14 martie 2020 – Trei ani de la declararea stării de urgență în România

Coronavirus în România, foto: Pexels La data de 14 martie 2020, Preşedintele Klaus Iohannis a anunțat că a decis să decretez stare de urgență la începutul săptămânii, în plină epidemie de coronavirus. Pe 16 martie 2020, decretul privind instituirea stării de urgență a fost publicat în Monitorul Oficial al României.
 

„Apreciez în mod deosebit votul care s-a dat astăzi în Parlamentul României. S-a transmis un mesaj de unitate. Sunt foarte bucuros să constat că majoritatea parlamentarilor și partidelor parlamentare au înțeles importanța și greutatea acestui moment și nevoia unei acțiuni unitare pentru România și pentru români.

Prima prioritate este continuarea luptei pentru coronavirus și gestionarea crizei care s-a generat.

Guvernul care își preia acum mandatul este guvernul care a lucrat și până acum cu motoarele turate, a lucrat bine pentru a gestiona această criză.

Acum, cu toate forțele, vom continua această luptă.

Noul guvern și împreună cu mine, ne vom dedica toate energiile, 100% pentru a gestiona aceată criză și după această criză pentru a guverna foarte bine pentru români și România

Este foarte important ca măsurile să fie luat la timp, iar pentru a face posibilă această luptă, cu toate instrumentele prevăzute de lege am decis să decretez stare de urgență la începutul săptămânii viitoare. Am promulgat legea care permite părinților să stea acasă atunci când școlile sunt închise, ca să aibă grijă de ei.

Împreună și numai împreună vom trece cu bine de această criză. Vă doresc tuturor sănătate”, a transmis Klaus Iohannis. 

 


Ce înseamnă decretarea stării de urgenţă în România


În România pot fi dispuse, la nivel naţional şi local, măsuri cu caracter excepţional corespunzătoare unor situaţii excepţionale: starea de alertă, situaţia de urgenţă, starea de urgenţă şi starea de asediu , potrivit legilor şi Constituţiei.

Starea de urgenţă este reglementată de Constituţia României, de Legea nr. 453 din 1 noiembrie 2004 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu şi regimul stării de urgenţă şi de Ordonanţa de Urgenţă nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, conform Agerpes. 

Potrivit articolului 93 din Constituţie - "Măsuri excepţionale", Preşedintele României poate institui, ca măsură excepţională, starea de urgenţă în întreaga ţară sau în unele unităţi administrativ-teritoriale. Preşedintele trebuie să solicite Parlamentului încuviinţarea instituirii stării de urgenţă, în cel mult 5 zile de la luarea acesteia. În cazul în care Parlamentul nu se află în sesiune, el se convoacă de drept în cel mult 48 de ore de la instituirea stării de asediu sau a stării de urgenţă şi funcţionează pe toată durata acestora.

Legea nr. 453 din 1 noiembrie 2004 completează prevederile constituţionale, definind termenul de stare de urgenţă precum şi condiţiile în care aceasta poate fi instituită.

Starea de urgenţă reprezintă, conform Legii nr. 453/2004, ansamblul de măsuri excepţionale de natură politică, economică şi de ordine publică aplicabile pe întreg teritoriul ţării sau în unele unităţi administrativ-teritoriale. Acest set de măsuri excepţionale se aplică în două situaţii diferite: dacă există unele pericole grave actuale sau iminente privind securitatea naţională sau funcţionarea democraţiei constituţionale sau în cazul producerii unor calamităţi care fac necesară prevenirea, limitarea sau înlăturarea urmărilor unor dezastre.

Situaţia de urgenţă este definită, de Ordonanţa de Urgenţă nr. 21/2004, ca fiind acel eveniment excepţional, cu caracter nonmilitar, care prin amploare şi intensitate ameninţă viaţa şi sănătatea populaţiei, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale importante iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea de resurse suplimentare şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate.

Starea potenţial generatoare de situaţii de urgenţă reprezintă acel complex de factori de risc care prin evoluţia lor necontrolată şi iminenţa ameninţării ar putea aduce atingere vieţii şi populaţiei, valorilor materiale şi culturale importante şi factorilor de mediu.

Starea de urgenţă se instituie pe o perioadă de cel mult 30 de zile, potrivit art. 5 din Ordonanţa de urgenţă nr. 1/1999.

La instituirea stării de urgenţă, unele atribuţii ale administraţiei publice centrale de specialitate şi ale administraţiei publice locale trec în competenţa autorităţilor militare şi a altor autorităţi publice centrale, prevăzute în decretul de instituire a stării de asediu sau de urgenţă.

Pe durata stării de urgenţă, instituită ca urmare a producerii unor calamităţi sau dezastre, gestionarea măsurilor dispuse revine Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, sub conducerea ministrului Administraţiei şi Internelor şi în coordonarea prim-ministrului, aşa cum prevede art. 19 din Legea nr. 453/2004.

