep.: Șefia Fiscului e o funcție politică?
S.B.: Președinția Fiscului e o funcție politică, pentru că șeful Fiscului are rang de secretar de stat și este numit prin decizia primului ministru. Eu am fost numit pe 5 sau 6 ianuarie 2009, am fost printre primii demnitari ai guvernului Boc numit în funcție. Și, totuși, eu nu sînt sînt membru de partid, nu am fost membru de partid, nu sînt înregimentat la PDL.

Rep.: Cum ajunge un tehnocrat, fără legături politice, să fie nominalizat pentru o astfel de funcție? A apărut recent un document care arată că ați fost susținut de PDL Arad.
S.B.: Eu sînt născut în Arad. Cu domnul Seculici mă cunosc de mult înainte de a ocupa funcția asta. M-am cunoscut mai bine cu domnul Seculici cînd eu eram comisar general adjunct la Garda Financiară centrală, Comisariatul General în București, iar dumnealui vicepremier. Atunci, domnul vicepremier a făcut o întîlnire cu mai mulți arădeni care auzise dumnealui că lucrează în București. Dacă atunci, în 2005, a fost o întîlnire tehnică cu arădenii... Eu mă cunoșteam cu domnul Seculici înainte de anul 2005, ca s-o clarificăm, dar nu am avut nici un fel de relație. Dumnealui era la Arad, eu eram în București...

Rep.: Dar cititorii vor bănui că aveați legături profesionale: Seculici cu afaceri, Blejnar la Garda Financiară.
S.B.: Nu, nu, nu, exclus. Și, din cîte știu, domnul Seculici are o singură firmă la Arad, un fost institut de proiectare, dumnealui fiind arhitect, care cred că-i cea mai mare firmă de proiectare din Arad. Dar nu-i știu istoria, știu doar că e fostul institut de proiectări la care dumnealui a lucrat, a fost director, l-a privatizat, cum a fost în anii '90.

"În sistemul de stat am un post de comisar general adjunct suspendat, la Garda Financiară"

Rep.: Dacă începe urmărirea penală împotriva dvs și premierul vă demite, ce veți face, profesional, mai departe?
S.B.: Este exclus să înceapă urmărirea penală împotriva mea pentru o faptă care are legătură cu serviciul, adică pentru o faptă de corupție, pentru o faptă de protecție și pentru fapte de acest gen. Pentru că mă simt curat, liniștit și nu am avut nici un fel de derapaje de felul ăsta. Poate să înceapă urmărirea penală împotriva mea că, Doamne ferește, lovesc pe cineva cu mașina pe stradă.

Rep.: Reformulez: premierul vă demite pentru că e de părere că riscurile de imagine pentru partid sînt prea mari.
S.B.: La experiența pe care am acumulat-o, sînt convins că o să-mi găsesc ce să fac. Mai mult, în sistemul de stat am un post de comisar general adjunct suspendat, la Garda Financiară, conform legii funcționarului public.

"Nu am nici un dosar la DNA"

Rep.: Cum e cu dosarul de la DNA?
SB: Nu am nici un dosar la DNA, nu am nici un fel de probleme.

Rep.: Nu sînteți învinuit, dar sînteți martor în dosarul arestărilor de la Ploiești.
S.B.: Nu, nu am fost citat la DNA, nici măcar ca martor. Dar, dacă o să fiu citat, o să mă prezint, nu am nici un fel de emoție.

Șefii direcțiilor vamale regionale și județene, numiți de șeful ANAF

Rep.: Ce atribuții are șeful Fiscului în privința Vămilor?
S.B.: În mandatul meu, am pus un mai mare accent pe integrarea instituțiilor din subordinea ANAF. Practic, i-am pus pe cei de la Garda Financiară să lucreze împreună cu cei de la Vamă, pe cei de la Inspecție Fiscală cu cei de la Gardă, pe cei de la Gardă cu cei de la Colectare și am încercat să fac din trei instituții una singură, lucru care se va vedea în restructurarea viitoare pe care o vom introduce pînă la sfîrșitul lunii martie, cînd vom avea o singură instituție, integrată, care vor lua competențele tuturor instituțiilor de acum și va combate mai eficient fenomenele de fraudă și evaziune fiscală.

