recomandari adresate consumatorilor care urmeaza sa fie abordati de banci in vederea negocierii contractelor de credite in CHF 23 februarie 2015

Intrucat ne asteptam la actiuni ale bancilor de a negocia cu consumatorii aspectele privind cresterea cursului CHF asupra posibilitatilor de rambursare a creditelor respective de catre imprumutati, consideram ca este bine sa aducem la cunostinta acestora din urma unele conditii pe care trebuie sa le indeplineasca actele aditionale ce vor fi emise de banci, conditii rezultate atat din unele prevederi legale, dar mai ales din practica constatata de pana acum in aceasta materie.
Pe scurt recomandarile noastre ar fi urmatoarele:
 
A. -Actul aditional respectiv emis de banca trebuie sa indeplineasca   urmatoarele conditii:
 
1-sa fie datat, semnat, stampilat si cu numar de inregistrare din banca. Sa se acorde mare
   atentie existentei acestor aspecte, intrucat s-au constata cazuri cand din lipsa lor, s-au  iscat
   numeroase neintelegeri, chiar litigii, precum: data calendaristica necompletata si deci
   intrarea in vigoare neclara, acte aditionale semnate de consumatori si predate la banca spre
   a fi semnate si de conducerea bancii, acte care ulterior nu au mai ajuns la consumatori, dar
   pretinse de banca precum ca le-ar fi predat, etc
2-data actului aditional sa fie aceeasi cu data cand i se inmaneaza actul respectiv, sa nu aiba o
   data anterioara sau sa nu aiba nicio data.
3-actul aditional sa contina modificarile pe care banca le supune spre adoptie consumatorului,
   sa nu aiba informatii cu mai multe sensuri si nici spatii necompletate.
4-modificarile cuprinse in actul aditional trebuie sa fie clar exprimate atat cifric, cat si ca

   perioade de  aplicare, etc
5-actul aditional sa aiba anexat noul grafic de rambursare.
6-daca actul aditional face trimitere la vreo prevedere din alte acte, anexe sau aspecte,

   consumatorul sa constate daca acestea sunt la indemana imediata a sa,  pentru a hotari in
   cunostinta de cauza.
7-actul aditional sa nu contina o data anume de intrare in vigoare a prevederilor actului
   aditional, ci sa prevada ca intrarea in vigoare va fi data cand acesta va contine semnaturile
   ambelor parti contractante mentionate dupa aplicarea semnaturilor respective.
 
Precizam ca OG 21/ 1992 rep prevede ca orice notificare cu privire la modificarea conţinutului clauzelor contractuale referitoare la costuri va fi transmisă consumatorilor cu cel puţin 30 de zile înainte de intrarea acesteia în vigoare. Consumatorul are la dispoziţie un termen de 15 zile de la primirea notificării pentru a comunica opţiunea sa de acceptare sau de neacceptare a noilor condiţii. Neprimirea unui răspuns din partea consumatorului în termenul menţionat anterior nu este considerată acceptare tacită;
            De asemenea,  pentru orice modificare a nivelului costurilor creditului, conform condiţiilor contractuale, furnizorul de servicii financiare este obligat să notifice consumatorul, în funcţie de opţiunea scrisă a acestuia, exprimată în contract, prin una sau mai multe metode: scrisoare recomandată, e-mail, sms, şi va pune la dispoziţia acestuia un nou grafic de rambursare;
 
B-In cazul in care banca solicita pe consumator sa se prezinte la banca si primeste de la aceasta actul aditional in vederea negocierii respective, este bine ca acesta:
 
1-sa solicite actul aditional in doua exemplare spre studiu. Este foarte importanta solicitarea
   spre studiu a celor doua exemplare, intrucat eventualele aspecte cu care consumatorul nu va
   fi de acord ce vor rezulta in urma studiului respectiv, sa fie mentionate de consumator pe
   ambele exemplare asa cum se explica la pct 2.2 de mai jos)
2-sa constate in primul rand daca actul aditional respecta si contine toate informatile de la pct
  “A” de mai sus, si sa procedeze dupa caz, astfel:
2.1-daca actul are toate informatiile de la pct “A” de mai sus, sa treaca la studierea in
      amanunt a continutului actului, si sa procedeze dupa studiere potrivit aspectelor
      mentionate la pct 2.2 ; 2.3 sau 2.4 (dupa caz) de mai jos
2.2-daca actul aditional are toate informatiile si anexele prevazute la pct “A” de mai sus, si
      daca consumatorul este in totala cunostinta de cauza cu aspectele supuse negocierii, si
      este de acord  cu conditiile inscrise in act, atunci poate hotari sa semneze pe loc ambele
      exemplare, sa predea un exemplar bancii, si cu acea data conditiile respective vor intra in
      vigoare
2.3-daca din actul aditional lipseste una sau mai multe din informatiile de la pct “A”de mai
       sus, atunci consumatorul este bine sa inscrie pe act, pe loc, pe ambele exemplare sub
       semnatura proprie si cu mentionarea datei, ce informatii lipsesc, cu solicitarea ca banca
       sa faca completarile in cauza, fie pe loc, fie la o alta data sa-i fie din nou predate (ambele
       exemplare) spre semnare. Consumatorul sa inscrie informatiile care lipsesc pe ambele
       exemplare ale actului aditional, dar sa retina un exemplar si sa predea bancii doar un
       exemplar cu insrierile respective. Astfel, se va putea proba ulterior atat ca negocierea nu
       s-a efectua, cat si motivele in cauza.
2.4-daca actul aditional contine toate informatiile de la pct “A” de mai sus, dar consumatorul
      nu este in masura sa decida pe loc de a-l semna sau nu, sa solicite sa i se predea,
      deasemenea doua exemplare din act (sa semneze pe un inscris al bancii ca a primit doua
      exemplare si sa mentioneze si data primirii), urmand ca ulterior sa procedeze precum va
      hotari, tinand cont si de cele de mai sus. Desigur ca actul aditional poate contine o
      prevedere pana la care consumatorul trebuie sa-si expuna punctul de vedere  inclusiv sa
      inapoieze bancii actele semnate sau nesemnate.
                
Consumatorul trebuie, ca in functie de interesul sau,  sa decida asupra modului in care va trata, in cat timp va raspunde bancii, etc in ce priveste prevederile din actul aditional primit de la banca.
                   
        Consideram ca aceste minime informatii/recomandari, asupra carora sa se faca publicitatea corespunzatoare, au scopul atat de a acorda un sprijin oportun, competent si legal consumatorilor,cat si unor tendinte sau incercari ale bancilor de a abate atentia acestora, sau de a gasi cai pentru interesul lor exclusiv trecand pe langa prevederile legale in cauza.
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Nu exista articole asemanatoare.