07 Mar, 2020 00:00
1801
Cătălina BĂLTĂREȚU
Tamara Nina Arbore s-a născut la data de
8 octombrie 1889, la
Tecuci, și a decedat la data de
7 martie 1942, la
București, scrie Wikipedia.org.
A fost o pictoriță și graficiană română, fiica lui
Zamfir Ralli-Arbore și sora
Ecaterinei Arbore. A făcut studii de specialitate la
Paris în atelierul-școala al lui
Henri Matisse , ultima promoție .
Nina Arbore își face studiile liceale în
București, perioadă în care ia lecții de pictură de la
Nicolae Vermont. În anul
1906 se înscrie și urmează cursurile
Academiei de Pictură din Munchen. Acolo studiază cu expresioniștii germani
Friedrich Fehr, Angelo Jank și Karl Schmidt-Rottluff. A urmat de asemenea cursurile profesorilor – creatori de referință în epocă,
Wilhelm von Debschitz și Albert Weisgerber.
Își continuă studiile la Paris unde va face parte din ultima promoție a școlii-atelier a pictorului francez
Henri Matisse. Cu ocazia unei expoziții personale pe care o deschide la București în anul
1928, Nina Arbore le aduce acestor maeștrii numeroase elogii. Fiind la Paris, Nina Arbore ia contact cu boema pariziană precum și cu
radicalismul și
nihilismul avangardei.
Cu experiența pe care a câștigat-o se întoarce la București în 1914 și se integrează grupurilor și asociațiunilor avangardiste reprezentate de
Victor Brauner,
Marcel Iancu, Aurel Jiquidi, Nicolae Tonitza, Milița Petrașcu și Dida Solomon-Callimachi. Artista are un succes enorm, fapt demonstrat de către colecționarul
Alexandru Bogdan-Pitești care-i cumpără o mulțime de lucrări precum și de critici mari ai epocii care scriu despre ea și îi analizează cariera artistică.
A fost o prezență constantă și agreabilă la Saloanele Oficiale ale vremii și la alte expoziții de grup, de răsunet în epocă: Arta română, Arta nouă, Grupul nostru, Expoziția de artă futuristă de la Roma
, Expoziția Internațională de Arte Plastice de la Barcelona (unde Nina Arbore este distinsă cu Diploma de Onoare Clasa I-a în anul
1929).
Artista este foarte cunoscută și datorită gravurilor cu tematică socială și a desenelor sale foarte expresive cu care a ilustrat în perioada interbelică revistele
„Adevărul literar și artistic” și „Cuvântul liber”. De asemenea multe dintre desenele sale au apărut și în revista
„România muncitoare” precum și în alte publicații periodice.
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: