108 ani de când a fost dată în folosință prima linie ferată electrificată de pe teritoriul actual al României

  • La data de 10 aprilie 1913 a fost dată în folosință prima linie ferată electrificată de pe teritoriul actual al României: calea ferată Arad-Ghioroc-Pâncota, cu linia secundară Ghioroc-Radna.

Calea ferată îngustă Arad - Podgoria este o fostă cale ferată privată construită în 1906 cu o lungime totală de 58,318 km, care lega orașul Arad de localitățile Ghioroc, Pâncota din zona viticolă de la poalele Munților Zărandului în podgoriile Aradului și Radna pe Valea Mureșului, conform wikipedia.org.

Între anii 1913 și 1965 a fost singura cale ferată electrificată de pe teritoriul actual al României și în același timp singura cale ferată îngustă electrificată. Locuitorii zonei Aradului cunosc și astăzi trenul electric din Podgorie sub numele de Săgeata Verde.

În 1907 Rudolf Zerkovitz preia funcția de director general al Societății pe Acțiuni Transporturi Feroviare Arad-Podgoria și aduce argumente pentru electrificarea liniei. Din cauza randamentului slab al sistemului de tracțiune al liniei se hotărăște electrificarea acesteia în 1910, proces început în primăvara anului 1911, după primirea acordului de electrificare în 16 ianuarie 1911. Procesul de electrificare se va încheia în 1913 când în 4 aprilie, se face inspecția tehnica a lucrărilor de electrificare de către Comisia Superioară a Ministerului Comerțului din Ungaria. Ca urmare a avizării favorabile, linia se deschide 6 zile mai târziu, în data de 10 aprilie 1913. Alimentarea cu curent continuu de 1500V se făcea de la Arad și prin substația Ghioroc.

În 1982 rețeaua a trecut din patrimoniul CFR în cel al companiei de transport din Arad. Serviciul de transport cu trenul electric se încheie odată cu preluarea liniei de către ITJL Arad, care la 1 ianuarie 1983 introduce tramvaiele urbane în exploatarea liniei. Imediat după preluarea liniei de la CFR, s-a realizat un studiu de reabilitare a liniei care nu a fost dus niciodată la bun sfârșit, datorită costurilor foarte mari.

Perioada contemporană

Anul 1991 reprezintă punctul final al istoriei căii ferate înguste Arad-Pogoria, odată cu închiderea exploatării segmentelor de cale Ghioroc - Pâncota și Ghioroc - Radna. Serviciile către Pâncota și Radna se înlocuiesc cu autobuze. Astăzi există servicii frecvente până la Ghioroc realizate cu parcul de tramvaie arădean din depoul Ghioroc.

Sursă foto: Arhivă ZIUA de Constanța



 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Compania CFR SA, licitație publică pentru proiectare și execuție lucrări de electrificare a liniei de cale ferată la graniță cu Ucraina

23 Oct 2023 730

Liniile înguste de cale ferată din Dobrogea ascund o poveste de o sută de ani!

01 Sep 2023 1071

Scurta istorie a liniei de cale ferată Constanța - Anadalchioi. Iată de ce a dispărut

18 Aug 2023 1120

Linia ferată Canara - Legătura între Portul Constanța și cariera de piatră de la Ovidiu

05 Aug 2023 1255

Restricţii de circulaţie! Lucrări de reabilitare a trecerilor la nivel cu calea ferată, situate pe linia magistrală 800, București Nord – Constanţa

03 Jan 2023 1018

Date din proiect Linia ferată dintre Constanța și Mangalia va fi modernizată și dublată pe porțiuni. Ce răspuns a primit CFR de la Mediu

31 Dec 2022 6790

Linia de cale ferată cu ecartament normal din Portul Galați a fost redeschisă (GALERIE FOTO)

22 Jul 2022 1232

UPDATE. CFR SA Trafic feroviar temporar oprit între două stații din județul Brașov. Ce s-a întâmplat

16 Jun 2022 1236

CFR SA A fost semnat contractul pentru modernizarea infrastructurii feroviare din stațiile Fetești și Ciulnița

31 May 2022 1100

Ministrul Transporturilor anunță operaționalizarea rapidă a liniilor de cale ferată din Portul Galați

26 Apr 2022 1570

#citeșteDobrogea Inaugurarea liniei ferate Constanța - Cernavodă, în pericol. Procesul DBSR vs Xenos (1860-1863) (I)

28 Mar 2022 3143

25 septembrie 1872 - Se inaugurează Gara de Nord din București

25 Sep 2020 2161

CN APM Constanța va repara liniile de cale ferată pentru îmbunătățirea transportului feroviar în port (document)

25 Apr 2020 4020

Proiect amplu pe linia de cale ferată Bucureşti - Constanţa. Circulaţia feroviară va fi îngreunată

08 Apr 2019 2784

UPDATE. Circulație feroviară întreruptă în judeţul Argeş în urma opririi unui tren cu defecţiuni tehnice.Trenurile vor acumula întârzieri

30 Sep 2018 1537