#DobrogeaDigitală: Căile de comunicație (ferată și șosele) la începutul secolului XX


  • Situația căilor de comunicație în Dobrogea la sfârșitul secolului XIX nu era bună.

Cartea „Dobrogea Gurile Dunării și Insula Șerpilor“ semnată de Romulus Seișanu a fost publicată în 1928 de editura ziarului „Universul“. Lucrarea prezintă cu lux de amănunte geografia și istoria Dobrogei punctând gurile Dunării și insula șerpilor. Lectorul intră în povestea autorului fiind captivat de peisajele descrise cu multă meticulozitate.

În partea a III-a a cărții un subcapitol ne ilustrează situația căilor ferate și a șoselelor de la sfârșitul secolului XIX, începutul secolului XX.  Observăm că situația nu era grozavă la început, dar odată cu trecerea timpului numărul de kilometri de căi de comunicație începe să crească.
 
„Când am anexat Dobrogea căile de comunicaţie erau: 80 km de cale ferată (linia Cernavodă-Constanţa cu staţiile: Cernavodă, Megidia, Murfatlar şi Constanţa) şi numai 100 km lungime de şosele şi acestea în stare foarte rea.
 
În urma mai multor neînţelegeri între administraţia companiei c. f. Cernavodă-Constanţa şi autorităţile române din Dobrogea, guvernul a decis răscumpărarea acestei linii. În acest scop s-au angajat negocieri preliminare prin intermediul ministerului afacerilor străine.
 
Compania engleză a cerut 16.800.000 lei; iar estimația făcută de inginerii C. Olănescu şi Iorceanu a fost de 13.323.000 lei. Proectul de lege pentru răscumpărarea acestei linii cu toate construcţiile ce depindeau de ea a prevăzut suma de 12.000.000 lei. Senatul a amendat proectul de lege şi a acordat 16.800.000 lei companiei engleze. Legea s-a votat în Iunie 1881.
 
Administraţia c. f. române a consolidat linia Constanţa-Cernavodă, a construit alte staţiuni şi diverse instalaţiuni (staţiile Cernavodă-Pod, Saligni, Mircea Vodă, Megidia, Dorobanţu, Murfatlar, Valul Traian, Palas, Constanţa, Constanţa-Port).
 
S-a pus apoi în exploatare următoarele linii: Constanţa-Mamaia (9 km.); Megidia-Bazargic-Oborişte (138 km ; Megidia-Babadag (105 km.); Constanta-Carmen Sylva (16 km.). Linia Megidia-Babadag va fi prelungită până la Tulcea. O altă linie ferată necesară Dobrogei este Constanţa-Hârşova, care va fi legată printr'un pod peste Dunăre, cu  linia Ţândăreni-Făurei-Buzău-Brasov si Slobozia-Ploesti.
 
Inginerii noştri au înzestrat Dobrogea cu sute de km. de şosele. În jud. Constanţa, când şeful serviciului technic judeţean a fost inginerul N. Bănescu, s-a construit şoselele principale în cele mai bune condiţiuni. Iată lungimea km. de şosele în anul 1924:
 
Jud. Caliacra: 455 km. N. km. la 1000 loc.: 3.051. La 1000 kmp: 129 km.
Jud. Constanta : 1.100 km. N. km. la, 1000 loc.: 4,901. La 1000 km.: 158 km.
Jud. Durustor: 650 km. N km. la 1000 loc.: 4.678. La 1000 kmp. 199 km.
Jud. Tulcea : 921 km. N. km la 1000 loc.: 5.029 km. La 1000 kmp.: 10 km.
Total: 3126 km. lungimea şoselelor, din care 1134 şosele naţionale; iar restul judeţene, vecinale şi comunale.“
 
Sursă foto: Fondul Documentar Dobrogea de Ieri și de Azi ZIUA de Constanța
 
Sursă de documentare: „Dobrogea Gurile Dunării și Insula Șerpilor“ de Romulus Seișcanu
 
Citește și:
 
