Vorbim de Bobotează. Agheasmă sau agheazmă. Cum se folosește apa sfințită azi

Agheasma, sau sfințirea apei, este una din cele mai importante și astăzi cea mai frecventă ierurgie a Bisericii Ortodoxe.
Cuvântul a intrat în limba română fie pe filiera limbii slavone (sl. agiazma), fie pe filiera limbii (neo-)grecești (ngr. Αγιασμα - agiásma). Deși toate dicționarele românești dau ca termen principal „agheasmă", mai multe forme circulă în limba vorbită, în funcție de regiune (ceea ce ar arăta că: 1. termenul este relativ recent în limbă; 2. a putut pătrunde pe două filiere diferite): aghiasmă, agheazmă, aghiazmă, potrivit wikipedia.org.
 
Vasul liturgic de metal în care se ține agheasma se numește agheasmatar.
 
Scriptura spune "că pământul s-a închegat, la cuvântul Domnului, din apă și prin apă" (II Petru, 3, 5). Tot cu ajutorul apei "și prin apă", care e și materia Tainei botezului, Dumnezeu a creat din nou lumea, care s-a regenerat, s-a născut de sus, din nou, "din apă și din Duh" (Ioan, 3, 3, 5). Așadar apa, ca element fundamental al Creației, fiindcă se folosește la spălarea și curățirea fizică a trupului uman sau a celorlalte corpuri materiale, este asociată și lucrării de curățire spirituală, de spălare a urmelor lăsate de păcatele și fărădelegile oamenilor. Lucrarea aceasta se face în primul rând prin apa Botezului, și apoi prin aghiazmă.
 
Cel mai des săvâșită și folosită este agheasma mică, sau sfințirea mică a apei, care se numește sfeștanie. Ea se numește și "luminare" sau "slujba luminilor", pentru că la început se înțelegea prin ea apa sfințită de la slujba botezului. Botezurile se făceau la Paști și la Bobotează, amândouă sărbători ale luminii (Boboteaza mai este numită și "ziua luminilor, sau a luminării").
 
Temeiul scripturistic al aghiazmei se află în însăși pericopa Evangheliei care se citește la sfeștanie (Ioan, 5, 1-4). Aici se amintește de vindecarea slăbănogului care zăcea de 38 de ani, așteptând la scăldătoarea Vitezda tulburarea apei de îngerul Domnului care cobora o dată în an ; acolo l-a găsit Mântuitorul Hristos și l-a tămăduit. Lucrarea pe care o făcea îngerul atunci o face de atunci încoace necontenit harul Domnului, prin apa sfințită de preoții Bisericii, ori de câte ori este nevoie, după invocarea Duhului Sfânt asupra ei.
 
Puterea lucrătoare a aghiazmei și un alt temei al ei sunt amintite de pericopa Apostolului care se citește atunci (Evr., 2, 11-18), ca și de ectenia și rugăciunea de sfințire. In Apostol se spune că (Hristos) "Cel ce sfințește, și cei ce se sfințesc (credincioșii), dintr-Unul sunt toți; de aceea nu se rușinează să-i numească pe ei frați" (2, 11). Aceasta înseamnă că Dumnezeu ne-a înfiat prin Duhul Fiului Său revărsat în inimile noastre (Gal., 4, 6), ne-a facut frații Lui, ne-a înfrățit prin harul apei botezului cu Mântuitorul pentru ca astfel să biruim pe satana, cum l-a surpat El prin moartea Sa (2, 14).
 
De asemenea, și din ectenia care urmează citirii Evangheliei și din rugăciunea de sfințire a apei, care reproduc ideea Apostolului și Evangheliei, se înțelege că Duhul Sfânt invocat sfințeste apa, care devine sfințitoare, tămăduitoare de boli și cu putere de a alunga demoni. Căci rostim în ectenia de la Aghiazma mare: "Pentru ca să se zdrobească satana sub picioarele noastre și să se risipească tot sfatul viclean pornit asupra noastră" (Molitfelnic).
 
Apa sfințită, din care beau credincioșii și cu care preotul îi stropește - și apoi merge și botează și casele lor, capătă acea putere tămăduitoare de boli, care alungă și diavoli, stricând lucrările lor (cf. I Ioan,. 3, 8), cum au făcut Mântuitorul și apostolii.
Sfințirea apei s-a practicat de la început, din prima zi a existenței Bisericii, susținând curățirea de toate păcatele, prin botez, a unui mare număr de creștini (Fapte, 2, 41 ; 4, 4). Căci așa citim la sfințirea apei la botez : "și-i dă ei (apei) darul izbăvirii, binecuvântarea Iordanului, fă-o (Doamne) izvor de nestricăciune, dar de sfințenie, dezlegare de păcate, vindecare de boli, dracilor pierire, plină de putere îngerească...". Apostolul Pavel vorbește de moartea și învierea tainică cu Hristos, de înnoirea vieții și de înfiere prin apa botezului (Romani, 6, 3-11), cum a amintit Domnul în convorbirea Lui cu Nicodim (Ioan, 3, 4, 5).

 
Cum se folosește
 

Aghiasma mare se bea o săptămână de la Bobotează după care numai la zile mari.
Cei care dupa spovedanie nu au voie să se împărtășească li se permite, ca o mângâiere,  să bea Aghiasma mare.
Cei care se împărtășesc o pot lua dupa Sfânta împărtășanie.
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Plângere penală împotriva Arhiepiscopului Tomisului, după slujba de Bobotează. Ce spune Arhiepiscopia

07 Jan 2021 1581

Boboteaza şi „deschiderea” Bisericii Româneşti la Bitolia (început de veac XX) Diznou vluisiti zboarî di adeţile armâneşţî (II)

07 Jan 2021 1469

„Apa sfințită va combate și bolile!“ Cum a fost la Bobotează, la Constanța. De la un cap la altul

07 Jan 2021 3061

Boboteaza la Constanța Cine sunt curajoșii care au prins crucile aruncate în mare de ÎPS Teodosie (video)

06 Jan 2021 5330

Jandarmeria Constanța, despre numărul oamenilor prezenți la ceremonia de Bobotează

06 Jan 2021 847

LIVE Ceremonia de Bobotează, marcată la Constanţa. Care trase de boi și vreme frumoasă (video)

06 Jan 2021 2130

Boboteaza la Constanța Boii, însoțiți de echipaje jandarmi, și-au făcut apariția în municipiu (video)

06 Jan 2021 1154

Boboteaza la Hârșova. Tinerii curajoși au recuperat crucile din Dunăre (video)

05 Jan 2021 1724

Momentul în care ÎPS Teodosie este ajutat de enoriași să se ridice. Alunecase pe scări

05 Jan 2021 1387

Pregătiri la Tulcea, cu prilejul Prăznuirii Botezului Domnului

05 Jan 2021 459

Constanța Trafic restricționat în zona Peninsulară, de Bobotează

05 Jan 2021 586

Măsuri ale jandarmilor constănțeni pentru asigurarea ordinii publice, în ziua de Bobotează

05 Jan 2021 554

LIVE ÎPS Teodosie oficiază slujba de Sfințire Mare a apei, în ajunul Bobotezei

05 Jan 2021 1069

La ce ora începe, azi, slujba la Catedrală Praznicul Botezului Domnului în Arhiepiscopia Tomisului. Programul arhiepiscopului

05 Jan 2021 1029

Pregătiri pentru Bobotează, la Constanța (LIVE)

04 Jan 2021 1004