Se cer daune de 12 milioane de euro de la MApN Nouă militari au murit după ce un elicopter s-a prăbuşit în Sibiu. Ce s-a decis ieri (document)


Judecătorii de la Curtea de Apel Cluj s-au pronunţat ieri în dosarul în care familiile militarilor implicaţi în accidentul aviatic de pe raza localităţii Mălâncrav, judeţul Sibiu, eveniment în urma căruia nouă militari au murit, iar altul a fost grav rănit, au dat în judecată Ministerul Apărării Naţionale. Familiile îndoliate cer Ministerului Apărării Naţionale 12.000.000 de euro cu titlul de despăgubiri pentru repararea unor prejudicii fără caracter patrimonial şi 25.000 de lei cu titlul de despăgubiri reprezentând pagube materiale.
 
Ieri, Curtea de Apel Cluj a respins acţiunea formulată de rudele militarilor implicaţi în accidentul aviatic. Decizia nu este definitivă, eventuala cale de atac urmând a se depune la Curtea de Apel Cluj şi va fi soluţionată de judecătorii de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a României.  
 
În motivarea cererii, familiile militarilor au precizat că „la data de 21.11.2014, un echipaj format din zece persoane (…) s-a deplasat de la Baza militară 71 Aeriană Luna - Câmpia Turzii, către o altă unitatea militară, la bordul elicopterului nr. 49 marca IAR-330 Puma Socat, într-o misiune de zbor în colaborare cu Armata SUA, în cadrul exerciţiului Rubicon 2014, exerciţiul Joint.
 
În jurul orei 10:55, în dreptul localităţii Mălâncrav (…) elicopterul s-a prăbuşit, opt din cei zece militari decedând la acel moment ca urmare a producerii acestui eveniment (pilotul supravieţuind încă două săptămâni accidentului). Singurul supravieţuitor a rămas maistrul militar B.V. Prin întâmpinarea formulată, Ministerul Apărării Naţionale a solicitat respingerea acţiunii, atât pentru existenţa cazului fortuit, cât şi pentru neîndeplinirea condiţiilor privind instituirea răspunderii civile delictuale a comitentului.
 
Ministerul Apărării Naţionale a mai precizat că, în data de 21.11.2014, elicopterul IAR - 330 Puma M nr. 49 a executat o misiune de transport aerian în vederea asigurării serviciului MEDEVAC (evacuare medicală) în Poligonul (…), în cadrul exerciţiului de luptă NATO „RUBICON 2014“, pe traiectul Câmpia Turzii (…). Precizează că exerciţiul „RUBIOCON 2014“ are toate elementele componente unei
misiuni de luptă.
 
„Elicopterul Puma M 49, la data producerii catastrofei, corespundea din punct de vedere tehnic pentru executarea misiunii, iar motoarele şi instalaţiile acestuia aveau resursele necesare, cu toate lucrările executate la zi, conform instrucţiunilor de exploatare ale elicopterului IAR-330 (a se vedea Constatarea tehnico-ştiinţifică nr. CS 767/10.06.2015 şi carnetul de lucru, fişele de lucrări şi livretul elicopterului anexate acesteia). Cabina cargo a elicopterului era configurată pentru transportul echipei tehnice, cu două scaune duble cu centuri în poziţiile 1 şi 2 şi o banchetă cu 4 locuri şi centuri în poziţia faţă. În cabina cargo se aflau în total 7 persoane şi bagajele acestora pentru şi suportul pentru aparatură medicala, având greutatea la decolare de cca 6.900 kg, sub limita maximă admisă de 7.400 kg. Această configuraţie nu poate fi luată în calcul ca factor determinant sau favorizant în producerea catastrofei, având în vedere şi faptul că până în momentul prăbuşirii, din rezervoare a fost consumată o cantitate de cel puţin 600 litri“, se mai arată în acţiunea Ministerului Apărării Naţionale.
 
„Elicopterul a decolat de pe aerodromul Câmpia Turzii la orele 09.45. La orele 10.07 se afla la aproximativ 9 mile de (...), iar la orele 10,14 a ajuns deasupra localităţii Mălăncrav şi a continuat zborul până la aproximativ 1.7 mile Sud de această localitate. În continuare a executat o întoarcere de 360°, spre localitatea Mălăncrav, iar de acolo executat mai multe manevre, cu o nouă întoarcere de 180°, survolând localitate a Criş în jurul orelor 10.24., moment în care raportează şi poziţia la 8 mile de (...). Apoi execută din nou o întoarcere de 360°, spre localitate (...) şi având o traiectorie asemănătoare, a trecut din nou pe deasupra localităţilor (...) şi Mălăncrav. Aceste manevre, cu mai multe întoarceri, au fost rezultatul încercărilor repetate a pilotului comandant de a găsi o cale de ieşi din acest raion pe una din văi, deoarece plafonul a scăzut sub 300 m faţa de sol, acoperind culmile dealurilor, care aveau o cotă de peste 600 m, iar vizibilitatea a scăzut treptat sub 1-2 km)“, potrivit Ministerul Apărării Naţionale, se mai arată pe rolii.ro.
 

