#DobrogeaDigitală - revista „Teatrul”: „Prea mult talent pentru o singură viaţă”


S-au împlinit luna aceasta 12 ani de la moartea lui Ștefan Iordache, o prezență și o voce inconfundabilă a scenei și filmului românesc.

Răsfoind revista „Teatrul”, (aflată în Biblioteca virtuală ZIUA de Constanța, prin bunăvoința secretarului literar artistic Anaid Tavitian), am descoperit, în numărul 9 din septembrie 1986, un articol dedicat marelui actor, ale cărui expresivitate și magnetism sunt analizate de cronicarul dramatic, Dan Micolescu.

Redăm mai jos un fragment din articolul care analizează personalitatea seducătoare a „Prințului negru”, așa cum era supranumit artistul - un text relevant, care și-a păstrat actualitatea, chiar și după mai bine de trei decenii de la apariție.
 

„Glasul lui Ștefan Iordache a făcut o adevărată şcoală în mai mult de o generaţie de actori care, de la imitaţia cvasitotală la inspiraţia ocazională, se referă cu o anume constanţă la una sau alta dintre particularităţile de marcă ale expresiei sale vocale. Cu toate acestea, nu binecunoscutele nazalizări cochete sau ezitări interogative şi suspensive îl scot din rînduri. Actorul este definit şi singularizat fără echivoc de expresivitatea, de magnetismul prezenţei sale fizice - aceasta, inimitabilă. Prezenţă fizică de o forţă şi de o coerenţă care se păstrează şi pe peliculă, intactă ca factură, ca aptitudini de sugestie şi impact. Prezenţă fizică ce nu ţine în mod expres de mimică sau mişcare, cu care nu poate fi direct. simplu relaţionată. Prezenţă fizică ce ţine încă mai puţin de costum sau accesorii. Dar care se manifestă, se transmite prin ele, contaminează şi animă, supune şi preface mişcare, mimică, costum şi decor, devenite, într-o orchestrare insesizabilă, instrumente ale unui act de magie. Acest paroxism al participării fizice se poate numi histrionism în teatrul european, dar el are alte nume şi feţe în teatrul oriental, care rămîne exemplar pentru capacitățile de abstractizare și universalizare ale spectacolului și în care performanța fizică a actorului este inseparabilă de arta sa […]

Dar dacă, în teatru sau film, desăvîrşindu-se în rolurile mari şi irosindu-se în cele modeste sau de serviciu, personalitatea actorului şi-a compus în timp un autoportret seducător, marele său teren de vînătoare rămîne dramaturgia lui Shakespeare. A lui în primul rînd, dar şi a tuturor celor care au scris şi scriu pentru actor, fie că-i cheamă Euripide sau Beckett, Brecht sau Pinter. A celor care ştiu că foaia de hîrtie trebuie să devină carne şi oase, că vorba scrisă trebuie rostită şi că a avea tu ultimul cuvînt nu e întotdeauna izbînda cea mai glorioasă, pentru că în teatru ultimul cuvînt îl are scena şi trebuie ca ea să vrea şi să poată să şi-l spună, întru gloria celui care l-a scris. Luîndu-şi partea de glorie eternă, scrisul care rămîne datorează vorbei care zboară libertatea de a-şi lua o bucată cît mai mare din gloria sa efemeră.

Între Hamlet şi Richard a trecut foarte mult timp din viaţa de om a lui Ştefan Iordache. Un mare actor merită un loc important între principiile care stabilesc un repertoriu. Pentru că un mare actor este la fel de irepetabil ca un muritor de rînd, doar că el are de oferit semenilor prea mult talent pentru o singură viaţă.”

