#citeșteDobrogea: Arhitectul Theonic Săvulescu a oferit un nou tip de monumentalitate. Gara Constanța

  • Gara Constanța reprezintă una dintre cele mai importante gări din România și cea mai importantă de pe litoralul românesc al Mării Negre, tranzitată în perioada estivală de sute de mii de turiști.
 
Actuala Gară Constanța a fost construită în anul 1960, edificarea ei fiind parte a unui amplu proiect edilitar în cadrul căruia au fost înălțate clădiri reprezentative ale orașului de la Marea Neagră, precum: Spitalul Județean, Sala Sportului, Palatul Administrativ, precum și Farul cel nou. Întreaga zonă a fost reconfigurată și tot atunci s-au pus și bazele spațiului verde din zonă, cunoscut drept Parcul Gării.
 

Orașul celor patru gări: Gara Veche, Gara Mamaia, Gara Maritimă şi noua Gară CFR Theonic Săvulescu, arhitectul unor monumentale clădiri


Flancată astăzi de două corpuri noi, construite în formă de scoică, vechea clădire a Gării din Constanța sărbătorește astăzi 60 decani de la inaugurare (15 mai 1960, deși, conform wikipedia, ar fi 20 mai 1960).

Gara Constanța reprezintă una dintre cele mai importante gări din România și cea mai importantă de pe litoralul românesc al Mării Negre, tranzitată în perioada estivală de sute de mii de turiști.

Constanţa este singurul oraş din ţară care a avut în ultimul secol patru gări. Gara Veche, Gara Mamaia, Gara Maritimă şi noua Gară CFR.

Situată pe magistrala feroviară 800, actuala gară Constanţa, cu o suprafaţă de 6.000 mp, a fost inaugurată la 15 mai 1960, când se împlineau 100 de ani de la construirea primei gări a oraşului.

„Şirul de 13 case din faţa Gării de călători dispare abia în vara anului 1930, când se face un parc. Alte case engleze vor fi demolate odată cu Gara sau imediat după, adică in 1960-62, tot atunci dispărând casele din zona Triaj, unde se construieşte noua Gară a Constanţei (cea de azi)... Au mai rămas totuşi şi azi (1999) case engleze, folosite încă, pe care le voi descrie aici, ca atare”, scrie Marian Moise, fost director la Administrația Financiară a municipiului Constanța, în cartea „Constanța Veche” (2001).
 

Arhitect Theonic Săvulescu a oferit un nou tip de monumentalitate

 
În anul 1860 s-a deschis calea ferată Cernavodă-Constanța, construită de o firmă britanică. Gara Constanța-pasageri se afla atunci pe actualul amplasament al Parcului arheologic, o linie ferată deservind portul și gara maritimă; altă linie construită ulterior deservea Mamaia (traseul ei fiind actualul Bd. Mamaia).
 

Gara actuală a fost terminată în anul 1960


Cu un stil modernist și monumental, proiectul gării Constanța a fost realizat de arhitect Theonic Săvulescu (1907 – 1976) în colaborare cu inginerul Dan Ghiocel (I.C.I-C.F Bucureşti), în stilul arhitecturii raţionale practicat în anii ’60, gara din Constanţa oferind un nou tip de monumentalitate.

Absolvent al Școlii de Arhitectură din București, Theonic Săvulescu avea să devină arhitect al Căilor Ferate. El proiectase Palatul Ministerului Transporturilor, împreunǎ cu Duiliu Marcu, St. Cǎlugǎreanu şi P. Em. Miclescu, la care a început sǎ lucreze în 1937. Tot împreună cu Duiliu Marcu, Theonic Săvulescu realizează monumentala clădire în stil art deco a Palatului CFR, inspirat de clădiri similare de pe continentul nord-american.

Revenind la arhitectura Gării Constanța, se remarcă prin cupola autoportantă din beton care acoperă un spațiu mare, conferind un stil modern. Copertina exterioară realizează o inspirată conectare cu spațiul urban învecinat. Corpul central al clădirii este situat la capătul bulevardului Ferdinand într-un spațiu care îi scoate în valoare arhitectura, dar si permite un acces facil al călătorilor.


Construcția gării pe alt amplasament a permis dezvoltarea urbană în punctele aglomerate din municipiu


Calea ferată interoperabilă care trece prin gara Constanța este magistrala 800: București-Fetești-Medgidia-Constanța-Mangalia. Trenurile de pasageri care tranzitează această gară aparțin CFR și firmei „Regio Trans”.

Prin Gara Constanța trec zilnic aproximativ 40 de trenuri de călători în perioada de sezon. Orașul Constanța este astfel conectat cu cele mai multe orașe din România, cum ar fi București, Ploiești, Buzău, Iași, Suceava, Galați, Brașov, Sibiu, Cluj Timisoara și altele.

Prin gara Constanța nu trec trenuri de marfă, acestea fiind utilizate în gara de tranzit și triaj „Palas” și în port. Din gara Constanța pleacă trenurile personale care deservesc localitățile și stațiunile de pe litoralul Mării Negre: Agigea, Eforie nord și sud, Tuzla, Costinești, haltele Tatlageac, Plopilor și Comorova care deservesc stațiunile balneo-climaterice „Olimp”, „Neptun”, „Jupiter”, „Aurora”, „Venus” și „Saturn”, și orașul Mangalia (cap de linie).
 
Sursa foto:
ZIUA de Constanța
 
Sursa text:
aifr.ro
 
Citește și:
 
 #citeșteDobrogea Construirea Gării Constanța, în urmă cu șase decenii, a necesitat demolarea a zeci de case englezești (galerie foto 1960)

#scrieDobrogea Călătorii de altădată - Gara Constanța

 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

#DobrogeaDigitală: Cernavodă în anul 1879 - „Este susceptibil de a deveni o piață importantă“

401
#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Medgidia în anul 1879 - „Negustori şi ţărani veneau aici chiar din țări foarte depărtate de Dobrogea“

904
#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

#citeșteDobrogea: Generalul Emanoil Boteanu, un prim comandant al Marinei Române

962
#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

#DobrogeaDigitală: Mangalia în anul 1879 - „De trei ori a fost arsă şi jefuită“

998
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Iamblichos (sec. III-IV) - „Viața lui Pitagora”

1193
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

1277
#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

1960
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

1530
Istoria Dobrogei - Bibliografie:  Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

1654
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

1215
#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

1303
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

1003
#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

1165
#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

1173
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

1567
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

1754
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

1638
#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

1592
Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

2301
#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

2303