108 ani de când a fost dată în folosință prima linie ferată electrificată de pe teritoriul actual al României

  • La data de 10 aprilie 1913 a fost dată în folosință prima linie ferată electrificată de pe teritoriul actual al României: calea ferată Arad-Ghioroc-Pâncota, cu linia secundară Ghioroc-Radna.

Calea ferată îngustă Arad - Podgoria este o fostă cale ferată privată construită în 1906 cu o lungime totală de 58,318 km, care lega orașul Arad de localitățile Ghioroc, Pâncota din zona viticolă de la poalele Munților Zărandului în podgoriile Aradului și Radna pe Valea Mureșului, conform wikipedia.org.

Între anii 1913 și 1965 a fost singura cale ferată electrificată de pe teritoriul actual al României și în același timp singura cale ferată îngustă electrificată. Locuitorii zonei Aradului cunosc și astăzi trenul electric din Podgorie sub numele de Săgeata Verde.

În 1907 Rudolf Zerkovitz preia funcția de director general al Societății pe Acțiuni Transporturi Feroviare Arad-Podgoria și aduce argumente pentru electrificarea liniei. Din cauza randamentului slab al sistemului de tracțiune al liniei se hotărăște electrificarea acesteia în 1910, proces început în primăvara anului 1911, după primirea acordului de electrificare în 16 ianuarie 1911. Procesul de electrificare se va încheia în 1913 când în 4 aprilie, se face inspecția tehnica a lucrărilor de electrificare de către Comisia Superioară a Ministerului Comerțului din Ungaria. Ca urmare a avizării favorabile, linia se deschide 6 zile mai târziu, în data de 10 aprilie 1913. Alimentarea cu curent continuu de 1500V se făcea de la Arad și prin substația Ghioroc.

În 1982 rețeaua a trecut din patrimoniul CFR în cel al companiei de transport din Arad. Serviciul de transport cu trenul electric se încheie odată cu preluarea liniei de către ITJL Arad, care la 1 ianuarie 1983 introduce tramvaiele urbane în exploatarea liniei. Imediat după preluarea liniei de la CFR, s-a realizat un studiu de reabilitare a liniei care nu a fost dus niciodată la bun sfârșit, datorită costurilor foarte mari.

Perioada contemporană

Anul 1991 reprezintă punctul final al istoriei căii ferate înguste Arad-Pogoria, odată cu închiderea exploatării segmentelor de cale Ghioroc - Pâncota și Ghioroc - Radna. Serviciile către Pâncota și Radna se înlocuiesc cu autobuze. Astăzi există servicii frecvente până la Ghioroc realizate cu parcul de tramvaie arădean din depoul Ghioroc.

Sursă foto: Arhivă ZIUA de Constanța



 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

25 septembrie 1872 - Se inaugurează Gara de Nord din București

25 Sep 2020 759

CN APM Constanța va repara liniile de cale ferată pentru îmbunătățirea transportului feroviar în port (document)

25 Apr 2020 2970

Proiect amplu pe linia de cale ferată Bucureşti - Constanţa. Circulaţia feroviară va fi îngreunată

08 Apr 2019 1722

UPDATE. Circulație feroviară întreruptă în judeţul Argeş în urma opririi unui tren cu defecţiuni tehnice.Trenurile vor acumula întârzieri

30 Sep 2018 764

SN Nuclearelectrica Cernavodă îşi desfiinţează liniile ferate industriale (document)

11 Sep 2018 1265

UPDATE. Circulația feroviară a fost oprită în județul Vâlcea după ce o locomotivă s-a defectat. Două trenuri sunt oprite în stații

23 Nov 2017 1068

Constanța de odinioară Englezii și Dobrogea (galerie foto)

10 Nov 2017 13647

Constanţa de odinioară Cine mai vrea la Movilă? (galerie foto)

30 May 2017 14442

Se împlinesc 135 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Buzău-Mărășești

18 Oct 2016 1542

Va fi închisă opt ore pe zi Linia de cale ferată Constanţa - Mangalia intră în reabilitare

19 May 2015 2677

Nici Google nu poate calcula exact distanţa! Cale ferată de şapte mii de kilometri între Moscova şi Beijing

18 Oct 2014 1040

Proiect bulgăresc Cale ferată de mare viteză între Varna şi Bucureşti

16 Jun 2014 1942

Dragnea anunţă că o companie chineză va construi de la zero calea ferată de mare viteză Bucureşti - Constanţa „cu sprijin financiar al Chinei“

25 Mar 2014 1307

Liviu Dragnea Am grăbit procedurile pentru construcţia liniei ferate de mare viteză Bucureşti-Constanţa

24 Mar 2014 994

China ar putea să construiască o linie feroviară de mare viteză pe ruta Viena-București-Constanța

26 Nov 2013 1155