#DobrogeaDigitală – „Teatrul liric (Opera Constanţa)”, de Adrian Doxan: Maestrul Paul Staicu, fondatorul Filarmonicii „Marea Neagră”, la ceas aniversar


Stabilit de mai bine de trei decenii în Franța, de numele muzicianului de reputație internațională Paul Staicu (7 iunie 1937) se leagă înființarea, în anul 1979, a orchestrei simfonice a Filarmonicii „Marea Neagră”.

La un an după înființare, muzicologul Iosif Sava declara: „Sufletul Constanței trece la ora aceasta şi prin puterea orchestrei ei simfonice şi cine vrea să înțeleagă istoria şi spiritul marelui oraș de la malul mării, trebuie să poposească în sala de concert".


Dar pentru că duminică, 7 iunie 2020, maestrul Paul Staicu împlinește 83 de ani și pentru că ziarul ZIUA de Constanța consimte să-și onoreze personalitățile culturale, după cum a și făcut-o printr-un eveniment public în urmă cu doi ani - #RespectTeatru, vă prezentăm astăzi fragmente din cartea Teatrul liric (Opera Constanţa)”, de Adrian Doxan

elocvente pentru contribuția definitorie la ascensiunea orchestrei simfonice constănțene.
 

„Activitatea concertistică, concretizată în peste 60 de manifestări simfonice, vocal-simfonice şi camerale pe parcursul unei stagiuni, cuprinde repertorial capodopere ale istoriei muzicii universale şi naţionale, de la baroc până în contemporaneitate, însumând un număr important de prime audiţii româneşti şi mondiale absolute.

Aducându-şi o contribuţie deosebită la popularizarea muzicii româneşti atât în ţară, cât şi în străinătate, Orchestra Simfonică a înscris în repertoriul său peste 200 de titluri aparţinând clasicilor şi mai tinerilor noştri compozitori.

Impresariată de celebra Columbia Artists Management, Orchestra Simfonică a întreprins în 1983 şi 1989, turnee artistice în U.S.A şi Canada. Profesionalismul artiştilor constănţeni a încântat şi a cucerit Europa, concertând în Spania, Germania, Italia, Franţa, Belgia, Grecia, afirmându-se în ultima perioadă de timp şi în lumea asiatică prin turneele sale în Coreea de Sud.
Concurând cu alte 19 orchestre de renume mondial, Orchestra Simfonică a Filarmonicii Marea Neagră a fost selecţionată pentru februarie 1999, să participe la Festivalul «Performing Arts» din Bermuda.

File din arhivă, cronologic prezentate, vin să întregească cu ajutorul cuvintelor pasiunea cu care artiştii instrumentişti se dăruiesc muzicii şi oraşului lor, valoarea de necontestat având recunoaştere prin acordarea în primăvara anului 1996 a titlului de «Filarmonică», cu statut artistic şi administrativ autonom.

În anul 2000 în luna iulie, Filarmonica «Marea Neagră» a deschis Festivalul Marea Neagră (Black Sea Summer Festival), unde s-au prezentat o serie de concerte având ca invitaţi artişti din Coreea, cu care Institutia tomitană colaborează de mulți ani. Ei au adus publicului, alături de alţi solişti constănţeni şi de orchestra «Marea Neagră», cunoscute lucrări ale compozitorilor: Weber, Saint-Saens, Poulenc, Bizet, Mendelssohn Bartholdy, Vivaldi, Ceaikovski, Mozart, Brahms, Ravel, Granados, K.S. Kim, D.J. Kim, Cimarosa, Donizetti, Beethoven”.


DESCARCĂ GRATUIT CARTEA ÎN FORMAT PDF



 

„Opera-concert «Nunta lui Figaro» a fost prezentată la 27 martie 1985, sub direcția muzicală a lui Paul Staicu, cu participarea colectivelor de artiști de la Opera Română din București şi Cluj-Napoca. Paul Staicu a reușit un spectacol foarte bun. Cu un colectiv de artiști de prima mână, Teatrul liric constănțean oferă publicului o celebră lucrare mozartiană într-o viziune ductilă, fluentă, sensibilă şi construită solid ca expresie, tempo şi teatralitate. Un spectacol live, marcat totuși de unele neclarități privind dicția şi timbralitatea. S-a cântat bine şi putem spune că Nunta lui Figaro, a fost o adevărată reușită. Tot în această stagiune s-a prezentat şi opera-concert Don Giovanni de W.A. Mozart la 15 aprilie, sub bagheta aceluiași Paul Staicu, cu orchestra simfonică a Teatrului Constanța”.