Rep.: Puteți numi șefi în vămi sau nu?
S.B.: Haideți să vă explic: în Vamă au fost mai multe tipuri de funcții. Cînd eu am venit pe această funcție, directorii de Direcții Regionale Vamale și directorii de Direcții Județene se numeau de către ministrul Finanțelor Publice, iar șefii de birouri vamale de frontieră se numeau de șeful Vămilor. În martie 2009, cînd am făcut o primă restructurare - pentru că instituția asta e greoaie, pe care nu poți s-o restructurezi peste noapte; vorbim de banul public, de colectare, poți să blochezi un sistem fiscal, ați văzut și cu greva, produce panică pînă la nivelul oricărei instituții bugetare - , am trecut la alt sistem, legat. În sensul că șefii DRV și DJ, care înainte erau numiți doar de ministru, au fost numiți prin dublă semnătură: președintele ANAF și avizul conform al ministrului (avizul conform este aviz de legalitate), ultimul cuvînt revenindu-i ministrului.

Rep.: Care ministru putea sau nu să fie de acord cu ce spunea președintele Fiscului.
S.B.: Exact. Mergînd mai jos: șefii de birouri vamale, care erau nimiți, înainte, de șeful Vămii, au rămas să fie numiți în continuare de șeful Vămii, dar cu avizul președintelui ANAF. Deci asta s-a întîmplat.

"Partidele ar fi numit pe oricine. Mi s-a propus un medic veterinar pentru postul de director de regionala vamală"

Rep.: Aveți doi ani de mandat. În acest timp, cîte numiri și cîte destitutiri în Vămi ați făcut?
SB: Ca funcții de conducere? A fost un moment trist, cînd era guvernul PDL cu PSD sau PSD cu PDL, cum vreți să-i numiți, cînd s-a politizat într-un mod excesiv administrația. A fost dată o ordonanță de urgență, 37/2009, urmată de o alta, 115/2009, prin care toate funcțiile de director și de director adjunct, de director executiv și de director executiv adjunct de DRV și de DJ la Vamă au fost desființate și s-au reînființat funcții de director coordonator și director coordonator adjunct. Care au fost niște funcții politice. Iar atunci s-au făcut protocoale între cele două partide și, pur și simplu, au fost niște dosare de management...

Rep.: Deci v-ați trezit cu niște dosare pe masă, să le aprobați. Ați refuzat vreunul?
SB: M-am trezit cu niște dosare pe masă... Da... am refuzat dintre dosare, pentru că nu puteam să pun... și am făcut niște condiții destul de lejere, dar totuși niște condiții, pentru a accede o persoană la acea funcție. Am cerut măcar un minim de pregătire economică.

Rep.: Pe scurt, partidele ar fi numit pe oricine.
SB: Partidele ar fi numit pe oricine. Am avut un exemplu, o propunere: mi s-a propus un medic veterinar, pentru director de regională vamală. Desigur că nu a întrunit condițiile acea persoană, pentru că...

Rep.: Și ați intrat într-un scandal politic, presupun.
S.B.: Am intrat, în acel moment, într-un scandal politic, pentru că am refuzat să numesc acea persoană.

Rep.: Și cum s-a încheiat?
SB: Nu am rezolvat nicicum, pur și simplu nu am numit acea persoană.

"Dacă unul nu e disciplinat, dar nu-și face treaba, nu poți să-l dai afară"

Rep.: Aveți și instrumente suplimentare de evaluare a celor propuși pentru funcții în Vămi, în afară de CV?


SB: Nu. Instituția asta, pînă am venit eu aici - nu vreau să blamez foștii președinți, pentru că e o instituție tînără - , nu a avut nici măcar indicatori de performanță. Acum îi are, din a doua parte a anului 2009. Deci nu puteai să faci o evaluare a directorului dintr-un județ, pentru că nu i se cerea. Acum, fiecare director are 15-16-20 de indicatori, cu ținte pe care trebuie să le atingă.

Rep.: Care a fost efectul introducerii acestui sistem de indicatori de performanță?
SB: Am putut avea o monitorizare mai bună. Au fost și schimbări de pe funcție sau mutări, mobilități. Dar legea funcționarului public nu-ți dă dreptul, dacă unul nu-și face treaba, dar e disciplinat, să-l dai afară, deși el nu e performant. Dar nici nu au existat criterii de performanță. Desigur că, acum, foarte mulți sînt "agitați"că am pe ce să-i evaluez, dacă-i transfer, îi persecut, că m-a rugat cineva politic să fac loc pe postul respectiv. Dar nu e neapărat relevant, e un sistem greoi, e o reticență a sistemului. Cinci luni m-am chinuit pînă am făcut această aplicație, implementată și la Vamă. Era ca un fel de gheară, încercau să nu meargă mai departe, să mai stea.

Șeful vămii Ploiești, arestat, "a lucrat în structura centrală a ANAF, la Direcția de Inspecție Fiscală"

Rep.: Păi, sistemul ăsta ce rezultate a dat în cazul șefilor vamă arestați?
SB: E un singur șef de vamă arestat, cel de la Ploiești, care a fost pus de cinci luni acolo. E o propunere nefericită...

Rep.: Vi-l asumați?


SB: Nu pot să mi-l asum, nu pot să-mi asum răspunderea pentru că, la momentul numirii, mie mi s-a spus că a fost verificat, de către prefectul de Prahova. Eu am primit acea propunere de la prefectul județului. Acest om a lucrat în ANAF, e ploieștean la origine. S-a mutat acasă, în Ploiești. După o săptămînă, prefectul județului - acolo nefiind director - mi-a dat un CV și mi l-a recomandat, pe o perioadă de șase luni să încercăm cu el, că ar fi potrivit acolo, să conducă acea direcție pentru că, a spus, cam așa e motivarea prefectului, "dom'le, trebuie să vină cineva din afară, pentru că acolo am niște suspiciuni că lucrurile nu se întîmplă cum trebuie, nu merg, hai să vină unul din afară, să nu facă parte din..."

Rep.: Vi s-a părut plauzibil? Îl știați dinainte pe omul ăsta?
SB: Nu puteam eu să lucrez, ca președinte, cu un inspector, dar l-am văzut așa, cred că l-am văzut de două ori prin instituție, pe aici...

Rep.: A lucrat chiar aici, în structura centrală?
SB: A lucrat în structura centrală, la Direcția de Inspecție Fiscală.

Rep.: Vi s-a părut plauzibil scenariul prefectului, înțeleg, deși sindicaliștii spun că e ilegal să aduci un om din afară pe o astfel de funcție.
SB: Dar nu era din afară! El a lucrat în sistemul ANAF și s-a transferat la vama Ploiești. Și după ce s-a transferat, la o săptămînă, prefectul l-a propus ca șef de vamă. Dar el era angajatul vămii.

Rep.: A fost un troc politic.
SB: Nu știu dacă a fost politic.

Rep.: Prefectul este reprezentantul Guvernului, care e politic, în teritoriu.
SB: Prefectul este reprezentantul Guvernului în teritoriu, este înalt funcționar care, în conformitate cu legea 188, nu face parte dintr-un partid politic.

Rep.: Aveați vreun instrument să refuzați acea propunere? Puteați să fiți sau nu de acord, era la alegerea dvs.
SB: Dintr-un punct de vedere este adevărat. Dacă nu acceptam acea propunere, sigur trebuia să accept altă propunere, din partea șefului de la Vamă. Numirile în sistem s-au făcut așa cum am spus.

Șeful vămii Ploiești "poate să fie păcălit de doi oameni care au spus că acționat în numele meu"

Rep.: Din punctul acesta de vedere, considerați că poziția în care vă aflați e ingrată?
SB: Știți cum e... pînă la urmă a fost un singur caz de acest gen. Nici un polițist, cînd dă permisul de conducere unui om, nu știe că acel om va face accident de circulație peste o lună. Numirea s-a făcut în conformitate cu prevederile legale, am avut o propunere scrisă din partea prefectului. Care, pînă la urmă, răspunde de structurile subordonate Guvernului în teritoriu. A ieșit prost.

Rep.: E o uzanță ca prefectul să propună un șef de vamă?
SB: Nu pot să spun că e o uzanță, dar nu e singurul caz. S-a mai întîmplat. Și nu e ilegal.

Rep.: A ieșit prost, dar a ieșit prost și pentru dumneavoastră: șeful Vămii Ploiești le-a declarat procurorilor că, din mita pe care o lua, o parte din bani ajungeau și la dvs, prin intermediul lui Ștefăniță Prisăcaru. Cine e acest om?
SB: Eu nu vreau să comentez declarația domnului Costea, eu nu am văzut-o.

Rep.: Dar a dat-o la Parchet.
SB: Am înțeles, dar eu nu am văzut-o, deocamdată, am văzut doat niște pasaje prin media. Dacă am citit eu cu atenție acele pasaje, spune cam așa: că presupune că banii au ajuns și la mine. Nu este o dovadă certă și foarte clară. Acum, sînt două variante aici: desigur, să mintă, și, doi, să spună adevărul. Să spună adevărul în sensul că poate să fie păcălit de un om, sau de doi oameni, de doi oameni care au spus că acționat în numele meu. Și asta chiar vreau să punctați: eu îl îndemn să depună toate probele, toate înscrisurile și toate elementele pe care le are cu privire la faptul că le-a dat acestor două persoane acești bani.

ANAF și-a creat propria structură informativă

Rep.: Aveți vreo emoție în ce-l privește pe Prisăcaru?
SB: Eu nu știu dacă acel "S.P." (din documentele de urmărire penală - n.r.) este Prisăcaru.

Rep.: În orice caz, Prisăcaru a fost pomenit în celălalt caz, al Dianei Severin.
S.B.: Ajungem și acolo. Nu am nici un fel de problemă, chiar îl rog pe domnul Costea să pună la dispoziția anchetatorilor toate dovezile. Eu stau foarte liniștit pentru că banii ăia n-au ajuns la mine, eu nu am cerut, n-am primit, asta pot s-o repet. Dar s-ar putea, și nu o exclud ca variantă: cineva, acel "P.P." (alt intermediar al șpăgilot, așa cum apare în documentele de la Parchet - n.r.) sau acel "P.S." să-l fi păcălit pe dumnealui că cere bani în numele meu.

Rep.: Dar nu sînteți protejat informativ? Adică nu vin niște oameni, uneori, să vă spună că există cetățeni care cer bani în numele dvs? Șeful Fiscului dintr-o țară nu e protejat de servicii?
SB: Dintr-o țară, nu România, probabil că este. Eu abia de cîteva luni de zile am creat o structură de acest gen, cu care sîntem la faza de început, acum facem ROF-uri (regulament de organizare și funcționare - n.r.) și încerc să aflu și alte lucruri. Desigur că este foarte greu...

Rep.: Dar nu primiți informări de la servicii?
SB: Primesc de la servicii, pentru că sînt deținător de certificat ORNISS, dar nu sînt niște informații pe acest segment. Repet: pot să existe doi oameni sau zece oameni în această țară care s-au dus în zece locuri și au luat bani în numele meu. Cei bani nu au ajuns la mine pentru că nu au ajuns. Asta știu eu, am o liniște și o convingere că tot ceea ce spun este extrem de adevărat.

"Doamna Severin a fost o eroare a Ordonanței 37"

Rep.: Lămuriți-mă în legătură cu Ștefăniță Prisăcaru, a cărui imagine acum e că vă rezolva treburile murdare: demitea oameni, înscena accidente de mașină.
SB: Acest om nu a fost un apropiat al meu, n-a lucrat la cabinetul meu. Acest om a lucrat la Vamă, ca șef al compartimentului de verificări interne. Într-una din zile, după ce am numit-o pe Diana Severin ca director (la Vama Ploiești - n.r.), propunere politică - deci nu comentez... - , mi-a venit pe fax o demisie, a doamnei Severin. Am semnat-o, și-a dat demisia. Peste vreo patru zile, doamna Severin mi-a venit într-o audiență și a spus că a fost dată afară, că a pus-o domnul Prisăcaru să-și dea demisia, pur și simplu. "De ce?" "Așa m-a pus dumnealui, mi-a spus că dvs i-ați spus". Și i-am zis: "Doamnă, credeți că eu i-am spus?". Mi-a zis: "Uitîndu-mă la dvs, nu cred". Zic: "Bine, faceți-mi o cerere că vreți înapoi". Și am făcut din nou o selecție de aia de dosare și am repus-o pe funcție. Și l-am chemat pe Ștefăniță Prisăcaru. Și zice "da, pentru că nu își făcea treaba", mi-a îndrugat pe acolo tot felul de... L-am dat în ziua aia! L-am pus pe șeful de la Vamă să-l dea afară. Și pe doamna Severin am angajat-o. Și-am sprijinit-o, constant. Pentru că doamna Severin a fost o eroare a Ordonanței 37. O femeie cu labilitate psihică, în opinia mea. Din păcate, noi n-am avut în lege posibilitatea de a face și o testare psihologică, că nu cred că ar fi intrat. O femeie care trecea de la rîs la plîns foarte repede.

Rep.: Vă asumați aceste declarații foarte dure?
SB: Da, îmi asum, a fost o chestiune politică și pur și simplu a trebuit să rămînă acolo. Ea, ulterior, a fost eliberată din funcție pentru că legea a devenit neconstituțională și așa a rămas postul vacant și a ajuns domnul Costea acolo. Dar ea a plecat acasă, nu știu unde a plecat. Iar din acel moment, crede că eu am dat-o afară, deci dumneaei nu a înțeles că, de fapt, a dat-o o decizie a Curții Constituționale care a spus că legea în baza căreia a fost dumneaei introdusă în sistem este neconstituțională. Trecînd peste asta, că ordinul de eliberare din funcție l-a semnat domnul Vlădescu (fostul ministru de Finanțe - n.r.), dumneaei a pornit, din acel moment, probabil și mînată de diverse interese - sau știu eu cine o gestionează din punct de vedere emoțional - , un război din ăsta al declarațiilor la adresa mea. Care este delirant, în opinia mea.

Iar Prisăcaru e plecat din sistem, nu știu unde lucrează, nu e în nici un caz șeful de la vama Moravița, că am văzut și ideea asta, nu are nici o legătură. Cel de la vama Moravița are vreo 30 de ani de sistem, este un om de vreo 50 și ceva de ani, nu a avut probleme cu descinderile astea.

Numirile în vămi: propuneri de la prefecți sau de la șeful Vămii

Rep.: Acum, dacă ordonanța politizantă a fost declarată neconstituțională, puteți să faceți numiri în vămi pe criterii strict profesionale?
SB: Acum, numirile se fac pe criterii strict profesionale.

Rep.: Fie că vine prefectul și face o propunere sau nu.
SB: Fie că vine prefectul și face o propunere, fie că vine vicepreședintele ANAF, care coordonează activitatea vămilor sau vicepreședintele care coordonează Garda Financiară sau cel de la Control propun un om de pe o funcție inferioară pe una mai sus.

Iar ca să dovedim cît de slab pregătită e doamna Severin: zilele trecute a declarat că a oprit-o nu știu cine să facă verificări la firma Euroil din Sibiu. Este o inepție totală: controlul la o societate comercială se efectuează de organele competente care au în administrare acel contribuabil. Or, acel contribuabil nu e administrat nici măcar de Sibiu, este mare contribuabil și este la Direcția generală de administrare a marilor contribuabili.

Rep.: Deci?
SB: E o minciună! Ea nu avea competență legală să facă o verificare, deci nu putea fi oprită de la ceva ce nu avea dreptul să controleze. Dumneaei poate să controleze societățile comerciale care fac operațiuni vamale și de accize în județul Prahova. Atît, punct!

Rep.: Poate Euroil avea ceva în Prahova.
SB: Trebuia să facă o constatare și s-o trimită organului fiscal competent.

"L-am mutat pe șeful vămii Agigea Sud, care era de 15 ani acolo, celebrul Teșeleanu"

Rep.: Sindicaliștii din vămi au făcut niște acuzații la adresa dvs. Trec peste aceea că ați fi avut atribuții la numiri în vămi, dar nu admiteați, pentru că tocmai ați admis. Dar v-au acuzat și că: 1. ați împiedicat un control la Petrom; 2. ați fi luat atribuțiile Direcției centrale de control din ANAF și le-ați fi dat structurii București, pe care o controlați.
SB: La ultima: este o extindere de competență. La un moment dat, am avut niște suspiciuni, cred că ăsta e cuvîntul - pentru că, pînă la urmă, din păcate, nu am găsit mare lucru - , cu privire la faptul că cei de la vama Constanța nu-și fac treaba. Aveam informații că e un blat general acolo. Că la biroul vamal Agigea, mult comentatul birou vamal Agigea, se petrec tot felul de lucruri mai puțin curate. Și am luat oameni de la structura de control din București și i-am trimis acolo, cu echipe. Și, ca să se poată deplasa cei din București în altă parte, a trebuit să emit un ordin de președinte prin care le-am extins competența. Și s-a făcut în baza unui plan lunar. Desigur că am făcut un ordin general. Și, dacă se uită cineva foarte atent în ordin, se spune acolo că planul de misiune e unul lunar. Și, dacă voiam să-i trimit la Cluj, îi trimiteam la Cluj, dar nu i-am trimis niciunde, decît o singură dată, timp de o lună, la Constanța.

Rep.: Ceea ce nu înseamnă că structura centrală de control își pierdea atrinbuțiile?
SB: Nu, nu. Doar că la structura centrală erau patru echipe, opt oameni, și eu aveam nevoie să asigur nu știu cîte ieșiri din port. Și am făcut o acțiune într-o noapte, am intrat la patru dimineața cu ei acolo. Și l-am mutat pe șeful vămii Agigea Sud, care era de 15 ani acolo, celebrul Teșeleanu, la zona liberă Galați, unde era singurul angajat. Iar acum vreau să-l bag în comisia de disciplină pentru că în toată perioada asta - și-l bag și pe directorul de la Galați! - , abia acum am aflat, cu ocazia problemelor ăstora, că de fapt cît a fost la Galați el nu a fost la Galați, a stat în concediu medical. Și vreau să sesizez inclusiv ministrul Sănătății, să-mi spună de ce a primit ăla șase luni de concediu medical.

"Unul dat afară de Blănculescu, pentru șpagă, a dat ANAF în judecată și s-a întors în sistem"

Rep.: Și Petrom-ul?
SB: La Petrom am avut o verificare mare, făcută de Autoritatea Națională a Vămilor și de Direcția mari contribuabili. S-a încheiat printr-o impunere de 41 de milioane. Și în timp ce erau băieții ăștia, vreo opt-zece oameni acolo, care stăteau de dimineața pînă seara, a venit o sesizare nu știu de unde, din neant, nu știu dacă-i adevărată sau dacă nu-i adevărată: doi inspectori de la Vamă au preluat această sesizare, s-au dus țintă în Petrom, au extras niște elemente de acolo. Or, pe aceeași perioadă, un contribuabil nu poate fi verificat de două ori, este un drept din Codul de procedură fiscală.

Rep.: De ce au făcut asta cei doi inspectori?
SB: Pentru că sînt abuzivi. Unul din ei a fost dat afară de domnul Blănculescu, prin 2004. Domnul Blănculescu a spus că a făcut curățenie la un moment dat și că a dat afară 200-300 de oameni care erau nominalizați de serviciile secrete că nu-și fac treaba sau că au probleme de moralitate. Unul din aceste personaje este unul din cei care a făcut actul. Dar s-a întors în sistem. Oricum, au intrat în forță în societate, au făcut o constatare care n-are nici o legătură cu codul...

Rep.: A fost legal?
SB: S-au dus legal. Dar, în opinia mea, s-au dus ilegal. Pentru că, dacă ar fi verificat în aplicația informatică, dacă ar fi respectat procedura, ar fi văzut că la Petrom e înregistrat un aviz de control.

Rep.: Dar cei doi inspectori nu aveau un șef care să aprobe controlul?
SB: Cred că li s-a aprobat. Totul s-a făcut cu nerespectare de procedură. Dacă ar fi verificat, ar fi văzut că o altă echipă, de la Mari contribuabili, se află în control.

Rep.: Și asta a avut vreun efect asupra controlului mare care era deja în derulare?
SB: Era cît pe-aci să-l vulnerabilizeze și să pierdem actul mare de 41 de milioane și să rămînem doar cu constatarea lor de 5 milioane.

Rep.: 41 de milioane bani încasați?
SB: I-am încasat pe toți. Peste cele 41 de milioane s-au inclus și cele 5 milioane din constatarea lor. Ciudățenie, am cîștigat încă o dată în instanță. Și acum, Petrom, pe lîngă 41 de milioane, mai trebuie să plătească încă 5. Dar sînt încă într-o fază de recurs, deci ce vedeți pe la televizor că e definitiv și irevocabil nu e chiar atît de definitiv. Dar eu nu sînt avocatul Petrom-ului. Dar nici nu sînt adeptul încasării banilor la bugetul de stat de la cel mai mare contribuabil al României printr-un abuz și trimițînd acolo doi oameni care nu cunosc legea. Pentru că imaginea noastră, ca instituție, a avut de suferit, cînd s-au dus doi oameni acolo care, pe un proces-verbal de contravenție, au calculat majorări de întîrziere, au dat amenzi, au încadrat penal, deci într-o foaie au făcut totul.

Cum au ajuns la mine, o să mă întrebați. Cînd șefii lor au văzut acel act de control făcut, n-au vrut să-l vizeze. Legea spune că te duci la organul ierarhic superior. S-au dus, nici ăla n-a vrut să-l vizeze. Și-au ajuns la mine-n birou. Și, în momentul cînd am văzut, am zis: "Măi, oameni buni, voi aveți o problemă, voi nu cunoașteți legea. Eu nu zic că ați făcut-o intenționat sau că nu există această faptă, dar voi sînteți de o lipsă de pregătire majoră". Și le-am zis șefilor să analizeze actul de control. Au analizat și au ajuns la concluzia că o să-i dea afară. Eu nu le-am spus să-i dea afară. Din comisia de disciplină care a hotărît eliberarea lor din funcție au făcut parte și membri de sindicat, s-a votat în unanimitate.

