16 autori în cătarea unui personaj Istorii fascinante și personaje intrigante la Aristoteles Workshop

AW2011_poster.jpg

24 august 2011, Vama, Bucovina

La capătul a cinci zile de scouting în localitatea montană Vama și în împrejurimi, cele patru echipe Aristoteles Workshop (AW) și-au ales subiecte aparte și personaje foarte speciale pentru filmele documentare, cercetând peste 200 de km pătrați în mai puțin de patru zile, interacționând cu preoți exorciști, polițiști budiști, primari de sate, braconieri, nebuni și... trei vaci și jumătate. Studenții au umblat prin mine și fabrici abandonate, sinagogi părăsite și cimitire vechi de secole, s-au pierdut în păduri, în munți, în orașe, chiar și în secții de poliție.

01la_filmari.jpgNevoia existenței unei povești "vizuale" s-a dovedit a fi un filtru excelent pentru sortarea unei lungi liste de istorii fascinante și de personaje intrigante, din care doar patru vor face subiectul filmelor produse anul acesta de Aristotels Workshop, un atelier internațional de film documentarîn careprofesioniști ai industriei filmului europeanîndrumă16 tineridin Europa Centrală și de Est în creareapropriului documentarde 30 de minute. Workshopul are loc în satul Vama, din județul Suceava, în Bucovina, între 25 iulie - 28 august.

02la_filmari.jpgOriunde au mers, echipele au încercat să se integreze în peisaj, nu întotdeauna cu succes - un producător grec, de pildă, a sfârșit prin a fi escortat la secția de poliție doar pentru că unor localnici li s-a parut "ciudat" modul în care cânta în timp ce mergea pe dealul satului lor.

Una peste alta, acumulatorii au fost puși la încărcat și setările camerelor de filmat au fost verificate, pe măsura ce echipele din acest an s-au pregătit pentru a treia și cea mai dificilă parte a trainingului - producția. După primele două săptămâni ale Aristoteles Workshop 2011, participanții au încheiat etapa de scouting și au ales subiectul pe care îl vor filma.

03la_filmari.jpgDecizia s-a dovedit mai grea decât s-ar fi așteptat oricare dintre studenți, cu toate că trainerii Rafi Pitts, Nino Kirtadze și Simon Brook le-au oferit de la început celor patru echipe libertatea de a alege subiectul pe care și l-au dorit, fie că este vorba despre o singură persoană, o întreagă comunitate, un anume loc sau eveniment. Singurul criteriu de care studenții trebuie să țină seama are forma unei întrebări ce a existat constant în mintea fiecăruia: "Ce o să arătați spectatorilor?"

04la_cursuri.jpgPoate părea o întrebare simplă, dar este cea care face diferența între două genuri: documentarul artistic și reportajul de televiziune, așa cum subliniază cei trei cineaști. Pe tot parcursul workshopului, fiecare expert a insistat asupra nevoii de a transmite mai degrabă o emoție și un punct de vedere personal, decât fapte obiective și reci. Ținând cont de nevoia unui vizual narativ, fiecare echipă a descoperit un nou mod de a judeca ce anume face un subiect sa fie "material de documentar".

Pentru documentarele de anul acesta, cele patru echipe de film s-au hotărât asupra unor subiecte promițătoare și ambițioase: o doamnă de 90 de ani care își trăiește amintirile la fel de intens cum își trăiește prezentul; un artist excentric, într-o realitate creată de el însuși; relația simbiotică dintre o adolescentă și bunica ei, pe drumul către o carieră în etnofolk; și un tren cu aburi, vechi de un secol, ai cărui pasageri sunt o constelație de personaje.

05la_filmari.jpg"Vrem să realizăm un portret intim al acestei femei exraodinare și al filozofiei ei de viață", spune regizoarea Mara Trifu despre doamna de 90 de ani, care își dorește să își doneze colecția de cărți celor care merită, bucată cu bucată. "Încercăm să înțelegem de ce a ales să ne împărtășească tocmai nouă filozofia ei despre viață, moarte, despre orice."

La celălalt capăt al spectrului de vârstă, subiectul echipei Ozanei Nicolau urmărește povestea unei fete de 13 ani, a cărei bunică, din grijă și dragoste, pare însă că i-a hotărât deja un viitor în muzica populară, și care își repetă cântecele cu laptopul în brațe, înconjurată de animalele din ogradă. "Am simțit pe loc o empatie față de situația personajului nostru", spune Ozana, "și am decis să aflăm cât de mult din visul pe care îl trăiește este al ei, și cât de mult al bunicii."

Una dintre principalele provocări pe care le vor trăi studenții fiecărei echipe în timpul etapei de producție la Aristoteles Workshop este aceea de a delimita barierele de intimitate dintre ei și personajele lor. A câștiga încrederea personajelor este un proces continuu și extenuant, care are loc în fața camerei de filmat și înafara cadrului, așa cum a descoperit echipa Ivanei Mladenovici în timp ce intervieva un artist local. De multe ori, producătoarea Mirona Radu a trebuit să își asigure personajul că membrii echipei de filmare vor folosi cu grijă și cu bună-credință interviul și confesiunile făcute de el în fața camerei, precum și filmele, poeziile, compozițiile muzicale sau spectacolele înregistrate semnate de artistul care constituie subiectul reportajului lor.

În timp ce unele echipe s-au concentrat pe unul sau două personaje, Veronika Janeckova și echipa ei au decis să înfrunte un tren întreg de persoane captivante. Ei au petrecut două zile într-un tren vechi de peste un secol, ce leagă mănăstirile din munții Bucovinei. Echipa Veronikăi a descoperit că o călătorie de 12 ore cu trenul poate revela adevăratul spectacol al vieții: cupluri fericite și figuri solitare, copii și bunici, bețivi și persoane publice, cu toții conduși de doi mecanici glumeți și o locomotivă greoaie, tușind fum negru. Așa cum spune producătoarea Eliza Zdru: "Vrem să privim trenul acesta ca pe un simbol al mersului vieții - fiecare stație reprezintă o etapă a vieții, iar pasagerii sunt oamenii pe care îi întâlnești în drum. Deși se poate să nu vezi mereu cine conduce trenul, știi că până la urmă vei ajunge la destinație."

Filmarea pentru toate cele patru scurtmetraje documentare a început pe 12 august și a durat aproximativ o săptămână. Fiecare echipă are acum la dispoziție șase zile pentru a monta o primă variantă a documentarului, sub îndrumarea trainerilor Rafi Pitts, Simon Brook și Nino Kirtadze.

Echipa care va realiza cel mai bun scurtmetraj va primi un premiu în valoare de 2500 de euro, acordat de Institutul Cultural Român (ICR), care susţine astfel workshopul pentru al patrulea an consecutiv. Centrul workshopului este Casa Călin, din satul bucovinean Vama, unde echipa, studenții și tutorii petrec cinci săptămâni în grija gazdelor mai mult decât primitoare și unde, într-o atmosferă "ca acasă", au amenajate spații de montaj, pentru cursuri, prezentări și vizionări speciale de film. Programul Aristoteles Workshop oferă participanţilor un triplu beneficiu: să înveţe, să producă un film şi să fie promovaţi ca cineaști. AW este co-finanțat de Canalul ARTE/France, Programul Media al Uniunii Europene, alături de Centrul Național al Cinematografiei și susținut de AVIS și iStyle.

Despre Aristoteles Workshop

În cei cinci ani de existență, AW a reușit să depășească statutul de simplu atelier de formație profesională și s-a afirmat treptat și ca producător de filme documentare de excepție: Nu te supăra, dar..., al Adinei Pintilie, a făcut literalmente înconjurul lumii și a adus acasă foarte multe premii (The Golden Dove, de la prestigiosul Festival de Film Documentar de la Leipzig, Germania, 2007; Best Film Award, Dialektus Documentary Film Festival, Ungaria, 2008; Best Woman Director, FICCO International Film Festival of Contemporary Cinema, Mexic, 2008 etc.); Căutare, regizat de Ionuţ Piţurescu, a reprezentat România la Cannes, în Quinzaine des Réalisateurs 2010 şi a primit premiul secţiunii, pentru "cel mai curajos proiect"; Sibiu Stories, al Corinei Radu (Best Documentary Award, L'Alternativa Independent Film Festival Barcelona, Spania, 2008), Ciobanul Zburător al lui Cătălin Mușat (Special Mention, la Festivalul Internațional de Film Locarno, 2009) și Rebel, Rebel, regizat de Mihai Bauman şi Alexandru Belc (selectat la secţiunea First Steps a Festivalului Internaţional de Film Documentar Visions du Réel de la Nyon, Elveţia).

Experții și tutorii care au susținut ateliere și au îndrumat echipele în realizarea documentarelor pe parcusul celor cinci ediţii precedente au fost, printre alții, Jennifer Fox (una dintre cele mai controversate și premiate regizoare și producătoare de documentare), Thierry Garrel (fostul şef al Departamentului de Film Documentar al canalului TV ARTE/France), Steven Ascher și Jeanne Jordan (documentariști nominalizați la Oscar, premiați la Sundance și câștigători ai premiului Peabody), Dominique Gros (scriitoare, a produs și regizat peste 60 de documentare, câștigătoarea Tucan-ului de Argint la Rio și a Premiului Special la Tokyo), celebrul regizor iranian Rafi Pitts (ale cărui filme au participat în competițiile festivalurilor de la Berlin, Veneția etc.), Nino Kirtadze (regizoare de filme documentare, fostă consilieră a preşedintelui georgian şi jurnalist de război), Simon Brook (producător, regizor, membru al Academiei Britanice de Film şi Televiziune), Alex Szalat, Elizabeth Hulten și Emelie De Jong (commissioning editors la ARTE/France), Marijke Rawie (preşedinte ExpertDocs), Michal Bregant (decanul universității FAMU din Praga), documentaristul John Appel, împreună cu Martichka Bozhilova (producător AGITPROP, Bulgaria), Niels Pagh Anderson, Maarten Roos (de la Binger Institut Amsterdam) și regizoarea Adina Pintilie, fostă participantă a AW. Alături de ei, iniţiatorii acestui proiect din partea ARTE/France, Jean Rozat (directorul general) şi André de Margerie (director relaţii internaţionale).

www.aworkshop.org

www.facebook.com/AristotelesWorkshopAssociation


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Publicare de comunicate în presa națională, locală sau regională, plus promovare, cu eAdvertising

12 Dec 2022 1170

Purtătorul de cuvânt al Ambasadei Chinei în România răspunde la întrebările reporterilor cu privire la vizita lui Pelosi în Taiwan

13 Aug 2022 1210

ISU Prahova Buletin informativ - Măsuri de prevenire pentru perioadele caniculare

22 Jun 2021 1270

ISU Ialomița Comunicat de presă - 15.06.2021

15 Jun 2021 1197

IPJ Iași Buletin de presă - 3.06.2021

03 Jun 2021 1352

ISU Ialomița Comunicat de presă - 28.05.2021

28 May 2021 1496

IPJ GalațiBuletin informativ - 24.05.2021

24 May 2021 1938

IPJ Bistrița Năsăud Buletin de presă - 21.05.2021

21 May 2021 1565

ISU Bihor Buletin de presă - Incendiu la un garaj din Oradea

21 May 2021 1503

IPJ Iași Buletin de presă - Acţiuni desfăşurate de poliţişti pentru limitarea răspândirii virusului SARS-CoV 2

20 May 2021 1427

Ministerul Sanatatii Informare cu privire la incendiul care s-a produs în această dimineață la Spitalul de Psihiatrie din Cavnic

15 Mar 2021 1603

Ministerul Sanatatii Comunicat de presa 19 februarie 2021

19 Feb 2021 1845

„Mărturii de epocă privind istoria Dobrogei (1878-1947)“ Cu amărăciune, despre „plămânii bolnavi ai viitoarei metropole a românismului dobrogean”.

01 Sep 2020 3730

Editorial Campania din spatele prezidenţiabililor

19 Oct 2019 3097

Interviu live Punem proiectele pe masă. Priorităţile Consiliului Judeţean Constanţa în 2019!

14 Jan 2019 6156