„Anterior survolării dealului din zona Stejărişu a fost identificată o perioadă de timp în care echipajul a executa o manevră la punct fix, de aproximativ 2 min. 30 sec, cu orientare pe cap variabil(140-220°), la înălţimea de zbor înregistrată de 14-35 m, perioadă în care este cel mai probabil că echipajul a analizat variantele de continuare a misiunii, atât în varianta de executare a zborului pe direcţia Nord-Vest, în sensul întoarcerii către aliniamentul (...) - Dumbrăveni şi aerodromul de bază Câmpia-Turzii, cât şi pentru varianta de continuare a zborului pe direcţia Sud - Est, către aliniamentul (...). În continuare, elicopterul execută o ultimă manevră spre Sud, cu mărirea vitezei de la punct fix şi urcare, ceea ce indică faptul că echipajul a sesizat prezenţa dealului şi a încercat luarea de înălţime pentru asigurarea separării de sol, dar cu menţinerea vizibilităţii acestuia înainte de survolarea culmii. Prezenţa copacilor înalţi de pe culmea dealului, la o cotă de 643 m, a fost surprinzătoare iar impactul cu aceştia nu a putut fi evitat.
 
Consecinţa imediată a impactului cu copacii a fost avarierea rotorului portant şi pierderea iremediabilă a controlului traiectoriei elicopterului şi impactul cu solul, fără ca acţiunile echipajului să mai poată avea drept efect modificarea acesteia. Precizează că de la ultimul raport radio, la orele 10.24, până la ora impactului cu solul - 10.39, nu a mai existat legătură radio cu elicopterul, iar toate apelurile radio ale echipei de la sol au rămas fără răspuns“, se mai arată în motivarea judecătorilor, conform rolii.ro

 
În urma producerii acestei catastrofe au decedat 9 militari, singurul supravieţuitor fiind mecanicul de bord al elicopterului. Magistraţii mai arată că familiile militarilor implicaţi în accident nu au făcut dovada faptului că evenimentul care a provocat accidentul aviatic putea fi prevăzut sau evitat, în condiţiile în care, aşa cum s-a reţinut în încheierea nr. 80/10.11.2017 a Tribunalului Cluj, buletinul meteorologic informativ din data de 21.11.2014, care conţinea evoluţia condiţiilor meteorologice în ziua respectivă de la aerodromul Câmpia Turzii şi pe traiectul misiunii, Câmpia Turzii, permitea decolarea, continuarea zborului şi efectuarea misiunii în condiţii favorabile de siguranţă, până la poligonul (...).
 
Pentru toate motivele expuse mai sus, Tribunalul Cluj a considerat că în cauză nu sunt îndeplinite condiţiile menţionate mai sus pentru angajarea răspunderii civile delictuale în sarcina Ministerului Apărării Naţionale, motiv pentru care a respins, ca neîntemeiată, acţiunea.
 
Deciziile judecătorilor pot fi citite accesând secţiunea Documente.
 
Citeşte şi
 
Ce spun compania de asigurări şi MapN
Un militar din Constanţa, rănit într-o explozie în Afganistan, îşi caută dreptatea în instanţă


Șeful SMAp, la Ziua Distinşilor Vizitatori a exerciţiului româno-american Dacian Reaper-20

Militar fără permis, prins de trei ori la volan pe străzile din Constanţa!
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Prefectul județului Constanța, la comemorarea militarilor decedați în dublul accident aviatic - „A rămas multă durere în sufletele celor apropiați“

02 Mar 2024 566

Constanța Pilotul aeronavei MiG 21 LanceR prăbușită în urmă cu doi ani, comemorat la locul tragediei (GALERIE FOTO)

02 Mar 2024 1023

LIVE VIDEO Militarii decedați în dublul accident aviatic din apropiere de Cogealac, comemorați la Constanța (GALERIE FOTO+VIDEO)

02 Mar 2024 1930

„Ziua fatidică de 2 martie 2022 are încă ecouri în inima oricărui militar“ - Se împlinesc doi ani de la prăbușirea unui avion și a unui elicopter în județul Constanța

02 Mar 2024 854

Se împlinesc doi ani de la dublul accident aviatic din județul Constanța! Opt militari au murit (GALERIE FOTO+VIDEO)

02 Mar 2024 1882

Un avion militar rusesc cu zeci de prizonieri ucraineni la bord s-a prăbuşit!

24 Jan 2024 872

Cinci persoane au murit după impactul dintre un avion al Gărzii de Coastă japoneze cu un avion de pasageri

02 Jan 2024 767

15 decembrie 2014, accident aviatic în zona lacului Siutghiol Patru salvatori SMURD au murit. Cum s-a produs tragedia

15 Dec 2023 1535

Cinste și onoare memoriei lor! Se împlinesc 9 ani de la un tragic accident aviatic soldat cu moartea a nouă militari

21 Nov 2023 1001

Un avion s-a prăbușit în Amazonia. Mai mulți morți

17 Sep 2023 850

Un avion s-a prăbușit pe o şosea din centrul Malaeziei. Mai mulți morți (VIDEO)

17 Aug 2023 1031

UPDATE. Accident aviatic grav! Pilotul a murit

22 Jul 2023 3580

13 ani de la tragedia aviatică de la Tuzla! 12 militari au pierit într-un cumplit accident (GALERIE FOTO)

05 Jul 2023 1015

Minune în Columbia Copii dispăruţi de o lună în junglă, în urma unui accident aviatic, au fost găsiţi în viaţă

10 Jun 2023 1969

Unul dintre militarii din elicopterul prăbușit în județul Constanța ar fi împlinit astăzi 45 de ani

12 Mar 2023 2959