11 Mar, 2020 00:00
3688
„Era începutul anului 1976. Se ştia că Nava-Şcoală Mircea urma să traverseze pentru prima oară «Oceanul». De la construcţia sa (în anul 1938) trecuse un timp apreciabil.
În acest interval, bricul navigase şi servise la instruirea marinărească a zeci de generaţii de cadeţi, pe timp frumos şi pe furtună. Numai «Cel de Sus» ştia ce se întâmplase între timp cu şi în manevrele (cablurile) fixe ale navei. Nava fusese construită -aşa cum se ştie - în şantierul «Blohm şi Voss» din Hamburg. Dar punerea în operă a sarturilor, straiurilor şi pataraţinelor «căzuse» în responsabilitatea unei mici cooperative din vecinătatea lui, în care «secretul» echilibrării manevrelor se transmitea de câteva sute de ani «din tată-n fiu». Cei care fuseseră prezenţi în timpul construcţiei şi predării navei îmi povesteau că cea mai delicată «operaţie» (de echilibrare) aducea din toate punctele de vedere cu cea de «acordare» a coardelor unui pian.
Manevrele erau lovite cu un ciocan de lemn şi întinse (sau slăbite) din întinzători, până în momentul când sunetul rezultat din lovire ajungea la «înălţimea» celui numai de ei ştiut. După atâţia ani de navigaţie, nimeni nu mai putea garanta că eforturile din manevre s-ar fi putut menţine la cele dorite iniţial. În perspectiva unei traversări transoceanice, ca cea care se preconiza, o verificare şi în consecinţă o reechilibrare a acestora se impunea. În consecinţă, rectorul Institutului de Marină Mircea cel Bătrân, amiralul Ilie Ştefan, m-a convocat la o discuţie în biroul domniei sale. Ce puteam face? Nava nu mai putea fi dusă la Hamburg; noi nu eram iniţiaţi în secretele familiei de «acordori» de acolo. Am avut un timp de gândire de câteva zile. În acest interval de timp mi-am făcut un plan, pe care l-am prezentat - la scadenţă -amiralului. Primul lucru care trebuia ştiut era situaţia reală, la zi, a manevrelor fixe (cablurilor). În acest scop ele trebuiau eliberate de toate legăturile neesenţiale, din punctul de vedere al stării de tensiune a lor.
Apoi, prin slăbirea succesivă a fiecărui sart astfel eliberat, trebuiau măsurate eforturile remanente din cabluri. Măsurarea putea fi efectuată cu ajutorul unor traductori tensometrici rezistivi, lipiţi pe tijele întinzătorilor.
În felul acesta se puteau măsura prin metode electrice şi electronice mărimile mecanice «interesante» ca deformaţiile, cu ajutorul cărora se puteau calcula tensiunile şi forţele captive remanente (eforturile). Metoda în sine era cunoscută şi quasiclasică. Aparatura necesară era fabricată în ţară (la Bucureşti), iar consumabilele necesare puteau fi puse la dispoziţia noastră prin Comisia Centrală de Tensometrie (actuala «Asociaţie Română de Tensometrie», ARTENS), al cărei membru fondator eram şi eu. «Mâna de lucru» puteau fi studenţii anului II ai facultăţii de Electromecanică şi care erau deschişi şi receptivi noului. De regulă, astfel de preocupări puteau sta la baza întocmirii proiectelor de diplomă ale lor, în anul IV de studii. Rămânea deschisă problema costurilor pentru procurarea aparaturii şi care nu erau deloc mici. Alternativa era apelarea (cu costuri valutare sensibil mai mari) la fabricantul din Hamburg sau asumarea riscului la traversarea oceanului. Se părea, în aceste condiţii, că singura soluţie viabilă, onorabilă şi «la îndemână» era cea care făcea obiectul propunerii mele.
În aceste condiţii, amiralul Ilie Ştefan sa dovedit a fi un conducător de mare curaj. Ca specialist, marinar şi inginer ce era, a evaluat pe loc situaţia şi a hotărât să dispună achiziţionarea aparaturii necesare. S-au făcut demersurile, s-au întocmit urgent documentele financiare şi în câteva zile aparatura era în Institut. Lucrarea putea începe. Am selecţionat pe cei mai buni studenţi cu înclinaţii practice şi cunoştinţe teoretice ai anului II al Facultăţii de Electromecanică şi ne-am mutat cartierul general la bric. Am pus planul în aplicare şi ne-am apucat de lucru
După două săptămâni de lucru continuu eram în posesia datelor reale. Evident, situaţia era critică. Simetria în raport cu planul diametral al navei a eforturilor din cabluri era compromisă. Unele «manevre» făceau «burtă» (erau complet descărcate), în timp ce altele erau în pericol de a fi suprasolicitate în situaţii critice (mare agitată). Întrucât «reacordarea» cu ciocanul de lemn nu mai putea fi luată în considerare, trebuia imaginat un model de calcul care să furnizeze valorile necesare ale eforturilor din cabluri, astfel încât să se reconstituie simetria lor pe mare calmă, fără a deveni periculoase pe mare agitată.
S-a modelat sistemul manevrelor fixe ca unul multiplu static-nedeterminat, cât mai apropiat situaţiei reale şi care să furnizeze valorile iniţiale, necesare, ale eforturilor din fiecare cablu, în condiţiile descrise mai sus. Baza de date astfel obţinută a fost pusă la dispoziţia Comandamentului Marinei Militare şi celor care urmau să «reechilibreze» manevrele fixe, după înlocuirea celor uzate cu altele noi. Ceeace s-a întreprins atunci a fost un uriaş efort finalizat cu succes şi care s-a datorat tuturor celor care au gândit, au propus, au imaginat şi pus în aplicare acest plan îndrăzneţ.”
Citeşte şi:
Ti-a placut articolul?
Adauga un comentariu
Nume:
Email:
Comentariu*: