ANPC sancționează Blue Air cu peste 10 milioane de lei pentru cursele anulate din 15 iunie 2022, până acum

Blue AirDat fiind situația generată, pe piață, de comportamentul commercial al operatorului economic Blue Air Aviation SA și a continuării acesteia, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, o amplă acțiune de control care a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor privind serviciile de transport aerian, ale operatorului, verificându-se inițial situația zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 - 30.08.2022 și ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât și pe pagina oficială de Facebook a acestui sau din aplicația Blue Air și extinsă, ulterior, ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022.

În ciuda desfășurării greoaie a cercetării, cauzată de reacțiile întârziate ale operatorului economic la solicitările echipei de comisari ANPC cu privire la diverse documente necesare investigației, concluziile analizării situației au fost definitivate.

Astfel, echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă, de către operatorul economic. Având în vedere prevederile art. 3 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 2017/2394 al Parlamentului European și al Consiliului din 12.12.2017, aceasta înseamnă orice acţiune sau omisiune care contravine legislaţiei care protejează interesele consumatorilor şi care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor care îşi au reşedinţa în cel puţin două state membre diferite de statul în care îşi are originea sau a avut loc acţiunea sau omisiunea în cauză sau pe teritoriul căruia este stabilit comerciantul responsabil de acţiunea sau omisiunea în cauză.

Iată că Blue Air execută ultimul zbor și pleacă de pe piață, așa cum spuneam încă de acum trei luni.
De la ultima sancțiune și până la această a doua evaluare, peste 100.000 de consumatori trec prin ceea ce au trecut și primii, în ultimii doi ani.
Unde au ajuns banii acestora, pe ce au fost cheltuiți și cum vor putea fi recuperați vreodată rămâne o mare enigmă…
Unul dintre avioanele companiei zace pe o pistă a aeroportului Băneasa, fără ambele motoare. Oare câte curse ar fi trebuit să execute, în condițiile în care, fără propulsive, acesta nu se putea deplasa nici măcar pe DN1.
Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele și de ce au fost promovate, în condiția în care se știa că nu pot fi duse la bun sfârșit. Nu mai vorbesc și de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat și mai tare.
Au sau nu au toate aceste lucruri? Mă întreb pentru că nouă reprezentanții companiei nu au vrut să ne răspundă.
Declar public că mă supun testului poligraf pentru următoarele aspecte: dacă reprezentantul companiei ne-a spus că ia în calcul plecarea de pe piață în toamnă, dacă acesta ne-a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârșit cursele.
La câți bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici.
Îmi cer scuze fiecărui păgubit pentru anii trecuți, în care lucrurile puteau fi mai ferm sancționate” – Horia Constantinescu, președinte ANPC.


Concluziile cercetărilor realizate de comisarii ANPC au arătat că:
  •  operatorul economic Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autorităţile competente
  • în perioada analizată, respectiv 15.06.2022 - 12.09.2022, au fost afectați 150.227 consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene,
  • practica operatorului economic a avut caracter repetitiv
  • valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 EUR (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), respectiv 96.447.549,47 LEI (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), pentru perioada analizată şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare
  • rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 EUR (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 EUR )
  • un procent de 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 EURO s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări.
 
În urma acestor constatări, echipa de comisari ANPC a decis aplicarea a 2 amenzi contravenționale, una în cuantum de 2 000 000 EURO, echivalent în lei la cursul din 04.10.2022 pentru afectarea pe scară largă a consumatorilor, la dimensiunea Uniunii Europene, și o alta în valoare de 200.000 lei pentru abateri repetate. Totalul amenzilor se situează la valoarea de 10 094 200 lei.
 

Acestora li se adaugă sancțiuni complementare după cum urmează:
  • se dispune măsura de remediere
  • se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piață, la dispoziția consumatorilor, oferte de zbor înșelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora
  • se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
 
 
 

 
 
 

Ti-a placut articolul?


Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Compania Air Moldova renunţă la decizia de a relua zborurile spre Rusia

12 Sep 2022 684

Blue Air suspendă zborurile programate să plece din România pentru încă o lună

09 Sep 2022 1022

Editorial Secolul vitezei, amânat/anulat

08 Sep 2022 945

Sesizare la DIICOT privind suspendarea zborurilor de către o companie aeriană

07 Sep 2022 598

ANPC se implică în soluționarea situației create de decizia Blue Air. Ce drepturi au pasagerii afectați

07 Sep 2022 694

Ministrul Sorin Grindeanu Bugetul Ministerului Transporturilor, suplimentat în vederea repatrierii cetăţenilor români afectaţi de anularea zborurilor companiei Blue Air (VIDEO)

07 Sep 2022 795

Nicolae Ciucă Un număr de 2.098 de cetăţeni români afectaţi de anularea zborurilor Blue Air au apelat la serviciile consulare (VIDEO)

07 Sep 2022 737

Prim-ministrul Nicolae-Ionel Ciucă a convocat celula de criză la nivelul Guvernului. La ce număr pot suna românii afectați de anularea zborurilor Blue Air

06 Sep 2022 835

Blue Air suspendă zborurile programate să plece din România. Care este motivul

06 Sep 2022 1925

Cea mai mare amendă din istoria ANPC Amendă uriașă pentru Blue Air! ANPC sancționează compania aeriană cu 2 milioane de euro. Care este motivul

14 Jul 2022 1550

Președintele ANPC, Horia Constantinescu, declarații pentru ZIUA de Constanța, în cazul companiei Blue Air Aviation SA

16 Jun 2022 921

Zeci de mii de rezervări anulate ANPC, precizări despre Blue Air Aviation SA - „Anularea s-a făcut la scurt timp de la punerea la dispoziție pe piață a ofertei de zbor“

16 Jun 2022 786

ANPC Avertisment privind călătoriile cu avionul. Număr mare de reclamații de la călători privind compania Blue Air

15 Jun 2022 745

Anunț important de la Aeroportul Internaţional Mihail Kogălniceanu Constanţa. Vizată cursa aeriană Constanța – Oradea – Constanța

11 May 2022 1546

De la vară, Blue Air reia zborurile de la Constanța spre Cluj-Napoca și Oradea

03 Feb 2022 1362