20 Jul, 2022 15:02
1422
Ion Aurel Candrea analizează și situția sărbătorilor din perioada Împăratului Teodosiu.„Lupta împotriva cultului păgăn e pe sfărsite. Această luptă însă nu se încheie prin biruinţa unuia asupra celuilalt, prin strivirea definitivă a protivnicului, ci mai mult printr-un compromis, printr-o învoială tacită. Liturghia crestină se substitue prin transiţii nesimţite cultului păgăn care nu poate fi alungat ușor din sufletul poporului, unde de zeci de veacuri se înrădăcinase prea adănc spre a putea fi smuls dintrodată. Poporul creştinat doria si el, ce e dreptul, să se lepede de tot ce-i amintia religiunea păgănii, dar ce să-i faci obiceiului? Prea era legat sufleteste de atâtea si atătea sărbători care i-au desfătat copilăria si a căror amintire n-o putea întuneca cu una cu două. Cu bunul simț care-l caracterizează, a înţeles imediat că păgănii si creştinii ar putea să se înţeleagă cu privire la unele zile, cu toate că preoţii opuneau la orice încercare de învoială o rezistenţă înversunată. Tertulian ne face cunoscut că, pe vremea lui, sărbătoarea iernii, Bruma, era încă serbată de cei mai mulţi creștini. Tot asa, cu toate că preoţii tunau si fulgerau, crestinii continuau să serbeze pe 1 ianuar (sărbătoarea darurilor), pe 1 mart (sărbătoarea Matroanelor), Saturnaliile (sărbătoarea sclavilor) si ziua de 22 februar, sărbătoarea Părinţilor (Cara Cognatio)“ – se arată în lucrarea din 1928.
Despre volumul profesorului Ion Aurel Candrea„Ce erau de fapt aceste sărbători? Sărbători ale familiilor, sărbători ale anotimpurilor. lată cele două grupuri de sărbători care, apropiind pe crestini de păgani, fură cu deosebire populare în veacul al IV-lea. Erau adevărate sărbători neutre. Nu se mai pomeneste de numele vreunui zeu roman, nimic din ce putea aminti cultul protivnic; era ceva omenesc, vag şi împăciuitor. Dar această încercare de împăciuire şi de neutralizare a sărbătorilor luâ un sfărşit sub Teodosiu. Impăratul acesta porunceşte în anul 389 să se suprime cu totul calendarul public al Romei, iar, în locul lui, să se introducă sărbătorile creştine. De acum înainte, ordonanţa împărătească fixează următoarele zile de sărbătoare: Calendele lui Ianuar, duminicile, Paştile, aniversarea întemeierii Romei, aceea a Constantinopolului, ziua naşterii principelui și aceea a urcării lui pe tron.
De acum înainte rolul public al sărbătorilor romane a luat sfărşit. Toate rescriptele imperiale nu puteau însă goni din sufletul poporului tradiţia şi datinele cele vechi. Noua credinţă nu era încă destul de puternică ca să alunge fără nici o urmă tot ce făcuse parte din cultul păgăn. Poporul creştin continuă deci să prăznuiască multe din sărbătorile moştenite dela părinţi. Biserica vede toate acestea, preoţii se luptă din răsputeri cu îndărătnicia poporului, dar în zadar.
Şi atunci, obosită de luptă, se văzu silită să cadă la învoială. Prind în noul calendar multe din sărbătorile pe care poporul stăruiă să le păstreze din cultul străvechiu, dar le boteză altfel. A păstrat sărbătoarea, adică ziua în care se serbă ceva din cultul păgăn, dar alungă numele zeului căruia sărbătoarea îi era consacrată şi îl înlocui cu un eveniment de esenţă creştină. Cu chipul acesta, Biserica adoptă tot ce se mai păstra în popor din cultul păgăn şi nu era în contrazicere vădită cu religiunea lui Christos“ – mai aflăm și volumul apărut în anul 1928.
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: