#citeșteDobrogea: Căile ferate în Dobrogea

 
  • În prima jumătate a secolului trecut, căile de comunicație au fost considerate elemente strategice pentru dezvoltarea provinciei situate între Dunăre și Marea Neagră.
După Marele Război au fost afectate serios de bombardamente, dar și de acțiunile subversive ale inamicului. Podurile, materialul rulant, gările, au suferit de pe urma operațiunilor militare desfășurate. În 1919 mai erau în funcțiune doar 5 locomotive cu 110 vagoane.

Distrugerile au afestat și podurile de peste Dunăre și Borcea, ceea ce făcea ca legăturile cu restul țării să fie practic rupte. Pentru refacerea infrastructurii feroviare a fost semnat un angajament cu Uzinele Reșița. Suma totală era de 12 milioane lei și trebuia să rezolve problemele semnalate de autoritățile dobrogene. Nevoia acestor reparații era capitală atât pentru dezvoltarea provinciei, cât și pentru a restabili legătura cu Vechiul Regat.



Situația aceasta nu s-a putut remedia într-un timp relativ redus, drept pentru care au fost folosite șlepurile pentru a transporta mărfurile pe malul celălat al fluviului, urmând ca ulterior să fie încărcate în vagoane. Aceste operațiuni întârziau transportul către destinatar.

Redeschiderea liniei ferate Hamangia - Medgidia, avea să asigure cantitățile de material lemnos necesare orașului Constanța, în luna august 1919. De altfel, Medgidia avea o gară în partea de est a orașului, un adevărat punct nodal al transporturilor feroviare, construit încă din vremea dominației otomane.
Mai exista și gara din zona de Sud a așezării care asigura transportul de persoane și de mărfuri.

Nu toată provincia era conectată la sistemul de căi ferate. Existau zone care nu beneficiau de o astfel de facilitate. Orașul Tulcea făcea joncțiunea cu linia ferată care trecea în Vechiul Regat, prin punctul nodal de la Medgidia.



În ianuarie 1923 a fost aprobat un credit în valoare de 30 milioane lei, pentru construcția liniei Hamangia-Babadag. Lucrările au durat doi ani, iar după finalizarea acesteia, a fost inaugurate în octombrie 1925. Autoritățile tulcene au făcut memorii pentru a realiza joncțiunea localității lor cu calea ferată, ce ajungea la Babadag. Lucrările vor tărăgăna o lungă perioadă de timp, fiind finalizate în 1939.

Linia ferată Mircea Vodă –Bazargic a fost distrusă de bombardamentele din timpul războiului. Aceast tronson a fost reparat într-un timp record, pe toată distanța de peste 120 km.
În perioada interbelică Dobrogea era deservită de 10 linii ferate ce totalizau 396,343 km, suma investită pentru refacerea acestora fiind de 3,5 miliarde lei.
Cu toate acestea, nu era suficientă această structură, fiind nevoie de linii suplimentare pentru a deservi totalitatea nevoilor.


Surse bibliografice:
ANIC, fond Casa Regală, dosar 11/1920
George C. Măinescu, Evoluția căilor ferate în Dobrogea de la 1877 până în zilele noastre din punct de vedere constructiv, în volumul 1878-1928. Dobrogea, cincizeci de ani de vieață românească
Dobrogea jună, nr.14 din 9 februarie 1939
Valentin Ciorbea, Evoluția Dobrogei între 1918-1944, Editura Ex Ponto, Constanța, 2005
 

Despre Adrian Ilie:
Licențiat și masterat în istorie - Universitatea „ Ovidius” Constanța, șef de promoție.
Doctor în istorie și cursuri postuniversitare - Universitatea din București.
Director adjunct Colegiul Național Militar „Alexandru Ioan Cuza" Constanța (2020)/ Școala Gimnazială „Constantin Brâncuși” Medgidia (2017-2019).
Metodist, responsabil Cerc pedagogic și membru în Consiliul Consultativ (ISJ Constanța).
Autor al mai multor lucrări și studii despre Medgidia și Dobrogea.
Autor al unor studii și cărți de metodică și management.
Membru în Comisia Națională de Istorie din cadrul M.E.N.
Membru al Societății de Științe Istorice din România.
Membru al Asociației Culturale „Mehmet Niyazi” Medgidia.
Membru în grupurile de lucru pentru realizarea programelor școlare pentru gimnaziu în cadrul M.E.N. (Istorie /Istoria minorității turce în România).
Membru în Comisia monumentelor istorice Medgidia.
Realizator emisiune istorică - REPERE ISTORICE - Alpha Media TV (2013-2018).
Premii obținute pentru activitatea publicistică.
Premiul „Virgil Coman" pe anul 2017, conferit de Societatea de Științe Istorice din România.
 

