10 adevăruri pentru d-l ministru Remus Pricopie

Uniunea Editorilor din România (UER) se vede nevoită să afirme din nou că domnul ministru Remus Pricopie folosește orice prilej pentru a pune gaz pe focul unui război inventat de domnia sa între Ministerul Educației Naționale și producătorii de manuale. În conferința de presă de joi, 24 aprilie, ministrul educației se lansează din nou în acuze publice fără fundament asupra unei bresle de elită a culturii și a educației românești: industria cărții.
Printre numeroasele afirmații care n-au nicio legătură cu realitatea este și aceasta: “Chiar nu înțelegem că un manual din 1990 pe care unii editori l-au produs acum 20 de ani și vor să ni-l vândă încă 40 de ani la un moment dat ajunge să nu mai fie un instrument prin care poți să ajuți copilul, ci ajunge să fie un instrument prin care distrugi șansele unui copil să performeze în viață?”
În afara faptului că cele mai vechi manuale sunt din anul 1997 (de clasa a V-a) și nu din 1990, acuzațiile sunt perfect adevărate, dar nu la adresa editorilor, ci a ministerului educației, care în ultimii 15 ani nu a avut o strategie coerentă privind curriculumul și manualele, fiecare din posesorii vremelnici ai scaunului ministerial nereușind să reformeze sistemul, să pornească motorul programelor școlare și, în consecință, al manualelor.
În acest context, suntem nevoiți să aducem la cunoștința opiniei publice 10 adevăruri pe care ministrul educației le cunoaște foarte bine:
1. În România, de 20 de ani, manualele achiziţionate de ministerul educației participă la o licitaţie pe criterii de conţinut şi de preţ. Şcolile nu pot folosi manuale care nu au câştigat o astfel de licitaţie. Pentru învăţământul obligatoriu, manualele sunt achiziţionate de către MEN, centralizat.
2. Ministerul nu are un sistem anual de organizare de licitaţii pentru manuale noi şi, ca urmare, nu pot apărea manuale noi în fiecare an, indiferent că ar vrea sau nu ar vrea editurile.
3. Ultima licitaţie de manuale organizată de MEN a avut loc în anul 2006, pentru manuale de clasa a IV-a. Totodată, în acest an s-a realizat ultima evaluare de conținut la manualele pentru piața liberă, la clasele a XI-a și a XII-a. În consecință, cele mai noi manuale din școli au 8 ani.
4. Cele mai vechi manuale sunt cele de gimnaziu, care au fost editate în anii 1997 – 2000. Ca urmare, manualele de clasa a V-a au 17 ani vechime, iar cele de clasa a VIII-a au “numai” 14 ani vechime.
5. MEN nu a avut și nu are un calendar de perspectivă, elaborat conform unei strategii, privind organizarea de licitaţii pentru manuale şi, ca atare, niciun program de înnoire a manualelor şcolare.
6. Programele analitice au fost schimbate uneori, fără ca MEN să organizeze licitații pentru manuale noi. Ca urmare, unele manuale sunt defazate faţă de programele folosite.
7. Manualele şcolare pentru învăţământul obligatoriu sunt proprietatea şcolii, drept pentru care ele sunt transmise de la o generaţie de elevi la următoarea. În consecinţă, cea mai mare parte dintre elevi primesc manuale într-o stare fizică şi igienică foarte proastă.
8. MEN este obligat să înlocuiască în fiecare an manualele uzate fizic. Din lipsă de fonduri, procentul de exemplare înlocuit prin retipăriri este de 5-12% din necesarul solicitat de şcoli. Ca atare, sunt numeroase cazurile în care elevii nu primesc toate manualele.
9. Din cauza sistemului descris mai sus, editurile nu au putut actualiza manualele şi nu au putut produce manuale noi, moderne.
10. În anul 2002, preţurile manualelor achiziţionate de MEN şi fixate în urma unor licitaţii a fost redus cu 35% în mod unilateral, printr-o decizie a MEN. Ca urmare, preţul mediu net de achiziţie al unui manual este la ora actuală de 2,32 lei/ex (0,51 euro/ex.)
Aceste realități sunt recunoscute de multă lume, mai puțin de actualul ministru al educației. Dacă până acum miniștrii de resort au dat vina pe “lipsa banilor de la buget”, domnul Pricopie schimbă explicația și inventează războiul cu editorii, care nu au nicio vină pentru incapacitatea autorităților de a oferi elevilor manuale noi, atractive, în acord cu achizițiile de cunoaștere ale societății. Dimpotrivă, aceasta situație a dăunat nu numai educației în ansamblu, ci și editorilor, obligați astfel să își îndrepte atenția spre alte domenii de activitate și să concedieze, mai ales în vreme de criză, numeroși specialiști cu înaltă calificare, foarte greu de înlocuit.
Privind actuala licitație de manuale, d-l ministru se hazardează din nou pe un domeniu pe care nici domnia sa, nici specialiștii MEN nu îl stăpânesc și nu l-au pregătit suficient, fapt ce a făcut ca documentația inițială să fie respinsă. Chiar și acum, după repoziționarea cu întârziere a anunțului, există omisiuni, prevederi ilegale sau greșite, dovadă că deja s-au publicat câteva erate la documentele licitației și sunt numeroase solicitări de clarificări. Nu ne propunem să le relevăm acum, din analiza specialiștilor rezultă că sunt zeci de contradicții și inadvertențe și îl asigurăm pe această cale pe domnul ministru că, așa cum a recomandat în conferința de presă, se vor utiliza din plin procedurile legale.

