„Atât tranşeele publice, cât şi cele familiale, trebuesc ţinute într-o perfectă stare de curăţenie, pentru a fi folosite în orice moment"

Pe 15 iulie 1943 se semna Regulamentul de organizare şi funcţionare a Serviciului de Apărare Pasivă a Primăriei Municipiului Constanţa şi pentru stabilirea, impunerea şi perceperea taxelor. Textul documentului se regăseşte în volumul „Constanţa - Mărturii documentare, Regulamente ale administraţiei locale, vol. I (1879 -1949)", ediţie coordonată de Constantin Cheramidoglu şi de Virgil Coman. Documentul se află în patrimoniul Direcţiei Judeţene a Arhivelor Naţionale.

Regulament de organizarea şi funcţionarea Serv. de Apărare Pasivă a Primăriei Municipiului Constanţa şi pentru stabilirea, impunerea şi perceperea taxelor.

Partea I-a

Capitolul I

Consideraţiuni generale

Art. 1. Apărarea pasivă o constituie totalitatea măsurilor prin care se asigură protecţia populaţiei şi a teritoriului.

Art. 2. În acest scop se organizează un serviciu special de Apărare Pasivă care potrivit legii No.143 publicată în Monitorul Oficial No. 48 din 25 Februarie 1942, face parte dintre serviciile monopolizate de categoria a I-a şi se organizează pa bază de regulament.

Art. 3. Serviciu de Apărare Pasivă are următoarele atribuţiuni:

a) De a întocmi anual planul de Apărare Pasivă a Municipiului după instrucţiunile date de Comandamentul Apărării Antieriene a Teritoriului şi după nevoile locale.

b) De a organiza şi dota cu materialele necesare formaţiunile de apărare pasivă de interes general.

c) De a lua măsuri pentru instruirea personalului ce încadrează formaţiunile de apărare pasivă, precum şi a populaţiei Municipiului, organizând centre de instrucţie anuale.

d) De a exercita propaganda pentru orientarea populaţiei asupra pericolului aerian.

e) De a face exerciţii de apărare pasivă, parţiale şi de ansamblu pentru verificarea pe teren, cum lucrează formaţiunile şi în ce măsură şi-au însuşit cunoştinţele pentru îndeplinirea misiunii ce li s-a încredinţat şi a deprinde populaţia cu aplicarea măsurilor de apărare pasivă.

Art. 4. Conducerea acestor lucrări este încredinţată şefului secţiei M.O.N.T.

Capitolul II

Organizarea şi funcţionarea formaţiunilor de A.P.

Art. 5. În interesul apărării colective a populaţiei şi a teritoriului Municipiului Constanţa, se organizează următoarele formaţiuni A.P.:

ALARMA

Art. 6. Alarma se dă prin sirene electrice, care intră în funcţiune îndată ce se semnalează pericolul aerian, pentru a înştiinţa populaţia în vederea adăpostirii.

Art. 7. Alarma se dă prin sunete scurte şi modulate timp de un minut iar încetarea ei, se dă prin sunete lungi liniştitoare.

ADĂPOSTIREA

Art. 8. Adăpostirea asigură protecţia populaţiei în contra schijelor şi a suflului provocat de explozia bombelor lansate de aviaţia inamică.

Art. 9. În acest scop, proprietarii sau locatarii care nu au adăposturi betonate sunt obligaţi să-şi construiască în curtea imobilului unde domiciliază, tranşee familiale, dacă terenul se pretează la astfel de lucrări. În caz contrariu, se vor asocia mai mulţi vecini şi vor construi tranşee familiale, pentru familiile lor, în vreuna din curţile acestora dacă ar avea un spaţiu mai mare şi un teren mai potrivit pentru o astfel de tranşee.

Construirea tranşeelor se va face după instrucţiunile tehnice ce vor fi aduse la cunoştinţa cetăţenilor la timpul oportun.

Art. 10. În afară de tranşeele familiale, secţia M.O.N.T. ia măsuri pentru construirea adăposturilor publice ce se vor executa în anumite locuri publice prevăzute în planul general de A.P. şi care se vor executa sub supravegherea şi conducerea personalului tehnic al Primăriei, după îndrumările date de Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului şi cu personalul rechiziţionat în acest scop.

Art. 11. Aceste adăposturi vor servi populaţiei ce nu are posibilitatea să-şi facă tranşee familiale, precum şi acelora ce ar fi surprinşi pe stradă de alarmele aeriene. Tranşeele publice vor fi acoperite şi camuflate ca să nu fie reperate de aviaţia inamică.

Atât tranşeele publice, cât şi cele familiale, trebuesc ţinute într-o perfectă stare de curăţenie, pentru a fi folosite în orice moment.

SALVAREA

Art. 12. Pentru asistenţa sanitară a populaţiei, în cazul unui eventual atac aerian, se împarte Municipiul pe sectoare.

Art.13. În fiecare sector se înfiinţează un post mobil de prim ajutor sanitar, o echipă de detectarea gazelor şi o echipă de desinfecţie.

Art. 14. Postul de prim ajutor şi triaj, are îndatorirea de a tria victimele în vederea spitalizării lor, a reţine pe muribunzi şi a da ajutoare celorlalte victime. Ia măsuri pentru transportarea celor grav răniţi la spitale şi indică drumul de parcurs.

Fiecare post este deservit de un medic şi personalul sanitar necesar.

Art. 15. Echipele mobile de prim ajutor, intervin la locul unde sunt produse bombardamentele aeriene, împreună cu cele de prim ajutor şi intervine cel dintâiu pe teren, cercetând dacă s-a produs vre-un atac de gaze.

În acest caz identifică natura gazelor, luând la nevoie chiar probe, pe care le trimit la laborator pentru cercetare, mai ales când gazele n-au putut fi identificate.

Art. 16. Echipa de desinfecţie are misiune de a desinfecta terenul atacat cu gaze, după ce în prealabil au fost identificate de echipa de detecţie.

Art. 17. Pentru întreaga populaţie se organizează staţii de spălare care au misiunea de a desinpregna gazaţii yperitaţi, care prezintă răni.

Art. 19. Desinfectarea vehiculelor se va face într-un loc special amenajat.

Echipa de evacuare şi înhumarea cadavrelor

Art. 20. În vederea asigurării cât mai bunei funcţionări a echipelor de evacuarea cadavrelor, victimele bombardamentelor aeriene, se împarte Municipiul în sectoare.

Fiecare sector este pus sub conducerea unui ofiţer (comisar), având ca ajutor pe şeful echipei de evacuarea cadavrelor.

Misiunea acestei echipe este de a ridica şi transporta cadavrele nereclamate de familiile respective, după ce în prealabil, s-a făcut identificarea lor, în prezenţa Medicului din Sector, a şefului de sector şi a unui delegat al Oficiului Stării Civile.

Art. 1. Transportarea şi înhumarea cadavrelor se va face după instrucţiunile date de Comandamentul Apărării Antiaeriene.

POLIŢIA A. P.

Art. 22. Pentru asigurarea ordinei şi paza avutului cetăţenesc Municipiul este împărţit în sectoare poliţieneşti.

Art. 23. Echipele de poliţie A. P. au misiunea de a menţine ordinea, de a exercita un control riguros asupra aplicării măsurilor de Apărare pasivă, a afişajului, a circulaţiei publice şi îndrumarea populaţiei spre adăposturi în caz de alarmă; de a păzi locuinţele părăsite şi de a strânge şi conduce la zilele stabilite în planul A.P. pe copii şi bătrânii părăsiţi.

Art. 24. În fiecare sector se va destina un imobil care va servi ca azil pentru strângerea părăsiţilor.

Art. 25. Poliţia de A.P. este exercitată de personalul din cadrele active ale poliţiei Statului, precum şi de sergenţii de stradă.

STINGEREA INCENDIILOR

Art. 26. Stingerea incendiilor se realizează prin intervenţia companiei de pompieri şi a echipelor rapide organizate în acest scop.

Art. 27. Pe lângă compania de pompieri mai funcţionează şi o echipă de ridicarea dărâmăturilor provocate de bombardamentele aeriene.

Art. 28. Încadrarea formaţiunilor de A.P. se face cu personalul voluntar nemobilizabil sau cu miliţieni, iar în caz de absolută nevoie cu personalul rechiziţionat.

Art. 29. Toate aceste echipe arătate în articolele precedente prestează un serviciu de folos obştesc şi acţionează <nu> numai pe timp de război ci şi în timp de pace cu prilejul exerciţiilor de A.P. demonstrative. Personalul încadrat pentru formaţiunile de A.P. este obligat a lua parte la toate exerciţiile ce se vor face în timp de pace.

CAP. III.

INSTRUCŢIA

Art. 30. Personalul încadrat în formaţiunile de A.P. este obligat să urmeze cursurile speciale în legătură cu misiunea ce au de îndeplinit. În acest scop se organizează în fiecare an, centre de instrucţie pentru populaţia Municipiului, de ambe sexe, de la vârsta de 7 ani până la 60 ani.

Art. 31. Participarea populaţiei la aceste cursuri de specialitate, desemnaţi de Primărie, de comun acord cu Comandamentul Zonei A.A.

CAP. IV.

PROPAGANDA

Art. 32. Prin propagandă se urmăreşte orientarea populaţiei asupra pericolului aerian precum şi pregătirea morală, a populaţie în sensul de a o face capabilă să suporte toate privaţiunile impuse de starea de răsboiu şi de a reacţiona împotriva svonurilor tendenţioase sau a altor mijloace, prin care agenţii duşmani ar căuta să desorienteze populaţia şi să o facă refractară la măsurile luate de autorităţi.

Art. 33. Mijloacele prin care se realizează propaganda sunt: conferinţe publice, presă, şi exerciţii demonstrative.

Art. 34. Această propagandă se exercită continuu atât în timp de pace cât şi în timp de război.

Art. 35. Pentru dotarea cu materialele necesare formaţiunilor facerii de tranşee şi adăposturi betonate, plata personalului rechiziţionat cu care se încadrează formaţiunile în caz extrem, precum şi dotarea centrelor de instrucţie şi plata conferenţiarilor se înfiinţează taxele prevăzute în partea a II-a a prezentului regulament.

PARTEA A II-A

Taxe

Art. 36. Pentru serviciile prestate locuitorilor din acest Municipiu în domeniul Apărării Pasive, formaţiunile de A.P. organizate în acest scop şi pentru creerea fondurilor speciale, organizării şi funcţionării acestor formaţiuni, se înfiinţează următoarele taxe:

a) Unu la sută după valoarea locativă a imobilului, de la proprietarii imobilelor de pe teritoriul Municipiului.

b) Unu la sută de la toţi chiriaşii, socotiţi după valoarea contractului de închiriere (verbal sau scris).

Art. 37. Impunerea după valoarea locativă, se stabileşte cu datele rezultate din recensământul fiscal, iar asupra chiriaşilor se va face după contractele scrise, dacă există şi după, declaraţia proprietarilor şi a chiriaşului, la acei fără contracte scrise.

Acolo unde impunerea rezultă din aplicarea dispoziţiunilor art. de mai sus ar da sume sub 100 lei, impunerea va fi stabilită din oficiu la suma de lei 100.

Art. 38. Taxele se percep de către organele de percepere al Municipiului, iar fondul va servi exclusiv pentru organizarea şi dotarea formaţiunilor de A.P. precum şi pentru plata personalului rechiziţionat.

PARTEA A III-A

SANCŢIUNI

Art. 39.Toţi acei care se vor sustrage de la plata acestor taxe sau vor induce în eroare autoritatea comunală în ceea ce priveşte declaraţia asupra valorii locative a imobilului sau a chiriei, vor fi impuşi din oficiu cu o majorare de 50%.

Art. 40. Aceia care nu vor respecta dispoziţiunile referitoare la executarea măsurilor de Apărare Pasivă, vor fi sancţionaţi conform dispoziţiunilor art. 63 din legea Apărării Antiaeriene a Teritoriului cu închisoare corecţională de la 6 luni la 2 ani şi amendă de la 5000-50000 lei.

Art. 41. Prezentul regulament intră în vigoare după aprobarea lui de către organul tutelar şi după ce va fi publicat în Buletinul Oficial al Municipiului.

Fragment din lucrarea „Constanţa - Mărturii documentare, Regulamente ale administraţiei locale, vol. I (1879 -1949)" ediţie coordonată de Constantin Cheramidoglu şi de Virgil Coman.


Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Direcția Generală de Evidență a Persoanelor Constanța, contract cu o firmă din municipiu

15 Apr 2024 408

Cadouri „otrăvite“ pentru mai mulți bătrâni din Constanța! A intervenit Direcția Operațiuni Speciale din Poliția Română

14 Apr 2024 729

Licitații Constanța De la cine a cumpărat Direcția Județeană de Statistică echipamente IT pentru dotarea Biroului Electoral Județean

12 Apr 2024 355

ZIUA LIVE Semiran Abdurefi, președinte USR Mangalia, candidat la fotoliul de primar al Municipiului Mangalia (GALERIE FOTO+VIDEO)

10 Apr 2024 866

După un proces care a durat 18 ani! Celebra companie Grup Media Sud SA, din Constanța, va fi radiată de la Registrul Comerţului (MINUTĂ)

09 Apr 2024 1777

ZIUA LIVE În ce direcție se îndreaptă orașul Mangalia? (VIDEO)

09 Apr 2024 618

DGASPC Constanța, licitație deschisă pentru lucrări de proiectare, achiziționare și montare echipamente la CRRN Artemia Techirghiol (DOCUMENT)

08 Apr 2024 479

Cumpărări directe Constanța Glasscomed SRL București asigură service pentru aparatura de laborator de la Direcția de Sănătate Publică din Constanța (DOCUMENT)

08 Apr 2024 349

Spitalul Orășenesc Hârșova, în proces cu DSP Ialomița, pentru analizele de apă potabilă! Tribunalul Constanța a rămas în pronunțare

04 Apr 2024 469

În atenția biciliștilor! Pe bulevardul 1 Decembrie 1918 din Constanța s-a trasat direcția de mers pe pista destinată bicicletelor (Galerie FOTO+VIDEO))

03 Apr 2024 767

Primarul Municipiului Constanța și Direcția Administrare Servicii Publice la judecată cu Dumacris Inst SRL

02 Apr 2024 408

Constanța În ianuarie 2024 s-au născut mai puțini copii față de aceeași lună din anul trecut

30 Mar 2024 499

Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Constanța cumpără generator electric (DOCUMENT)

30 Mar 2024 452

DGASPC Constanța, licitație deschisă pentru proiectare și execuție sistem de alarmă antiefracție (DOCUMENT)

30 Mar 2024 415

Cumpărări directe Constanța Eco Fire Sistems SRL, contract cu DSP Constanța pentru eliminarea deșeurilor spitalicești (DOCUMENT)

28 Mar 2024 583