Audit Curtea de Conturi Sute de operatori economici au funcționat, pe litoral, fără avizele/autorizațiile obligatorii

Mamaia, foto cu rol ilustrativ:  Primăria ConstanțaCurtea de Conturi a României a realizat, în perioada 04.04.2022 - 27.05.2022, șase acțiuni de flash-audit la unități administrativ-teritoriale din zona litoralului, respectiv UATM Constanța, UATM Mangalia, UATO Eforie, UATO Năvodari, UATC Costinești și UATC Limanu.
 
Au fost identificate neconformități legate de:
  • faptul că, în anul 2021, pe Litoralul Mării Negre, o importantă parte din activitatea comercială s-a desfășurat în afara cadrului legal, cu consecințe în nerealizarea unui comerț la standarde ridicate, în ocuparea domeniului public în mod abuziv, în desfășurarea de activități comerciale fără respectarea limitelor de zgomot față de vecinătățile locuibile, în desfășurarea de activități economice fără deținerea de autorizații/acorduri emise de autoritățile de reglementare, în afectarea veniturilor bugetului local cu valoarea veniturilor nestabilite;
  • modul de implementare și respectare a prevederilor Regulamentelor privind desfășurarea de activități pe litoralul românesc de către operatorii economici, întrucât, deși contextul de desfășurare a activităților economice este același, Regulamentele diferă de la o entitate la alta, unele dintre acestea (UATM Constanța și UATC Costinești) conțin clauze care exced prevederilor legale;
  • modul de efectuare a controalelor pentru reducerea sau eliminarea riscurilor de desfășurare a activităților în afara cadrului legal de către operatorii economici, deoarece, cu toate că în anul 2021 au fost aplicate 1.400 sancțiuni cu amenzi, doar în 417 cazuri (30%) a fost și suspendată activitatea operatorilor economici
 
Când a avut loc auditul?
 
În temeiul prevederilor Legii nr. 94/1992 privind organizarea și funcționarea Curții de Conturi, republicată, Camera de Conturi a Județului Constanța a efectuat 6 acțiuni de flash audit, în perioada 04.04.2022 - 17.05.2022, la UATM Constanța, UATM Mangalia, UATO Eforie, UATC Limanu și UATC Costinești, iar în perioada 04.04.2022 - 27.05.2022 la UATO Năvodari. Auditul Camerei de Conturi Constanța a avut drept punct de plecare acțiunea de documentare, realizată la 4 unități administrativ teritoriale la finele anului 2021, efectuată asupra legalității și regularității desfășurării activităților autorizabile pe litoral, ce a scos în evidență necesitatea aprofundării acțiunii de documentare prin efectuarea unor verificări de către structura abilitată a Curții de Conturi a României.
 
În concordanță cu mandatul său, Camera de Conturi Constanța s-a concentrat asupra elementelor cu un impact potențial asupra bugetului unităților administrativ teritoriale auditate și, prin urmare, a propus modificări legislative și ale regulamentelor interne.
 
Tema auditului a fost „Auditul eficienței și eficacității activității de acordare a autorizațiilor de funcționare și de utilizare temporară a locurilor publice în scopul desfășurării de activități economice pe litoralul Mării Negre în condițiile unor acte de comerț la standarde ridicate”. Obiectivul general a fost următorul - Identificarea cazurilor de operatori economici care desfășoară activitate comercială în localitățile riverane litoralului Mării Negre, în afara unui cadru reglementat legal.
 
 
Verificările efectuate de organele cu atribuții de control din cadrul Poliției Locale, pe linia desfășurării de activități comerciale au scos în evidență aspecte neconforme cu cadrul legislativ săvârșite atât de operatorii economici cât și de organele cu atribuții de control.
 
Auditul a evaluat dacă cadrul de gestionare a riscurilor privind desfășurarea de activități fără autorizare asigură o aplicare uniformă a controalelor cu scopul de a proteja interesele financiare ale unităților administrativ teritoriale și ale turiștilor pentru destinația litoralul Mării Negre. Art. 5 din OG nr. 99/2000 stipulează că orice exercițiu comercial se desfășoară numai de către comercianți autorizați în condițiile legii.
 

În caz contrar, operatorii se sancționează de către organele de control abilitate ale primăriilor cu suspendarea activității comerciale până la data autorizării și cu amendă. În anul 2021, pentru exercitarea de activități comerciale fără deținerea de autorizație de funcționare/acord/aviz program de funcționare, în 417 cazuri s-a aplicat măsura suspendării activității până la intrarea în legalitate și au fost aplicate un număr de 1.400 de sancțiuni cu amendă contravențională.


 
Rezultă că, sancțiunea cu amendă aplicată operatorilor economici care desfășoară activitate fără să dețină autorizare a activității/acord/aviz program de funcționare nu a fost însoțită în toate cazurile și de suspendarea activității comerciale până la intrarea în legalitate.
 