Muzicologul Viorel Cosma despre activitatea orchestrei exprimată la 21 decembrie 1979: „Cea mai tânără orchestră de stat demonstrează o lăudabilă maturizare profesională. Meritul acestei veritabile performanțe revine deopotrivă experimentatului dirijor Paul Staicu, un muzician complex (virtuoz cornist, înnăscut pedagog, şef de orchestră de reputație internațională), şi membrii formației - majoritatea instrumentiști de elită, absolvenți de Conservator. Departe de a ocoli partiturile de răspundere şi dificultate tehnică, Paul Staicu a abordat de la început un repertoriu pretențios, la loc de frunte situându-se muzica românească”.

 

„Semnificația celei de-a VIII-a ediții a Festivalului Muzicii de Operă şi Balet este cum se pare, mai deosebită în acest anotimp al primăverii, datorită şi apropiatei aniversări a 25 de ani de existență a instituției, a vieții muzicale instituționale, cu acută prezență şi consecințe esențiale în viața spirituală a acestor milenare meleaguri românești. În acest cadru este firesc să subliniem evoluția ascendentă a tinerei orchestre simfonice, a cărei probă de maturitate se demonstrează exemplar prin întreaga sa activitate concertistică, care se distinge în această perioadă prin realizarea Integralei Beethoven, sub bagheta inspirată şi plină de cea mai generoasă pasiune a lui Paul Staicu”.



#citește mai departe în „Teatrul liric (Opera Constanţa)”, de Adrian Doxan


Dacă în urmă cu 122 ani pionierul culturii românești în Dobrogea, Petru Vulcan, inaugura prima bibliotecă publică la Constanța, pe 23 noiembrie 2017, printr-o onorantă coincidență, cotidianul ZIUA de Constanța, conștient de rolul său pe tărâmul cultural dobrogean, a inaugurat prima BIBLIOTECĂ DIGITALĂ - Fondul Documentar „Dobrogea de ieri și de azi“.


DREPTURI DE AUTOR

a) Toate informațiile publicate pe site de către ZIUA de Constanța (incluzând, dar fără a se limita la, articole, informații, fotografii, fișiere audio, bannere publicitare) sunt protejate de dispozițiile legale incidente: Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe, Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice și Legea nr. 129/1992 privind protecția desenelor și modelelor), titulari ai drepturilor protejate de lege fiind ZIUA de Constanța sau, după caz, furnizorii săi de informații.


b) Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, decompilarea, distribuirea, publicarea, afișarea, modificarea, crearea de componente sau produse sau servicii complete derivate, precum și orice modalitate de exploatare a conținutului site-ului, cu excepția afișării pe ecranul unui computer personal și imprimarea sau descărcarea, în scop personal și necomercial în lipsa unui acord scris din partea ZIUA de Constanța.


Citește și:

#RespectTeatru: Medalia „Jean Ionescu“ şi placheta CJC #RespectTeatru, pentru dirijorul Paul Staicu
 

Ti-a placut articolul?



Nume:

Email:

Comentariu*:

Din aceiași categorie

#DobrogeaDigitală – „Analele Dobrogei”, nr. 4 (1922):   In Memoriam „Ilustrul” Ioan N. Roman. Dublu omagiu în luna lui Cuptor

#DobrogeaDigitală – „Analele Dobrogei”, nr. 4 (1922): In Memoriam „Ilustrul” Ioan N. Roman. Dublu omagiu în luna lui Cuptor

1017
#DobrogeaDigitală – „Analele Dobrogei”, anul IX, vol. II, 1928: „Falsul cuvios” de la Celic Dere. Orgii și tinere sechestrate, în așezământul monahal

#DobrogeaDigitală – „Analele Dobrogei”, anul IX, vol. II, 1928: „Falsul cuvios” de la Celic Dere. Orgii și tinere sechestrate, în așezământul monahal

1053
Friedrich Wilhelm Von Hessen - Moartea unui prinț german în Dobrogea Primului Război Mondial (I)

Friedrich Wilhelm Von Hessen - Moartea unui prinț german în Dobrogea Primului Război Mondial (I)

1108
#DobrogeaDigitală - „Cât trebue să știe oricine despre Dobrogea”, de Apostol D.Culea: Dobrogea, „maidanul de încăerare între turci şi ruşi”

#DobrogeaDigitală - „Cât trebue să știe oricine despre Dobrogea”, de Apostol D.Culea: Dobrogea, „maidanul de încăerare între turci şi ruşi”

625
#DobrogeaDigitală – „Armeni de seamă (I)”, de Simion Tavitian:   In Memoriam Garabet Avachian. „Ne-a pregătit pentru viață şi scenă, nefăcând nimănui nici un fel de concesii”

#DobrogeaDigitală – „Armeni de seamă (I)”, de Simion Tavitian: In Memoriam Garabet Avachian. „Ne-a pregătit pentru viață şi scenă, nefăcând nimănui nici un fel de concesii”

1706
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea românească”, de Elsa și G.Dimitriu Serea: „Statul român nu s-a gîndit niciodată să ne facă vreo supărare”, spun lipovenii

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea românească”, de Elsa și G.Dimitriu Serea: „Statul român nu s-a gîndit niciodată să ne facă vreo supărare”, spun lipovenii

1569
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea românească”, de Elsa și G.Dimitriu Serea: Dobrogea, „pridvor în templul Naturii”

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea românească”, de Elsa și G.Dimitriu Serea: Dobrogea, „pridvor în templul Naturii”

1744
#DobrogeaDigitală - revista „Dobrogea Jună“: Jandarmii rurali fac legea. Incident cu lună și felinare

#DobrogeaDigitală - revista „Dobrogea Jună“: Jandarmii rurali fac legea. Incident cu lună și felinare

1371
#DobrogeaDigitală: „Dobrogea Jună. Caleidoscop” de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Dimitrie Sturdza la Constanța

#DobrogeaDigitală: „Dobrogea Jună. Caleidoscop” de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Dimitrie Sturdza la Constanța

1413
O enigmă nedeslușită - Eroul Tomos, întemeietorul orașului antic Tomis

O enigmă nedeslușită - Eroul Tomos, întemeietorul orașului antic Tomis

1382
#DobrogeaDigitală - „Cât trebue să știe oricine despre Dobrogea”, de Apostol D.Culea: Turcul fatalist și rodul țarinei dobrogene

#DobrogeaDigitală - „Cât trebue să știe oricine despre Dobrogea”, de Apostol D.Culea: Turcul fatalist și rodul țarinei dobrogene

709
PRIMELE LUCRĂRI LA CONSTRUCŢIA CANALULUI  DUNĂRE-MAREA NEAGRĂ (1949-1953)

PRIMELE LUCRĂRI LA CONSTRUCŢIA CANALULUI DUNĂRE-MAREA NEAGRĂ (1949-1953)

1740
#DobrogeaDigitală - „Cât trebue să știe oricine despre Dobrogea”, de Apostol D.Culea: Povestea zânelor de mare

#DobrogeaDigitală - „Cât trebue să știe oricine despre Dobrogea”, de Apostol D.Culea: Povestea zânelor de mare

1292
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop” de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Dobrogea în preajma primelor alegeri – „dezinteresare criminală”

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop” de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: Dobrogea în preajma primelor alegeri – „dezinteresare criminală”

1284
#DobrogeaDigitală - Anuarul Liceului „Mircea cel Bătrân” din Constanța  (1930-1931 și 1931-1932):   Etape din executarea noului local al Liceului „Mircea” (galerie foto)

#DobrogeaDigitală - Anuarul Liceului „Mircea cel Bătrân” din Constanța (1930-1931 și 1931-1932): Etape din executarea noului local al Liceului „Mircea” (galerie foto)

801
  #DobrogeaDigitală – Constanţa, de Tudor Șoimaru: Manual de seducție, la mare

#DobrogeaDigitală – Constanţa, de Tudor Șoimaru: Manual de seducție, la mare

1340
#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop” de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: „Muzăul dobrogean din Hârșova”

#DobrogeaDigitală-„Dobrogea Jună. Caleidoscop” de Gelu Culicea, Alina Sin și Iuliana David: „Muzăul dobrogean din Hârșova”

1155
#DobrogeaDigitală - Anuarul Liceului „Mircea cel Bătrân” din Constanța (1924-1925):  Impresii, de-acum un secol, ale mirciștilor aflați în tabără la Câmpulung

#DobrogeaDigitală - Anuarul Liceului „Mircea cel Bătrân” din Constanța (1924-1925): Impresii, de-acum un secol, ale mirciștilor aflați în tabără la Câmpulung

1724
Prof. Ion Bitoleanu la ceas aniversar. Istoricul tomitan împlinește 84 de ani

Prof. Ion Bitoleanu la ceas aniversar. Istoricul tomitan împlinește 84 de ani

1473
#DobrogeaDigitală – „Mediocritate și excelență”, de Petre Frangopol:   Un deceniu de la dispariția unicului etnic tătar membru corespondent al Academiei Române: Musa Geavit

#DobrogeaDigitală – „Mediocritate și excelență”, de Petre Frangopol: Un deceniu de la dispariția unicului etnic tătar membru corespondent al Academiei Române: Musa Geavit

2269