#citeșteDobrogea: Suferință istorică



Sufăr de câte ori aud că Rusia și Ucraina își dispută Crimeea. Sufăr ori de câte ori citesc traducerea tendențioasă „Hoarda de Aur” a denumirii istorice „Altîn Ordu”. Sufăr când spun că sunt tătar crimeean și sunt întebată „care mi-e patria”? Sufăr. Sufăr. Sufăr. Și totuși există în sistemul educațional un obiect numit istorie…
Articolul d-lui Tahsin Gemil, personalitate culturală a epocii, mi-a deșteptat suferința. Textul:
„Kîpceaco-tătarii au locuit în Crimeea, mai întâi în cadrul unui stat imperial propriu (Hoarda de Aur), apoi al unei entități politice specifice (Hanatul din Crimeea), în mod neîntrerupt, timp de 750 de ani, de la jumătatea secolului al XI-lea, când s-au stabilit aici strămoșii lor kîpceaci, până când invadatorii ruși au început să-i extermine, să-i izgonească, îndată după ce au distrus statul tătar crimeean, în 1783.” Era necesar. Amintim doar pe cei 30.000 de soldați ruși aduși de gen.Potemkin în Crimeea pentru a păstra ordinea; enumerăm apoi disparițiile de oameni, întâi din rândul clerului musulman, apoi dintre intelectuali; nu uităm foametea provocată și Siberia umplută cu tătari crimeeni, încât zicala „tot e mai bine decât să fii tătar” consola, în felul ei, pe condamnații din lagărele siberiene. Intelectualii împușcați în perioada când „tătucul Stalin” a condus URSS, a culminat cu anul 1938, când numărul celor condamnați la moarte dintre scriitorii aflați în Crimeea, dar și în alte state din uniune, a depășit orice stare admisibilă, anul 1938 fiind cel mai sângeros! Era de ajuns bănuiala de ideologie burgheză pentru a fi condamnat la moarte. O tristă realitate din viața și lupta acestor personalități va ajunge la intelectualii tătari din România, ei căutând chiar un ajutor de dincolo de moarte!
În timp ce marele fiu al Dobrogei Mustegep Fazîl/Ulkusal, în opera sa clasică „Tătarii turci crimeeni” (1980, Istanbul, tradusă de noi în limba română în 2006), analiza cauzele părăsirii Crimeii de aproximativ 2 milioane de tătari cu acest tabel al prigoanei guvernanților țariști, tabel prelucrat de noi după cap. Guvernarea rusă în Crimeea, p.97-108), poeții scriau:
Cauzele acestor migrări masive sunt:
 
1. Interzicerea religiei musulmane: închiderea școlilor, interzicerea scrierii, citirii și exprimării în limba maternă.
 
2. Ministerul Agricol și proprietarii de pământ deveniseră stăpâni.
 
3.Impozitele datorate statului au devenit peste măsură de mari.
 
4. Marii proprietari de terenuri și-au modificat în ascuns contractele (dreptul de muncă, de plată), încât tătarii deveniseră robi pe pământul lor.
 
5. Animalele libere ale tătarilor au fost confiscate de stat.
 
6. Datoriile către stat au început a fi plătite și în bani și în zile de muncă.
 
7. Funcționarii îi neîndreptățesc pe tătari și le mai cer peșcheșuri.
 
8.Tătarii au pierdut pământurile strămoșești și au început să muncească în condiții grele pe aceste terenuri, ca și chiriași.
 
9. În vreme de foamete, ajutoarele primite nu sunt distribuite tătarilor.
 
10. Stagiul militar a durat până la 10 ani.
 
11. Numărul și diversitatea străinilor stabiliți în Crimeea a crescut: menoniți, germani, bulgari, ruși, ucraineni.
 
12.Țarii și moșierii au transformat Crimeea într-un ținut de odihnă.
 
13. Calomnia, minciuna, atacul, asuprirea, surghiunul, Siberia, lipsa judecăților, numărul mereu mai mare al jafurilor, închisoarea.
 
(G.Akmolla, Istoria și istoria literaturii, ISBN, 978-606-624-585-2, P. 11, 2014)
(5 Nuvele istorice, 2020, ed.StuDIS, p,41)
                                
Poetul Național al tătarilor emigrați în Dobrogea, atunci pașalîc turcesc, Memet Niyazi, crede că va plânge și în mormânt dacă va afla de soarta grea a poporului său:
„Dacă eu, în viața mea, nu voi apuca acele zile de glorie,
 Din mormânt voi întreba de soarta ta, tătare,
 De soarta ta voi întreba din mormânt,
 Și dacă răspunsul nu va fi bun, voi plânge sub pământ”!
        ( Memet Niyazi, Poeme Nemuritoare, ed.bilingvă de G.Akmolla, 2007,p.71) 
                                    
Elevul de la Seminarul Teologic Musulman din Medgidia, Șaip Veli Abdulla, fiind în ultimul an, îi răspunde:
 
„Dacă vei întreba din mormânt cum e soarta tătarului
Tot orfan e, dar el luptă zi și noapte pentru Patria lui;
Dacă mormântul tău e-n Rai și Creatorul te va chema,                                      
Roagă-l să ne-accepte Ruga, să ne-adunăm iar în Crimeea.”
             