"Nu știam de descinderile din vămi dinainte, dar le bănuiam"

Rep.: Știați, dinainte de a se petrece, de descinderile din vămi?
SB: Nu știam, dar le bănuiam.

Rep.: N-ați fost întrebat, nu vi s-a cerut sprijinul?
SB: Nu, nu, pentru că, în primul rînd, eu nu am competență pe această anchetă penală, noi avem atribuți doar de natură fiscală.

La Petromservice "s-a restituit TVA de 62 de milioane de euro în 24 sau 48 de ore"

Rep.: Scandalul corupției din vămi vine după cel al returnării de TVA de 60 de milioane euro, UCM Reșița etc. De acel scandal vă simțiți responsabil?
SB: Mă simt responsabil că am blocat acea rambursare.

Rep.: Dvs ați blocat-o? Că sînt mai mulți care își asumă blocarea returnării de TVA în acel caz .
SB: Noi, statul român, am blocat-o și nu s-a dat rambursarea.

Rep.: Dar dacă nu ar fi avut loc arestările și motoarele ieșeau din țară, se returna acel TVA?
SB: Dacă era un blat la ANAF, banii se puteau returna din luna august (2010 - n.r.). Societatea comercială care a cerut returnarea de TVA e mare contribuabil. Și marii contribuabili beneficiază de rambursare automată. Vă mai amintiți de rambusarea automată care s-a făcut prin 2008, aia (a Petromservice - n.r.) de care tot spunea președintele (Băsescu - n.r.).

Rep.: Acolo nu s-a făcut control de către ANAF înainte de returnarea de TVA?
SB: Nu, nu, sînt societăți mari, care sînt considerate fără risc. Doar dacă sînt pe anumite domenii (sînt considerate cu risc - n.r.): petrol, cereale etc. Deci, dacă era un blat la ANAF, se putea da drumul la bani. Dar n-a fost nici un blat. El (Said Baaklini - n.r.) a depus cererea undeva în luna august.

Rep.: Și de ce nu i-ați dat banii?
SB: Pentru că am considerat că este cu risc fiscal, datorită faptului că era o sumă foarte mare. Și am introdus-o la ontrol și am blocat rambursarea pînă nu facem control.

Rep.: Cum ați intuit riscul fiscal?
SB: Nu e un risc, 60 de milioane e o sumă foarte mare.

Rep.: Pentru un mare contribuabil?
SB: 60 de milioane de euro e o rambursare mare.

Rep.: Cînd o sumă e suficient de mare încît să vă trezească suspiciuni?
SB: Nu putem vorbi de un plafon, e în funcție de... flerul ăluia de acolo. Dvs, dacă ați fi director la Mari contribuabili și v-ar veni dintr-o dată o societate, care plătește impozite, taxe, cu o rambursare de asta mare, nu ați zice "stop, dom'le, las-o, că nu moare nimeni zece zile"? Puteai să-i dai (banii - n.r.) și a doua zi, cazul ăla din 2008 s-a dat în 24 de ore sau în 48 de ore. 62 de milioane. E, la noi nu s-a dat. Deloc, nici un leu. Nici un euro. Desigur, ele pot veni foarte prost, la un moment dat poate cineva să ajungă un fel de oaie neagră... nu știu de ce. Eu sînt unul dintre primii care au țipat că e corupție în sistem și-s nemulțumit.

Lupta împotriva corupției din interior: "Am făcut mobilități"

Rep.: Bun, și în 2009, cînd ați ajuns șef al Fiscului în 2009 și aveați Vama în subordine, v-ați propus să faceți ceva?
SB: Am făcut mobilități.

Rep.: I-ați mutat de colo, colo.
SB: I-am mutat. În 2010, 658 au fost mutați.

Rep.: Ce rezolva asta?
SB: I-am scos din zone fierbinți. Dar legea nu-ți dă voie să-l muți mai mult de șase luni. Deci, vine înapoi, dacă nu dovedești că a greșit cu ceva să-l poți da afară... Iar afară, ca să-l dai pe un funcționar public, e foarte greu. Ați văzut și cu cel de la Petrom: l-a dat Blănculescu afară că lua șpagă, s-a dus în instanță, a cîștigat și s-a întors.

Rep.: Deci mobilități. Mai aveați vreo metodă să faceți ceva?
SB: Nu. Mobilitate.