Citește și:

#citeșteDobrogea - Disciplinele studiate în cadrul Seminarului musulman din Medgidia în perioada 1932-1933


Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#citeșteDobrogea: Frumuseți locale. Rezervația Naturală Fântânița Murfatlar și Bisericile din cretă de la Murfatlar

#citeșteDobrogea: Frumuseți locale. Rezervația Naturală Fântânița Murfatlar și Bisericile din cretă de la Murfatlar

859
#citeșteDobrogea: Străzile Constanței. Denumiri  de-a lungul timpului (II)

#citeșteDobrogea: Străzile Constanței. Denumiri de-a lungul timpului (II)

1254
Istoria Dobrogei - Populație - Popoare: Macedonenii

Istoria Dobrogei - Populație - Popoare: Macedonenii

1641
Istoria Dobrogei: Instituții - Moneda

Istoria Dobrogei: Instituții - Moneda

1536
#citeșteDobrogea: Techirghiol. Apele care tămăduiesc

#citeșteDobrogea: Techirghiol. Apele care tămăduiesc

1714
#citeșteDobrogea: Străzile Constanței. Denumiri de-a lungul timpului (I)

#citeșteDobrogea: Străzile Constanței. Denumiri de-a lungul timpului (I)

2560
Istoria Dobrogei - Populație - Personalități: Lisimah și Dromichaites (sec. IV-III î. H.)

Istoria Dobrogei - Populație - Personalități: Lisimah și Dromichaites (sec. IV-III î. H.)

1552
Istoria Dobrogei - Populație - Personalități: Filip II și Ateas

Istoria Dobrogei - Populație - Personalități: Filip II și Ateas

1550
#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Mamaia anilor 1930 - „Va face ca această staţiune să devie una din cele mai frumoase din Europa“ (VI)

#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Mamaia anilor 1930 - „Va face ca această staţiune să devie una din cele mai frumoase din Europa“ (VI)

1609
#citeșteDobrogea: Demiterea unui profesor de la Seminarul Musulman din Medgidia în perioada interbelică

#citeșteDobrogea: Demiterea unui profesor de la Seminarul Musulman din Medgidia în perioada interbelică

1438
#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „Se va forma în mijlocul oraşului un adevărat covor de flori “ (V)

#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „Se va forma în mijlocul oraşului un adevărat covor de flori “ (V)

1449
Istoria Dobrogei - Populație  Personalități: Zalmoxis/Zamolxis

Istoria Dobrogei - Populație Personalități: Zalmoxis/Zamolxis

1493
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodot (sec. V î. H.) - „Istorii” (Cartea IV - 2)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodot (sec. V î. H.) - „Istorii” (Cartea IV - 2)

1352
#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „Partea cea mai mare a oraşului este complect lipsită de canalizare “ (IV)

#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „Partea cea mai mare a oraşului este complect lipsită de canalizare “ (IV)

1166
#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „S-ar părea că o chestiune a apei la Constanţa nu există “ (III)

#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „S-ar părea că o chestiune a apei la Constanţa nu există “ (III)

1123
#citeșteDobrogea: Organizarea administrativă a Constanței în anul 1939

#citeșteDobrogea: Organizarea administrativă a Constanței în anul 1939

1278
#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „Constanţa de mâine îşi pregăteşte găteala edilitară sub cele mai frumoase auspicii“ (I)

#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „Constanţa de mâine îşi pregăteşte găteala edilitară sub cele mai frumoase auspicii“ (I)

1217
#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „Suntem ameninţaţi să pierdem strada Mircea, una din arterele principale ale oraşului “ (II)

#DobrogeaDigitală: Planurile de dezvoltare pentru Constanța anilor 1930 - „Suntem ameninţaţi să pierdem strada Mircea, una din arterele principale ale oraşului “ (II)

1150
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodot (sec. V î. H.) - „Istorii” (Cartea IV - 1)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodot (sec. V î. H.) - „Istorii” (Cartea IV - 1)

1215
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodot (sec. V î. H.) - „Istorii” (Cărțile II, V, VI, VII, IX)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodot (sec. V î. H.) - „Istorii” (Cărțile II, V, VI, VII, IX)

1208