Riviera României - „Nu se mai întâlneşte nicăieri pe litoralul nostru…“

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

#citeșteDobrogea: Emigrarea evreilor din România prin portul Constanța

787
#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

#DobrogeaDigitală: Măcin în anul 1879 - „Tutunul se cultivă mai în toate satele acestui district“

734
#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Industria din oraşul Tulcea şi din toată Dobrogea este încă nulă“ (II)

924
#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Vânzarea lânurilor s-a făcut sub condiții deplorabile“ (I)

#DobrogeaDigitală: Comerțul tulcean din anul 1879 - „Vânzarea lânurilor s-a făcut sub condiții deplorabile“ (I)

1065
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Scutul de la Dura-Europos

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Scutul de la Dura-Europos

1597
Istoria Dobrogei – Bibliografie: Athenaios (sec. III) - „Banchetul înțelepților”

Istoria Dobrogei – Bibliografie: Athenaios (sec. III) - „Banchetul înțelepților”

1656
#DobrogeaDigitală: „Populațiunea“ orașului Tulcea din anul 1879

#DobrogeaDigitală: „Populațiunea“ orașului Tulcea din anul 1879

1899
#citeșteDobrogea: Colonelul Anton Barbieri, un comandant italian pentru flota statului român

#citeșteDobrogea: Colonelul Anton Barbieri, un comandant italian pentru flota statului român

1709
#DobrogeaDigitală: Producția de lână din Dobrogea anului 1879 - „Lâna e aceea ce interesează direct pe Europa“

#DobrogeaDigitală: Producția de lână din Dobrogea anului 1879 - „Lâna e aceea ce interesează direct pe Europa“

1632
#DobrogeaDigitală: Grânele cultivate în Dobrogea anului 1879 - „Nu există isul maşinelor agricole“

#DobrogeaDigitală: Grânele cultivate în Dobrogea anului 1879 - „Nu există isul maşinelor agricole“

1511
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Laerțiu (sec. III) - „Viețile, doctrinele și cugetările filozofilor vestiți”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Laerțiu (sec. III) - „Viețile, doctrinele și cugetările filozofilor vestiți”

2003
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Origene (sec. II-III) - „Împotriva lui Celsus”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Origene (sec. II-III) - „Împotriva lui Celsus”

2382
#citeșteDobrogea: Norme de serviciu existente în cadrul comunei urbane Constanța în anul 1941

#citeșteDobrogea: Norme de serviciu existente în cadrul comunei urbane Constanța în anul 1941

2576
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodian (sec. II-III) - „Istoria împăraților de după Marcus, în opt cărți”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Herodian (sec. II-III) - „Istoria împăraților de după Marcus, în opt cărți”

2889
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Cassius (sec. II-III) - „Istoria romană”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Cassius (sec. II-III) - „Istoria romană”

2843
#DobrogeaDigitală: „Pescuirile“ din Dobrogea anului 1879 - „Lacul Razim este cel mai important din acestea“

#DobrogeaDigitală: „Pescuirile“ din Dobrogea anului 1879 - „Lacul Razim este cel mai important din acestea“

2595
#DobrogeaDigitală: „Salinele și carierele“ Dobrogei din anul 1879 - „Cele mai importante sunt acelea din împrejurimile Tulcei și Măcinului“

#DobrogeaDigitală: „Salinele și carierele“ Dobrogei din anul 1879 - „Cele mai importante sunt acelea din împrejurimile Tulcei și Măcinului“

2562
#DobrogeaDigitală: Pădurile Dobrogei din anul 1879 - „Bogăția forestieră a Dobrogei este încă mare“

#DobrogeaDigitală: Pădurile Dobrogei din anul 1879 - „Bogăția forestieră a Dobrogei este încă mare“

2715
#citeșteDobrogea: Anul 1937 în cadrul Seminarului  Musulman din Medgidia

#citeșteDobrogea: Anul 1937 în cadrul Seminarului Musulman din Medgidia

2838
Istoria Dobrogei - Bibliografie: Filostrat (sec. II-III) - „Viața lui Apollonios din Tanya”, „Heroicos”

Istoria Dobrogei - Bibliografie: Filostrat (sec. II-III) - „Viața lui Apollonios din Tanya”, „Heroicos”

3495