 
Sursa foto: ilustrație din revista „Teatrul” nr.9/1986
 

Citește și:

#DobrogeaDigitală - revista „Teatrul”: Viața de noapte a litoralului românesc, de-acum patru decenii

Era supranumit şi „Prinţul negru“ Se împlinesc 12 ani de la moartea unui mare actor român (video)


Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

„Piața Independenței. Amintiri din ziua aceea”, de Cristian Cealera

„Piața Independenței. Amintiri din ziua aceea”, de Cristian Cealera

1425
#citeșteDobrogea: In memoriam Nicolae Caratană. „Numai durerea m-a determinat să descopăr poezia”

#citeșteDobrogea: In memoriam Nicolae Caratană. „Numai durerea m-a determinat să descopăr poezia”

1443
#DobrogeaDigitală: Mircea Tegzeşiu, la aniversare

#DobrogeaDigitală: Mircea Tegzeşiu, la aniversare

1374
#DobrogeaDigitală: Raport de Prefect – „Situațiunea” județului Constanței, la trei ani după revenirea Dobrogei sub administrație românească

#DobrogeaDigitală: Raport de Prefect – „Situațiunea” județului Constanței, la trei ani după revenirea Dobrogei sub administrație românească

3125
#citeșteDobrogea: Dobrogea înaintea Primului Război Mondial (III). Liga Culturală, visul României Mari și memoriile lui Vasile Pârvan

#citeșteDobrogea: Dobrogea înaintea Primului Război Mondial (III). Liga Culturală, visul României Mari și memoriile lui Vasile Pârvan

2636
#citeșteDobrogea: In memoriam Paul Everac

#citeșteDobrogea: In memoriam Paul Everac

2172
 #citeşteDobrogea: „Neamul acesta de oameni îşi fac culcuș comod oriunde se aşază“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

#citeşteDobrogea: „Neamul acesta de oameni îşi fac culcuș comod oriunde se aşază“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

2342
#DobrogeaDigitală: Inaugurarea lucrărilor primului port românesc. „Tunurile bubuie; musicile cântă şi şampania curge”

#DobrogeaDigitală: Inaugurarea lucrărilor primului port românesc. „Tunurile bubuie; musicile cântă şi şampania curge”

1475
#citeșteDobrogea: Biografii de filosofi dobrogeni: Alexandru Claudian

#citeșteDobrogea: Biografii de filosofi dobrogeni: Alexandru Claudian

1315
#DobrogeaDigitală: Omagiu episcopului constănțean Eugeniu Laiu

#DobrogeaDigitală: Omagiu episcopului constănțean Eugeniu Laiu

1630
#DobrogeaDigitală: „La Odesa, soldații români cucereau orașul”

#DobrogeaDigitală: „La Odesa, soldații români cucereau orașul”

354
„Piața Independenței. Amintiri din ziua aceea”, de Cristian Cealera

„Piața Independenței. Amintiri din ziua aceea”, de Cristian Cealera

1737
#DobrogeaDigitală: „Voi iubi Dobrogea, precum iubesc România, din care azi face parte”

#DobrogeaDigitală: „Voi iubi Dobrogea, precum iubesc România, din care azi face parte”

1597
#citeșteDobrogea: Dobrogea înaintea Primului Război Mondial (II). Liga Culturală și rapoartele din Constanța și Tulcea

#citeșteDobrogea: Dobrogea înaintea Primului Război Mondial (II). Liga Culturală și rapoartele din Constanța și Tulcea

1502
#citeşteDobrogea: „Dobrogea e ţara contrastelor“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

#citeşteDobrogea: „Dobrogea e ţara contrastelor“. Lucrări din Biblioteca Virtuală ZIUA de Constanţa

2068
#DobrogeaDigitală: „A se încorpora Dobrogia cu Patria comună în toate privinţele”

#DobrogeaDigitală: „A se încorpora Dobrogia cu Patria comună în toate privinţele”

1590
#citeșteDobrogea: Plasa Mangalia și localitățile arondate la începutul secolului XX

#citeșteDobrogea: Plasa Mangalia și localitățile arondate la începutul secolului XX

1779
#DobrogeaDigitală: Dobrogea – nu doar pământ și istorie, ci în primul rând emoție

#DobrogeaDigitală: Dobrogea – nu doar pământ și istorie, ci în primul rând emoție

795
#citeșteDobrogea: Jean Tița Bibu – un om și o vioară

#citeșteDobrogea: Jean Tița Bibu – un om și o vioară

1855
#DobrogeaDigitală: Adunarea eparhială a Episcopiei Constanța din 1942, în plin război mondial. Palatul episcopal din Constanța, bombardat

#DobrogeaDigitală: Adunarea eparhială a Episcopiei Constanța din 1942, în plin război mondial. Palatul episcopal din Constanța, bombardat

2119