În același timp, suntem în continuare interesați ca toate demersurile MEN să se desfășoare cu transparența și dezbaterea publică solicitate recent chiar de premierul României, d-l Victor Ponta. Există deja o mare întârziere în lansarea următoarei achiziții de manuale, deoarece nu sunt nici măcar puse în dezbatere publică programele școlare pentru clasele a III-a, a V-a, a IX-a, așa cum se preconiza anul trecut. De aceea, pe tema proiectului noilor manuale și, în general, privind situația cărții școlare, propunem să ne întâlnim în luna mai cu conducerea ministerului educației și cu specialiștii din MEN în cadrul următoarelor manifestări de dialog:
 
Ședința Comisiei consultative privind manualele, inființată prin OMEN, pentru consultări în proiectarea calendarului și a specificațiilor tehnice necesare următoarelor achiziții

Dezbatere națională privind manualele, organizată de MEN la care să participe specialiști în curriculum, cadre didactice, editori, firme de soft, autori, părinți, jurnaliști
Analiză publică privind situația cărții școlare și a lecturii în instituțiile de învățământ din România
Rămânem deschiși oricăror inițiative și demersuri pentru transparentizarea proiectului noilor manuale, în interesul școlii și al societății românești.
 
Consiliul Permanent al UER
 
Pentru conformitate,
Director executiv

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Primăria Constanța a eliberat autorizația de construire pentru o amenajare peisagistică și parcare, în Tomis Nord

21 Feb 2024 4610

Constanța Protest spontan la CT BUS! Ce nemulțumiri au angajații (GALERIE FOTO+VIDEO)

29 Jan 2024 1914

Este Eforie Nord, cea mai populara statiune din sudul litoralului?

27 Nov 2023 888

Impactul utilizării serviciilor WMS asupra logisticii, pentru afacerile mari

05 Oct 2023 747

Luna plină în Vărsător –1 august 2023, ora 21.32, ora României –Lampa lui Aladin

31 Jul 2023 970

Luna plină în săgetător și zodiile 4 iunie 2023

03 Jun 2023 643

Pantofi Crocs pentru copii – cea mai bună încălțăminte pentru zilele caniculare

25 Aug 2022 1094

Privitul la televizor, între relaxare și hipnoză

18 May 2022 1322

Cum este femeia viitorului?

03 May 2022 1467

Fotoreportaj Marea a început să „muște” din plaja din Mamaia. Imagini excepționale (galerie foto+VIDEO)

10 Dec 2021 4668

Editorial Raportul pe justiției 2020 și „inscripțiile dușmănoase“ din Constanța comunistă!

08 Nov 2021 3429

Tulcea culturală Concursul național de poezie „Panait Cerna”, în așteptarea tinerelor talente

18 Oct 2021 3632

centrulnatura.ro Pericolul făinii de grâu – partea a 2-a

13 Sep 2021 2976

UPDATE Miniștrii USR PLUS au demisionat din Guvern!

06 Sep 2021 2940

Centrulnatura.ro Linia de mijloc în dietă și detoxifiere

25 Aug 2021 1253