Pe durata stării de urgenţă sunt interzise limitarea dreptului la viaţă, cu excepţia cazurilor când decesul este rezultatul unor acte licite de război, tortură şi pedepsele ori tratamentele inumane sau degradante, condamnarea pentru infracţiuni neprevăzute ca atare, potrivit dreptului naţional sau internaţional, precum şi restrângerea accesului liber la justiţie, potrivit art. 3 din OUG 1/1999. De asemenea, pe durata stării de urgenţă, exerciţiul unor drepturi şi libertăţi fundamentale poate fi restrâns, cu excepţia drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale, numai în măsura în care situaţia o cere şi cu respectarea art. 53 din Constituţia României, republicată.

Totodată, conform OUG nr. 1/1999, autorităţile civile şi militare trebuie să aplice o serie de măsuri excepţionale printre care: să limiteze sau să interzică circulaţia vehiculelor sau a persoanelor în anumite zone ori între anumite ore şi să elibereze, în cazuri justificate, permise de liberă circulaţie; să efectueze razii; să exercite în mod exclusiv dreptul de a autoriza desfăşurarea adunărilor publice, a manifestaţiilor sau marşurilor; să evacueze din zona supusă regimului stării de asediu sau de urgenţă persoanele a căror prezenţă nu se justifică; să dispună închiderea temporară a unor staţii de distribuire a carburanţilor, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asociaţiilor şi ale altor localuri publice; să interzică circulaţia rutieră, feroviară, maritimă, fluvială şi aeriană pe diferite rute; să dispună raţionalizarea alimentelor şi a altor produse de strictă necesitate. Avocatul Poporului a solicitat preşedintelui României, la 12 martie 2020, să declare starea de urgenţă, iar Parlamentului să o încuviinţeze.

"Avocatul Poporului, în calitate de garant constituţional al drepturilor şi libertăţilor fundamentale, luând act de măsurile administrative adoptate în ultimele zile în acţiunea de combatere a răspândirii virusului COVID-19, solicită preşedintelui României să declare starea de urgenţă, iar Parlamentului României să o încuviinţeze, în conformitate cu art. 93 alin. (1) şi (2) din Constituţia României".
 
PRECIZĂRI:
 
Legea 190 din 2018, la articolul 7, menţionează că activitatea jurnalistică este exonerată de la unele prevederi ale Regulamentului GDPR, dacă se păstrează un echilibru între libertatea de exprimare şi protecţia datelor cu caracter personal.
 
Informațiile din prezentul articol sunt de interes public și sunt obținute din surse publice deschise.
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Seaview Media SRL, deținută de Ionuț Barbu, victorioasă la Curtea de Apel, în procesul contra Consiliului Local Constanța! (MINUTA)

01 Mar 2024 959

Fiul lui Radu Mazăre s-a lansat în afaceri! Iată ce domeniu a ales Răducu Mazăre

02 Jan 2024 7535

Andrei Baciu, fostul secretar de stat cu atribuții delegate de ministru al Sănătății, urmărit penal de DNA în dosarul privind achiziţia de vaccinuri în pandemie

11 Dec 2023 891

Premierul Marcel Ciolacu „Guvernul nu intenţionează să supraimpoziteze Pilonul II de pensii“ (VIDEO)

29 Nov 2023 757

Deciziile din pandemie încep să fie contestate. Cadavrul unei femei din Arad, diagnosticată cu COVID, deshumat

24 Nov 2023 1656

Știri Constanța Avocatul Cuculis- „Incendiul de la Spitalul de boli infectioase din Constanța a fost elucidat de către Insemex, iar vinovatul principal este spitalul“

07 Nov 2023 1420

Trei ani de mandat Prefectul județului Constanța a depus jurământul pe 15 octombrie 2020

15 Oct 2023 1177

Incendiu la Spitalul de Boli Infecțioase. Doi ani de la tragedia care a îndoliat Constanța

01 Oct 2023 1417

Amendă în pandemie ÎPS Teodosie a pierdut, în instanță, procesul cu IPJ Constanța! (MINUTA)

20 Sep 2023 8551

Congresul regional al Martorilor lui Iehova revine la Constanța

30 Aug 2023 3124

Festivalul „Poezie la nisip“ a ajuns la a IV-a ediție! Deschiderea evenimentului are loc pe 1 iunie la Corbu, județul Constanța

30 May 2023 1245

Editorial Cărți, caiete, stilouri și... arme

15 May 2023 1349

Rareș Bogdan, audiat la DNA!

06 Apr 2023 1430

Vrei să citești o carte? ​Biblioteca Județeană Constanța face recomandări interesante

05 Apr 2023 1133

Laptopurile, calculatoare portabile pentru nevoile tale

16 Mar 2023 1452