Decizia CNSC obliga la modificarea documentatiei licitatiei de manuale

Uniunea Editorilor din Romania aduce la cunostinta opiniei publice ca, prin decizia nr. 929/92C10 /759, 936 din 22.06.2015 referitoare la actuala licitatie de manuale, Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor a solicitat eliminarea din documentaţie a conditiilor de acceptabilitate a ofertelor din Ordinul ministrului educaţiei naţionale nr. 5559/22.11.2013, precum si a tuturor prevederilor acestui ordin care contravin legislatiei achizitiilor publice. Totodata, CNSC a decis continuarea procedurii dupa efectuarea modificarilor si publicarea acestora in SEAP, in termen de 10 zile de la comunicarea deciziei.

Practic, decizia CNSC pune intr-o situatie dificila autoritatea contractanta, deoarece aceasta este datoare sa extinda aplicarea deciziei CNSC la toate loturile, chiar daca solicitarea UER s-a facut pe un singur lot.
Nici nu ne inchipuim ca, pentru a ataca prevederi generale din documentatia de licitatie, ar fi trebuit sa depunem peste 100 de contestatii, cate una pe fiecare lot. Dupa cum nu ne imaginam ca CNEE poate continua licitatia pentru celelalte loturi, cu o documentatie dovedita ca fiind viciata si care a fost invalidata chiar de CNSC.
Observand comentariile ministrului educatiei, d-l Sorin Cimpeanu, intr-o emisiune TV, la recenta decizie a CNSC, trebuie sa precizam ca CNSC n-a respins baremul de calitate, ci pragul eliminatoriu de pret, de 43 puncte din 50, care poate duce la scoaterea din cursa a manualelor valoroase din punct de vedere al continutului, pe motivul ca oferta lor de pret este cu peste 14% mai mare decat cel mai mic pret. Acesta este de fapt unul din punctele nevralgice ale documentatiei, care incurajeaza dumpingul si duce la manualul unic.

             UER apreciaza insa faptul ca ministrul educatiei doreste o etapa de preselectie a calitatii manualelor. Este ceea ce UER solicita de 15 ani, si anume ca MECS sa se ocupe doar de evaluarea de calitate a proiectelor de manuale. Iar continuarea procedurii nu ar trebui sa fie o licitatie propriu-zisa, ci o achizitie descentralizata a manualelor de pe piata libera, realizata de scoli, pe baza unui buget alocat, a selectiei facuta de cadrele didactice si a unei protectii sociale veritabila pentru elevii din familiile cu posibilitati financiare reduse, asa cum este pretutindeni in Europa.

Pentru ca a venit vorba despre selectie, UER atrage atentia CNEE sa asigure tuturor cadrelor didactice conturi de acces la sistem, nu numai directorilor de scoli, care pot influenta decizia. De fapt, ministerul trebuie sa respecte art.69 din Legea educatiei nr.1/2011, care prevede urmatoarele: “Cadrele didactice selectează şi le recomandă elevilor, în baza libertăţii iniţiativei profesionale, acele manuale şcolare din lista celor aprobate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului care vor fi utilizate în procesul didactic.” Deducem de aici ca nu este vorba de manuale deja achizitionate de minister, ci de o lista a proiectelor aprobate pentru calitatea continutului. Iata inca un argument care ofera baza legala ca ministerul sa renunte la metoda paguboasa a licitatiei prin SEAP, care a compromis un proiect important al reformei in educatie.

Mihail Penescu,
Presedinte UER

 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Nu exista articole asemanatoare.