       ( Emel Mecmuasî, 1931; Șaip, Fiul lui Qurtveli, roman bilingv, 2018, p,134)
 
În aceiași ani, Eroul Național Negip Hagi Fazîl publica la Berlin în revista „Calea Națională” Ruga, poezie în care cerea doar un loc pentru mormânt, în Patrie:
„Pomenind o mare țară care mi-a fost casă prin străbuni,
Azi, pentru acest țel, în ciuda suferinței ce m-a țintuit,
Mă rog să mi se dea în Patrie măcar un loc pentru mormânt!”
(Rev.Emel/Ideal, nr 17/2008 p.5; G.Akmolla, vol.bilingv Negip Hagi Fazîl, 2009,p.124 )
 
Drumul lung, lung, de la 1783 la 2022 este presărat cu morminte din care încă se revarsă, raze luminoase... Sufăr mai puțin pentru că am scris!
 

 
Despre Güner Akmolla

Poetă, prozatoare, traducătoare, membră a Uniunii Scriitorilor din România, dar şi a Uniunii Scriitorilor Tătari Crimeeni, Güner Akmolla a fost profesor de limba română, iar o parte majoră din activitatea sa, literară şi nu numai, se plasează sub semnul interculturalităţii. Provenind dintr-o familie de tătari crimeeni care a dat 8 deţinuţi politici, s-a implicat masiv în recuperarea imaginii unor personalităţi marginalizate sau persecutate de regimul comunist.
A debutat poetic după '89, în limba tătară, în revista Karadeniz. Autoarea a fost distinsă, în 2015, cu premiul filialei Dobrogea a Uniunii Scriitorilor, pentru volumul ce cuprinde poemul eminescian Luceafărul, în trei alfabete şi limbi - română, tătară şi turcă. 


Sursa foto: Arhiva personală a autoarei (coperta cărții unui mare patriot, în curs de traducere din turcă în română)
 
Citește și:
Destinul tragic al tătarilor

Dreptul istoric asupra Crimeii
 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Eusebiu (sec. III-IV) – „Cronica”, „Istorie bisericească”, „Pregătirea evanghelică”, „Viața împăratului Constantin”, „Către Constantin la treizeci de ani”

239
#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

#citeșteDobrogea: Istoricul Ion Moiceanu, dascălul care a insuflat elevilor militari spiritul naționalist și iubirea de ȚARĂ (GALERIE FOTO)

1508
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879 - „Nu va putea să întârzie a dobândi o importanţă reală pentru navigatie şi comerciu“ (II)

1351
Istoria Dobrogei - Bibliografie:  Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Arnobius (sec. IV) - „Împotriva păgânilor”

1601
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Itinerarul lui Antoninus” (sec. III)

1169
#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

#DobrogeaDigitală: Babadag în anul 1879 - „Este partea cea mai bogată, cea mai sănătoasă şi cea mai interesantă din toată Dobrogea“

1266
#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

#DobrogeaDigitală: Chiustenge în anul 1879, „Constanţa genovesilor şi vechia Tomis a romanilor, locul de exil şi mormântul poetulul latin Ovid“ (I)

973
#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

#citeșteDobrogea: Postul de Ramadan al elevilor Seminarului Musulman din Medgidia în 1942

1140
#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

#DobrogeaDigitală: Sulina în anul 1879 - „Clădit la gura canalului Sulina pe o limbă strâmtă de pământ artificial“

1150
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Porphyrios (sec. III) - „Viața lui Pitagora”, „Peștera nimfelor din Odiseea”, „Despre abstinență”

1546
Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

Istoria Dobrogei - Bibliografie: „Harta lui Peutinger” (sec. III)

1714
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Dexip (sec. III) - „Cronică universală”

1624
#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

#citeșteDobrogea: Contraamiralul Nicolae Dumitrescu-Maican, la comanda flotilei în timpul războiului de independență

1568
Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

Istoria Dobrogei – Bibliografie: Solinus (sec. III) – „Culegere de fapte memorabile”

2276
#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

2282
#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

2090
#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

1780
#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Vânzarea lânurilor s-a făcut sub condiții deplorabile“ (I)

#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Vânzarea lânurilor s-a făcut sub condiții deplorabile“ (I)

1898
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Scutul de la Dura-Europos

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Scutul de la Dura-Europos

2532
Istoria Dobrogei – Bibliografie: Athenaios (sec. III) - „Banchetul înțelepților”

Istoria Dobrogei – Bibliografie: Athenaios (sec. III) - „Banchetul înțelepților”

2509