Rep.: Deci, dacă nu intră Parchetul pe corupție...
SB: Este foarte greu să-l dai afară pe un personaj doar pentru faptul că-l bănuiești că ia mită, este aproape imposibil, ei fiind funcționari publici. Poți să-l iei, să-l muți, să-l monitorizezi foarte îndeaproape. S-au făcit și din astea, pentru că avem cîteva eliberări din funcție an 2010. Sigur, nu sînt la nivelul arestărilor de acum. Dar eu nu am competență, nu puteam să facem așa ceva. Dar toată atenția din perioada asta s-a mutat pe Vamă și pe mine, în condițiile în care eu nu am angajat pe nici unul din ăștia care au fost arestați. Am promovat unul singur, pe domnul Costea, la o propunere a prefectului. Și, din cîți arestați au fost, dacă ne uităm atent 15% sînt vameși, restul de 85% sînt polițiști de frontieră.

Dar tunurile sînt pe mine. Eu cred că deranjez și pentru că am declanșat verificări în imobiliare, pe persoanele fizice care nu și-au plătit TVA-ul.

"La Realitatea am găsit evaziune fiscală și i-am dat la DNA. La Antena 3 n-am găsit probleme"

Rep.: Din imobiliare ați luat ceva bani?
SB: S-au mai luat. Eu am verificat pentru prima dată în ultimii 20 de ani trusturile de televiziune. Da, la Realitatea am găsit evaziune fiscală și i-am dat la DNA. La Antena 3 n-am găsit probleme, deci nu poate să mă acuze nimeni că fac controale la comandă politică. Pentru că, dacă făceam controale la comandă politică, găseam și la Antenă. Culmea, nu le-am modificat baza de impunere!

"O să vedem ce voi face cu cazul Ponta"

Rep.: Dar lui Ponta i-ați găsit ceva?
SB: Cu Ponta e altceva. Mie îmi plac sporturile și, pur și simplu, l-am urmărit pe domnul Ponta...

Rep.: Nu credeți că ați făcut o greșeală cînd l-ați acuzat la televizor? V-ați expus, ați intrat într-o dispută cu un politician.
SB: Un politician nu poate să-și permită să spună orice, dacă dorește să fie politician. Eu vreau să-și probeze acuzele.

Rep.: Dar veți face ceva cu cazul ăsta, mai departe?
SB: O să vedem.

Sursa: Kamikazeonline.ro

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

RAJA Constanța anunță Se oprește apa în zona centrală!

18 Jul 2023 3070

E-Distribuție Dobrogea Se întrerupe curentul în Medgidia, Năvodari, Mereni și Aliman. Iată cine este afectat

18 Jul 2023 1088

Report de peste 3 milioane de euro la Joker şi de peste 1 milion de euro la 6/49, la tragerile de duminică

08 Sep 2019 1843

Asociația Elevilor din Constanța solicită demiterea ministrului Valer-Daniel Breaz pentru dezinformare

08 Sep 2019 2088

Doliu printre camarazii de pe Fregata „Regina Maria“

14 Jul 2019 12867

ANM Cum va fi vremea în aprilie

31 Mar 2019 2146

Atenţie! Poliţia Locală verifică dacă aţi plătit taxa de parcare prin SMS în zonele special amenajate

21 Oct 2018 6138

Avarie RAJA în municipiul Constanţa. Vezi dacă esti afectat!

21 Oct 2018 2522

Update. Este Ziua Imnului Naţional. Restricţii de circulaţie. Ce se întâmplă la Constanţa (galerie foto + video)

29 Jul 2018 3665

Filmul intitulat “Marea Unire- România, la 100 de ani” va putea fi urmărit pe un ecran gigant în Piaţa Ovidiu

27 Jul 2018 2190

A fost dezastru. Cantități de apă pe metrul pătrat în județul Constanța. Unde a fost, ieri, recordul de precipitații

29 Jul 2017 5410

Cutremur în România în această noapte. Distanța epicentru - principalele orașe din sud-estul României

29 Jul 2017 4675

Accident rutier grav la Cernavodă din cauza unui strănut. Un autoturism a intrat într-un microbuz aflat în stație. Două victime. Șoferul este preot (galerie foto+video)

16 Jul 2017 24086

Cutremur în România în această dimineață. Ieri a fost un lanț de alte patru. Zona seismică Vrancea foarte activă

14 Jul 2017 5183

Cutremur semnificativ în România în această noapte. Ce magnitudine a avut și la ce distanță a fost epicentrul față de orașele județului Constanța

13 Jul 2017 16898