Art. 78 din aceeași ordonanță prevede faptul că în cazul repetării contravențiilor prevăzute la art. 73 pct. 1, într-un interval de 12 luni, chiar dacă amenda a fost plătită, precum și în cazul în care se încalcă în mod repetat dispozițiile legale privind liniștea și ordinea publică, primăriile vor suspenda activitatea comercială pe o perioadă de până la 30 de zile pentru structura de vânzare respectivă.
 
Însă, nu rezultă din datele prezentate, că au fost efectuate verificări pe perioada suspendării în vederea constatării dacă operatorii comerciali în cauză au continuat sau nu să desfășoare activitate economică și să realizeze ilicit venituri. În nici unul din cazuri nu s-au confiscat veniturile realizate în perioada suspendării, în cazul operatorilor economici care au continuat să desfășoare activitate economică pe perioada suspendării, rezultând că nu au fost acțiuni de verificare după aplicarea sancțiunii.
 
Din cele prezentate mai sus, rezultă că atribuții în aplicarea contravențiilor, respectiv confiscarea veniturilor, au doar organele de control abilitate ale primăriilor, dar acestea nu au atribuții în verificarea documentelor contabile în vederea stabilirii cuantumului sumelor care trebuie confiscate și virate la bugetul de stat.
 
Având în vedere că atribuții de această natură au organele de control ale Direcțiilor Antifraudă Fiscală, (care nu au atribuții de confiscare a veniturilor), în practică, în cazul desfășurării de activități comerciale în perioada suspendării activității comerciale, nu se poate aplica măsura confiscării veniturilor realizate ilicit în perioada dintre data suspendării activității comerciale și momentul constatării contravenției, fiind astfel păgubit bugetul de stat.
 
 
 
 Citește și:

Audit Curtea de Conturi Situații atipice la Satul de Vacanță din Constanța și Tabăra de Copii Năvodari
 
Șase primării din Constanța, vizate de acțiuni flash-audit! Iată ce nereguli au găsit cei de la Curtea de Conturi
 
 

Ti-a placut articolul?




Nume:

Email:

Comentariu*:

Articole asemanatoare

Declarații de avere Constanța Mirela Ciocănescu, expert la Curtea de Conturi a României deține un teren intravilan, o casă de locuit și două apartamente la Constanța (DOCUMENTE)

26 Sep 2023 485

Declarații de Avere Constanța Iulian Cojocaru, director adjunct la Curtea de Conturi a României., deține două apartamente și două autoturisme (DOCUMENTE)

24 Sep 2023 520

Declarații de Avere Constanța Florentina Gheorghe, auditor la Curtea de Conturi a României deține două apartamente (DOCUMENTE)

19 Sep 2023 677

Declarații de avere Luminița Crudu, auditor la Curtea de Conturi a României, deține case și terenuri la Constanța (DOCUMENTE)

17 Sep 2023 667

UPDATE Secretomanie în instituțiile subordonate CJC Contractul a expirat iar Curtea de Conturi îl consideră nelegal. Delfinii ”refugiați” din Ucraina vor părăsi Delfinariul din Constanța?! (VIDEO)

04 Sep 2023 1781

Averea și interesele Rodica Ceară, auditor public extern la Curtea de Conturi a României, Camera de Conturi Constanța (DOCUMENTE)

19 Jun 2023 1061

Dumitru Carapit, auditor la Camera de Conturi a județului Constanța, averea și interesele (DOCUMENTE)

16 Jun 2023 1539

Ce avere are Reta Brânzeanu, auditor la Curtea de Conturi Constanța (DOCUMENTE)

15 Jun 2023 987

Averea şi interesele lui Cătălin Antoniu Botezan, auditor la Curtea de Conturi a României (DOCUMENTE)

12 Jun 2023 1232

Declarații de avere Constanța Averea și interesele lui Ioan Bobe, director la Curtea de Conturi a României, Camera de Conturi Constanța (DOCUMENTE)

09 Jun 2023 1963

Declarații de avere Constanța Averea și interesele lui Nicu Beca, auditor la Curtea de Conturi a României (DOCUMENTE)

07 Jun 2023 1444

Declarații de avere Averea și interesele Mirelei Anagoste, auditor la Curtea de Conturi! (DOCUMENTE)

05 Jun 2023 1148

Rechizitoriu DNA Constanța a trimis în judecată un fost auditor la Curtea de Conturi a României, pentru șantaj! (DOCUMENT)

05 May 2023 1574

Sunt verificate documente din perioada 2013 – 2022, la solicitarea Curții de Conturi Misiunea de audit public își extinde verificările la Spitalul de ortopedie SOTRM din Eforie Sud (DOCUMENT)

13 Apr 2023 1232

Curtea de Conturi a României Raportul final de lecții învățate de la comunitatea internațională de audit și de la partenerii internaționali din pandemia de COVID-19

09 Apr 2023 954